انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته چهارم دی ماه 87-

دیدار و گفتگو

 

 

روز چهارشنبه ٢۵ دی ماه در تالار جان بزرگی دانشگاه هنر فرصتی شد که با دوستان گروه جاپاماها دیدار و گفتگو و در کنارش مروری برمسیر تولید یک فیلم انیمیشن را داشته باشم.

 

 

 

جلسه خوبی بود برای من ! البته نمیدونم برای شرکت کننده ها  هم خوب  بود یانه.  عکسهای جلسه را بچه های گروه گرفتند که ازشون ممنونم هستم .

 

یک هدیه با نمک و دوست داشتنی گرفتم که از خیلی هدایای دیگه برام  جالبتر و با ارزشتر بود توش کلی محبت بود باور کنید.

 اینم گزارش جلسه که دوستان از جلسه تهیه کرده اندحوصله دارید بخونید :

آقای گلپایگانی با یک لب تاب و یک کیف و البته یک لبخند وارد سالن جان بزرگی دانشگاه هنر شدند . بعد ازمعرفی خود شان آنچه برای بچه های گروه خیلی جالب بود این بود که ایشان نام گروه را(جاپاها و بعد جاپاما)خواندند (البته به قول خاله سوسکه تقصیر استاد نیس که گروه ما تازه تاسیسه و البته کمی بیش از یه کمی خاص ) بعد به این موضوع  اشاره کردن که چرا اولین درخواست گروه از ایشان یک جا(سقفی با چهار دیوار و البته یک در)بود؟ واینکه چرا درخواست ما از ایشان چیزی مهم تر نبود که علی بابا در جواب ایشون گفتند که ما هشت جلسه ابتدایی این گروه رسمی رو در فضای باز پارک لاله برگزار کردیم.در ادامه صحبت ها شنیدیم که استاد فرمودن (فعالیتهای گروه ما تلنگری برای عزیزان رشته انیمیشن است)چرا که رشته تخصصی هیچ کدام از اعضای گروه جاپاماها نیست.از خودشان گفتند اینکه رشته شان سینما بوده و در روز مصاحبه مقداری کار طراحی و البته یک سری انیمیشن هشت میلی متری با خودشان برده بودند و اینکه می خواهند در دانشگاه هنر انیمیشن بخوانند . خوب در جلسه ایشون زیر ذره بین قرار گرفته بودند و از انیمیشن دفاع می کردند و حال آنکه اساتید می خواستند او را متقاعد کنند که چقدر در این زمینه کم تجربه(یا به قول خودشان بی سواد)اند. خلاصه جلسه رو با نا امیدی ترک کردنند و وقتی اسمشان جزء قبولی ها در آمده بود اصلا باور نمی کردند. زمانی که دانشجوی ترم دوم انیمیشن بودند  به همراه همسرشان (که رشته ایشون هم انیمیشن است.) فراخوانی در سالن دانشکده سینما دادند . نکته جالب اینکه حضار هیچ کدام از بچه های سینما نبودند بلکه اکثراگرافیست بودند. از آن جمله آقای شیدایی. آقای دهستانی و...

در ادامه ایشان گفتند که خیلی دوست داشتند اعضا و نمونه کار ها رو ببینند و البته به وبلاگ ما هم سری زده بودند و نثر شیوای خاله سوسکه رو جذاب و کنجکاوی برانگیز خطاب کردند.ایشان در ادامه کمی از خاطرات دانشجویی شون برامون گفتن که سال شصت و پنج در صحبتی که با رئیس دانشگاه هنر داشتندبعد از معرفی رشته با برخورد نه چندان دور از انتظار این مسئول محترم رو به رو  شدند.پس خودشان گروهی تشکیل دادند و  سرپرست آن شدند.از اعضای این گروه می توان بهرام عظیمی و ایلا سلیمانی را نام برد. گفتن که هیچ فرمول معجزه آسایی در دانشگاه وجود ندارد بلکه این شما هستید که باید به دنبال یادگیری همه چیز باشید. دردانشگاه فشرده ای از تجربیات اساتید را به شما میگویند پس بهتر است از تجربیات آنها در کارهای خود استفاده کنید.شیوه اموزش سوال و جواب کردن است.

اگر شما یک عکاس هستید مشغله ذهنی تان این نیست که یک عکس پرتره عالی یا یک عکس صنعتی خاص بگیرید بلکه دل مشغولی شما باید این باشد که چگونه مفاهیم جدید را از طریق عکاسی بیان کنید.اگر می خواهید عکاس هنری باشید باید در زمینه شعر.ادبیات و حتی نقاشی مهارت داسته باشید.بهترین منبع برای کسب مهارت کتاب است.از جمله (مهمترین)مباحث یک انیمیشن تجربی بیان مضمون(محتوی)است نه فرم باید فارغ از جذابیت های فرم به بررسی داستان بپردازیم.در این بخش استاد یک کار انیمیشن نشان دادند که آن را(فرمی عجیب و غریب)می دانستند. فیلم ساز تجربی نو آوری می کند و البته دانشگاه هم از ما کاری جدید و متفاوت می خواهد.

و اما وال ای...

در انیمیشن وال ای تکنیک چندان مهم نیست(البته  هستا... اما چیز تازه ای نیست) در واقع آنچه به کار اهمیت خاصی میبخشد مضمون داستان آن است. در واقع این مضمون است که ما را به سمت فرم می برد. داستان حاوی عشق دو روبات است. وال ای دارای روایت خطی است و البته کار باز است یعنی ما نمی تونیم ابتدا و انتهایی برای آن بگذاریم. انیمیشن وال ای چون دارای نو آوری است هنوز هم برای ما جالب و جذاب است.

منتظر قصه نباشیم. وقتی ما کتاب های تصویر سازی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان را می خوانیم می بینیم که تصویر سازی کار قوی وخود داستان ضعیف است. احساسات و اندیشه های ما اکتسابی نیستند. هیچ کسی در دنیا افکار بکر خود ساخته ندارد بلکه این بستگی دارد که انسان در چه محیطی این افکار را به دست آورده همان طور که ما در ایجاد کودکی خود سهمی نداشته ایم تا آن را به دست بیاوریم. کسانی که فکر می کنید قصه های خوبی دارید منتظر قصه نباشید شاید باید از قصه های دیگران استفاده کنید. دردوران کودکی چیزهایی را دیده ایم که ما را به رشته کنونی مان علاقه مند کرده اند پس فرهنگ تصویری کودکان خود را بالا ببریم.

مجموعه(حکایت مرد و دریا)که بر گرفته از داستان مولوی است برنده جایزه اول جشنواره فیلم اصفهان در سال هفتاد و شش شد. که البته کاردارای گرافیک مینیاتوری  2Dبود ودر غالب cut out(بریده های جدا از هم) کار شده بود.

در cut out هر چه تعداد قطعات بیشتر باشد حرکت نرمتر است. محدودیت cut out پرسپکتیو آن است که cut out و مینیاتور هر دو فاقد آن هستند.

معرفی چند نرم افزار مناسب برای کار با cut out

Anima toons  -  ۳D studio  -  moho  -  after effect  -  flash 

انیمیشن  (صفی) که قسمتی از مجموعه پهلوانان بود را دیدیم با  layout آقای شیخان و کارگردانی  آقای زرین آبادی  و مجری طرحی آقای گلپایگانی.

یکی از مشکلات کار گروهی انیمیشن آن است که هر کس به شیوه خودش انیمه کردن را یاد گرفته است در واقع مشکل ما در چند ماه اول هم سو کردن طراحانمان بود. 

از خصوصیات سریال آن است که تیپ ها در ذهن بماند. خوب حالا استاد برای تولید انیمیشن چه کار کردند؟ اول اینکه بهترین آدم ها را جمع کردند که اگر چه دست طراحی قوی داشتند اما با هم همسان نبودند. کاراکتر ها شامل قطعات و مفصل بندی ها می شدند. تست رنگ برای هر کاراکتر یا بک گراند که در فوتوشاپ انجام می شد. درcut out با تجربه خیلی چیزها می توان آموخت. مثلا برای ایجاد سیاهی لشگر در فضاهای شلوغ تن وسر سه یا چهار کاراکتر را عوض می کردند و رنگ لباس ها را هم دوباره کار می کردند. در cut out کد گذاری ها بسیار اهمیت دارد. همه اجزای مفصل بندی شده کاراکتر ها  شماره بندی شده اند چون تعداد این قطعات بالا است و امکان اینکه قطعه ای شبیه به قطعه ای دیگر باشد زیاد است.

بزرگترین خصوصیت مجموعه پهلوانان موضوع داستان است. در آن از داستان بینوایان هم الهام گرفته شده. مثلا دزدی که کباده ای طلایی را از زورخانه می دزدد و دستگیر می شود زمانی که او را به محل سرقت باز می گردانند صاحب زور خانه که پوریای ولی است می گوید: پوریا خودش کباده را به او بخشیده و از آن پس مرد سارق دچار تحولات تازه ای می شود.

اگر می خواهید انیمیشن موفق بسازید کتاب بخوانید کتاب بخوانید (با بستن چشم و کمک از ذهن خالی نتیجه ای کسب نمی کنید). ایده جدید با ترکیبی از ایده ها به دست می آید.

قصه باید مخاطب را جذب کند. پوستری در ارتباط با نشست کشورهای اسلامی به آقای کشتی آرا دادند. خوب ایشون یک المان آشنا و ساده رو انتخاب کردند، سیمرغ . یک گرافیست اگر قصه های قدیمی که ریشه در فرهنگ ملی اش دارد را بداند (مثلاْ سیمرغ عطار نیشابوری را بشناسد) حوزه فکری وسیع تری در اختیار دارد.

از خصوصیات یک هنرمند خوب آن است که باید همه چیز را با دقت بیشتری ببینند. برای کاراکتر ها باید شناسنامه بنویسیم. یعنی شخصیت چند سال دارد؟ چه اخلاقی دارد؟ بچه دارد یا ندارد ؟ اگر شخصیت واضح باشد عکس العمل هایش نیز مشخص می شود.

اولین شرط فیلم نامه نویسی قبل از مهم ترین عامل که خلاقیت باشد  توانایی تایپ کردن است. حتما نوشته هایتان را تایپ کنید . باز نویسی یک فیلمنامه امر مهمی است، زمانیکه تایپ می کنید، این امر تسهیل می شود. آموزش تایپ ده انگشتی دو صفحه است. امکاناتی که با تایپ کردن به دست می آوریم 1 خوشخطی 2 امکان جا به جایی متن 3 تغییری که در پاک نویس داده می شود صورت نمی گیرد.

کاراکتر ها تنها از ذهن که از دل داستان بیرون می آیند. با خواندن قصه باید شخصیت تصویری کاراکتر در ذهن ما متولد شود. طراح کاراکتر باید فیلم نامه را بخواند تا خصوصیات کاراکتر ها را از دل آن پیدا کند. خصوصیت طراحی کاراکتر برای انیمه کردن آن است که کاراکتر باید خصوصیت حجم پذیری داشته باشد. طراحی که بتوان مجسمه آن را ساخت. سادگی خطوط هم اهمیت زیادی دارد اگر خطوط زیاد باشد امکان خطا بالا می رود. خط را باید به ساده ترین و جذاب ترین حالت ممکن استفاده کرد.

 در سه یا چهار پوز کاراکتر را طراحی می کردند. رو به رو، پشت، نیم رخ، سه رخ. افراد گروه زیاد اند پس دفتر چه های راهنما به انیماتورها داده می شد تا کار یک دست باشد . مثلا میزان بالا و پایین رفتن سبیل در یک کاراکتر چه قدر است.در دفترچه های راهنما خط و اندازه ها در کنار طراحی قرار می گیرند تا در نمای اصلی اندازه ها به هم نخورد. اسکیل شیت  صفحه ای که اندازه کاراکنر ها را نسبت به همدیگر مشخص می کند.

طراحی فضا از نمای بالا به ما بسیار کمک می کند .فضا به ما می گوید چه نوع لباسی استفاده کنیم .ما کل فضا را طراحی می کنیم . زاویی دوربین و قسمتی از فضا که آن را کارگردان مشخص می کند طراحی و به عنوان بک گراند استفاده می شود. طراحی فضا برای فیلم های بلند لازم و ضروری است. در ساخت فضای پهلوانان اقای خورشیدی کمک زیادی به ما کردند. کار در فضای قرن شش هجری قمری یعنی زمانی که ایران تحت حمله مغول ها بود یعنی هم دوره با فیلم سر به داران . از انتشارات سروش فیلم را خریدیم و از طراح صحنه همین سریال اقای خورشیدی منابع خوبی را دریافت کردیم. از اساتید طراحی فضا آقای حسین صافی(که نمونه کارهایشان را دیدیم) و نوروز عباسی(لیسانس گرافیک) هستند.شاید بتوان گفت نصف ارزش انیمیشن به .....  بک گراند آن باشد. نباید کاراکتر در بک گراند گم شود. سایز بک گراند ها باید بزرگ باشد تا بتوان بخش دلخواهی از آن را زوم این بکنی .

بعد از آماده سازی فیلم نامه مرحله پیش استوری بورد است که به طراحی خیلی قوی نیاز ندارد. برای نمایش روایت از نمای باز و برای نمایش احساس از نمای بسته استفاده می کنیم . در این بخش پیش نمایشی از فیلم را میتوان تصور کرد.

در دیزنی که حقوق layout man از کارگردان بیشتر است." استاد این جمله ی تعجب برانگیز رو از زبان آقای آزادانی layout man علاالدین و هرکول نقل کردند.

صدای شاهد   زمانی که فیلم نامه در حال آماده شدن است ضبط می شود. دوبلور ها باید اول شخصیت ها را ببینند و بعد به جای آن ها صحبت کنند.طول نمای حرف زدن مهم است. طول زمان و حالت صدا مهم است. زمان دیالوگ ها حیاتی است.

در استوری بورد فریم طلایی طراحی می شود که لزوما کلید محسوب نمی شود. روایت قصه  اندازه نما ها   توالی نما ها  حالات کاراکتر ها در صحنه   زوم کردن  نمای درشت  جهت ورود و خروج هااز جمله مواردی که در استوری بورد مشخص می شوند.  

(استوری ریل+ قطعات لازم برای انجام انیمه) از اینجا انیمیشن فاینال خارج می شود. تغییر بعضی از نماها تکمیل و اصلاح استوری بوردد هم در همین مرحله است. حالا کار آماده است. اینکه چه قسمتی از کار حرکات بک راند داشته باشد به عهده layout man است. شماره کد ها   اطلاعات   کادر دوربین حرکت سورژه همه را layout man مشخص می کند. بهترین طراح انیمیشین معمولا layout man است.

کارlayout man باز خوانی استوری بورد + اطلاعات کامل انیمه (برگه زمان بندی کارگردان) + تغییرات استوری ریل و بک گراندها و کاراکتر ها.

Expose shit رنگ آمیزی و بر هم گذاری کاراکتر ها.

کامپوزیت کار تصویر را جلا می دهد.

البته در گزارشی که خاله سوسکه از این ورک شاپ نوشته بود به نکاتی چند هم اشاره شد که من از باز نویسی آن اجتناب کردم .

از طرف همه بچه های جاپاماها از استاد گلپایگانی تشکر می کنم. ...

به امید اینکه از اولین قدم تا آخرین قدم جاپاماهایی باشیم.

یک گزارش خودمونی دیگه

...خوب دیگه! نشستیم و فیض بردیم. چی می تونم بگم بهتر از این؟! نمی دونم! ترجیح می دم مطالب ِ پربارِ اُستاد رو شرح بدم؛ فهرست وار و اجمالی. چون به هر حال هر چی بگم برازنده ی کلمات دلنشین و دوستانه ی استاد و صحبت های پدرانه ی ایشون نخواهد بود.

 بعد از یه مقدمه ی دوستانه و ابراز لطف استاد نسبت به " جاپای ماها" یا جای پاما یا همون جاپاماها(برا ما که فرقی نداره) و "خاله سوسکه" ی مرموز!(بوخودا اُستاد ما انقدرا هم مرموز نیستیم نیستیم!) بحث با این مطلبِ مهم و حیاتی که  " مضمون فیلم و انیمیشن را بر فرم ارجح بدانید." ، کمی جدی تر می شه. و با نمایش یک انیمیشن کوتاه 2 بعدی خیلی عجیب و جالب که اسمش رو نمی دونم، تا حدودی شیر فهم می شیم.

بعد راجع به تکنیک “cut out” ، نکات مهم و کلیدی به صورت مختصر و مفید. و معرفی نرم افزارهای مناسب برای این تکنیک.

بعد یه کم راجع به اینکه چی میشه که آدما نمی تونن تیمی کار کنن!!!یا همون چیزی که علی بابامون بهش میگه رسیدن به یک زبان مشترک

بعد نمایش بخشی از قسمت "صفی" از سریال پهلوانان و توضیحاتِ لازم روی آن که اُستاد سخاوتمندانه و خیلی مختصر و مفید مارو در جریان ِ تمامی مراحل ساخت این سریال آموزنده از نوشتن داستان و فیلم نامه گرفته تا تعریف قطعات بدن شخصیت ها و کد گذاری آنها قرار دادند.

یه جمله ی خیلی قشنگی هم گفتن که خاله خیلی خوشش اومد : "تا می تونید کتاب بخونید. عطار، شاهنامه، ... داستان های قدیمی نه تنها برای داستان نویسی بلکه برای طراحی لوگو هم طراح رو کمک می کنه و به کارش بار معنایی زیادی می تونه ببخشه." (خیلی دوس داشتم و موافق بودم )

بعد اینکه اگه می خواین فیلم نامه نویس بشین، اگه تایپ سریع هم بلد باشین، نور علی نور می شه. و راحت تر می تونید ویرایش کنید. و نکاتی چند درباره ی فیلم نامه نویسی.

بعد کمی راجع به مدل شیت

بعد رنگ گذاری روی کار

بعد یهسری فوت های لایه گری برای طراحی بک گراند در فتوشاپ (با استفاده از تعریف لایه های متعدد)

بعد اینکه تعریف زوایای نامتعارف فضا چقدر میتونه کار رو جذاب تر و سینمایی تر کنه! (نکته ای که در "بابالنگ دراز" زیاد استفاده شده.)

بعد یه کم راجع به پیش استوری بورد یا TUMB NAIL Story board

بعد صدای شاهد و صدا گذاری روی استوری بورد پیش از انیمیت کردن

بعد تبدیل استوری بورد به استوری ریل یا لای کاریل با استفاده از  primier

بعد اهداف استوری بورد زدن

بعد توضیح اجمالی راجع به animatics (این بحث رو آقای ملایمی طرح کردن)

بعد ویرایش نهایی با حضور و مشورت تمامی سرپرست های مختلف تیم

بعد وظایف layout man

بعد اهمیت نقش کامپوزیت کار

بعد یه جمع بندی دوستانه (البته با حضور یه عنصر حرص و استرس که هی به علی بابای بیچاره می گفت : وقتتون تمومه ما سالنمون رو می خوایم!!و جلو استاد حسابی آبرومونو برد)

  بعد هم ما جسارت کردیم و کادویی که قابل نداشت همراه مهرمون  و دوس داشتن هامون به رسم تقدیر ِ از حضور و حمایت های معنوی استاد،  تقدیمشون کردیم.

  حالا من مهماشو براتون نوشتم؛ اما خواندن کی بود مانند بودن؟! مسأله اینست!

حالا از حضار محترم اونروز می پرسم اگه گفتین جمله طلایی استاد در این جلسه چی بود؟

ولش کنین نمی تونم صبر کنم تا جواب بدین. آخه از این جمله هم خیلی خوشم اومد. واسه همین نمی تونم جلو زبون ِ قلمم رو بگیرم :

"تا می تونین سؤال کنین و تو گروه حسابی بهم بخندین و ازین خندیدن ها، یاد بگیرین. اما بیرون از خودتون اجازه ندین کسی بهتون بخنده. چراکه بیرون از جمع خودتون، خنده ها دیگه آموزنده و شیرین نیستن؛ بلکه زهرخندن."

به نظر من که این جمله رو حقیقتاً باید با طلا نوشت. گل گفتین اُستاد ...

 

به نوبه ی خودم از اُستاد تشکر ویژه می کنم.

از دوستانی هم که مارو در این جلسه همراهی کردن ممنون و سپاس گذاریم.

از دوستانی هم که در تدارک چنین برنامه ای کمک حالمون بودن خیلی بیشتر می تشکرم.

آقای اربابی، آقای ایران مدارُ، آقای ملایمی و آقای یاحقی

از علی بابا هم روم نمیشه تشکر کنم!!!!............... ولی اگه ایشون نبودن تدارک چنین برنامه ای اونم بدون هیچگونه حمایت خارجی در مخیله مون هم نمی گنجید.

 از کسانی هم که حین تهیه و تدارک مارو دچار حرص و استرس می کردن بسیار تشکر می کنیم. چون بعد از اتمام برنامه، تا صبح از مرور چنین عناصری و اینکه آخرش انقدر خوب تموم شد، به خودمون بالیدیم و لبخند بزرگی تا بناگوشهایمان باز بود. طوریکه دیگر حالت دهانمان هموجوری مونده ....................

خبر موفقیت

سلام استاد
فیلم من تونست به جشنواره فیلم زنان فیلمساز Tricky Women در اتریش( وین) راه پیدا کنه.خبر دادم تا در شادی من شریک باشین.

Dear Amene Eslami,



I am very happy to inform you that your film "Little Tale of Us" was selected for the competition of Tricky Women Festival 2009!

آمنه اسلامی

فیلم کوتاه

هنوز خیلی نگذشته منظورم جشنواره فیلم کوتاه تهران است . فرصت خوبی بود راستش تا قبل از داور شدن این دوره خیلی توجه ام را جلب نکرده بود! خوب  اشتباه میکدرم حالا نه اینکه چون  داور این دوره بودم پس حتما  از این نظر مهم شده. اگر شما هم روز پایانی تو سالن بودین  نظرتون با من خیلی فرق نداشت. خیلی ها جشنواره براشون از خیلی چیزای دیگه مهمتر بود و وقتی اسمشون خونده میشد یا نمیشد عکس العملهای  خودشون رو داشتند. فیلم کوتاه  اتفاق بزرگ زندگی هنرمندانی است که تمام زندگی و توامندیشون را در قالب یک فیلم کوتاه عرضه کرده بودند.

خود ایام داوری هم برام جالب و خاطره انگیز شد .  دوستان جدیدی پیدا کردم .بحثهای گرم و طولانی.خوب بود

سرکانیان و حاجی مشهدی

 انتظار

....؟

حور در کانون انیمیشن مرکز گسترش سینمای تجربی

به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، فیلم‌های انیمیشن دهکده باهوش، سه‌کله پوک، ساحل و Defacto (بلغارستان)، رژه پنگوئن‌ها، راهی بسوی نیروانا و Having Soul (استونی) از جمله آثار برگزیده‌ای هستند که از ساعت 30/16 عصر سه‌شنبه (اول بهمن) در سالن «سینما حقیقت» به نمایش درآمده و سپس با حضور «حسین ضیایی» و «محمد جمال‌ محمدپور» مورد نقد و بررسی قرار خواهدگرفت.
برپایه این گزارش، برپایی کارگاه آموزشی انیمیشن با حضور کیارش زندی (مدیر فصلنامه تخصصی خط خطی) و شهرام حیدریان (فیلمساز) نیز از دیگر برنامه‌های «کانون فیلم انیمیشن» در عصر سه‌شنبه هفته جاری خواهدبود.
گفتنی‌است: عموم علاقمندان به منظور تماشای این آثار و شرکت در جلسه نقد و بررسی آن و کارگاه آموزشی انیمیشن می‌توانند از ساعت 30/16 عصر سه‌شنبه (اول بهمن 87) به سالن سینما حقیقت واقع در خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، شماره15، مراجعه نمایند.

 

تولید اسکنری برای مدل سازی سه بعدی صحنه های جنایی

 

محققان موسسه تحقیقات صنعتی در نیوزیلند موفق به تولید اسکنری شده اند که می تواند صحنه های ارتکاب جرم را به صورت سه بعدی مدل سازی کرده و در اختیار محققان قرار دهد.

متخصصان جنایی و قضایی و محققان تصادف های جاده ای به زودی می توانند صحنه حادثه و یا جنایت را بدون نیاز به ترک محل کار خود مشاهده کنند.
با استفاده از اسکنر سه بعدی می توان تصویری مجازی را از صحنه مورد نظر ایجاد کرده و به نمایش گذاشت. این اسکنر دستی با دقتی برابر یک میلیمتر جزئیات صحنه را ذخیره کرده و نمونه ای رایانه ای و سه بعدی را ارائه می کند که متخصصان و محققان با مراجعه به سایت های مربوطه می توانند برای انجام تحقیقات خود به این نمونه دسترسی پیدا کنند.
این اسکنر که توسط متخصصان موسسه تحقیقات صنعتی در نیوزیلند طراحی و تولید شده است دارای یک اسکنر لیزری است که به یک دوربین دیجیتال اتصال یافته است. اسکنر بر اساس تصاویری که دوربین تهیه کرده است نمونه سه بعدی را از محیط ارائه می کند.
به منظور اطمینان از دقت این دستگاه، اسکنر باید به صورت دائم موقعیت خود را ردیابی کند. برای انجام این فرایند از یک سیستم جی پی اس محلی که دارای چندین ماهواره لیزری در اطراف محل حادثه است، استفاده می شود. امواج لیزر منتشر شده از ماهواره ها توسط حسگرهای اسکنر دریافت شده و به این شکل اسکنر می تواند موقعیت خود را در محل مشخص کند. برای تعیین دقیق موقعیت حداقل به 20 منبع انتشار لیزر نیاز خواهد بود.
سپس با کشیدن اسکنر بر سطوح مختلف مانند دیوارها، این سطوح به صورت خودکار مانند ضربه های قلم نقاشی بر صفحه نمایشگر ظاهر می شوند. 
بر اساس گزارش نیوساینتیست، به گفته محققان نمونه های دیگری نیز از سیستمهای اسکن سه بعدی وجود دارد اما این مدل جدید به نسبت نمونه های رایج از واقعگرایی تصویری و وضوح بالاتری برخوردار است.

     
  با تشکر از خانم بخشی فر www.mehrnews.com     

 نقد جمشید خورشید  در خانه سینما

سی‌ویکمین برنامه از سلسله برنامه‌های نمایش‌ و نقدوبررسی فیلم کانون فیلم انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در حالی شب گذشته به نمایش فیلم انیمشین «جمشید وخورشید» دومین انیمشین بلند سینمایی ایران اختصاص داشت که برخلاف هفته‌های گذشته استقبال به مراتب بهتری از فیلم‌های بلند سینمایی صورت گرفت.
بر اساس این گزارش، فیلم انیمشین «جمشید و خورشید» دومین فیلم بلند انیمیشنی سینمای ایران پس از «خورشید مصر» است که کارگردانی هر دو اثر را «بهروز یغمائیان» بر عهده داشته است و در آن از صدای بازیگرانی مطرحی چون پرویز پرستویی، امین حیایی، رامبد جوان، حبیب رضایی، ثریا قاسمی و ترانه علیدوستی در نقش‌های اصلی استفاده شده است.

انیمیشنی فکر کنید !

 

   + سید علیرضا گلپایگانی - ٩:۱٦ ‎ق.ظ ; پنجشنبه ٢٦ دی ۱۳۸٧