انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته سوم فروردین 88

حضور فائز علیدوستی در کلاس درس

جلو در قسمت اداری دانشکده سینما-١٩فروردین ٨٨

فائز علیدوستی در دانشکده سینما

در کلاس کارگردانی یک - در سالن آمفی تاتر دانشکده- فائز در حال گفتگو با دانشجویان- منهم در حال آماده کردن فیلم برای  نمایش در کلاس

فائز علیدوستی از انیمیشن درایران تا کانادا

عکس یادگاری در پایان کلاس- دانشجوهای سال بالایی هم آمده بودند-جلسه خوبی بود

پایان کلاس- عکس یادگاری

راز سیمرغ جواب ٣٠٠!

غلامرضا گرشاسبی در این باره توضیح داد: انیمیشن «راز سیمرغ» در مقابله با فیلم‌های ضد ایرانی «سیصد» و«پرسپولیس»به دو صورت سینمایی و سریال ساخته می‌شود، داستان این انیمیشن اقتباسی است از شاهنامه فردوسی که نماد هویت و اصالت ایرانی است.

وی درباره سبک این کار اظهار کرد: سبک این انیمیشن به صورت تلفیقی دو و سه بعدی است و در نوع خود سبک جدیدی است که برای اولین بار در دنیا اتفاق می‌افتد، این انیمیشن از نظر تکنیک، حس و حال کاراکترها ، حرکات لب و دکوپاژ به سینما نزدیک است و نام cinanimation (سین انیمیشن) مناسب‌ترین نام برای آن است.

این انیمیشن ساز ادامه داد: در این پروژه از روش‌های گرافیکی دکوموشن، گرا فیلم و Humation که توسط متخصصان پروژه طراحی و ساخته شده است استفاده می‌شود همچنین این فیلم با گیت 1080 در 1920 (k2) ساخته می‌شود و با فورمت traga بر روی نگاتیو چاپ می‌شود.

 

وی درباره داستان انیمیشن «راز سیمرغ» گفت: سیمرغ توسط امپراطور سرزمین تاریکی فیلوس، در دل سنگ به بند کشیده شده است. فیلوس که بر معادن طلای سرزمین تاریکی مسلط شده است دامنه سیطره‌اش را به سرزمین‌های دیگر نیز گسترانیده است. او اکنون حاکمان سرزمین هفت قلعه و جنگل زرد را دست نشانده خود ساخته است و خیال تسلط بر سرزمین آلانان را در سر می‌پرود اما مردمان آنالان که صاحب فرهنگی اصیل و کهن هستند بارها و بارها در مقابل هجوم ملخ‌های عظیم الجثه که توسط فیلوس گسیل شده‌اند تا عامل قطحی و تاریحی شوند و زمینه یاس و ناامیدی را فراهم کنند، ایستادگی کرده و با وجود صدماتی که تحمل کرده‌اند تن به تسلیم نداده‌اند و ادامه ماجرا...

 

گرشاسبی گفت: با توجه به این که مخاطبان این انیمیشن کودکان و نوجوانان هستند اصلا صحنه‌های پرخاشگرانه در آن وجود ندارد و سعی کردیم نوع شخیصت‌پردازی‌ها ، گریم‌ها و رنگ‌ها به فانزتی نزدیک باشند و کاری منحصر به فرد ارائه شود.

 

وی اظهار کرد: نمونه سینمایی این انیمیشن زمان 100 دقیقه و نمونه سریال، آن زمان 260 دقیقه خواهد داشت.

کارگردان انیمیشن «راز سیمرغ» هم چنین گفت: پیش تولید این انیمیشن از 14 ماه پیش آغاز شد، اکنون 80 درصد کار تولید شده است و روی میز تدوین و صداگذاری است تا حدود 5 ماه آینده نیز آن را تحویل خواهیم داد.

وی تصریح کرد: بعد از پخش انیمیشن‌های ضد ایرانی سیصد و پرسپولیس لازم بود که از هویت و فرهنگ اصیل و کهن کشورمان با جدیت بیشتری دفاع کنیم.

 

گرشاسبی عوامل اصلی این پروژه را به این ترتیب معرفی کرد: مدیریت ملی، هنری و تکنیکال انیمیشن : پرویز فخریان‌پور، طراحی و اجرای بگ گراند‌ها ، فضاها و نرم افزارهای تخصصی: پرویز فخریان‌پور، دستیار تهیه، طراحی اجرای گرافیکی چهره‌ها: صفا چاووشی، تدوین: داوود یوسفیان ، مدیران فیلمبرداری: غلامرضا گرشاسبی و پروزیز فخریان‌پور ، مدیر تولید: علیرضا کیهان، نویسنده: فریدون دانشمند، بازیگران : مدلینگ انیمشن: صفا چاووشی، پرویز فخریان‌پور، مریم سرمدی، امیر شکیبایی، علی مولایی و داوود کیا.

 منبع: ایسنا

 

انیمیشن محمدبن زکریا رازی

پس از دوسال انیمیشن «محمدبن زکریا رازی » ساخته شد

 

انیمیشن «زکریای رازی» در ‌۶٠ دقیقه با تکنیک دوبعدی کامپیوتری پس از دو سال (شروع کار: اسفند ‌١٣٨۵) به تهیه کنندگی مرکز صبا آماده شد.این انیمیشن به نویسندگی، کارگردانی و اجرای طرح فرشاد شفیعی و دستیار کارگردانی جواد ابراهیم‌خانی ساخته شده است.

از دیگر عوامل این انیمیشن: استوری برد و لی اوت: فرشاد شفیعی - طراحی فضا: بهنام شجاعی، فرشاد شفیعی/طراحی و اجرای زمینه: فرشاد شفیعی - انیماتورها: جواد ابراهیم خانی، فرشاد شفیعی، ژیان دیباوری

طراح میانی: فرزاد رضاخانی، فرشاد شفیعی - کامپوزیت و رنگ: عباس صالحی فر - موسیقی: هومن نامداری

به گزارش روابط عمومی مرکز صبا در خلاصه داستان این انیمیشن آمده است:

محمدبن زکریا رازی در ‌٢۵٠ هجری درّی، در خانواده ای ایرانی که به حرفه تجارت طلا و زرگری اشتغال داشتند، به دنیا می آید. وی در کودکی پدرش را از دست می دهد و نزد مادرش و سپس یکی از اقوامش رشد می‌یابد. اشتیاق وافر و چشمگیر او به مطالعه از شاخصه های دوران کودکی محمد است، که با توجه به شغل خانوادگی او (زرگری) مطالعات او در علم شیمی به خصوص نوشته های جابربن حیان، اورا به حرفه کیمیاگری سوق می دهد. در کنار علم شیمی، وی به مطالعه فلسفه و موسیقی نیز می پردازد تا این که بر اثر آسیب بینایی که بر اثر آزمایشات گوناگون عارض می شود، به حرفه پزشکی علاقمند می‌شود و به آن می‌پردازد و چنان مقامی می یابد که آوازه شهرت او به بغداد که در آن زمان مرکز خلافت و علوم اسلامی بوده، می رسد و از وی جهت برپایی بیمارستانی در بغداد دعوت می شود. آوازه روشهای نوین طب بالینی و کتب او درباره اعضاء مختلف بدن، وی را به عنوان جالینوس عرب، مشهور می سازد. پس از چندی رازی به زادگاهش ری برمی گردد تا اینکه از جانب امیر سامانی که مقر حکومتش در شهر بخارا بود، جهت مطالعه به آن شهر دعوت می شود. وی پس از برملائی توطئه مسمومیت امیر، موفق به درمان بیماری مشکوک وی می‌شود و با دریافت هزینه ساخت بیمارستانی در شهر ری که آرزوی دیرینه او بوده به زادگاهش برمی گردد.

 منبع : ایسنا و مهر - آیا عکسهای ضمیمه دیده میشود !؟

سال ٨٧

مهمترین رویدادهای حوزه انیمیشن در سال 87 که سال انیمیشن نامگذاری شده بود حول تغییر و تحولات در مرکز صبا بوده است که قرار گرفتن آن زیر نظر شبکه دو سیما، تغییر نام آن به «اداره کل پویانمایی» و سپردن مدیریت آن از مقصود نعیمی ذاکر به مهدی ارگانی از آن جمله‌اند.

از اوایل مرداد ماه بحث قرار گرفتن مرکز صبا زیر نظر شبکه دو سیما، از سوی معاونت سیما مطرح شد و هدف از این کار نزدیک شدن این مرکز به آنتن و برنامه‌سازی هدفمند عنوان شد. قرار بود با نزدیکی صبا به شبکه دو سیما، حجم تولیدات این مرکز افزایش یافته و خدمات نزدیک‌تر و دقیق‌تری، به رسانه ارائه شود تا با نزدیکی به آنتن فرصت بهتری برای استفاده پیدا کنند.

با گذشت زمان شبکه دو سیما به عنوان شبکه‌ی کودک و نوجوان تعریف شد و در این راستا یک باکس فیلم‌ سینمایی و انیمیشن در این گروه سنی به روزهای جمعه این شبکه اضافه ‌شد؛ همین امر سبب شد تا بستری مناسب برای افزایش تولیدات مرکز صبا و گذشتن آن از مرز 450 ساعت تولید انیمیشن فراهم شود. از سوی دیگر شبکه پنج سیما نیز در کنار پخش انیمیشن های روز دنیا باکسی را به پخش تولیدات صبا اختصاص داد.

ـ اداره کل پویا نمایی (مرکز صبا) در این مسیر امسال بیش از 17 انیمیشن را به مناسبت ایام محرم الحرام و نوروز 88 محیای نمایش برای کودکان و نوجوانان کرد همچنین صدساعت انیمیشن‌ داستانی و مذهبی ویژه ماه مبارک رمضان گردآوری کرد که از این میان 19 ساعت آن تنها به زندگی و فضایل اخلاقی پیامبران و ائمه الهی، پنج ساعت و 38 دقیقه آن به انیمشین‌های مذهبی با مضامین ماه مبارک رمضان، معاد، آموزش قرآن، احکام و داستان‌های پندآموزاختصاص یافته بود. اداره پویانمای سیما در چهارمین جشنواره پویانمایی تهران نیز که در اسفند ماه برگزار شد با بیش از 40 انیمیشن شرکت داشت.

ـ مدیریت نعیمی ذاکر در اداره کل پویانمایی بیش از 5 ماه طول نکشید و در اسفند سالی که گذشت طی حکمی از سوی مهدی فرجی (مدیر شبکه دو سیما) جای خود را به مهدی ارگانی داد.

ـ یکی از اقدامات برجسته‌یی که در دوران مدیریت نعیمی ذاکر در مرکز صبا اتفاق افتاد برگزاری نشستی با انجمن نویسندگان کودک و نوجوان بود که منجر به جدی شدن همکاری آنها با یکدیگر شد.

ـ مدیر صبا در اوایل سال ادعا کرده بود که مرکز صبا 300 پروژه در حال تولید دارد همچنین گفته بود در سال ‌85 که صبا را تحویل گرفته است مطابق آمار حدود ‌200 ساعت ذخیره آرشیو داشته‌اند یعنی از اواسط ‌85 تا الآن حدود ‌400 ساعت.

حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا با آمدن ارگانی و گذشت یکسال از این اظهارات نعیمی ذاکر آیا این ساعت تولید انیمیشن به بیش از 400 افزایش پیدا خواهد کرد.

از دیگر رویدادهای مهم حوزه انیمیشن در کشورمان می توان به رخدادهای زیر اشاره کرد:

ـ در حاشیه جشنواره انیمیشن در تهران که در اسفند ماه برگزار شد شرکت دیجیتریک آلمان برای ساخت 19 قسمت از سریال 52 قسمتی خود در ایران اعلام آمادگی کرد. در صورتی که این شرکت با یک شرکت تولید انیمیشن در ایران برای سرمایه گذاری به توافق برسد، 19 قسمت از مجموعه "دی موفلز" در ایران با همکاری یک شرکت ایرانی تولید خواهد شد. تا کنون هفت قسمت از این مجموعه انیمیشن آماده شده و جوایز بسیاری را در سطح بین الملل از آن خود کرده است.

ـ در بهمن ماه مقارن با جنگ 22 روزه در غزه مجموعه انیمیشن «کودک و اشغالگر» که ویژه کودکان ستمدیده لبنانی و فلسطینی در شبکه جهانی سحر تولید شده بود در مراسمی به کودکان غزه اهداء شد؛ «کودک و اشغالگر» پویانمایی سه بعدی رایانه است که شخصیت‌های اصلی داستان یک خواهر و برادر خردسال فلسطینی هستند، این مجموعه انیمیشن علاوه بر شبکه‌ی سحر از شبکه دو و شبکه خبر و برخی شبکه‌های تلویزیون ترکیه و سوریه نیز پخش شده بود.

ـ همزمان با ایام دهه فجر، بهره‌برداری از سایت انیمیشن صدا و سیمای مرکز قزوین با هدف تولید برنامه‌های انیمیشن با اعتباری بالغ بر 3میلیارد و 500میلیون ریال آغاز شد.

ـ مدیرکل صدا وسیمای مرکز لرستان در آغاز نیمه دوم سال از تولید 100 ساعت انیمیشن در این استان خبر داده بود که این در مقایسه با دیگر استان های کشور رقم بالایی بوده است. از سوی دیگر مدیرکل صداوسیمای مرکز کرمان از تولید 850 دقیقه انیمیشن در سال 87 خبر داد. دیگر استان‌های کشور نیز با تولید 60 تا 100 دقیقه انیمیشن تلاش کردند در این حوزه فعال باشند.

ـ در آذر ماه انیمیشن فیلم «پوریای ولی» از مجموعه انیمیشن «قصه ما مثل شد» در نخستین حضور بین‌المللی خود برنده جایزه فیلم‌های ورزشی ایتالیا شد. این مجموعه به نویسندگی محمد میرکیانی و کارگردانی امیرمحمد دهستانی تولید شده بود تهیه‌کنندگی آن را موسسه فرهنگی حور به سفارش شبکه اول سیما به عهده داشت.

ـ در 19 مردادماه ساخت پروژه پویانمایی «فرهنگ و تمدن ایران و اسلام» به کارگردانی روانبخش صادقی، در 100 قسمت 15 دقیقه ای بر اساس کتابی نوشته دکتر علی اکبر ولایتی کلید خورد. به گفته امید نجیب زاده، تهیه کننده این پویانمایی، کار تحقیق و نگارش این اثر تقریباً 14 ماه به طول انجامیده و در این مدت فیلمنامه بارها بازنویسی شده است. همچنین حدود 6 ماه نیز برای آماده سازی استودیو و پیش تولید زمان صرف شده است. پویانمایی فرهنگ و تمدن ایران و اسلام با تکنیک سه بعدی ساخته می شود که در مجموع سه سال و نیم برای اتمام این پروژه پیش بینی شده است.

ـ در تیرماه پس از پخش انیمیشن «دست‌های کوچک، قلب‌های بزرگ» با موضوع فاجعه حمله‌ی ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایرباس، جواد شمقدری در مقام مشاور هنری رییس جمهور با ادعای اینکه این انیمیشن به تحریف این فاجعه و کوچک انگاشتن آن پرداخته است به آن انتقاد کرد پس از این انتقاد سازندگان انیمیشن «دست‌های کوچک، قلب‌های بزرگ» در نامه در پاسخ به وی اعلام کردند که بازنویسی فیلمنامه اثر زیرنظر خود او انجام شده است، همین امر باعث شد شمقدری با ارسال نامه‌ دیگری به رییس صدا و سیما با طرح گلایه‌هایی، خواستار حذف نامش از تیتراژ این انیمیشن شود.

ـ معاون مجلس و امور استان‌های صداوسیما در نشستی با رییس و مدیران مرکز انیمیشن صبا بار دیگر سال 87 را سال انیمیشن نامید و برگزاری یک جشنواره بین‌المللی در حوزه پویانمایی را پیشنهاد داد.

سمیه مغنی‌زاده (خبرنگار ایسنا)

هفت اصل طلایی خلاقیت

از جان لستر به عنوان مدیر بخش پرورش خلاقیت کمپانی پیکسار

 

1. هرگز یک ایده را مطرح نکنید.

صرفنظر از این که نیت چه کاری دارید؛ می خواهید کتاب بنویسید، یک وسیله طراحی کنید یا یک فیلم انیمیشنی تولید کنید استارت کار را خود فقط با یک ایده نزنید. لااقل با سه ایده اولیه کار را شروع کنید. دلیلش هم واضح است: وقتی یک تهیه کننده با پیشنهاد جدیدی پیش من بیاید یعنی او قبل از آمدن پیش من، یک مدت زمان طولانی روی پیشنهادش وقت صرف کرده و در مورد آن به خوبی فکر کرده است ،این یعنی محدودیت. پاسخ من به چنین تهیه کننده ای همیشه این خواهد بود: هروقت سه ایده داشتی پیش من برگرد . این به این معنا نیست که یکی از آنها خوب باشد و دو تای دیگر بد. من در حقیقت خواهان سه ایدۀ واقعاً خوب هستم که از بین آنها کسی نتواند بهترین را انتخاب بکند. به عبارتی سه ایده ای را انتخاب کنید که دربارۀ هر سه آنها حرفی برای گفتن داشته باشید و بتوانید در برابر آنها دفاعیه ارائه کنید. بعد از دفاعیۀ شما حالا نوبت ماست که تشخیص بدهیم کدام بهترین است.

آدمهای خلاق اغلب تمامی تمرکز خود را بر روی یک ایده می گذارند و همین امر در ابتدای راه پروژه باعث ایجاد محدودیت در نظراتشان می شود، توصیۀ من این است که هر شخص خلاق باید خود را از این معضل رها کند. با پرداختن به این اصل قطعاً غافلگیر می شوید و می بینید که چطور توجه به این ضرورت، افکارتان را به طور ناگهانی به چیزهایی معطوف می کند که نسبت به آنها قبلا بی توجه بودید.

با این دسته بندی افق نگاهتان به طور ناگهانی تازه می شود. این اعتقاد من است و به شما اطمینان می دهم که همواره حداقل سه ایدۀ خوب در هر کاری وجود دارد.

2. اولین خنده را به خاطر بسپارید

بزرگترین مانع در روند خلاقیت به افزایش ایده ها و نظراتتان برمی گردد. اصلاح، دستکاری و پالایش بسیار مهم اند اما خطراتی هم دارند. وقتی داستان، جوک یا فکری را به قلم می آورید به مرور زمان اثرش را از دست می دهد و رنگ کهنگی به خود می گیرد. مثلاً وقتی برای دومین بار جوکی را می شنوید هنوز هم با تمام وجود می خندید . سومین یا چهارمین مرتبه که می شنوید طبیعی است خنده اتان کمتر می شود و اگر برای صدمین بار بشنوید قطعاً نسبت به آن متنفر می شوید.

من معمولا این موضوع را به نویسندگانی که برایم می نویسند، می گویم: حواستان به اولین خنده باشد و در صورت نیاز حتماً آن را بنویسید. گهگاه انجام آن ممکن است زحمت آور باشد اما اهمیت زیادی دارد. بیشتر اوقات موضوعات خوب ممکن است به این دلیل که زیاد در ذهن نمی مانند گم شوند، تصور کنید وقتی شخصی برای اولین بار نظری را می شود چه احساسی به او دست می دهد.

3.کیفیت بزرگترین طرح تجاری کار است.

یک قانون بسیار سخت، قاطع و تعیین کننده  در این رابطه وجود دارد: هیچ سازش و مصالحه ای وجود ندارد. عدم سازش در کیفیت صرفنظر از محدودیت هایی که در تولید وجود دارد شامل محدودیت های هزینه ای یا تعیین مدت زمان معین می باشد. اگر ایدۀ مناسبی به ذهنتان خطور کرد به این معناست که باید دوباره از اول شروع کنید و این همان چیزی ست که باید به آن بپردازید و انجام بدهید. در هر حرفه و صنعت خلاقانه ای کیفیت شالوده منحصر به فرد یک برنامۀ تجاری برای قدم نهادن در یک مسیر طولانی است. متأسفانه بسیاری از مدیران از این موضوع غافلند اما تماشاگر به خوبی نسبت به آن آگاه است. فرآیند تولید را زمانی می توانیم تمام شده تلقی کنیم که مسئول بخش خلاقیت اعلام نماید که کار پایان یافته است. البته این به این معنی نیست که دیگر فشاری بر روی کار وجود ندارد. ــ البته همیشه به شکلی فشار هست ـ حتی شخص خلاقی که به صورت انفرادی نیز کار می کند همیشه نیازمند اعلان کلام پایانی کار هست.

4.همه چیز به کار تیمی بستگی دارد.

یکی از رایج ترین سوالاتی که همواره مطرح بوده این است که آیا کارهای گروهی خلاقانه تر است یا کارهای انفرادی؟ پاسخ من در بیشتر موارد این است تیم. این گروه است که باعث میشود شما از قوانین خاصی پیروی کنید. به عنوان یک مدیر وظیفۀ خود می دانم که سلسله مراتب کاری را از میان بردارم. ابدا موضوع این نیست که ایده نظر چه کسی است  همه روی آن کار میکنند و همین مهمترین قانون برای ماست. تیم باید صادق، رک و کوشا باشد تا بتواند خالصانه به پرورش خلاقیت تک تک افراد گروه کمک نماید و در نهایت هیچ چیزی جز تصمیم گروه نباید اجرا شود.

5. شوخی ، بازی و سرگرمی باعث تحریک خلاقیت میشود نه رقابت

چنین طرز تفکری وجود دارد که اگر دو نفر که اصلا قادر به تحمل یکدیگر نیستند را کنار هم در یک اتاق بگذارید میتوان امیدوار بود که علیرغم تمام انرژی های منفی بین این دو، این کار نتایج خلاقانه ای در کار به دنبال خواهد  داشت . من با این طرز فکر مخالفم. همکاری متقابل، اعتماد به نفس و شوخی ، بازی و سرگرمی ، راه رسیدن به کار خلاقانه است. افراد خلاق باید مطمئن باشند که برای ساخت یک فیلم بزرگ مورد حمایت همه عوامل هستند و باید نسبت به این که دربارۀ چه موضوعی کار می کنند، مطلع باشند. از ویژگی های افراد خلاق این است که خیلی زود از انجام کارهای یکنواخت خسته می شوند، دمدمی مزاجند و کنترل آنها کمی سخت است . باید محیط کاری جالب و جذابی برایشان فراهم کنید و مراقبشان باشید .اگر شرایط چالشی خلاقانه ای برای آنها مهیا باشد مطمئن باشید که صرفاً کار خوب تولید میکنند .بایستی علاقه آنها نسبت به آنچه که انجام می دهند تحریک شود؛ باید نسبت به این موضوع که جزئی از تیم یک  پروژۀ خاص هستند به خود افتخار کنند ؛ که ایجاد این احساس جزء وظایف مدیریتی ست. شما به عنوان یک مدیر باید این توانایی را داشته باشید که چالشهای خلاقیت برانگیز را برای آنها آماده کنید .این کار دشواری ست، و هیچ کس هم ادعا نکرده که هدایت اشخاص خلاق کار ساده ای ست.

6.برونداد خلاقانه همواره انعکاسی ست از نحوه عملکرد افراد سطح بالا(مدیران)

مدیران ضعیف به روند کار خلاقیت صدمه می زنند. مدیری که حالات روانی بد را در محیط پخش می کند و کارمندانش را از داشتن لحظات شاد با یکدیگر برحذر می دارد تا بتواند عیب های خلاقیتی خود را بپوشاند به تشکیلات سازمانی خسارت می زند. من چنین مدیری را اخراج می کنم. چون نمی توان برای چنین مدیری ریسک و هزینه کرد چنین شخصی به دلیل افراط در حالات بد روحی به کار صدمه وارد می کند.

7.اطراف خود را با اشخاص خلاقی که به آنها اطمینان دارید پر کنید.

فقط افراد جدیدی را وارد تیم خود کنید که لااقل در همان سطح خودتان با استعداد باشند و اگر خوش مشرب و خوش اخلاق هم بودند چه بهتر. اکثر مدیران این رویکرد را دنبال نمی کنند چون نسبت به این مسئله نامطمئن هستند. عدم اطمینان و احساس ناامنی با خلاقیت هیچ وقت کنار هم قرار نمی گیرند. بیشتر مدیران اطراف خود را با آدم های بله قربان گو پر می کنند که این مسئله نتیجه ای ندارد جز فیلم های بدی که به خورد تماشاگران داده میشود.

منبع :animation magazine

ترجمه : سایت ایرانیان انیمیشن


نکته

سنگهایی را ک مشاهده میکنید در محوطه آرامگاه کریمخان زند در شیراز گذاشته بودند. فرصت نکردم با دقت نگاه کنم  حتی نفهمیدم که این حجاری ها مال کجا و چخه دوره ای است. ولی نمیدونم چرا با دیدن این کنده کاری یاد نقاشی های استاد علی اکبر صادقی افتادم.

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۱٢:٥٩ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ۱٩ فروردین ۱۳۸۸