انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته اول اسفند 87-پهلوانان در پویانمایی مستند انیمیشن- فیلمی از باقری و کشمیری -

پهلوانان در جشنواره پویانمایی

یک قسمت از مجموعه پهلوانان در بخش سریالهای انیمیشن با دیگر سریالها رقابت خواهد داشت .

پهلوانان یک مجموعه انیمیشن با تکنیک دوبعدى کامپیوترى است که در سیزده قسمت ۳۰ دقیقه اى به سفارش مرکز صبا و به کارگردانى سیاوش زرین آبادى تهیه شده است. به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومى مرکز صبا داستان هاى این مجموعه همگى تخیلى بوده و وقایع آن در شهر خوارزم از شهرهاى خراسان قدیم و در قرن هشتم هجرى قمرى مى گذرد. شخصیت محورى قصه ها پهلوان محمود قتالى خوارزمى ملقب به پوریاى ولى شاعر، عارف و ورزشکار نامى ایران زمین است که داراى شغل آهنگرى بوده و ضمنا صاحب و اداره کننده تنها زورخانه شهر نیز است که در آن جا آداب و اخلاق جوانمردى و پهلوانى و فنون کشتى را به شاگردان خود مى آموزد. در میان این شاگردان سه جوان یاور آهنگر، صفى نمدمال و مفرد سلمانى از جایگاه ویژه اى برخوردار بوده و پوریا به کمک آن ها به مبارزه علیه ظلم و بیدادگرى حاکمان، داروغه ها و گزمه هاى زورگو مى پردازد.

بازخورد انیمیشن «پهلوانان» در بین مخاطبان کودک و نوجوان

مرکز انیمیشن صبا گزارشی از بازخورد انیمیشن «پهلوانان» در بین مخاطبان کودکان و نوجوان منتشر کرد. به گزارش سرویس تلویزیون ایسنا به نقل از روابط عمومی مرکز صبا:در گزارشهای ارسالی از روابط عمومی سازمان که به صورت مرتب نظرات مخاطبان رسانه‌ی ملی را به برنامه سازان منتقل می‌کند، موارد بسیار جالب توجه‌ای ذکر شده است که سازندگان انیمیشن مرکز صبا را برای تهیه بهتر و با کیفیت کمک می کند.

از نظراتی که مخاطبان انیمیشن مرکز صبا به روابط عمومی مرکز انتقال داده‌اند می توان از برنامه‌ی «پهلوانان» نام برد که به کارگردانی سیاوش زرین آبادی در سیزده قسمت پانزده دقیقه ای آماده شده است. انیمیشن «پهلوانان» بازگوکننده قسمت‌هایی از زندگی پوریای ولی یکی از پهلوانان قدیم ایران است و در دل داستانهای مجموعه سعی دارد تا کودکان و نوجوانان را با منش و رفتار پهلوانی بیشتر آشنا کند و در خلال این آشنایی درسهایی نیز به بینندگان بدهد.

در گزارش ارائه شده از روابط عمومی سازمان به استقبال زیاد مخاطبان کودک و نوجوان و حتی بزرگسالان اشاره شده و از درخواست بینندگان برای ادامه تولدی و پخش این مجموعه تأکید کرده است. و به ذکر چند تن از مخاطبان پرداخته است.

محمد رضایی 10 ساله در مورد این سریال گفته: این مجموعه به من یاد داد برای اینکه به جایگاهی برسم دست به هرکاری نزنم.

یا مهنوش مراد چهارده ساله اشاره به جوانمردی پهلوان و اطرافیانش داشته و علیرضا جوادی 10 ساله با اشاره به معرفت پهلوان گفته که اون در کارهاش به دنبال جایزه و تشکر نبوده.

همچنین زهرا مجدی 20 ساله در مورد طراحی شخصیت ها گفته که خیلی متناسب بودن و باورپذیر.

یا احمدی پسر 26 ساله در مورد شکسته تصنعی پوریا درمسابقه کشتی گفته که پهلوان با این کاردرس‌های زیادی به ورزشکاران داده است.

جشنواره آسا

هیات انتخاب جشنواره بین المللی فیلم آسا معرفی شدند
 


کیانوش عیاری (فیلمساز)، محمد درمنش ( فیلمساز)، اکرم سبزعلیپور (کارشناس نظارت و ارزیابی سیمای استان ها)، علیرضا گلپایگانی (کارشناس ارشد انیمیشن) و معین حکمی (مدرس سینما) از اعضای هیات انتخاب جشنواره بین المللی فیلم های انسان دوستانه آسا هستند


به گزارش  اعضای هیات انتخاب بزودی کار بررسی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره را در سه بخش فیلم های داستانی، مستند و انیمیشن که با موضوعات دایره دوستی، معنویت و تمدن و سایه های سپید به جشنواره ارسال شده است ،شروع خواهند کرد.

فیلم های دایره دوستی شامل فیلم هایی است که به دنیای بدون مرز و جهان عاری از هر گونه تبعیض نژاد و جنسیت و همچنین حمایت از حقــوق کودکان و در مجموع همه  انسان ها می پردازد.

فیلم های بخش معنویت و تمدن متعلق به فیلم هایی است که از تقریب بین ادیان، مذاهب و تفکرات معنوی انسان ها سخن به میان می آورد.

سایه های سپید نیز فیلم هایی را شامل می شود  که به تسکین آلام بشری و کمک به حادثه دیدگان بلایای طبیعی و غیر طبیعی، کمک به سالمندان، معلولین و ... می پردازد.

نخستین جشنواره بین المللی فیلم های انسان دوستانه "آسا" هفتم تا یازدهم اردیبهشت ماه 88 در سه بخش دایره دوستی، معنویت و تمدن و سایه های سپید با حضور فیلمسازان برجسته کشورهای مختلف در تهران برگزار خواهد شد.

هدف از برگزاری این جشنواره استفاده از حافظه و دانش تصویری فیلمسازان در زمینه بشردوستی، گفتگو میان تمدن ها و فرهنگ ها، فراهم آوردن امکان عرضه و اشاعه نظر و ایده های نو درباره رابطه فعالیت های بشر دوستانه است. منبع : سینمافردا

مستند... انیمیشن مستند

عمده ترین سوال و چالشی که پیش روی انیمیشن مستند قرار می گیرد ، این است که بااین میزان دست کاری در تصویر ، چه بر سر ( صداقت ) و ) واقعیت ) فیلم مستند خواهد آمد ؟ اگر تصاویر انیمیشنی را جایگزین تصاویر مستند کنیم چخه چیز را از دست داده و چه چیز را به دست می آوریم ؟

این واقعیت که در جشنواره های معتبر مثل جشنواره لایبزیگ ( از سال 19997) و جشنواره آیدفا ( آمستردام ) ، بخش مستقلی به نام ( انیمیشن مستند ) به وجود آمده و این که آکادمی اسکار ، این نوع فیلمسازی را به رسمیت شناخته ، نشان دهنده این است که این شکل فیلمسازی جای خود را در میان انواع دیگر باز کرده است . رخساره قادم مقامی

کتاب انیمیشن مستند تالیف رخساره قائم مقامی به مدد انتشارت مرکز گسترش سینمای تجربی و مستند  به مبلغ 4 هزارتومان منتشر شد .

داوری جشنواره ششم پویانمایی تهران

داوری بخش داخلی ششمین دوره جشنواره پویانمایی تهران توسط:

فرد مقدم- صفورا- رازانی- عربانی و خانم سربندی انجام میگیرد.

مراسم تجلیل از استاد علی اکبر صادقی و استاد سعید توکلیان

 

 

 

هم زمان با برگزاری دومین مراسم تقدیر از استادان برگزیده حوزه هنر و تجلیل از استاد علی اکبر صادقی، نمایشگاهی از نقاشی‌های این هنرمند پیش‌کسوت در مجموعه آسمان فرهنگستان هنر به نمایش در آمد.

به گزارش روابط عمومی‌مجموعه فرهنگی و هنری آسمان، وابسته به فرهنگستان هنر، نقاشی‌های این هنرمند پیش‌کسوت،  شامل پنجاه تابلو رنگ روغن، شش اثر حجمی‌ و بیست تابلو از طراحی‌های این نقاش برای ساخت انیمیشن است که هم زمان با این مراسم به نمایش گذاشته شد.

در این مراسم ضمن مروری ویژه بر آثار و احوال استاد علی‌اکبر صادقی از سعید توکلیان در حوزه انیمیشن  نیز تقدیر شد.

 استاد سعید توکلیان به عنوان پیش‌کسوت در آموزش انیمیشن شناخته می شود.

به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی و هنری آسمان، وابسته به فرهنگستان هنر، ،  یکشنبه، 4 اسفند، هم زمان با برگزاری این مراسم، زندگی، احوال و آثار این استاد پیش‌کسوت بررسی و مرور  شد.

استاد سعید توکلیان متولد 1331 شیروان، خراسان است .او یکی از استادان پیش‌کسوت آموزش انیمیشن در دانشگاه است.

معاونت امور هنری فرهنگستان هنر و سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران با همکاری هم این مراسم را برگزار کردند.

 

 

همین دیروز بود...

علیرضا گلپایگانی   

به نظرم  همین دیروز  بود که بعنوان دانشجوی تازه وارد به رشته سینما  واحدهای درسی را زیر و رومیکردم تا من را به  سرزمین آرزوهایم  برساند . سال 63 هنگام مصاحبه برای ورود به دوره کارشناسی سینما از من پرسیدند که برای چی سینما را انتخاب کردی و من گفتم فقط و فقط برای انیمیشن ! و مصاحبه کننده ها  با تعجب  گفتند ولی ما در سینما انیمیشن نداریم ! بهتر نیست  گرافیک را انتخاب میکردی!؟  به نظر همین دیروز بود ،ترم پنجم بودم و یکی از آرزوهای من محقق شد . نورمن مک لارن ، ایشو پاتل ، پل دریسن و ... را اول بارنامشان را  در کلاسی با نام آشنایی با انیمیشن  از زبان استاد سعید توکلیان شنیدم . ایشان تازه از انگلستان با تخصص فیلمبرداری انیمیشن برگشته بودند چشمانشان  می درخشید و با شوق و مصمم از انیمیشن حرف زد،برای من  هر گفته و هر فیلمی که  سر کلاس نشان داد درس مهم و با ارزشی بود که همچنان از آن بهره می برم . نمایش  فیلمهای استادان انیمیشن جهان که از آرشیو دانشکده صدا و سیما تهیه میکردند آن هم بصورت 16 میلیمتری بر روی پرده سینما همچون آب زلال و خنک  تشنگی روح  من را بر طرف میکرد.هیچگاه آن جلسات را فراموش نخواهم کرد .

به نظر همین دیروز بود که  کلاس فیلمبرداری انیمیشن را  با اینکه جزو واحدهای درسی ام نبود انتخاب کردم وبا شوق فراوان  بر سر کلاس  استاد توکلیان حاضر شدم  و بعنوان پروژه عملی یک نقاشی پیچیده وبزرگ را فقط برای تکلیف کلاس کشیدم و حرکات مختلف  میز انیمیشن را بر روی آن امتحان کردم (استاد توکلیان هیچوقت باور نکرد که آن نقاشی را فقط برای انجام تکلیف کلاس او انجام داده بودم).شاید همین دیروز بود که برا ی  پروژه نهایی تحصیلی ام  ترجمه کتاب میز فیلمبرداری انیمیشن را باتفاق همسرم به راهنمایی استاد توکلیان  انتخاب کردیم . فیلم عملی  خودم را که یک انیمیشن با تکنیک نقاشی بر روی کاغد ( پیپر انیمیشن ) بود را  به راهنمایی و  کمک استاد توکلیان و با میز فیلمبرداری انیمیشن فیلمبرداری کردیم .

شاید همین دیروز بود که تلفنی به منزل ایشان دعوت شدم و در آنجا با دیگر دانشجویان منتخبشان آشنا شدم  که همگی از بخشندگی و مهر استاد سخن میگفتند ، که برای در  اختیار گذاشتن کتابهای با ارزش که تنها سوغاتی  بود که برای خود از آن ور آبها آورده بود هیچ دریغی نمیکرد .

همین دیروز بود انگاری که استودیو انیمیشن بعثت را در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به کمک آقای مسعود شاهی سامان داد . گرچه  نشد آنی که باید میشد ولی خود این تجربه  شاکله مرکز صبا را در صدا و سیما بوجود آورد. آره انگار همین دیروز بود که چقدر همه اصحاب انیمیشن از راه اندازی مرکز صبا خشنود شدند  و در مشاورین ارشد صبا  نام  استاد توکلیان از همه مشخص تر بود . برنامه  متفاوت و دیدنی  آموزش متحرکسازی  که هنوز برنامه ای در شکل واندازه آن در باره انیمیشن از کانال تلویزیون مملکتمان پخش نشده است . مدبر و مجری طرح آن را استاد توکلیان بعهده داشت  و هنوز نوارهای ضبط شده از آن برنامه در کلاسهای آموزش انیمیشن  کاربرد دارد .

همین دیروز بود انگاری که ترجمه کتابهای متعدد انیمیشن به قلم استاد توکلیان  در مراکز آموزشی و کتابخانه های تخصصی  هنری چشم نواز علاقمندان به هنر انیمیشن شد .

همین دیروز بود که او نماینده کشورمان در داوری بخش دانشجویی جشنواره  معتبر زاگرب  شد.

امروز دو باره در چشمان آرام و مصمم استادم سعید توکلیان  که همه فعالیت خود را در زمینه آموزش انیمیشن صرف کرده  است درخششی را میبینم که همان روز اول در سر کلاس  آموزش انیمیشن دیدم .

سید علیرضا گلپایگانی

عضو هیئت علمی و مدیر گروه کارشناسی ارشد انیمیشن دانشگاه هنر

 

معرفی داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره پویانمایی تهران
 
به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، 4 هنرمند از کشورهای فرانسه، کانادا، سوییس و کرواسی و یک هنرمند ایرانی از روز پنجم اسفند کار بررسی 137 فیلم پویانمایی خارجی را آغاز می‌کنند.

بنابراین گزارش، الیویه کاترین یکی از داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره پویانمایی تهران نماینده کشور فرانسه در آسیفا و مسؤول برگزاری روز جهانی پویانمایی است. او همچنین عضو هیأت مدیره انجمن فیلم پویانمایی فرانسه (افکا) نیز هست.

نانسی مری رییس بخش فروش و بازاریابی اروپا و آفریقای مرکز ملی فیلم کانادا دیگر داور این بخش است.

اوتو آلدر مؤسس جشنواره بین‌المللی پویانمایی فانتوچ سوییس، مدرس گروه پویانمایی کالج هنری اچ.جی.کی و مشاور و عضو هیأت انتخاب چندین جشنواره در آلمان، استونی و فنلاند نیز یکی دیگر از داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره پویانمایی تهران است.

دیگر داور این بخش بوریووی داونیکوویچ (بوردو) از کشور کرواسی است. وی عضو شورای جشنواره پویانمایی زاگرب، دبیرکل آسیفا (1994 تا 2000) و سازنده آثار بسیار مشهور انیمیشن است.

پنجمین عضو هیأت داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره پویانمایی عبدالله علیمراد انیماتور مطرح ایرانی است. آثار علیمراد در بیش از 8 جشنواره پویانمایی جهان جوایزی را کسب کرده است. او همچنین مؤلف دو کتاب با نام‌های "نگاه" (چگونه فیلم بسازیم) و "روش‌های ساده متحرک سازی"‌ است.

مک لارن  در پویانمایی تهران

به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این بخش از جشنواره با عنوان «موسیقی دانی در مقام انیماتور» نام‌گذاری شده و در آن 11 فیلم از معروف‌ترین آثار مک لارن به نمایش گذاشته خواهد شد.

فیلم‌هایی که از این کارگردان برنده جایزه اسکار، در ششمین جشنواره پویانمایی تهران به نمایش درمی‌آید، عبارتند از: انیماتور در مقام موسیقی‌دان، لی لی مرغ، افسانه صندلی، صفحه سوزنی، مری، سپیدی چشمک‌زن، فیدل دو دی، حرکت انیمه شده بخش چهارم، موزاییک، ضربات قلم و گوی‌ها.

مک لارن در طول 50 سال فعالیت هنری خود به تجربیات مختلفی دست زد و با ساخت فیلم‌های تجربی گوناگون، خود را به عنوان موفق‌ترین و مطرح‌ترین انیماتور کانادایی به جهانیان شناساند. یک جنبه از شهرت او به تجاربی باز می‌گردد که از درهم آمیختن صدا و تصویر به دست آورد و توانست با استفاده از موسیقی، کارکرد دیگری از آثار انیمیشن را ‌آشکار کند.

این هنرمند که در سال 1987 درگذشت جوایز معتبر بسیاری را به نام خود ثبت کرد که از بین معروف‌ترین آنها می‌توان به اسکار بهترین مستند کوتاه (1953)،‌جایزه بافتا برای بهترین انیمیشن (1969)،‌ جایزه آنی (1975)،‌ جایزه افتخاری جشنواره بین‌المللی فیلم و ویدئوی کلمبوس (1984) و مدال آکادمی سلطنتی هنر کانادا (1963).

فیلم‌های نورمن مک لارن، هفت نوبت در ششمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به نمایش درخواهند آمد.

مایکل دودک در تهران

روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعلام کرد آخرین ساخته این کارگردان؛ "عطر چای" در بخش مسابقه جشنواره به نمایش درمی‌آید. وی سال 2006 این فیلم را ساخته که مانند دیگر آثارش جوایز بین‌المللی بسیاری را به دست آورده است.

در پنجمین جشنواره پویانمایی تهران نیز یکی از آثار برجسته این کارگردان به نام "پدر و دختر" به نمایش درآمد. این فیلم هشت دقیقه‌ای سال 2000 اسکار بهترین فیلم انیمیشن کوتاه را به دست آورد. "پدر و دختر" 20 جایزه معتبر بین‌المللی دیگر را نیز به دست آورد.

مایکل دودوک بعد از ساخت چند آگهی تجاری برای سینما و تلویزیون که چند جایزه برایش به همراه داشت، سال 1992 اولین فیلم کوتاه حرفه‌ای خود را به نام "Tom Sweep" ساخت. وی سال 1994 با همکاری یک استودیوی فرانسوی فیلم "راهب و ماهی" را ساخت که جایزه سزار بهترین انیمیشن کوتاه و جایزه کارتون طلایی را از آن خود کرد و نامزد دریافت جایزه اسکار نیز بود.

در کارنامه این کارگردان نه چندان پرکار تنها پنج فیلم حضور دارد با این حال دودوک در ساخت آگهی‌های تجاری و تصویرگری کتاب نیز فعالیت می‌کند. او از سال 1991 تاکنون تصویرگری کتاب‌هایی همچون "مارها و نردبان‌ها"، "تاریخ جنوا" و "اسکار و هو" را انجام داده است. ششمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 11 تا 15 اسفندماه امسال برگزار می‌شود

 

انیمیشن مشترک ایران و سوئیس

انیمیشن کوتاه «پارازیت»، امید خوش‌نظر، ‌با همکاری مشترک مرکز مطالعات و تولیدات فیلم انیمیشن حوزه هنری و مدرسه عالی هنر Hochshule Luzern کشور سوییس تولید می‌شود

به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، این انیمیشن طنز، با فرمت 35 میلیمیتری و در مدت زمانی کمتر از شش دقیقه، شروع یک جنگ را که مسبب آن توهم یک سرباز‌ است به تصویر می‌کشد.

«پارازیت» روایت‌گر داستان فانتزی سربازی‌ است که ماموریت نگهبانی از یک مرز فرضی را دارد و صدای رادیویی که در دکل است و مورچه‌ها و حشرات اطراف این سرباز، برای او توهم جنگ را ایجاد می‌کنند تا جایی که...

خوش‌نظر این انیمیشن را که با تکنیک دو بعدی و سیاه و سفید به نمایش درخواهد آمد، در دو شرکتFloid سوییس و Rpca Pictures حوزه هنری خواهد ساخت.

مرکزمطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری تولید مشترک با سایر کشورها را به عنوان یکی از روش‌های جهانی شدن انیمیشن ایران پی‌گیری می‌کند.

 

وال ای اسکار را برد

 

گفتگو با اندرو استانتون(کارگردان وال ای)
به بهانه بردن جایزه اسکار بهترین انیمیشن



 

گفتگویی با اندرو استانتون (خالق وال ای) دربارۀ طبقه بندی فیلم های انیمیشنی در اسکار و چگونگی مردمی شدن وال ای؟


 


 

این گفتگو یی ست با کارگردان فیلم وای ای . در این گفتگو سعی می کنیم به این مطلب بپردازیم که چطور وال ای توانست  فاصله بین صنعت انیمیشن و فیلم های لایواکشن را کم کند  و همچنین چه عاملی باعث میشود چشمان والی ای ،در وجود ایو کاوشگر ــ جسمی براق که مهارتی خاص در کار با اسلحه دارد  ــ ویژگی های زنانه را ببیند .  

 

 

بعد از اخذ جایزۀ بهترین فیلم از انجمن منتقدین لس آنجلس در سخنرانی اتان به شکستن سقفی شیشه ای اشاره داشتید اگر می شود کمی بیشتر در این باره توضیح دهید؟

خب. درست در زمان شروع کار داستان اسباب بازی ها احساس می کردیم که انیمیشن باید شبیه چنین چیزی باشد. اگر نگاهی به عقب بیندازید قطعاً به خاطرتان می آید که همه این گونه احساس می کردند، چه اشخاصی که درگیر این صنعت بودند و چه آنهایی که از بیرون به این هنر نگاه می کردند. همه گمان میکردنداگر چیزی انیمیشن شد پس یعنی باید موزیکال بوده و قصه های افسانه ای داشته باشد ، باید صحنه هایی از دهکده ای شاد و با مردمانی سرزنده و کلاً یک سری صحنه های غیرضروری و بی ارتباط را در آن قرار داد.

من ناگهان متوجه شدم که منتقدین مورد علاقه ام با زبان بی زبانی می گویند «خوش به حال بچه ها ». این یک نگاه منتقدانه و البته برای من و دیگران به این معنا بود که نباید مثل ماهی اسیر تور ماند . به همین خاطر احساس کردیم که الان وقت آن رسیده که در فیلم سازی جهشی ایجاد کنیم و فهمیدیم که روش های  قبلی دیگر کارساز نیستند .

و وال ای متولد شد .

دربارۀ وال ای ما از صفر شروع کردیم. اما گمانم این است: مردم عمیقا به شیوه کارهای انیمیشنی عادت کرده بودند این فیلم،نمی خواست با  ادامه همان کارها در صدد جلب توجه مردمی ساخته شود، اما در نهایت نظرات آنان را به سوی خود کشید. البته این تحول فکری در مردم برای ما عجیب بود، چون من احساس نمی کنم که فلسفۀ ما در فیلم سازی یا تغییر روند فیلم سازی ما در این اثر روی بقیۀ کارها هم چنین اثری بگذارد.

پس به آرامی خرق عادت کردید، موانع را از سر راه برداشتید ، برندۀ جایزه های متعدد شدید؟

اگر بخواهم در یک جمله پاسخ دهم، قصدمان این است که با ارائۀ فیلم های خوب مردم را از پای در آوریم !. در حین کار به این موضوع فکر کردیم که بدون بهره گیری از حضور بازیگران این فیلم را بسازیم. اما تا جایی که می دانم هر کسی که قدم به این راه  می گذارد بازیگران را نیز در آن سهیم می کند، می دانید که منظورم چیست ؟ البته طرز فکر ما این است که هیچ وقت قصد نداریم بازیگران زیادی را به کار بگیریم بلکه قصد داریم در صورت نیاز از  بازیگران هم استفاده کنیم . چرا که در هر حال بازی خوب تکرار نشدنی ست ، ما دوست نداشتیم که  به این خاطر از چیزی بترسیم.

در ابتدا قصد دست اندرکاران جایزۀ اسکار از ایجاد یک بخش جداگانه برای  آثار انیمیشنی در حقیقت قدرت بخشیدن به فیلم هایی از این دست بود، اما حالا این طور فکر نمی کنید که قصد آنها به حاشیه راندن و جداسازی این صنعت است؟

در واقع این نشانۀ تغییر زمانه است .زیرا امروزه در فیلم های لایو اکشن و حتی بسیاری از فیلم ها ، استفاده از هنر انیمیشن و به طور کلی گرافیک کامپیوتر در ساخت آنها اجتناب ناپذیر است . دیوار جداکنندۀ این دو از هم به قدری نامشخص و نامعلوم شده که فکر می کنم سال به سال که می گذرد تشخیص آن سخت تر و سخت تر می شود به طوری که دیگر نمی توان بین فیلم های انیمیشنی و فیلم های غیرانیمیشنی فرقی قائل شد. و آنچه که من عاشقش هستم رسیدن به این نقطه است بگویم برایم مهم نیست. چون سالهاست که می خواهم به این نقطۀ "برایم مهم نیست" برسم .

چطور راضی می شوید این سقف شیشه ای را که در اول صحبت هایتان به آن اشاره شد بر سر عوامل جایزۀ اسکار نشکند؟

تا به این لحظه اینقدر هیاهو دربارۀ فیلمی ندیدم که الان در مورد کاری که انجام داده ایم، شاهد بودم. همۀ تماشاگران هیجان زده بودند و چون کار به این مرحلۀ رضایت تماشاگر رسید حتی اگر این سقف شیشه ای نشکند هم  راضی خواهم بود. پیشاپیش به خاطر احساس مردم نسبت به اثر حقیقتاً و حقیقتاً به سطحی از رضایت که میخواستم رسیده ام. وقتی مردم می گویند اگر این فیلم بهترین نباشد  پس هیچ فیلم دیگری هم نخواهد بود  واقعاً شنیدن این حرفها احساس خوبی در من ایجاد می کند. از زمان بچگی یکی از طرفداران پروپاقرص فیلم بودم و فکر می کنم خیلی خوش شانس بودم که در سانفرانسیسکو شروع به کار کردم به همین خاطر هنوز هم  احساسم مثل یک طرفدار است تا یک فیلم ساز واقعی و همیشه می خواستم که خودم را باور کنم ــ مهم نبود که چقدر کارم ساده لوحانه جلوه کند ــ اعتقاد من این است که بالخره بهترین فیلم ها زمانی در جای مناسب خود توجه آکادمی اسکار را به خود جلب خواهند کرد.

کاراکتر ایو از سوی بسیاری به عنوان بهترین شخصیت پردازی دربارۀ جنس مونث شناخته شده. با توجه به اینکه در فیلم می بینیم که او هر چیزی که در اطرافش می بینید را منهدم می کند پس چه چیزی به او شخصیت زنانه داده؟

ممکن است که از من دلخور شوید. اما  من فقط سعی کردم که ویژگی های مختلفی که جه از نظرحسی چه از نظر اخلاقی میان روابط مردان و زنان هست را نشان بدهم. لااقل فقط  از روی تجربه ای که داشتم این کار را انجام دادم اما از نظر تکنیکی خود را یک آماتور می دانم. جالب است که بدانیدهنوز هم از به یاد آوردن پرتاب لنگه کفش از طرف دختری که می خواست مرا وادار به ازدواج کند شوکه می شوم . همیشه این طور به نظرم آمده که زن های اطراف من می خواستند مرا تحت قدرت خود بگیرند از مادرم گرفته تا همسرم و دخترم. واقعاً همیشه سعی کردم به این موضوع پی ببرم و در موردش فکر کردم که آنها را زیاد دست بالا نگیرم، اما بعداً مجبور شدم تاوانش را هم بپردازم. طبیعت متغیری درون آنهاست، اما بیشتر از این طبیعت مرموز که همواره فکر من را به خود مشغول کرده این است که چه چیزی در وجود آنهاست که اینقدر جذابشان می کند. و من فکر می کنم که این همانی ست که من عاشقش هستم. به نظرم ما مردها هیچ وقت نمی خواهیم زن ها را بشناسیم چون وقتی که خیلی نزدیکشان می شویم و پا را از مرزشان فراتر می گذاریم آن موقع است که آن طبع تندخو به سراغشان می آید.

پس به خاطر همین است که ایو به همه چیز شلیک می کند.

دقیقاً، وجود تفنگ هم به خاطر این مسئله است و عدم اطلاع وال ای از حد و مرزهایی که برای یک زن وجود دارد، و این دلیلی ست که کلاً مردان از آن بی خبرند. رفتاری که مردها اتفاقی با آن برخورد می کنند و به مرور زمان و با کسب تجربه متوجه آن می شوند. البته ممکن است از آن جان سالم به در ببرند یا نبرند. سعی شده این پیام به صورت کنایه آمیزی به بیننده منتقل شود. حقیقتی که در مورد ایو می بینیم او از تکنولوژی بالا و زیرپوستی برخوردار است که تماشاگر نمی تواند آن را به چشم ظاهر ببیند و فکر می کنم کسی که او را ساخته بیشتر به جنبۀ زیبایی شناسانه او  از بعد تکنولوژیکی توجه کرده است. چون قصد داشته او در چشم یک ربات دیگر از نوع خودش  به عنوان یک ماشین مکانیکی  زیبا جلوه کند نه آن زیبایی که یک مرد از یک زن می بیند. کما اینکه ظاهر خود ایو هم او را به یک معما برای بیننده تبدیل کرده است. یک چیز دیگری که ما در مورد او می بینیم معلق بودن او در هواست .ایو همیشه تمیز است اما در مقابلش وال ای به خاطر حرکتی که در زمین دارد همیشه کثیف. پرداختن به این گونه مسائل از نگاه جنسیتی با توجه به تفکرات مرسوم در جامعه و تفکرات قدیمی صورت گرفته است.

معمولاً در کارهای پیکسار عشق های خانوادگی و روابط دوستانۀ می بینیم اما این یکی واقعاً رمانتیک ترین رابطه ای ست که تاکنون شاهد بوده ایم.

بله، این تنها فیلمی ست که ما در آن مستقیما از داستان عاشقانه و رمانتیک استفاده کرده ایم. هر شی ای که در محیط می بینید، به نوعی از اشیاء موجود در اجتماع انسانی الهام گرفته شده اند و این موضوع اولویت دوم و حتی سوم بود که می خواستم در حد اغراق به آن پرداخته شود. می خواستم فقط صحنۀ عاشق شدن دو ربات را به تصویر بکشم و بعد مجبور شدم که از آن به نتیجه گیری هم برسم  . می خواستم شادی و احساس گناه معصومانه ای که اغلب در داستانهای عاشقانۀ دهه 50 از دو عاشق می بینیم را نشان بدهم چیزی که در جوامع امروزی ما دیگر پذیرفتنی نیست 

آیا احساس نکردید که پیام فرازمینی وال ای یک جوری تحمیلی به نظر می رسد؟

خیلی سعی کردم که این طور نشود.

بزرگترین دلیلی که من یک گیاه در این فیلم قرار دادم – البته قبل از آن باید بگویم از ابتدا نمی دانستم فیلم به کجا خواهد رفت چون قبل از این که کلیت داستان را بدانم شروع کردم و جلو رفتم – این بود که به خاطر می آورم به این فکر می کردم این تنها ترین موجود به جا مانده است که 700 سال بدون هیج  دلیلی در حال کار کردن است و این جدا خیلی سرسختانه  بود پس گنجاندن گیاه در صحنه های فیلم به طور ناگهانی به ذهنم خطور کرد به گیاهی فکر کردم که مثل خود او باشد گیاهی که رها شده و حتی ماشین ها ی انسانی هم آن را درو نکرده اند . گفتم «آره خودشه ». فکر ها در سرم جوانه میزدند و با منطق پیش رفتم .

فیلم به مردمی که عشق به یکدیگر را فراموش کرده اند و پیامدهای منطقی برگرفته از این موضوع میپردازد . عشقی که به خاطر نبود آن هر چیز دیگری به تدریج فرسوده و از هم پاشیده می شود. من هنوز نمی توانم فکر کنم که بلایایی چون گرمایش زمین واقعا می توانند در نهایت چنین تاثیراتی بر جوامع بگذارند .

به فکر ساخت دنباله ای برای  وال ای هستید؟

فکر نمی کنم. قصدم را نه به عنوان نمایندۀ دیزنی و پیکسار بلکه به عنوان یک فیلم ساز گفتم. اصولا وقتی کاری را شروع می کنم به دنباله دار کردن آن فکر نمی کنم و فکر می کنم این یک نگرش خیلی متفاوت نسبت به دیگران است. البته مخالف دنباله سازی نیستم، اما معتقدم که آثار خیلی محدودی باید دنباله دار ساخته شوند .تو باید بتوانی خود را از موفقیت، گیشه و اشتیاق تماشاگربرای تماشای مجدد جدا کنی .

 اصلاً تمایلی ندارم که فردا نوه ام به من بگوید بابابزرگ نموی یک را تو ساختی یا نمو 2 را ؟ این جمله قطعاً مرا می کشد.

منبع : blog.newsweek.com

ترجمه : ایرانیان انیمیشن 

یک فیلم دارد کم کم ساخته میشود!

1016

شخصیت مادر بزرگ  برای فیلم انیمیشن The Last  Cameکار مسعودکشمیری و داریوش باقری

1296

مدل سازی سه بعدی و سپس تبدیل کردن آن به یک تصویر نقاشی شده اثر داریوش باقری. کار برای یک فریم شدنی به نظر می رشد اما برای فریمهای متوالی...باید دید.

850

داریوش باقری و مسعود کشمیری هر دو فارغ التحصیل کارشناسی ارشد انیمیشن هستند.

709

طرح مادر بزرگ

567

داریوش باقری !

نمایش دو فیلم پویانمایی ایران در اشتوتگارت آلمان
 
فیلم پویانمایی ایرانی "ریشه در آسمان" ساخته فرخنده ترابی به همراه فیلم "آب" ساخته روانبخش صادقی در بخش چشم‌انداز جشنواره بین‌المللی فیلم پویانمایی اشتوتگارت آلمان نمایش داده شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم پویانمایی اشتوتگارت در آلمان از روز 6 اردیبهشت آغاز شده است و تا روز 11 این ماه حدود 500 فیلم از کشورهایی مانند ایران، روسیه، آمریکا، ژاپن، انگلستان، هلند و فرانسه را در بخش‌های مختلف خود به نمایش می‌گذارد.      

این جشنواره از بخش‌هایی مانند "مسابقه بین‌الملل"، "انیمیشن نوجوانان"، "شعبده‌هایی برای کودکان"، "سریال‌های تلویزیونی" و "مسابقه فیلم‌های بلند" تشکیل شده است.

فیلم‌های این جشنواره در 5 سالن سینما و در فضای باز شهر اشتوتگارت آلمان بر روی پرده نمایش داده می‌شود.

گفتنی است "ریشه در آسمان" فرخنده ترابی در ماه‌های اخیر علاوه بر حضور در جشنواره‌هایی در مصر، پرتغال، انگلستان، آلمان و قبرس در پنجمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در اسفند سال گذشته موفق شد دیپلم افتخار این رقابت بین‌المللی را از آن خود سازد. منبع :همشهری آنلاین

 آموزش تخصصی خلا تولید انیمیشن را برطرف می کند
امین مویدی  دبیر شورای طرح و برنامه مرکز انیمیشن حوزه هنری درباره لزوم برپایی دوره های آموزشی تخصصی انیمیشن، گفت: با راه اندازی مرکز مطالعات و تولیدات فیلم انیمیشن حوزه هنری برای تولید پروژه هایی کیفی و در سطح مطلوب، خلاآموزش محسوس شد و برای رفع آن دوره های آموزشی تخصصی طراحی و راه اندازی می شود. دبیر شورای طرح برنامه مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری، با بیان اینکه در روند تولید آثار کیفی با هنرمندان داخلی، دریافتیم که برای رشد و گسترش کمی و کیفی انیمیشن در کشورمان به جز تولید، به آموزش نیروهای کارآمد نیز احتیاج است، افزود: ما انیماتور زیاد داریم اما انیماتور متخصص کم داریم و در این حوزه دچارمشکل هستیم

استودیو انیمیشن تیمافیلم

سایت استودیو انیمیشن خانم فطیما یثربی

کمیک استریپ شکرستان

قبل از نمایش تلویزیونی کمیک استریپ سریال انیمیشنی شکرستان منتشر می شود


کمیک استریپ مجموعه انیمیشن شکرستان(که پیش بینی میشود که برنده بهترین سریال انیمیشن در جشنواره پویانمایی امسال  تهران شود ) - برنده جایزه ویژه جشن خانه سینما - از سوی مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری منتشر می شود.به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، این مجموعه کمیک که در هر جلد از آن،‌ داستان یک قسمت از سریال 60 قسمتی شکرستان روایت و تصویر می‌‌شود، توسط بابک نظری، کارگردان این مجموعه، طراحی شده است.
انیمیشن شکرستان که مجموعا 900 دقیقه انیمیشن با تکنیک کات اوت را در برمی‌گیرد، به وسیله بابک نظری و بر اساس اقتباس‌های روز از ضرب‌ المثل‌ها و قصه‌های ایرانی ساخته شده و به زودی پخش تلویزیونی آن نیز آغاز می‌شود.
علاوه بر کمیک‌های مجموعه یاد شده،‌ کمیک‌استریپ قصه‌های کهن ایران و نیز کمیک استریپ گزیده‌ای از حکایات گلستان و بوستان سعدی نیز با طراحی و نویسندگی بزرگمهر حسین پور، چهره آشنای کاریکاتور مطبوعات ایران،‌ از سوی این مرکز منتشر خواهد شد.
نشر این آثار را انتشارات سوره مهر حوزه هنری بر عهده ‌دارد.

نقل قول

 

من چند روز پیشcd یک کارتون جدید دیدم به نام: صحرای کربلا که متاسفانه از:هنرنمای پارسیان منشر شده بود و نه تنها گلوری نبود. بلکه کار هیچ کدام از دوبلورهای صدا و سیما نبود.مدیر دوبلاژ: سبحان عظیمی-
ناظر کیفی دوبلاژ : محمد گل آرا. کاملا مشخص بود که تازه کارند. هیچکدام صدای خوبی نداشتند. بخصوص یکی از آنها لکنت زبان داشت و بجای اکثر افراد صحبت کرده بود. که اعصاب آدم خراب می شد.
اما 3 حسن بزرگ و جالب هم داشت که دیدنش را لذت بخش میکرد:
دوبلور امام حسین: امین تارخ و راوی :بهروز رضوی بود. آهنگهای کارتون کاملا عوض شده بود و آهنگهای زیباییبا صدای : مهراج محمدی در وصف امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) روی تصویر پخش میشد که خیلی کارتون را تاثیر گذار کرده بود. ( اما مشکل اینجا بود که در این انیمیشن سه بعدی چهره حضرت عباس نشان
داده شده و اصلا قشنگ نیست. و صداش هم افتضاحه. و در ضمن دستش هم قطع نمی شه ولی توی آهنگیکه از مهراج محمدی گذاشته اند اشاره به قطع شدن دست حضرت عباس میشه.)
مدت زمان آن : 110 دقیقه و محصول لبنان است. و کارتون از بعد از شهادت امام حسن آغاز میشود و تا قیام عاشورا و... ادامه پیدا میکند و هنگامی که شمر سر امام را قطع می کند به پایان میرسد.
شاید بهترین نکته این انیمیشن خود امام حسین آن است که هم از چهره اش که مثل : ولایت عشق : نورانینشون می ده و جنگیدن و... خوشم آمد و هم از صدای امین تارخ. ولی جای کار بیشتر داشت.
با این وجود چون cd کارتون در این مورد نبود خوشم آمد. ولی کاش گلوری دوبله اش کرده بود

منبع:

http://www.irdub.com/forum/showthread.php?t=404&page=34

 داوران انیمیشن جشنواره شهر

نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم شهر، "سعید توکلیان " استاد و پیشکسوت هنر انیمیشن و مدرس دانشکده صدا و سیما ، " دکترعلی‌اصغر محکی " عضو هیات علمی دانشگاه و مدیر مسئول روزنامه همشهری و " مهدی مسعودشاهی " از کارشناسان و مدیران با سابقه‌ی حوزه فرهنگ و هنر و مدیر عامل سابق شرکت صبا ، به عنوان اعضای هیئت داوران بخش تیزر و انیمیشن سومین جشنواره فیلم شهر معرفی شدند.

تعداد 70 اثر در بخش تیزرهای آموزشی و تبلیغاتی و 61 اثر در بخش انیمیشن در جشنواره مورد داوری قرار می‌گیرند.

سومین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر از 12 تا 17 اسفندماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند آخرین اطلاعات و اخبار جشنواره را در سایت www.urbanfilmfest.com مشاهده کنند.

ممنوعیت پخش کارتون خارجی در چین

 اداره رادیو، فیلم و تلویزیون دولتی چین نمایش کارتون‌های خارجی را از اول ماه مه سال 2008 در ساعات پربیننده از تلویزیون‌های این کشور ممنوع اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، خبرگزاری شینهوا اعلام کرد برابر با قانون جدید تلویزیون‌های چین از ساعت 17 تا 21 اجازه پخش کارتون خارجی ندارند. ممنوعیت وضع شده پیش از این تا ساعت 20 بود.

به گفته اداره دولتی این ممنوعیت به خاطر حمایت از تولیدات کارتونی داخلی است. در بیانیه این اداره آمده است: "این ممنوعیت باعث بهبود نظارت اداره رادیو، فیلم و تلویزیون بر تولیدات کارتونی می‌شود و فضایی مطلوب برای تولیدات داخلی فراهم می‌کند." برای پخش کارتون‌های داخلی و خارجی از تلویزیون تایید مقام‌های رسمی الزامی است.

سال 2007 بیش از 101 هزار و 900 دقیقه انیمیشن در چین تولید شد که 23 درصد بیشتر از سال 2006 بود. دولت کمونیستی حاکم بر چین با وجود پذیرش مدل‌های اقتصادی خارجی همچنان به پخش نمایش‌های تلویزیونی خارجی حساسیت دارد. پارسال دولت پخش نمایش‌های تلویزیونی مبتنی بر واقعیت را در ساعات پربیننده ممنوع کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: انیماتورهای ایران

ساخت نسخه زنده و انیمیشن تام و جری

کمپانی برادران وارنر که مالک مجموعه پربیننده و قدیمی «تام و جری» است، با تولید نسخه سینمایی ماجراجویی‌های این موش و گربه شیطان، «آلوین و سنجاب‌ها»‌ی خاص خودش را تولید می‌کند.
به گزارش کارتون3000 و به نقل از فارس ،  «تام و جری» سینمایی هم قرار است به صورت یک مجموعه فیلم تهیه و تولید شود. طرح ساخت نسخه سینمایی «تام و جری» از یک سال قبل در داخل کمپانی برادران وارنر مطرح شد و قرار است این فیلم با کمک کامپیوتر دیجیتالی، شخصیت‌های انیمیشنی را با یک فضای واقعی و کاراکترهای زنده تلفیق کند. 

 

کمپانی برادران وارنر در واحد دیجیتالی خود این روزها مشغول تولید فیلم‌های «شرلوک هلمز» و قسمت جدید «ترمیناتور» است. دن‌ لین مسئول این واحد، انیمیشن معروف کلاسیک‌ هانا - باربر (دو خالق اصلی قصه تام و جری) را در قصه‌ای که خود این دو نفر نوشته بودند، به صورت یک فیلم سینمایی درمی‌آورد. خط اصلی قصه نسخه سینمایی درباره اولین ملاقات «تام‌وجری» و آشنایی این دو رقیب سرسخت با یکدیگر است. 

در طول قصه، این دو در شهر شیکاگو گم می‌شوند و برای پیدا کردن خانه (و برگشتن به آن) مجبور به همکاری و همراهی با یکدیگر می‌شوند. فیلم‌نامه فیلم را اریک گراونیگ می‌نویسد، کار نگارش فیلم‌نامه از یکی دو هفته دیگر شروع می‌شود. گراونیگ هم‌اکنون کار نوشتن فیلم‌نامه «B-minor» را تمام کرده که قرار است آن را ران‌ هاوارد برای کمپانی یونیورسال کارگردانی کند. او فیلم‌نامه‌های «آقای بارنوت» و «کلاس تحرک» را هم آماده کار دارد که اولی در کمپانی پارامونت تهیه می‌شود و دومی یک محصول مستقل سینمایی با بازی‌ هالی بری است. کمپانی برادران وارنر از سال‌ها قبل امتیاز ساخت مجموعه تلویزیونی و فیلم سینمایی «تام و جری» را در اختیار داشت. در طول دو دهه گذشته این کمپانی چند بار تلاش کرد این قصه را تبدیل به یک فیلم سینمایی دنباله‌‌دار کند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی، این کمپانی تصمیم گرفت نسخه سینمایی «تام و جری» را به صورت تلفیقی انیمیشن/ زنده کار کند. کمپانی برادران وارنر در طول شش سال گذشته مجموعه انیمیشن «اسکوبی دو» را به صورت یک فیلم انیمیشن / زنده درآورد که دو قسمت آن فروش خوب 457 میلیون دلاری را در داخل آمریکا تجربه کرد. تجربه دیگر برادران وارنر در این زمینه «مربای فضایی» است که مایکل جردن بسکتبالیست معروف را در کنار تعدادی از کاراکترهای مطرح کارتونی قرار داد، اما موفقیت‌ مالی 360 میلیون دلاری «آلوین و سنجاب‌ها»ی کمپانی فرکس قرن بیستم در سطح بین‌المللی، باعث تشویق کمپانی رقیب - یعنی برادران وارنر - شد تا به سراغ «تام و جری» برود. 

«آلوین و سنجاب‌ها» با هزینه‌ای 60 میلیون دلاری تهیه شد و تولید قسمت دوم آن در دستور کار کمپانی فوکس است. 

برادران وارنر هم قصد دارد «تام و جری» را با هزینه‌ای حدود 60 میلیون دلار تولید کند. مجموعه تلویزیونی «تام و جری» که در فاصله سال‌های 1940 تا 1960 به روی آنتن تلویزیون رفت، شامل 114 انیمیشن کوتاه بود. این مجموعه توسط واحد تلویزیونی کمپانی مترو گلدوین‌مه‌یر تهیه شد. 

در دهه نود،‌ کمپانی برادران وارنر امتیاز این مجموعه را از کمپانی مترو خریداری کرد.


نخستین جشنواره سراسری هنری نوآوران بسیجی،در بخش انیمیشن هم برگزار می شود


نخستین جشنواره سراسری هنری نوآوران بسیجی، اسفند ماه سال جاری در تهران برگزار می شود. به گزارش ستاد خبری جشنواره، در سال نوآوری و شکوفایی، این جشنواره با محوریت «طرح نو»، در دو بخش فیلم شامل فیلم کوتاه، فیلمنامه نویسی و پویا نمایی(انیمیشن) و بخش هنرهای تجسمی شامل نقاشی، نگارگری و گرافیک ، برگزار خواهد شد.

داوران انیمیشن این دوره : حسینی پویا - میر صادقی و گلپایگانی می باشند.

دنیای انیمیشن ژاپن در لوکارنو

دنیای انیمیشن ژاپن سال آینده مضمون بخش مرور آثار شصت و دومین دوره جشنواره فیلم لوکارنو می‌شود که آخرین دوره فعالیت فردریک مایر در سمت مدیریت هنری است.
به گزارش خبرنگار مهر، اسکرین دیلی اعلام کرد بخش مرور آثار و نمایشگاه "تاثیر مانگا" نگاهی به دنیای مانگا و انیمیشن دارد و با هدف نشان دادن دامنه بسیار گسترده اجتماعی، فرهنگی و زیبایی‌شناختی آن برپا می‌شود. این پروژه را لوکارنو با همکاری موزه فیلم در تورین انجام می‌دهد که از 16 سپتامبر تا 15 نوامبر 2009 میزبان این رویداد است.

بخش مرور آثار فیلم‌های انیمیشن بلند، کوتاه و تلویزیونی، برپایی نمایشگاه آثار هنری، مجله، کتاب، اسباب‌بازی، مجسمه‌های کوچک و بازی‌های رایانه‌ای از جمله بخش‌های در نظر گرفته شده است که اطلاعات مربوط به آن از این هفته روی سایت www.mangaimpact.com قرار می‌گیرد.

مایر در این دوره جشنواره لوکارنو بخشی را به "کیتارو" اختصاص داده بود که چهره‌ای بسیار معروف در دنیای انیمیشن ژاپن و برای علاقمندان مانگا آشناست. شصت و دومین جشنواره لوکارنو از پنجم تا 15 اوت 2009 برگزار می‌شود و مایر از اول سپتامبر جای خود را به اولیوه پره مدیر هنری بخش دوهفته کارگردانان کن می‌دهد.

منبع : سینمای حرفه ای جهان

قدیمی ترین فیلم های انیمیشن ژاپن ترمیم شدند


دو فیلم ازقدیمی ترین فیلم های انیمیشن ژاپن که یکی داستانی عامیانه است و دیگری فیلمی کمدی درباره یک جنگجوی سامورایی، 90 سال پس از نخستین نمایش ترمیم شدند. به گزارش مهر، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد این دو فیلم دو دقیقه ای از نخستین فیلم های صنعت انیمیشن سازی ژاپن هستند که در گذر زمان یکی از مهمترین صادرات فرهنگی این کشور شد.به گفته مسئولان موزه ملی هنر مدرن در توکیو، این دو فیلم که برابر با اسناد تاریخی در سال های 1917 و 1918 به نمایش درآمدند، پارسال در یک مغازه عتیقه فروشی در اوساکا پیدا شدند. یکی از این دو فیلم “شمشیر کند” نام دارد و گفته می شود قدیمی ترین فیلم انیمیشن ژاپنی بازمانده از آن سال هاست.
    فیلم دیگر که سال 1918 نمایش داده شد، یک داستان محلی معروف درباره ماهیگیری را به تصویر می کشد که پس از نجات یک لاکپشت آبی در ساحل، به قصری در زیر آب دعوت می شود. یوکو آکاساکی محقق فیلم موزه ملی در این باره گفت: “هر دو فیلم در جعبه های کاغذی نگهداری می شدند و به لطف تهویه مناسب از خطر نابودی در امان ماندند. ما از طریق اسناد تاریخی از وجود این دو فیلم با خبر بودیم.”

رستم، تولدی دیگر در  انیمیشنی سه بعدی
 
 
رستم، تولدی دیگر (The Rebirth of Rostam)؛ اولین فیلم سه بعدی انیمیشن به زبان فارسی توسط یک کارگردان ایرانی در انگلستان ساخته شد.

 این فیلم بر اساس داستان حماسی رستم و سهراب و برگرفته از شاهنامه فردوسی است و سعی در معرفی فرهنگ متعالی ایران در بین نوجوانان و نسل جدید دارد. "رستم، تولدی دیگر" تنها فیلم انیمیشن سه بعدی است که در اولین دوره مراسم اعطای جایزه اکتبر سال 2006 در بوداپست مجارستان شایسته دریافت جایزه «شیر بالدار طلایی» شناخته شد.کارگردان ایرانی این اثر فرهنگی، سعید قهاری است که در سالهای نوجوانی به اروپا سفر کرد و در نهایت به منظور ادامه تحصیل در رشته کامپیوتر در انگلستان اقامت گزید.

 

سعید قهاری دربارة هدف از ساخت این فیلم می گوید: «وقتی به نسل ایرانی که خارج از ایران زندگی کرده و بزرگ شده‌اند، نگاه می‌کنم، جوان‌هایی را می‌بینم که حتی نمی‌توانند فارسی بخوانند یا بنویسند؛ چه برسد به اینکه بتوانند کتاب‌های شاهنامه فردوسی و مثنوی معنوی اثر مولوی را بخوانند و درک کنند. بنابراین بهترین حالتی که می‌توانستم این فرهنگ را به این افراد نشان بدهم، در قالب سرگرمی بود. همیشه اعتقاد دارم در فرهنگی که ما داریم، رستم‌ها و آرش‌ها هستند؛ و دیگر نیازی به سوپرمن و بتمن نداریم. قهرمانان فرهنگ ما باید همیشه در یادها باقی بمانند و الگوی ما باشند.»

ساخت این فیلم 50 دقیقه‌ای حدود 3 سال بطول انجامیده و بیش از 160 نفر هنرمند و متخصص کامپیوتر در ساخت آن همکاری کرده‌اند. در طراحی این فیلم تلاش شده است با بازسازی و بازنمایی نماهای آثار باستانی ایران گامی در جهت زنده کردن تاریخ ایران برداشته شود. بطور مثال، «کاخ کیکاوس» در این  انیمیشن براساس «پرسپولیس» و «دژ سفید» براساس «ارگ بم» طراحی شده است.
سناریوی این اثر اقتباسی از شاهنامه است که برای انطباق آن با قالب نمایشی سینمایی تغییراتی در جزئیات داستان اصلی اعمال شده است. سعید قهاری در این مورد می گوید: «هر داستان سرا، داستان را به سبک و سلیقه خودش تعبیر و تعریف می کند. ما هم در به تصویر کشیدن این اثر، داستان را به گونه‌ای تنظیم کرده‌ایم که علاوه بر تطبیق با شرایط زمانی، ببینندگان را نیز به وجد آورد.»
هر اثر هنری علاوه بر زیبایی، حامل پیامی برای مخاطبان خود است. سعید قهاری در باره پیام فیلم این گونه می گوید: «رستم، تولدی دیگر؛ حاوی دو پیام است. پیام اول این فیلم شناخت خدا و شناخت خود است".

وی با اشاره به سابقه آشنایی اش با ورزش‌های رزمی در ایران به اهمیت شناخت خود، به عنوان مقدمه‌ای برای شناخت خداوند، و شناخت باری تعالی، به عنوان غایت قصوای تربیت در فرهنگ ایرانی، تاکید می‌کند و می‌افزاید: "انسان شناسی در فرهنگ ما جایگاه والایی دارد. وقتی انسان شروع به شناخت خویش می‌کند، در واقع شروع به شناخت خدا کرده است. شناخت خویش ریشه در فرهنگ سرزمینی دارد که خود را متعلق به آنجا می‌دانیم. پیام دوم این اثر از نظر قهاری "عشق به خاک و وطن است. هر چند که کیلومترها از وطن خود فاصله داریم، اما عشق آن همیشه در وجود ما هست. ما همه ریشه در خاک وطن داریم.»
در تهیه این اثر فرهنگی، افراد هنرمند و ادبی همچون محمود ابراهیمی نژاد و مهران قهاری در تهیه صحنه‌های هنری و بانو مهین قهاری (مادر کارگردان) در بخش تدوین داستان براساس شاهنامه همکاری کرده‌اند.
خالی از لطف نیست اگر بدانیم که سعید قهاری فرزند استاد گرانقدر «علی قهاری کرمانی»، مجسمه ساز معروف ایرانی است. از مجسمه های معروف استاد قهاری، می‌توان به مجسمه رازی واقع در میدان رازی (گمرک سابق) در تهران اشاره کرد.

برای اطلاع و آشنایی بیشتر با این فیلم می‌توانید به نشانی زیر مراجعه کنید:

www.rostamfilm.com  

زندگی انیمیشنی
 

رویای خام رقابت با انیمیشن‌های هالیوودی
 
همشهری آنلاین- بهرام عظیمی:
اینکه تاکنون چرا سینمای انیمیشن بازاری نداشته، دلایل مختلفی دارد و در هر دوره نیز این علل متفاوت بوده است.

یک دهه پیش چندان اهمیتی به این موضوع داده نمی‌شد، زیرا انیماتورها، سازندگان و سیاست‌گذاران سینمایی اساساً به این فکر نمی‌کردند که ما بخواهیم روزی صاحب سینمای انیمیشن شویم.

درست است که انیمیشن ما بیش از 50 سال قدمت دارد اما همواره در طول سالیان پیش این کارها به شکل انفرادی و یا در گروه‌های بسیار کوچک صورت گرفته و این آثار عمدتا جشنواره‌ای بوده‌اند. علت آن هم به سختی تولید انیمیشن باز می‌گشت و همین مسئله باعث می‌شد انیماتورها و سازندگان، هیچگاه در فکر ساخت فیلم بلند انیمیشن نبوده‌اند.
البته این موضوع در بسیاری از کشورها که سال‌هاست انیمیشن می‌سازند و آثارشان از نظر قدمت و تکنیک از ما جلوتر است هم صدق می‌کند.

در این میان می‌توان به کشورهای اروپایی اشاره کرد که تکنیک بالایی در انیمیشن‌سازی‌ دارند، اما سینمایی جدی در این زمینه ندارند. در این کشورها سریال‌ها و فیلم‌های کوتاه خوب انیمیشن ساخته می‌شود اما کمتر به سمت تولید فیلم‌های انیمیشن بلند حرکت می‌کنند. مثلاً در انگلیس ما شاهد فیلم‌های عروسکی، انیمیشن عروسکی و کارهای استاپ‌موشن خوبی هستیم ولی معمولاً انحصار ساخت فیلم‌های سینمایی انیمیشن در اختیار آمریکایی‌هاست که بسیار خوب هم می‌سازند و به همین خاطر هم سالیان سال است که بازار انیمیشن را در اختیار دارند.

امروز می‌شود در کشور خودمان فیلم انیمیشن سینمایی ساخت. اکنون 4 - 3 گروه هستند که در این زمینه فعالیت می‌کنند و متعاقباً 4 - 3 انیمیشن خوب نیز در سال‌های اخیر ساخته‌اند. بسیاری از این گروه‌های انیمیشن ساز، برای ساخت کارهایشان از جیب خرج می‌کنند. آن هم تنها به‌خاطر عشقی که به این کار دارند. از این گروه‌ها می‌توان به برادران یغمائیان که خودشان هزینه کارهایشان را پرداخت می‌کنند، اشاره کرد. این افراد هم با علم به اینکه ممکن است بازگشت سرمایه‌ای در کار نباشد پاپیش می‌گذارند تا شاید بعدتر بتوانند حمایت گر مالی پیداکنند که دست کم بتوانند هزینه‌های تولید کار را بازگردانند.

امروز بسیاری از ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی هستند که دنبال ساخت فیلم‌های انیمیشن می‌گردند ولی هنوز تهیه‌کننده خصوصی به بازگشت سرمایه‌اش اطمینان ندارد چون هنوز انیمیشنی ندیده که در کشور بازگشت سرمایه داشته باشد. پس نمی‌شود به سراغ تهیه‌کننده خصوصی رفت. البته در این میان هستند تهیه کنندگانی که حاضرند 200 تا 300 میلیون برای تولید انیمیشن هزینه کنند اما ساخت فیلم انیمیشن بسیار بیشتر از این ارقام است. به‌دلیل کمی تجربه در این حوزه، برآوردها هم خطای زیادی دارد. از آنجا که امکانات و لوازم مورد نیاز برای ساخت انیمیشن قیمت‌های متغیری دارد، با کوچک‌ترین اتفاقی در دنیا، این قیمت‌ها دچار نوسان می‌شود. به همین خاطر برآوردها هم کم و زیاد می‌شوند. دستمزد‌ها نیز در کار انیمیشن متفاوت است.

انیماتورها هنر و تخصص خاص خود را دارند و نمی‌شود به انیماتوری که ماه پیش 500 هزار تومان می‌گرفته امروز یک کار سینمایی پیشنهاد داد و برایش همان حقوق قدیمی را در نظر گرفت. یک انیماتور خوب اکنون ماهی 2 میلیون تومان حقوق می‌گیرد. پس برای ساخت یک فیلم بلند انیمیشن باید برنامه‌ریزی دقیقی داشت و شرایط تولید را فراهم کرد. تازه در شرایط فعلی، اگر همه امکانات فراهم شود، همچنان مشکل اصلی یعنی فراهم کردن یک داستان مناسب برای ساخت انیمیشن وجود دارد.

در بسیاری از مواقع انیمیشن‌هایی ساخته می‌شود که می‌خواهند با بازارهای بین‌المللی و تولیدات هالیوودی رقابت کنند. اما باید پذیرفت که پایان این رقابت معلوم است. کدام یک از فیلم‌های سینمایی اکشن ما توانسته با فیلم‌های درجه 5 هالیوودی رقابت کند؟ ما همچنان در خلق یک صحنه تصادف معمولی ضعف‌های اساسی داریم. در انیمیشن هم همین گونه است و ما باید صرفا به سوی ساخت یک فیلم انیمیشن ایرانی حرکت کنیم. البته منظور از ایرانی بودن، نشان دادن مردان سیبیلو با کلاه‌های نمدی و زنانی با مدل لباس‌های بته جقه و محلی نیست بلکه فیلم ایرانی پسند است؛ یعنی فیلم‌هایی که مردم دوست داشته باشند برای دیدنشان به سینما بروند.

در مورد داستان‌های فولکلور هم ما باید به‌جایی برسیم که کارمان از نظر تکنیکی پیشرفت داشته باشد. باید برایمان مشخص شود که کدام داستان را می‌خواهیم بسازیم؛ اگر قرار باشد همان داستان‌های تکراری را بسازیم که عمده مخاطبان وقایع آن را می‌دانند، به جایی نخواهیم رسید. باید گشت و داستان‌هایی یافت که ماجرا و پایان آن برای مخاطب قابل پیش‌بینی نباشد. ما در داستان‌های کهن‌مان داستان‌های فراوانی داریم که در آنها غول و جن و پری هست و پر از آدم بد و خوب است. باید به سمت انتخاب این نوع کارها برویم. چون در یک داستان سینمایی انیمیشن، باید نشان‌های بارزی از خیر و شر وجود داشته باشد.

از سوی دیگر برخی از دوستان می‌گویند که اگر ما فلان سیستم هالیوود و یا کمپانی دیزنی را داشتیم، می‌توانستیم کارهایمان را مانند آنها بسازیم اما اینگونه نیست زیرا در آنجا یک مدیریت، یک نظام و هماهنگی وجود دارد که طی سال‌ها به‌وجود آمده است. ولی در میان انیماتورهای ما این هماهنگی و روابط نیست.

ممکن است به ذهن نویسنده و کارگردانی یک سوژه انیمیشن برسد که فلان کاراکتر را خلق کنم و یا فلان نما را بسازم. اینجاست که باید یک انیماتور به ذهنیت و ایده او شکل و فرم دهد. اما آیا انیماتور حرف و ذهنیت کارگردان و نویسنده را درک می‌کند؟ حتی درصورت درک، آن‌را می‌پذیرد ؟ مشکل دیگر کار انیمیشن در کشور ما این است که روابط حاکم درکار این حوزه مانند پادگان است، اگر یک روز دیرتر وارد شوی باید از کسی که یک روز زودتر از شما آمده و ارشد شماست اطاعت کنید. این مسائل در کار ایجاد مشکل می‌کند.

از آنجا که در کشورهای دیگر این مشکلات وجود ندارد آنها به‌راحتی در کنار هم قرار می‌گیرند و در نتیجه همکاری‌شان آثاری تولید می‌شود که جهانی هستند.

شرک واقعی!

 ...سه نقطه

هواگرم شده که!

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۱٠:۱٢ ‎ب.ظ ; پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۸٧