انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته سوم اسفند 87

شکار هنری !

Preyاتفاق بسیار بزرگ‌تر از از آن است که در ابتدا به نظر می‌آید. حتماً به خاطر دارید که چند سال پیش جوان انیماتورنمای(!) هنرمندی فیلمی از بوزتو را برداشت، تدوینی دوباره کرد (حذف تیتراژ) و سپس به نام خود و دوستانش مزین نمود. او این فیلم را در جشن‌واره‌ی فیلم کوتاه تهران شرکت داد و همه را شگفت‌زده کرد. برگزارکنندگان شادمان از این‌که یک استعداد جوان را کشف و در این جشن‌واره به هم معرفی می‌کنند و بازدیدکنندگان متعجب که چگونه چنین هنرمندی تاکنون به جهانیان معرفی نشده است. هر چند زمانی که این سرقت هنری بزرگ برملا شد، فیلم از برنامه‌ی جشن‌واره خارج شد و دوستان انیماتور فریاد برآوردند که عاقبت جشن‌واره‌ای که در هیئت انتخابش یک نفر از خانواده‌ی انیمیشن حضور ندارد همین است.

نشست تخصصی گرافیک کامپیوتری و طراحی دیجیتال در دانشگاه هنر

روز وشنبه ١٨ اسفند در تالار فارابی دانشگاه هنر- کاربر گرافیک کامپیوتری  در انیمیشن

امیر حسین عرفانی - دبیر نشست

در حال سیر وسیاحت در باره مت پیتینگ دباغی- جاتون خالی...

علیرضا لطفعلی خانی - در حال نمایش قابلیتهای قلم دیجتایزر تبلت وکم در برنامه فتو شاپ

احسان دباغی- در حال اجرای زنده تکنیک مت پیتینگ در مقابل مخاطبان در سالن - روش جالبی بود و تماشاگران را به هیجان درآورد.

 

انیمیشن ملی

مدرس دانشگاه و انیماتور در مورد صنعت انیمیشن در ایران گفت:انیمیشن ایران زمانی ملی شده و رشد می کند که به دنیا صادر شود.

علیرضا گلپایگانی، مدیر گروه کارشناسی ارشد انیمیشن دانشگاه هنر وانیماتور در گفت و گو با پایگاه خبری حوزه هنری با اشاره به اینکه برای داشتن انیمیشن ملی، همه عناصرموجود است، ولی هنری که فقط در کشورمصرف شود ملی نیست، افزود: درحال حاضر ژاپنی‌ها انیمیشن ملی خود را به دنیا صادر می‌کنند و فرهنگ ژاپنی از این طریق به دنیا منتقل شده است.وی ادامه داد: در این زمینه حوزه هنری اقداماتی کرده و این کار را شروع کرده اما باید این کار مستمر باشد.وی با تاکید بر اینکه مشکل انیمیشن ایران در حال حاضر بیشتر مدیریتی است، اظهار کرد: انیمیشن ایران در شرایط فعلی نیازبه ساختاری دارد که از شخص محوری خارج شود و با تغییر مدیریت نباید همه چیز وهمه کس عوض شود.وی همچنین گفت: در زمینه نیروهای خلاق و کارآمد انیمیشن کشورما رشد پیدا کرده است، اما از لحاظ فیلمنامه ضعیف هستیم و باید در این زمینه کار شود.وی تصریح کرد: در حال حاضر نسبت به دهه 60 (اوایل انقلاب که کل تولیدات به دو ساعت نمی‌رسید)، دوران معجزه انیمیشن است و تولیدات در سال به 4 هزار دقیقه رسیده است واز نظر کمی رشد کرده ایم اما با جذابیت‌های کار خیلی فاصله داریم.وی درباره سیاست حوزه هنری دراین راستا، گفت: حوزه هنری یک سیاستی را مد نظر گرفته و در مراکز استان‌ها انیمیشن تجربی را فعال کرده است که در زمینه فیلم‌های جشنواره‌ای یک حرکت بزرگ است ضمن اینکه یک بخش مستقل را نیز به تولید و مطالعه در زمینه انیمیشن اختصاص داده و کارهای خیلی خوبی ارایه کرده است. وی درباره لزوم راه اندازی دوره های آموزش تخصصی انیمیشن نیز گفت: در دوره‌های دانشگاهی دانسته‌های افراد نسبت به انیمیشن بالا می‌رود اما مهارت و تجربه آنها بالا نمی‌رود و برای این امر به زمان و خیلی بیشتری احتیاج دارند چون باید تجربه را در مدت زمان کسب کنند.

 

وی درپایان گفت: در آمریکا و انگلستان هم همین طور است و در کشورمان نیز دوره آموزشی که حوزه هنری راه اندازی کرده است به صورت مکمل و خیلی موثر است.

جشنواره...

ششمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران روز پنج شنبه 15 اسفندماه با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان مسابقه ایران و بین الملل پایان یافت.
 به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در مراسم اختتامیه که با حضور مرتضی میرباقری معاون سیمای سازمان صدا و سیما، مهدی فرجی مدیر شبکه دو سیما، محمد میرکیانی مدیر گروه کودک شبکه دو، محسن چینی فروشان مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مسئولان فرهنگی و هنرمندان پویانما و جمعی از رایزنان فرهنگی سفارت خانه های خارجی در ایران برگزار شد، حسین وزیری رئیس ششمین جشنواره پویانمایی تهران به ارائه گزارشی از این دوره پرداخت.
 وزیری گفت: حدود شش ماه پیش 18 هزار نامه الکترونیک به پویانماهای سراسر دنیا ارسال و از آنها دعوت شد تا در ششمین جشنواره پویانمایی تهران شرکت کنند. در پاسخ به این دعوت 824 فیلم از 60 کشور جهان و 564 فیلم از ایران به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.
 وی افزود: 20 هزار دقیقه پویانمایی از سوی کارشناسان مورد بازبینی قرار گرفت و 270 فیلم برای بخش مسابقه ایران، مسابقه بین الملل و بخش های جانبی جشنواره انتخاب شد. در مدت پنج روز 615‌هزار نفر در 205 سانس و هفت سینما به تماشای فیلم های بخش های مختلف جشنواره پویانمایی نشستند و تازه ترین تولیدات ایران و جهان را در این حوزه دیدند.
 معاون پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران برگزاری نخستین بازار ملی انیمیشن ایران را گام بلند این دوره از جشنواره پویانمایی دانست و گفت: این بازار که در آن 45 شرکت مختلف حضور داشتند امکان تماشای آثار پویانمایی، دسته بندی و ارائه آن را برای پویانماها فراهم کرد.
 وزیری با بیان اینکه جشنواره پویانمایی تهران زمانی می تواند به مفهوم واقعی موفق باشد که راهی برای فروش تولیدات پویانمایی و کمک به اقتصاد فیلم ها فراهم کند و این هنر از هنری رویایی به یک صنعت تبدیل شود.
 او ابراز امیدواری کرد که در دوره آینده بازار انیمیشن به صورت بین المللی برگزار شود تا شرکت های داخلی و خارجی بتوانند برای تولید و خرید انیمیشن گام های موثرتری بردارند.
 پس از صحبت های رئیس جشنواره پویانمایی تهران فیلم پویانمایی "مایسترو" که در سال 2007 کاندیدای بهترین پویانمایی اسکار شده بود، پخش شد و وجیه الله فرد مقدم نماینده هیأت داوران بخش مسابقه ایران بیانیه این هیأت را قرائت کرد. پس از آن برگزیدگان رشته های مختلف اعلام شدند و جوایز خود را دریافت کردند.سپس فیلمی به کارگردانی مهدی گنجی از حاشیه های ششمین جشنواره پویانمایی تهران پخش شد که رخداد متفاوت جشنواره و اظهارنظرهای اهالی انیمیشن را به تصویر کشیده بود.
پل دریزن انیماتور آلمانی به نمایندگی از هیأت داوران بخش مسابقه بین الملل به روی صحنه آمد و بیانیه این هیأت را خواند که اکبر عالمی یکی دیگر از اعضای هیأت داوران ترجمه آن را به عهده داشت.
 اکبر عالمی اجرایی متفاوت در مراسم اختتامیه داشت و از تمام اعضای هیأت داوران بخش بین‌الملل و مسئولان جشنواره برای اهدای جوایز دعوت کرد. برای دریافت جوایز انیماتورهای خارجی که در جشنواره حاضر نبودند، رایزن فرهنگی سفارت آلمان، سفیر آفریقای جنوبی در ایران، دبیر سوم سفارت جمهوری چک و کنسول و رایزن فرهنگی سفارت مجارستان، نماینده سفارت کانادا و نمایندگان سفارت ایتالیا روی صحنه حضور یافتند.
 سپس اعضای هیأت داوران بخش بین الملل برای دقایقی با حاضران در مراسم اختتامیه سخن گفتند و با ابراز خرسندی از  حضور در این رویداد اعلام کردند که از ظرفیت های انیمیشن در ایران و حجم وسیع علاقه مندان به این هنر شگفت زده شده اند.
 اما مهمترین سخنرانی متعلق به پل دریزن بود که جایزه ویژه هیأت داوران برای 50 سال فعالیت هنری در زمینه انیمیشن را دریافت کرد. او گفت: فکر نکنید من پیر شده ام. وقتی به کشورم برگردم، دو فیلم انیمیشن دیگر در دست ساخت دارم که آنها را تولید خواهم کرد و به زودی به ایران برمی گردم تا این دو اثر را به شما تقدیم کنم.
 آسیفای ایران نیز در پایان مراسم بیانیه خود را قرائت و دوجایزه ویژه خود را به محمدرضا کریمی صارمی دبیر جشنواره پویانمایی تهران و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اهدا کرد.
 ششمین جشنواره پویانمایی تهران روز پنج شنبه 15 اسفند با معرفی برگزیدگان مسابقه ایران و بین الملل به کار خود پایان داد

 

فائز به روز شد

 

 

 

سایت فائز علیدوستی به روز شد:http://www.faez.ca

نکته‌ی عجیب این ماجرا این بود که چرا جوان هنرمند ما، دست کم سراغ یک فیلم و کارگردان گم‌نام تر نرفته است؟!

نگران نباشید! خبر خوبی برای شما دارم! خوشبختانه نسل جدید انیماتورهای ایران در راهند که بسیار هوشمندانه تر از قبل عمل می‌کنند. در جشن‌واره‌ی بین‌المللی پویانمایی تهران، فیلمی حضور داشت به نام شکار. یک فیلم با تکنیک مدادی، گرافیک ساده و قدرتمند و انیمه‌ی درخشان. با ایده‌ای که هرچند به سرعت پایان خود را فاش می‌کرد اما دست کم، خوش‌ساخت بود. کارگردان، نویسنده، انیماتور، فیلم‌نامه نویس، صداپیشه، صدابردار، صداگذار و بسیاری عوامل دیگر فقط یک جوان ایرانی بود. (متاسفانه از این گونه اسامی مخفف مانند ه.خ. که برای برخی بزه‌کاران استفاده می‌شود متنفرم!)

اگر کاتالوگ جشن‌واره را در اختیار دارید به سرعت این فیلم را پیدا کنید، به تصویر آن دقت کرده و خلاصه‌ی داستانش را بخوانید. حال به این آدرس در سایت YouTube بروید.

جالب نیست؟ فیلم کوتاه انیمیشن Prey ساخته‌ی Tom Kyzivat که در سال 2007 در جشن‌واره‌ی Anima Mundi در برزیل موفق به دریافت جایزه شده است. نام اصلی فیلم Prey به مفهوم شکار، صید و طعمه است که در کاتالوگ جشن‌واره Hunting ترجمه شده که در واقع به فعل شکار کردن اشاره دارد.

دوستان انیماتور! بیایید این بار فریاد نزنیم! هیئت انتخاب این جشن‌واره همه از اهالی انیمیشن هستند. این فیلم به جشن‌واره آمد و حق یک فیلم دیگر که به جشن‌واره راه پیدا نکرد پایمال شد. مطمئن نیستم که حق گرفتنی است یا خوردنی، اما احتمال می‌دهم اگر این فیلم با تیتراژ اصلی خود و از طرف صاحب اثر به جشن‌واره ارسال می‌شد نظر دوستان در هیئت داوری را جلب می‌کرد و چه بسا با دست پر به خانه می‌رفت! اما با تیتراژ فعلی چنگی به دل نمی‌زند!

منتظر پاسخ شما هستم. به من بگویید چه فکر می‌کنید و چه باید کرد. آیا حق این نیست که صاحب اثر را محترم شمرده و از این فاجعه خبردار کنیم؟

  امیر سحرخیز http://www.saharkhiz.com/

   + سید علیرضا گلپایگانی - ٢:٠٢ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ٢۱ اسفند ۱۳۸٧