انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته سوم دی 87- یا حسین-انیمیشن صحرای کربلا-به مناسبت روز جهانی انیمیشن-سال ٢٠٠٩

یا حسین . . .

 

 سرد اما زیبا..!!

انیمیشن صحرای کربلا در شبکه نمایش خانگی 

 

با همکاری امین تارخ، بهروز رضوی و مهراج محمدی توزیع می‌شود؛
انیمیشن «صحرای کربلا» همزمان با آغاز محرم در شبکه نمایش خانگی

خبرگزاری فارس: نسخه ویدیویی فیلم بلند انیمیشن «صحرای کربلا» طی روزهای هفتم تا دوازدهم دی‌ماه جاری و همزمان با نخستین روزهای دهه اول عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) وارد بازار محصولات نمایش خانگی کشور می‌شود.


«علی اسدزاده» مدیرعامل مؤسسه هنرنمای پارسیان در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس اظهار داشت: دوبله و صداگذاری انیمیش بلند «ارض‌الطف» (صحرای کربلا) از تولیدات شبکه المنار وابسته به حزب‌اله لبنان با حضور افتخاری استادان امین تارخ (در نقش امام حسین (ع) ) و بهروز رضوی (در نقش راوی داستان) به تازگی انجام گرفته و پروانه نمایش خانگی آن نیز سرعتی کم نظیر و با عنایت ویژه اداره کل همکاری‌های سمعی و بصری و شورای بازبینی معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته گذشته صادر شده‌ است.
به گفته اسدزاده در این اثر ارزشمند به جز استادان پیشکسوت گروهی از هنرمندان جوان دوبله کشور نیز به ایفای نقش پرداخته‌اند و با حضور افتخاری مهراج محمدی و اجرای تلفیقی نوحه‌های قدیمی و جدید با موسیقی مذهبی سعی شده است حال و هوای اثر، به ویژه در صحنه‌های به شهادت رسیدن شهدای کربلا، به هنر سنتی تعزیه ایرانی نزدیک شود.
وی ابراز امیدواری کرد با توجه به جای خالی محصولات نمایش خانگی خاص کودکان و نوجوانان به ویژه در حوزه‌های فرهنگی و مذهبی، عرضه این انیمیشن به انتقال درسهای حادثه بزرگ عاشورا به نسل جوان و آینده کشور کمک نماید.
انیمیشن بلند «صحرای کربلا» با کیفیتی مناسب و در مدت یکصد و ده دقیقه روایتی دقیق از داستان قیام تاریخی حضرت امام حسین (ع) از زمان مرگ معاویه و آغاز تلاش یزید برای بیعت گرفتن از آن حضرت تا لحظه شهادت ایشان و خاندان و یاران وفادارش را به تصویر کشیده است.

به مناسبت روز جهانی انیمیشنبهرام عظیمی

حدود 116 سال است که  از ثبت تاریخی اولین انیمیشن جهان می گذرد و همینطور بیش از 50 سال است که انیمیشن در ایران تولید می شود ، ولی هنوزکه هنوز  است دست اندر کاران و مدیران انیمیشن ایران دور هم گرد می آیند و جای اینکه در باره موضوعات روز و تکنیک های نوین انیمیشن صحبت کنند به بیان مشکلات کوچک و بزرگی در زمینه انیمیشن می پردازد که شاید همان پنجاه سال پیش باید مطرح می شد ، انیمیشن هنری است که دین و فرهنگ ما ریشه دارد ، هنری است که می تواند انسانیت و محبت و تواضع و اعتقاد را به کودکانمان بیاموزد ، هنری است که قادر است آینده ایی روشن برای فرزندانمان را به تصویر بکشد .

کدام پدر و مادر ایرانی است که در کنار CD  و  DVD  های بتمن و سوپرمن و اسپایدرمن و دیجیمون و لاک پشت های نینجا ، یک یا چند   CD  انیمیشن ایرانی برای فرزندش تهیه کرده و به نمایش بگذارد ؟ کدام کودک یا نوجوان ایرانیست که به یک یا چند سوپر قهرمان انیمیشن های خارجی علاقمند نباشد و در بدر به دنبال لباس و ماسک و شمشیر و تیر و تفنگ آن شخصیت ها در فروشگاه های شهر خودمان نگردد ؟

 برای خود من که یک فیلمساز انیمیشن ایرانی هستم شرم آور است که شبها وقتی به منزل می روم باید با پارچه و مقوا و چادر و روسری خودم را به شکل بتمن در آورم تا با پسر چهار ساله ام که او نیز خودش را با لباس اسپایدرمن  مزین کرده ، مبارزه کنم و باید هر شب از او شکست بخورم تا به این وسیله به او بیاموزم که باید قوی باشد !تا کی باید قیافه و لباس شخصیت های نقاشی دختر 13 ساله ام به شکل باربی و کارکتر های غربی باشد ؟

بخدا هم سن و سا لهای من ، یعنی کسانی که بخش عمده ایی از تولیدات امروزی انیمیشن ایران را انجام می دهیم در مقابل بزرگانی همچون ابراهیم تجارت چی ، اسفندیار احمدیه ، نورالدین زرین کلک ، علی اکبر صادقی و خیلی از اساتید دیگر شرمنده ایم . شرمنده از اینکه نتوانستیم رسا لتی را که سالهای پیش آنان برای تولید انیمیشن ایرانی ، اسلامی پایه گذاری کردند به نحو احسنت به انجام برسانیم .

بیشترین تولیدات انیمیشن ایران در این 15 سال گذشته صورت گرفته ، آثاری که اگر دچار شتابزده گی و سر هم بندی و بودجه کم و سوء مدیریت نمی شد ، می توانست با مفاهیم تاثیرگذار ملی و مذهبی اش به آثار ارزنده ایی تبدیل شود . بیش از 60 سال پیش اولین انیمیشن سینمایی جهان بنام سفید برفی و هفت کوتوله با بودجه یک میلیارد و پانصد هزار تومانی به پول ما ساخته شد . ولی امروز وقتی ما برای ساخت یک فیلم سینمایی انیمیشن آنهم با 50 نیروی متخصص در طول 2 سال ، صحبت از یک میلیارد تومان می کنیم ، اولین چیزی که به ذهن بعضی از متولیان این امر می رسد این است که ، لابد می خواهد حداقل 500 میلیون تومان از این پول را منه سازنده به جیب بزنم !

     بعد وقتی که می گویی امروز انیمیشن های موفق تولید شده در جهان با هزینه ایی بین 150 تا 180 میلیارد تومان تولید می شود ، می گویند که خود را با خارجی ها مقایسه نکنید ! ولی از طرفی دیگر کیفیت مفهومی و تکنیکی که از ما می خواهند باید بگونه ایی باشد که از مشابه خارجی چشمگیرتر بوده و مخاطب بیشتر ی داشته باشد ! آخر مگر چنین چیزی ممکن است ؟ ولی با تمام این مشکلات هم نسل های من با پشتوانه هویت و اعتقاداتمان و به کمک اساتید یا پیشکسوت این هنر و با یاری جوانتر ها ، همراه با حمایت مدیران و مسئولین دلسوز این کشور این قول را خواهیم داد که در آینده ایی نه چندان دور ، آثاری ارزشمند و در خور شأن و هویت مملکت عزیزمان ایران ، تولید نمائیم ، انیمیشن هایی پر مخاطب و تا ثیر گذار . روز جهانی انیمیشن گرامی باد .                                                                                              

 بهرام عظیمی  

سال ٢٠٠٩ 

View Full Size ImageView Full Size ImageView Full Size ImageView Full Size ImageView Full Size Image

 

" زادروز مبارک حضرت عیسی مسیح، پیامبر مهر و صلح به شما و خانواده محترمتان ربطی ندارد، منتظر بمانید نوروز می رسد"!

تمدید مهلت شرکت دربخش انیمیشن «جشنواره آسا»

مهلت ارسال آثار به نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های انسان دوستانه آسا تا پایان دی‌ماه تمدید شد.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» به نقل از ستاد خبری نخستین جشنواره آسا، با توجه به استقبال گسترده فیلمسازان مهلت شرکت در این جشنواره که پیش از این تا ۱۵ دی‌ماه اعلام شده بود تا پایان دی‌ماه تمدید شد.
تاکنون بیش از ۴۰۰ اثر با مضامین انسان دوستانه به دبیرخانه نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های انسان دوستانه ارسال شده است که با توجه به روزهای پایانی مهلت ارسال آثار، این استقبال همچنان ادامه دارد.
هدف از برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های انسان دوستانه آسا استفاده از حافظه و دانش تصویری فیلمسازان در زمینه صلح و بشر دوستی و زمینه‌سازی برقراری ارتباطی نزدیک میان هنرمندان و پایه‌گذاران فعالیت‌های بشر دوستانه است.
نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های انسان دوستانه آسا ۷ تا ۱۱ اردیبهشت ۸۸ برگزار می‌شود.
علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت جشنواره www.asafest.com مراجعه کنند.

آخرین مهلت ثبت‌نام: ۱۱ فروردین ۸۸
در بخش انیمیشن جشنواره شرکت کنیدhttp://kinofest.g-2b.com/ik-eng.html
 
خبرهای تازه از مرکز پویانمایی صبا
شنبه, 14 دی 1387

گزارشها حاکیست که در چند روز گذشته واحد امور مالی شرکت صبا که اکنون تحت سرپرستی شبکه دوم سیما درآمده است از بلاتکلیفی دو ماهه گذشته خارج شده و فعالیت خود را از سر گرفته است.

 اداره کل پویانمایی صبا 

به گزارش کارتون3000 و به نقل از یکی از مسئولان مرکز پویانمایی صبا ، در پی توافقاتی که بین مدیر این مرکز و مسئولان صداوسیما انجام شده و در پی ادغام این مرکز با شبکه دوم سیما به عنوان یکی از گروه های برنامه ساز این شبکه (با نام جدید اداره کل پویانمایی صبا) و حل برخی مشکلات فی مابین مرکز صبا و شبکه دوم سیما ، از هفته گذشته برخی واحدهای این مرکز فعالیت عادی خود را از سر گرفتند.

بنا بر این گزارش یک از مهمترین واحدهایی که در دو ماهه گذشته در بلاتکلیفی به سر می برد ، واحد امور مالی بود که این امر باعث ایجاد اختلال در تولید بسیاری از پروژه های انیمیشن در حال ساخت توسط مرکز پویانمایی صبا شده بود.

بنا بر دستورالعمل ابلاغی ، از این پس واحد مالی مرکز صبا باید زیر نظر معاونت مالی شبکه دوم سیما به کار خود ادامه دهد و  تمامی سندهای مالی مرکز صبا باید توسط این معاونت شبکه دو تایید و ثبت شوند. گفتنی است واحد مالی مرکز صبا از هفته گذشته دوباره فعالیت خود را آغاز کرده و به درخواستهای مالی معوقه هنرمندان و شرکت های تحت پوشش مرکز صبا رسیدگی می کند.

همچنین گزارشها حاکیست واحد طرح و برنامه مرکز صبا به صورت جدی کار خود را آغاز کرده است و جلسات تصویب طرح ها توسط واحد اطلاعات و برنامه ریزی پس از چندین ماه تعلیق ، از هفته آینده دوباره  از سر گرفته خواهد شد.

 

انیمیشن را فراگیر میکنیم
مصاحیه رئیس مرکز صبا با روزنامه کارگزاران

 

مقصود نعیمی ذاکر از سال ۵۸ با کار در آموزش و پرورش و تدریس در چند مدرسه کار خود را آغاز کرد. و پس از آن، با همکاری سازمان اوقاف مرکزی را برای نگهداری از بچه‌های بی‌سرپرست راه‌اندازی کرد. او فعالیت‌های فرهنگی خود را با کار در انتشارات امیرکبیر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد تا اینکه در سال ۶۷ به تلویزیون راه پیدا کرد. او مدتی در گروه کودک شبکه ۱ بود و بعد از آن قائم‌مقام گروه ادب و هنر شبکه ۲ و مسوول طرح و برنامه شبکه ۲ شد و به مدت ۹ سال هم به‌عنوان مدیر گروه کودک شبکه دو فعالیت کرد. و هم‌اکنون نزدیک به دوسال ریاست مرکز صبا تلویزیون را بر عهده دارد. او این روزها توانسته با تولید بالای انیمیشن در کشور توجه همه را به این هنر جلب کند. نعیمی از تولید یک انیمیشن با موضوع دفاع مقدس با کیفیت جهانی هم خبر می‌دهد...
● تا چه حد توانسته‌اید انیمیشن را در ایران فراگیر کنید؟
▪ خوشبختانه با پیگیری‌های زیاد و موثر آقای ضرغامی انیمیشن فراگیر شد تا جایی که معاونت مجلس امور استان‌ها هم برای این موضوع همکاری‌هایی را انجام دادند. فراگیر شدن انیمیشن کمک می‌کند که این هنر-صنعت باورپذیر شود و هم نیروی جوان در کنار نیروی باتجربه فعالیت خود را آغاز کند. خوشبختانه در ماه‌های اخیر شاهد اتفاقات بسیار خوبی بوده‌ایم! مثلا چند روز پیش اثری به دست من رسید با موضوع خرمشهر که امیدواریم بتوانیم پخش این را به ۳ خردادماه سال ۸۸ برسانیم. این انیمیشن قرار است تا با کیفیتی در سطح جهانی، چه به لحاظ فنی و چه از لحاظ نیروی انسانی ساخته شود. و جوانان در فاصله بسیار کمی به این توانمندی‌ها دست پیدا کرده‌اند. این فیلم می‌تواند زمینه کارهای شگفت‌انگیزتری باشد. باید بتوانیم با دانشکده‌های صدا و سیما و دانشکده‌های هنر تعامل نزدیک داشته باشیم تا برنامه‌هایی را عهده‌دار شوند و کسانی که فعالیت آکادمیک می‌کنند را با کسانی که فعالیت عملی انجام می‌دهند یکی کنیم. ضمن اینکه اقتصاد خوبی هم برای دانشجویان و دانشکده خواهد داشت که به عنوان یکی از افتخارات نظام ما هم می‌تواند تلقی شود. حضور شرکت‌های خصوصی و تولید‌کننده می‌تواند آنها را وادار کند تا با بازارهای جهانی مرتبط شوند و صبا نقش پشتیبانی‌کننده را خواهد داشت و تمام فضاهای حمایتی را ایجاد می‌کند. تمایل بیشتر در این است که بتوانیم در بخش خاصی خودمان را تخصصی کنیم مثل سایر کشورهای دنیا. انیمیشن می‌تواند اقتصاد یک کشور را تحت تاثیر قرار دهد برای مثال در سال گذشته ژاپن ۴ برابر کل درآمد ایران را از طریق انیمیشن به‌دست آورده است. یعنی با این هدفگیری توسعه‌ای می‌توانیم خودمان را کاملا از نفت بی‌نیاز کنیم. این توانایی تا حدی نشان داده شده. از سال ۷۱ تا ۸۵ دویست ساعت برنامه ارائه شده است. اما از سال ۸۵ تا ۸۷ پانصد ساعت برنامه انیمیشن به سازمان ارائه شده است برای ما که اول راه هستیم رقم خوبی است. دیدگاه آقای ضرغامی هم رسیدن به تولید هزار ساعت در سال است.
● رسیدن به چنین رقمی با توجه به جایگاه فعلی سخت نیست؟
▪ دور از دسترس نیست. نیازمند حمایت جدی و ایجاد فضاهای توسعه‌ای است، امکان فعال کردن بخش خصوصی و ارتباط با کشورهای خارجی وجود دارد. جالب اینکه در کشورهای عربی محدوده خلیج فارس، همه به دنبال توسعه انیمیشن هستند، اما با مذاکراتی که در جشنواره‌های خارجی با آنها داشتیم از خلأ نیروی ماهر رنج می‌برند و به واسطه این دو سال برنامه‌ای که روی آنتن بردیم، نظر بسیاری از جوانان ما را جلب می‌کنند و به آنجا می‌برند که بسیار برای کشور ما خطرناک و حیف است. سعی می‌کنیم سازماندهی را انجام دهیم تا جوانان ما انگیزه‌هایشان را از دست ندهند و نیروهای‌مان پراکنده نشوند. انیمیشن یکی از راهبردهای کشور است، چون هم ما را از تهاجم فرهنگی ایمن می‌کند و هم می‌توانیم انتقال فرهنگ‌مان را صدچندان کنیم. انیمیشن می‌تواند تمام پیام‌های هدفمند و ماندگار را به جامعه ارائه دهد. می‌تواند مردم را با یک پدیده چه تاریخی و چه جدید آشنا کند. مثل پروژه خلیج فارس که تمام فرهنگ‌های این منطقه و زندگی مردمان حاشیه آن را خواهیم گفت. یا پروژه پلیس ویژه که بچه‌ها هم قاعدتا آن را دوست خواهند داشت. تاریخ ما ۷ هزار سال قدمت دارد و پر از قصه‌هایی است که دست نخورده‌اند و مثل یک چاه نفت عمیق می‌ماند که به این زودی‌ها تمام نخواهد شد. تمام سعی ما بر این است که از نویسنده‌های ایرانی بهره بجوییم و فیلمنامه‌های آماده داشته باشیم تا به محض رسیدن بودجه بتوانیم کار را شروع کنیم. تولیدات جنبی انیمیشن هم می‌تواند تولید بودجه کند، امروز ما توانستیم تا ارتباط بسیار خوبی هم با انتشارات سروش برقرار کنیم تا کتاب‌های انیمیشن‌هایمان را منتشر کنند.
● بیشترین مضمونی که برای شما اهمیت دارد چیست؟
▪ قصه دفاع مقدس برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است، چون این قصه جزء افتخارات بزرگ تاریخ ایران است. ضمن اینکه مختصات دین هم در این عرصه شکل ضمیری دارد. قصه‌های این مضمون بسیار زیاد است که به راحتی می‌توان به آن پرداخت. یا شخصیت‌های بزرگ جنگی مثل یک خلبان یا یک تک‌تیرانداز که از طریق آنها نماد‌سازی شده و یک مجموعه شکل می‌گیرد. در حقیقت همان کاری که انگلیس‌ها و آلمان‌ها آن را در زمان جنگ جهانی دوم بسیار انجام داده‌اند.
● چه کارهایی را در دست تولید دارید؟
▪ نزدیک به ۲۷۰ پروژه را در مرحله تولید داریم که برای امسال ۳۰۰ ساعت را پیش‌بینی کرده بودیم و برای سال بعد ۵۰ ساعت به آن اضافه می‌شود.
● برای رسیدن به این توسعه به چه تسهیلاتی نیاز است؟
▪ اول تکنولوژی و بعد انبوه‌سازی. همخوانی با سیستم روز جهانی که مهم‌ترین آن، تربیت نیروی حرفه‌ای در سطح جهانی است.
● با جشنواره‌های بین‌المللی ارتباط برقرار نمی‌کنید؟
▪ گروهی را به عنوان گروه بین‌الملل داریم که باید تحقیقات خود را بیشتر کنند تا بتوانیم با سیار کشورها تبادل داشته باشیم. ضمن اینکه به واسطه شبکه‌های جام‌جم ما می‌توانیم استعداد جوانان ایرانی را نشان دنیا دهیم.
نیروی انیمیشن غیرفعال درکشوروجود ندارد

گفت‌وگوی مشروح فارس با رئیس‌ مرکز صبا؛

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز صبا با اشاره به محورهای تولیدات این مرکز گفت: به جرأت می‌توان مدعی شد که در کشور نیروی انیمیشن غیرفعال وجود ندارد.


«مقصود نعیمی ذاکر» رئیس مرکز فرهنگی هنری صبا در گفت‌و‌گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، با اشاره به مجموعه‌ فعالیت‌های این مرکز، خبر از تغییر زاویه نگاه مرکز صبا در تولید برنامه تلویزیونی داد و گفت: پیش از این شاهد برنامه‌های کوتاه و تک قسمتی و بدون توجه به نیاز رسانه بودیم. جنس برنامه‌ای که تلویزیونی باشد و بدون گرایش به جشنواره، کم بود و باید به این امر به عنوان یک رویکرد در سازمان صدا و سیما توجه می‌شد. ما سعی کردیم تا این روش را تغییر دهیم و تولیدات تلویزیونی با زمان‌بندی‌های سینمایی و با ساختاری نه چندان گران و قابل قبول با مدیوم تلویزیون داشته باشیم.
وی با اظهار خرسندی نسبت به تصمیماتی که گرفته شده، اظهار داشت: به جرأت می‌توان مدعی شد که در کشور نیروی انیمیشن غیرفعال وجود ندارد. خوشبختانه به این سمت می‌رویم که شرکت‌ها، رو به تخصصی شدن پیش رفته‌اند. البته با افتتاح جشنواره‌های دانشجویی یا خرید آثار ساده دانشجویان و هنرمندان، سعی کردیم تا در بین آ‌نها ایجاد انگیزه کنیم.
وی در پاسخ به این سؤال که تا چه حد توانسته است تا انیمیشن را در ایران فراگیر کند، گفت: خوشبختانه با پی‌گیری‌های زیاد و مؤثر آقای ضرغامی، انیمیشن فراگیر شد تا جایی که معاونت مجلس و امور استان‌ها هم برای این موضوع همکاری‌هایی را انجام دادند. فراگیر شدن انیمیشن کمک می‌کند که این هنر-صنعت باور پذیر شود و هم نیروی جوان در کنار نیروی باتجربه فعالیت خود را آغاز کند.

* تولید یک انیمیشن با موضوع خرمشهر
مدیر مرکز فرهنگی‌هنری صبا در ادامه خبر از تولید انیمیشنی با موضوع خرمشهر داد و گفت: چند روز پیش اثری به دست من رسید با موضوع خرمشهر که امیدواریم بتوانیم پخش آن را به 3 خردادماه سال 88 برسانیم. این انیمیشن قرار است تا با کیفیتی در سطح جهانی، چه به لحاظ فنی و چه از لحاظ نیروی انسانی ساخته شود و جوانان در فاصله بسیار کمی به این توانمندی‌ها دست پیدا کرده‌اند. این فیلم می‌تواند زمینه کارهای شگفت‌انگیزتری باشد.
رئیس مرکز صبا درباره مضامین مورد توجه این مرکز در تولید انیمیشن نیز اظهار داشت: قصه دفاع مقدس برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است، چون این قصه جزو افتخارات بزرگ تاریخ ایران است. ضمن اینکه مختصات دین هم در این عرصه شکل ضمیری دارد. قصه‌های این مضمون نیز بسیار زیاد است که به راحتی می‌توان به آن پرداخت. یا شخصیت‌های بزرگ جنگی مثل یک خلبان یا یک تک تیرانداز که از طریق آن‌ها نماد سازی شده و یک مجموعه شکل می‌گیرد.
وی درباره کارهای در دست تولید این مرکز نیز گفت: نزدیک به 270 پروژه را در مرحله تولید داریم. برای امسال نیز 300 ساعت پیش بینی کرده بودیم و برای سال بعد 50 ساعت به آن اضافه می‌شود. برای رسیدن به این توسعه نیز اول تکنولوژی و بعد انبوه سازی مورد توجه است که همخوانی با سیستم روز جهانی که مهم‌ترین آن، تربیت نیروی حرفه‌ای در سطح جهانی است.

* تعامل با دانشکده‌ صداوسیما و دانشکده‌های هنر
وی به امر تعامل با دانشکده‌های صدا و سیما و دانشکده‌های هنر تأکید کرد و گفت: این همکاری در راستای ایجاد همکاری و فعالیت و داشتن جنبه‌های مثبت اقتصاد برای دانشجویان و دانشکده است که به عنوان یکی از افتخارات نظام ما هم می‌تواند تلقی شود. حضور شرکت‌های خصوصی و تولید کننده می‌تواند آن‌ها را وادار کنند تا با بازارهای جهانی مرتبط شوند و صبا نقش پشتیبانی کننده را خواهد داشت و تمام فضاهای حمایتی را ایجاد می‌کند.
وی افزود: تمایل بیشتر در این است که بتوانیم در بخش خاصی خودمان را تخصصی کنیم مثل سایر کشورهای دنیا. انیمیشن می‌تواند اقتصاد یک کشور را تحت تاثیر قرار دهد برای مثال در سال گذشته ژاپن 4 برابر کل درآمد ایران را از طریق انیمیشن بدست آورده است. یعنی با این هدفگیری توسعه‌ای می‌توانیم خودمان را کاملا از نفت بی‌نیاز کنیم.

*دیدگاه ما هم رسیدن به تولید هزار ساعت انیمیشن در سال است
نعیمی‌ذاکر همچنین گفت: این توانایی تا حدی نشان داده شده. از سال 71 تا 85 دویست ساعت برنامه ارائه شده است. اما از سال 85 تا 87 پانصد ساعت برنامه انیمیشن به سازمان ارائه شده که برای ما که اول راه هستیم رقم خوبی است و دیدگاه ما هم رسیدن به تولید هزار ساعت انیمیشن در سال است.
وی رسیدن به چنین رقمی را دور از دسترس ندانست و گفت: این امر نیازمند حمایت جدی و ایجاد فضاهای توسعه‌ای است، امکان فعال کردن بخش خصوصی و ارتباط با کشورهای خارجی وجود دارد. جالب اینکه در کشورهای عربی محدوده خلیج فارس، همه به دنبال توسعه انیمیشن هستند، در جشنواره‌های خارجی از خلاء نیروی ماهر رنج می‌برند و تلاش می‌کند که نظر بسیاری از جوانان ما را جلب کنند که بسیار برای کشور ما خطرناک است.
نعیمی ذاکر تصریح کرد: سعی می‌کنیم سازماندهی انجام دهیم تا جوانان ما انگیزه‌هایشان را از دست ندهند و نیروهایمان پراکنده نشوند. انیمیشن یکی از راهبردهای کشور است، چون هم ما را از تهاجم فرهنگی ایمن می‌کند و هم می‌توانیم انتقال فرهنگمان را صد چندان کنیم. انیمیشن می‌تواند تمام پیام‌های هدفمند و ماندگار را به جامعه ارائه دهد. می‌تواند مردم را با یک پدیده چه تاریخی و چه جدید آشنا کند. مثل پروژه خلیج فارس که تمام فرهنگ‌های این منطقه و زندگی مردمان حاشیه آن را خواهیم گفت. یا پروژه پلیس ویژه که بچه‌ها هم قاعدتا آن را دوست خواهند داشت. تاریخ ما 7 هزار سال قدمت دارد و پر از قصه‌هایی است که دست نخورده‌اند و مثل یک چاه نفت عمیق می‌ماند که به این زودی‌ها تمام نخواهد شد. تمام سعی ما بر این است که از نویسنده‌های ایرانی بهره بجوییم و فیلمنامه‌های آماده داشته باشیم تا به محض رسیدن بودجه بتوانیم کار را شروع کنیم. تولیدات جنبی انیمیشن هم می‌تواند تولید بودجه کند، امروز ما توانستیم ارتباط بسیار خوبی هم با انتشارات سروش برقرار کنیم تا کتاب‌های انیمیشن‌هایمان را منتشر کنند.

* به انیمیشن باید به عنوان یک هنر صنعت فرامرزی نگاه کنیم
نعیمی ذاکر درباره ارتباط با جشنواره‌های جهانی نیز اظهار داشت: گروهی را به عنوان گروه بین‌الملل داریم که باید تحقیقات خود را بیشتر کنند تا بتوانیم با سیار کشورها تبادل داشته باشیم. ضمن اینکه به واسطه شبکه‌های جام جم ما می‌توانیم استعداد جوانان ایرانی را نشان دنیا دهیم.
رئیس مرکز صبا گفت: پیش از این که به عنوان مدیر مرکز فرهنگی هنری صبا منصوب شوم، در دوره مدیریت آقایان مسعودشاهی و مشیری، عضو شورای طرح و برنامه صبا از طرف سازمان صداوسیما بودم. اواخر دوران کاری آقای مشیری، حدود یک وسال و نیم، کارگروه‌های کودک در سازمان تشکیل شد، که موضوع و برنامه‌سازی برای کودک را مورد ارزیابی قرار می‌داد و دستمایه اصلی بنده در صبا استفاده از تجارب 30 سال کار فرهنگی به ویژه برای کودک و نوجوان بوده است.
«نعیمی‌ذاکر» با بیان این مطلب که در مدیریت خود تلاش کرده است تا افق‌های محورهای فرهنگی اهداف سازمان صدا و سیما را مورد توجه قرار دهد، افزود: بستر سازی فرهنگ، دین، قومیت، ملیت، تاریخ، آموزش، علوم و سرگرمی در دستور کار قرار ‌گرفت. در ابتدا سعی کردیم تا از مدل سنتی ارائه طرح به مرکز دوری گزینیم و کارگروه‌ها و کارگاه‌های نویسندگی را با عناوین مشخص تشکیل دادیم.
وی تصریح کرد: این کارگروه‌ها هسته‌های مرکزی دارد و با نیروهای حرفه‌ای در سطح تهران و کشور شکل گرفت. با همین نگاه کارگاه‌هایی را هم در شهرستان‌ها تشکیل دادیم.
رئیس مرکز فرهنگی ‌هنری صبا با ذکر این مطلب که تمرکزگرایی در تهران یکی از آسیب‌های توسعه است،گفت: اگر بخواهیم فرهنگ رشد کند باید تمام نیروهای اهل قلم کشور را به کار گیریم. نویسندگان ما بالقوه توانمند هستند اما چون کمتر کار انیمیشن کرده‌اند به کار مداوم احتیاج است. بخصوص که در انیمیشن بحث صدا، افکت و تصویر نسبت به سایر تولیدات تلویزیونی متفاوت است. نمی‌گویم که به نقطه اوج رسیدیم اما تا به امروز که توانسته‌ایم راه خوبی را طی کنیم.
وی به فارس گفت: این را‌ه‌ها را با توجه به دستور آقای ضرغامی انجام ‌دادیم تا به افق بلند مدت رسانه برسیم. بخصوص که ایشان تاکید می‌کنند که به انیمیشن باید به عنوان یک هنر صنعت فرامرزی نگاه کنیم.
به گزارش فارس، «نعیمی‌ذاکر» از سال 58 با کار در آموزش و پرورش و تدریس در چند مدرسه کار خود را آغاز کرد و پس از آن با همکاری سازمان اوقاف، مرکزی را برای نگهداری از بچه‌های بی‌سرپرست راه‌اندازی کرد. او فعالیت‌های فرهنگی خود را با کار در انتشارات امیرکبیر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد تا در سال 67 به تلویزیون راه پیدا کرد. او مدتی در گروه کودک شبکه 1 بود و بعد از آن قائم مقام گروه ادب و هنر شبکه 2 و مسئول طرح و برنامه شبکه 2 شد و به مدت 9 سال هم مدیر گروه کودک شبکه دو فعالیت کرد و هم اکنون نزدیک به دوسال ریاست مرکز با تلویزیون را بر عهده دارد. او این روزها توانسته با تولید بالای انیمیشن در کشور توجه همه را به این هنر جلب کند.

تولید انیمیشن «قلعه هفت حصار» به نیمه رسید

تولید پروژه فیلم تلویزیونی «قلعه هفت حصار» در مدت زمان 90 دقیقه به کارگردانی «امیر رخ افروز» و تهیه کنندگی «محمود صائمین» با تکنیک سه بعدی رایانه‌ای به نیمه رسید.


 به نقل از روابط عمومی اداره کل پویانمایی،هگمتانه یا همدان کنونی یکی از باستانی‌ترین شهرهای ایران است که امروزه آن را پایتخت تمدن ایران زمین می‌دانند چرا که زمانی این شهر مرکز تمدن مادها از قبایل مهم تشکیل دهنده تمدن ایرانی بوده است.
به گفته محمود صائمین قلعه هفت حصار تأکیدی ویژه بر یکی از این رشادتها در تاریخ مستند هگمتانه در برابر حملات بسیار آشوریان، مغول‌ها و ... است و بر آن شدیم تا یکی از هزاران را به تصویر درآوریم. مسلماً زبان سینمای انیمیشن شیوه مخصوص خود را طلب می‌کرد و نیاز به داستان پردازی دراماتیک بود.
مجتبی خوش صفت نویسنده این اثر است و تولید پروژه سینمایی انیمیشن «قلعه هفت حصار» رسماً اواخر سال 86 آغاز شد که برآورد اتمام تولید این فیلم حدود 20 ماه است. نام این پروژه ارتباط مستقیمی به شکل زیبای شهر همدان یا هگمتانه دارد که در کتب قدیم در وصف ظاهری، آن را بر فراز تپه‌ای با شکوه و سرسبز در دل کوهستان الوند فرض کرده‌اند که به وسیله هفت دیوار رنگین یا هفت حصار مزین به سنگ‌های رنگارنگ محصور شده بود.
داستان این فیلم روایت‌گر شجاعت‌ها و دلاوری‌های مردم هگمتانه در راندن مهاجمان آشوری به شهر خود است.
سرگروه انیماتورها و جلوه‌های ویژه:پیمان براهین، اکبر فرشباف، طراح شخصیت: امیر واحدی، دیزاین و گرافیک: فردین میرزاپور، فضاسازی و نور پردازی: نسرین برهان، شکوفا یوسفی، دستیار کارگردان: زهرا صنم‌نو، صداگذاری شاهد و استوری برد: امیر رخ فروز، امیر واحدی، الهام برازنده، آهنگسازی و صداگذاری:علی رستمی، وحید اسفندیاری.


هزینه 3 میلیاردی برای ساخته سه انیمیشن سامرا

خبرگزاری موج - گروه اقتصاد فرهنگ

مجید اسماعیلی تهیه کننده سینما در گفت و گو با خبرنگار موج، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: بودجه لازم برای تولید هر کدام از 3 انیمیشن با موضوع سامرا، یک میلیارد تومان برآورد شده، این بودجه با توجه به فضایی که هر کدام از فیلم ها خواهند داشت تغییر خواهد کرد.
وی تصریح کرد: در تلاش هستیم تا از بخش های دولتی برای تامین بودجه تولید این سه پروژه کمک بگیریم اما تا امروز نتوانستیم در این زمینه موفقیتی کسب کنیم.
وی در خصوص اولین انیمیشن از سه پروژه اصلی ابراز داشت: پروژه ای کتیبه اولین پروژه از سه پروژه ای است که در دست تولید داریم و موضوع اصلی آن تخریب سامرا با رویکرد حقایق و معارف موجود در این حرم می باشد.
وی هدف از ساخت این انیمیشن و استفاده از فضای سامرا را آشنایی اجمالی از ائمه ای که در سامرا دفن هستند برای مخاطبان دانست.
وی افزود: فیلمنامه این انیمیشن را خودم نوشته و 90 درصد از مراحل ساخت لوکیشن ها و طراحی کارکترها و ساخت آن نیز تقریباً به پایان رسیده است.
تهیه کننده فیلم دلشکسته گفت: برای آغاز مرحله انیمیت پروژه کتیبه یکی از پیشرفته ترین دستگاه های موشن کپچرینگ در ایران تهیه شده و تصور می کنیم ظرف مدت 6 ماه آینده مرحله انیمت به پایان رسیده و وارد مرحله پس تولید شویم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا مجید مجیدی نیز در این پروژه گروه را یاری می کند، اظهار داشت: مجید مجیدی برای حضور در یکی از سه گانه های سامرا اعلام همکاری کرده و علاوه برآن به عنوان مشاوره اصلی و برنامه ریز کلان و مهمترین پشتیبان این کار با ما همکاری خواهند کرد.
وی تصریح کرد: انیمیشن کتیبه 22 کارکتر اصلی و فرعی و 4 لوکیشن دارد که اصلی ترین لوکیشن آن حرم سامرا بوده که به طور کامل بازسازی شده است.
وی ابراز داشت: در کتیبه سعی شده به آیات و روایات موجود در فضای حرمها به صورت کارشناسانه نگاه شود و تلاش شده و ارتباط بین شکل معماری و محتوای کتبیبه ها شناسایی کنیم.
وی افزود: در نظر داریم تا پروژه کتیبه را به فیلم 35 میلیمتری تبدیل کرده تا قابلیت اکران سینمایی را داشته باشد و با توجه به اینکه داستان فیلم در خصوص باورهای دینی مردم کشور می باشد، امیدواریم با استقبال بالای مردم همراه شود.
اسماعیلی در پایان اعلام کرد: صدا پیشه گی این کار را تعدادی از هنرمندان مطرح سینما برعهده خواهند گرفت

رویای گمشده کودکان در تلویزیون
 

برنامه‌های کودک تا چندی پیش حتی جزء بهترین برنامه‌های تلویزیون بود. شادی و سرزندگی از نخستین نشانه‌هایی بود که با تماشای این برنامه‌ها می شد در چهره بچه‌ها دید؛ اتفاقی که امروز دیگر نشانی از آن در برنامه‌های کودک دیده نمی شود.

 به جرات میتوان گفت آنچه نسل متولد دهه ۶۰ از برنامه‌های کودک تلویزیون و در سالهای پرتنش آن روزگار دید هرگز برای نسلهای دیگر اتفاق نیفتاده و نمی افتد. سالهای کودکی و نوجوانی بچه‌هایی که در فاصله این سالها به دنیا آمدند سالهای جنگ و نبرد و تحریم و انقلا‌ب و وضعیت قرمز و حمله هوایی بود.

این نسل طلا‌یی که نوجوانی و جوانی اش بوی شهادت گرفت، زیر چادر درس خواند و در فضایی خاکستری و رنگباخته ناشی از تهاجم دشمن رشد کرد، گرچه در ظاهر نسلی سوخته به نظر می رسید، اما تلویزیون برای کودکان آن سالها همدم و مونسی

بی بدیل بود، از آن جهت که با پخش تیتراژ معروف برنامه کودک شبکه یک و شنیدن آن موسیقی بیادماندنی، تمام سختی، تلخی و درماندگیهای آن روزگار از ذهن کودک رخت برمی بست و جای خود را به رویاهای شیرین و دنیای کارتونهای جذاب می داد.

تیتراژ برنامه کودک شبکه یک 

مقایسه آنچه این نسل از تلویزیون دیده با برنامه‌های ویژه نسل سوم ما را متوجه این نکته می کند که دوره آخرالزمان به هزار و یک دلیل برای رابطه کودک ایرانی و تلویزیون آغاز شده است. شاید مهمترین دلیل آن این باشد که امروز اگر چه انیمیشنهای پرمحتوا در غرب همچنان تولید می شود، اما متاسفانه برخی دلا‌یل باعث شده پخش آنها از رسانه ملی محدودیت داشته باشد.

شاید به همین دلیل است که امروز در پخش کارتون هم محدودیت محتوا هست و هم محدودیت انتخاب. البته نکته مورد بحث فقط در رابطه با پخش تولیدات خارجی نیست، در کنار مجموعه‌های خارجی که در سالهای دهه ۶۰ و نیمه اول دهه ۷۰ از تلویزیون پخش شد به نام بسیاری از کارتونها و مجموعه‌های ساخت داخل برمی خوریم که اتفاقاً برای جوانان و نوجوانان و کودکان آن دوره جذابیت بیشتر و حسی نوستالژیک قویتر نسبت به مشابه خارجی کارتونهای آن دوران داشتند.

چرا پخش کارتونهای خارجی از تلویزیون تا به حال باعث پیشرفت چشمگیر در عرصه ساخت انیمیشن ایرانی نشده است؟ اصلا‌ً بحث بر سر تکنیک یا امکانات نیست، بلکه بحث این است که چرا در سالهای بعد از اتمام جنگ و آغاز دهه ۷۰ حتی در حد و اندازه کاری چون مجموعه "زهره و زهرا" یا "علی کوچولو" در عرصه کودک نداشته ایم. منظور از حد و اندازه همان امکانات کم تصویرسازی است.

به یاد بیاوریم ترانه تیتراژ آغازین مجموعه "علی کوچولو" را که در خانه قدیمی ایرانی اتفاق می افتاد. علی کوچولو در فضایی پخش میشد که هنوز کشور مملو از بوی باروت بود و سازندگان این سریال چه زیبا پدر علی کوچولو را مثل بچه های دیگر که پدرشان را به جبهه فرستاده بودند به تصویر کشید. حال چرا دیگر علی کوچولو ساخته نمیشود؟

آنچه کودک امروز ایرانی به آن نیاز دارد نه کارتون فوتبالیستها نه دیجیمون و نه کارتونهایی از این دست است، آنچه کودک ایرانی به آن نیاز دارد پخش فیلمهای انیمیشن پرمحتوا و آثاری است با محتوای ایرانی اسلا‌می ؛

ذهن کودک دهه ۶۰ مملو از کارتونهای بیادماندنی است که برخی شاهکار سینمای کودک در جهان به شمار می روند.

کودک و نوجوان اگر در دهه ۶۰ و نیمه دهه ۷۰ مجموعه‌هایی چون می تی کومون، مگ مگ و دوستان، پسر شجاع، زبل خان، معاون کلا‌نتر، مهاجران، پینوکیو، ملوان زبل، پروفسور بالتازار، واتو واتو، شهر آجیلی، بابا لنگ دراز، خانواده دکتر ارنست، حنا دختری در مزرعه و... را دید و در کنارش محله برو بیا، هشیار و بیدار، آفتاب و مهتاب، خونه مادربزرگه، چاق و لا‌غر، شهر موشها، مدرسه موشها، علی کوچولو، زهره و زهرا،‌هادی و هدی، کار و اندیشه و... را تماشا می کرد.

کافی است چشمهایمان را ببندیم و یکبار دیگر کارتونها و مجموعه های داخلی گذشته را مرور کنیم؛ یا شعر و موسیقی آن را به یاد آوریم. شاید بسیاری از خاطرات کودکان و نوجوانانی با این ملودی‌ها گره خورده باشد.

منبع: روزنامه سیاست روز

انتشار : کارتون3000

 انیمیشن روتوسکوپی همراه تلفن 

با بازی رضا کیانیان علیرضا شجاع نوری و مقداد اسلامی نخستین فیلم با تکنیک روتوسکپی درایران ساخته شد.در ادامه مطلب گفتگو کوتاهی با کارگردان این فیلم را مشاهده فرمایید .

سینا عطائیان ـ نویسنده و کارگردان «همراه تلفن» با اعلام این خبر اظهار کرد: این فیلم که در ساخت آن از نوعی انیمیشن نیز استفاده می‌شود، در مدت 12 دقیقه ساخته شده است و از نمونه‌های خارجی آن به فیلم سینمایی «یک اسکنر تاریک‌نگر» می‌توان اشاره کرد.

او با بیان این‌که کیفیت «همراه تلفن» با نمونه‌های خارجی آن برابری می‌کند، گفت: در خارج از کشور، برای ساختن فیلم با روش روتوسکپی نیروی انسانی زیادی به‌کار گرفته و هزینه‌ی هنگفتی صرف می‌شود ولی ما با حفظ کیفیت «همراه تلفن»را با هزینه‌ی کمتری تولید کردیم.

عطائیان که طراحی فضا و شخصیت‌های «همراه تلفن» را نیز برعهده دارد، علیرضا شجاع نوری و مقداد اسلامی را دیگر بازیگران این فیلم ذکر کرد و درباره‌ی چگونگی تولید آن اظهار کرد: تمام فیلمبرداری در فضای استودیویی انجام داده‌ایم و برای ارتقای کیفیت اثر در برخی از صحنه‌ها از تصویرهای دو و سه بعدی رایانه‌ای استفاده کرده‌ایم. در کل فیلمبرداری در استودیو سه‌روز و مراحل فنی آن حدود پنج ماه به‌طول انجامید.

کارگردان «همراه تلفن» با بیان این‌که دراین فیلم برخی صحنه‌ها اکشن است، گفت: شجاع‌نوری در بیشتر صحنه‌های اکشن، خودش نقش‌آفرینی کرد و کمتر از بدل استفاده شد.

او در ادامه از گویندگی هریک از بازیگران به جای خودش درمرحله‌ی دوبله خبر داد.

عطائیان در پایان اظهار کرد: «همراه تلفن» به تهیه‌کنندگی ناهید دل آگاه و حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته شده است و دکتر اکبر عالمی به‌عنوان مشاور با ما همکاری کردند.

به گزارش ایسنا «همراه تلفن» برای شرکت درجشنواره‌ی پویانمایی تهران ارائه شده است. در این فیلم40طراح در بخش روتوسکپی و رنگ‌گذاری فعالیت کرده‌اند. برخی از عوامل ساخت آن عبارتند از: تدوینگر: روزبه میربیگی، طراح صحنه و لباس: سیاوش بهنام‌نژاد، مجری طرح: لقمان ابراهیمی، پارتیکل آرتیست و سوپر‌وایز فیلمبرداری: میثم حسینی، سوپر‌وایزران بخش روتوسکپی: هاله خجسته، هدی دورودیان، زهرا یزدانی‌نیا، الینا زوار، مهتاب مزین، فاطمه فخرایی‌منش، محسن حصاری، آناهیتا سلیمانی، فاطمه زادفر، مژده توحیدی، مهروز بلادی.موسیقی و صداگذاری این فیلم نیز در استودیوی گروه «دنگ ‌شو» انجام شده است.

«همراه تلفن» داستان فردی (بابازی رضا کیانیان) است که قرار بوده هنرمند شود اما اشتباها گانگستر می‌شود.

منبع : ایسنا

«ماجراهای تقی» برگرفته از امثال‌وحکم دهخدا انیمیشن شد

در مرکز صبا؛

مجموعه تلویزیونی «ماجراهای تقی» برگرفته از امثال‌وحکم دهخدا به تهیه کنندگی مرکز صبا آماده پخش از تلویزیون شد.


 به نقل از روابط عمومی مرکز صبا، این داستان ها توسط موسسه فرهنگی هنری طاهر از کتاب امثال و حکم دهخدا استخراج و جمع آوری شده است. مثل های قدیمی در فرهنگ ایران جان کلام جمعی ایرانیان است. این مثل ها کمک می کند تا کیفیت زندگی جوانان ارتقا یابد. دهخدا مثل قدیمی را در امثال و حکم به نظم کشیده است. در این راستا سعی کرده است که هر مثل را در قالب داستان طنز به نظم آورد و در 13 فیلم انیمیشن 13 مثل را بیان می کند تا نوجوانان و دیگر اقشار جامعه با یادگیری آن از فرهنگ غنی تر برخوردار شوند.
داستان این انیمیشن با کج فهمی ها و بی دست و پایی شاگرد بازیگوشی آغاز می شود که برای شخصی به نام میرزا کار می کند. طنز موجود در این داستانها مایه سرگرمی و در عین حال مضامین غنی و آموزنده آنها در جهت رشد و بالندگی فکر کودکان و نوجوانان می شود.
این داستانها مانند دیگر داستانهای جمع آوری شده در موسسه فرهنگی هنری طاهر برگرفته از ادبیات غنی ایران می باشد و برای کلیه گروه سنی مناسب و آموزنده است.
به تصویر کشیدن این داستان ها همراه با خلق شخصیت های دوست داشتنی و به یادماندنی می تواند نقش بزرگی در ماندگاری این مضامین اهلاقی و انسانی در ذهن و تثبیت آن در شخصیت نوجوان داشته باشد. لذا تبدیل این داستانها به تصاویر گویا و یا به زبان دیگر فیلمهای انیمیشن جزء اهداف اصلی این موسسه است.
دست اندرکاران این پروژه شامل:چهار نفر طراح کلید، دو نفر طراح میانی، یک نفر کامپوزیت، یک نفر اسکن و رنگ پس زمینه ها و کاراکترها، یک نفر دسیناتور، سه نفر نویسنده فیلمنامه و کارگردان.
13 داستان امثال و حکم «ماجراهای تقی» تکمیل و به مرکز فرهنگی هنری صبا تحویل داده شده است

درخشش یک اثر پویانمایی از هنرمند زنجانی

در جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری صورت گرفت؛

خبرگزاری فارس: در دومین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری انیمیشن "برادر جان حواست کجاست" درخشید.

 از میان آثار ارائه شده فیلم انیمیشن "برادر جان حواست کجاست" ساخته مهدی زرگری با راهیابی به مرحله نهایی توانست رتبه دوم این جشنواره را از آن خود کند. فیلم که با دیدی تازه به مبارزه فلسطینیان با نیروهای متخاصم می پردازد از گرافیک قوی و انیمه های مناسب پر تحرک برخوردار است.

مؤسسه شهید‌آوینی انیمیشن «افول صاعقه» را می‌سازد

براساس موضوع ضدجاسوسی و با سیستم موشن کپچر؛

 انیمیشن سینمایی «افول صاعقه» با موضوع ضدجاسوسی و با سیستم نوین موشن کپچر در مؤسسه فرهنگی‌هنری شهید آوینی ساخته می‌شود.


«محمد قهرمانی» مدیرعامل مؤسسه فرهنگی‌هنری شهید آوینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینمایی فارس اظهار داشت: طرح ساخت اولین فیلم سینمایی انیمیشن این مؤسسه را در دستور کار داریم که ظرف دو سال آینده روی پرده سینماها خواهد رفت.
وی افزود: این انیمیشن موضوعی در زمینه جاسوسی و مقابله با جاسوسان دارد و توانمندی‌های ما را در مقابله با جاسوسان و خرابکاران و متجاوزان به نمایش می‌گذارد و هشداری به مردم است که عامل دست بیگانگان نشوند.
قهرمانی با بیان این مطلب که برای گروه تولید این پروژه از میان فعالان این عرصه دست به انتخاب خواهند زد، افزود: شرکت‌ها و مؤسساتی را که توانمندی خاصی در این راستا داشته باشند، به همکاری دعوت می‌کنیم.

㦔䠟??Ѣ>		</div> 		<div class=
وی از تهیه‌ سیستم نوین موشن کپچر Motion Capture (سیستم و خلق شخصیت مجازی) در این مؤسسه خبر داد و گفت: با تهیه این سیستم که با 16 دوربین کار می‌کند، قابلیت تولید انیمیشن بالا می‌رود و یک استودیوی مجازی را در اختیار انیماتورها قرار می‌دهد که به صورت سه بعدی کار کنند

بازگویی مسائل سیاسی شبکه خبر در قالب انیمیشن

مدیر شبکه خبر از استفاده از انیمیشن و قالب‌های عروسکی در ارائه مسائل سیاسی خبر داد.


اردشیر زابلی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس درباره استفاده از انیمیشن در بخش‌های خبری شبکه خبر گفت: تصمیم‌هایی برای استفاده از این قالب در شبکه خبر گرفته‌ایم و قرار است ساختار نمایشی در قالب انیمیشن و نمایش‌های عروسکی تا یک ماه آینده وارد شبکه شود.
وی افزود: برای به تصویر کشیدن مسائل سیاسی در این قالب از آیتم‌های ده دقیقه‌ای استفاده خواهیم کرد.
زابلی‌زاده اظهار داشت: این آیتم‌ها کاملا خبری است و موضوعات سیاسی که ما در تحلیل‌ها و تفسیرهایمان داریم و دیدگاه‌های شبکه را در فالب انیمیشن به مخاطبان ارائه می‌دهیم که در روند جریان سازی یکی از قابلیت‌های تکمیل کننده خبر، تحلیل، تفسیر و گفت‌وگو به شمار می‌رود.
وی گفت: برنامه‌های انیمیشنی شبکه خبر در روز یک یا دو بار به روی آنتن شبکه خبر خواهند رفت.

مخاطبان آمریکایی انیمیشن‌های دو‌بعدی را ترجیح می‌دهند

مسئول واحد انیمیشن دریم‌ورکز عنوان کرد؛

 مسئول واحد انیمیشن دریم‌ورکز گفت: مخاطبان آمریکایی انیمیشن‌های دو‌بعدی را به کارهای تازه سه‌بعدی ترجیح می‌دهند.


به گزارش خبرگزاری فارس، جفری کازنبرگ مسئول واحد انیمیشن کمپانی دریم ورکز درباره آینده انیمیشن‌های سه بعدی که هالیوود تهیه و تولید می‌کند، صحبت کرد.
بخش مهمی از صحبت‌ وی، اختصاص به فعالیت‌های کمپانی او در رابطه با تولید انیمیشن‌های سه بعدی بود.
این چهره سرشناس دنیای سینما، صحنه‌های کوتاهی از انیمیشن جدید دریم ورکز به نام «هیولاها علیه بیگانه‌های فضایی» را هم در اختیار رسانه‌های گروهی قرار داد.
این فیلم ماه مارس آینده اکران عمومی می‌شود ولی قبل از آن کمپانی دریم ورکز، تولید چند انیمیشن جدید را شروع می‌کند.
اولین این انیمیشن‌ها قسمت سوم فیلم موفق و پربیننده «ماداگاسکار» است که پیش‌تولید آن شروع شده و برای سال 2012 به روی پرده سینماها می‌رود. این فیلم به دو صورت معمولی و سه بعدی تهیه می‌شود.
در عین حال، تولید قسمت دوم «کونگ فوی پاندایی» هم به‌زودی شروع می‌شود.
این فیلم در کنار «مادگاسکار»، تابستان امسال پیش از 2/1 میلیارد دلار در سطح بین‌المللی فروش کردند.
کازنبرگ می‌گوید: «از سال 2004 که ما کار تولید تعداد بیشتری انیمیشن کامیپوتری را آغاز کردیم، اصلاً فکرش را هم نمی‌کردیم که با چنین موفقیت‌های عظیمی روبرو شویم. همین مسئله باعث شد تا واحد انیمیشن دریم ورکز توجه بیشتری به سینمای سه‌بعدی بکند. البته هزینه‌های تولید انیمیشن‌های سه بعدی بالاست، ولی استقبال خوب تماشاگران از آن‌ها باعث می‌شود تا بتوانیم هزینه‌های تولید را جبران کنیم.»
کازنبرگ از «هیولاها علیه بیگانه‌های فضایی» به عنوان اولین انیمیشن سه بعدی واقعی صنعت سینما اسم می‌برد که در سطح بین‌المللی در حدود 4 تا 5 هزار سالن سینما به نمایش عمومی درمی‌آید.
تحلیل‌گران اقتصادی سینما هم با تأیید این اظهارات می‌گویند تا قبل از این هیچ انیمیشن سه‌بعدی در این تعداد سالن سینما به روی پرده نرفته است.
سؤالی که در این رابطه مطرح می‌شود، این است که آیا کمپانی دریم ورکز در سال‌های آینده انیمیشن‌های کامپیوتری خود را فقط به صورت سه بعدی تهیه و تولید خواهد کرد؟
کازنبرگ با رد چنین چیزی می‌گوید: «البته انیمیشن‌های سه بعدی برای همه جذابیت‌های خاصی دارد، ولی این نوع سینما چیزی نیست که بخواهد تمام وقت‌ ما را به خودش اختصاص دهد. تماشاگران سینما در عین حال که طرفدار نوآوری و چیزهای تازه هستند، سینمای سنتی را دوست دارند و آن را ترجیح می‌دهند. بهترین نوع سینما برای آن‌ها همان سینمای دو بعدی است. مردم تحت هر شرایطی می‌خواهند فیلم‌ها را به صورت معمولی بر روی پرده سینما تماشا کنند و اگر این نوع سینما از آن‌ها گرفته شود، حتماً اعتراض خواهند کرد. به همین دلیل، انیمیشن‌های ما در وهله اول دو بعدی خواهند بود و مثل همیشه در حدود سه هزار سالن معمولی به نمایش عمومی درمی‌آیند. در کنار این نوع نمایش فیلم‌ها، نسخه‌های سه بعدی آن‌ها را هم در حدود پانصد سالن سینما در آمریکا، اکران عمومی می‌کنیم.».
اقدام کمپانی دریم ورکز پس از تلاش‌های مثبت کمپانی رقیب یعنی والت دیزنی صورت می‌گیرد که از دو سال قبل بخش سه بعدی کردن فیلم‌ها را به واحد انیمیشن خود اضافه کرد.
کمپانی دیزنی مثل همیشه، در زمینه معرفی یک شیوه جدید سینمایی (این بار انیمیشن کامپیوتری سه بعدی) پیشگام بود.

شکارچیان اژدها

Dragon Hunters

این هم پوستر فیلم سینمایی شکارچیان اژدها که بصورت کاملا سه بعدی ساخته شده است .سریالش که فوق العاده بود . ببینیم فیلم سینمایی اش چطوری شده.

کمیک استریپ

موفقیت خوب و قابل قبول نسخه‌های سینمایی فیلم‌هایی که براساس قصه‌های کمیک استریپی ساخته شده‌اند، موجب توجه بیشتر صنعت سینما به آن دسته از قصه‌های کمیک‌استریپی شده که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.
شرکت مستقل فیلم‌سازی میراید پیکچرز با همکاری شرکت انتشاراتی قصه کمیک استریپی «شب پروژکتورها» این مجموعه قصه مصور ماجراجویانه و ترسناک را به صورت یک فیلم سینمایی تولید می‌کند. این شرکت انتشاراتی که استودیو ۴۰۷ نام دارد، سال قبل میلادی همکاری خود با شرکت میراید پیکچرز را شروع کرد. این دو شرکت قرار است یک قصه کمیک استریپی دیگر استودیو ۴۰۷ به نام «جانور دورگه» را تبدیل به یک مجموعه فیلم سینمایی دنباله‌دار کند.
نکته جالب این که «جانور دو رگه» با آن که زودتر از «شب پروژکتورها» قرار شد تبدیل به فیلم سینمایی شود، ولی دیرتر از آن جلوی دوربین می‌رود! تهیه‌کنندگان «جانور دورگه» اواخر سال جاری میلادی را به عنوان زمان فیلم‌برداری آن تعیین کرده‌اند.
«شپ پروژکتورها» قرار است اواخر فصل بهار جلوی دوربین برود. قصه این فیلم در یکی از شب‌های جشن هالووین (جشن ترس مردم آمریکا) و در سالن سینمای یک شهر کوچک اتفاق می‌افتد. در شرایطی که تماشاگران این سینما در داخل سالن مشغول تماشای فیلم هستند، متوجه می‌شوند درهای سالن از بیرون قفل شده و آ‌ن‌ها در داخل سالن زندانی شده‌اند. در آغاز امر این مسئله چندان جدی و مهم به نظر نمی‌رسد اما زمانی که موجودات خون‌آشام سروکله‌شان پیدا می‌شود و به جان تماشاگران می‌افتد، آن‌ها متوجه می‌شوند در مخمصه بدی گرفتار شده‌اند.
برخلاف دیگر قصه‌های معروف کمیک استریپی که یک ابر قهرمان نقش ماجراها را دارد، در قصه «شب‌پروژکتورها» فقط تعدادی کاراکتر معمولی وجود دارد که درگیر آن دسته از موجودات خبیثی می‌شوند که نمونه‌شان را فقط درقصه‌های مصور می‌‌توان پیدا کرد. نکته جالب درباره مجموعه قصه مصور «شب پروژکتورها» این است که اولین قسمت آن ماه فوریه روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار می‌گیرد!‌ تهیه‌کنندگان فیلم که وصف این قصه را شنیده بودند، قبل از انتشار عمومی آن قرارداد مربوط به امتیاز برگردان سینمایی قصه را با ناشر آن امضا کردند.
از سوی دیگر کمپانی کلمبیا هم در تدارک تولید نسخه سینمایی قصه کمیک استریپی «سواپ» است. این کتاب را آنتومی مورد نوشته و دو فیلمنامه‌نویس قدیمی این روزها مشغول نوشتن فیلم‌نامه آن هستند. این کتاب هم در بین کتاب‌های کمیک استریپی از حال و هوای خاصی برخوردار است.
کتاب «سواپ» که سال گذشته توسط شرکت انتشاراتی هارویل سکر منتشر شد، درباره یکی از دلالان قصه‌های کمیک استریپی است که یکی از کتاب‌های بسیار با ارزش و قیمتی کمیک استریپی را گم می‌کند. این مسئله این مرد را دچار بحران عجیبی می‌کند. او برای برگرداندن اوضاع به حالت سابق و پیدا کردن بخت و خوش‌شانسی‌اش، به دبیرستان دوران تحصیل خود می‌رو و با هم کلاسی‌هایش دوباره متحد می‌شود. در همین مکان است که او ناخواسته درگیر یکسری جنایات، رومانس و اسراری می‌شود که سال‌ها بود کسی از آن‌ها خبری نداشت.
تحلیل‌گران سینمایی می‌گویند استقبال خیلی خوب تماشاگران در سال گذشته از دو فیلم کمیک استریپی «شوالیه تاریکی» و «آیرن من» شرکت‌های فیلم‌سازی را به تاکپو و فعالیت تازه‌آی در امر تولید فیلم‌های کمیک استریپی - با مضامین جدید و غیرتکراری انداخته است.

 

 

  پادشاه پارس

 

تکنیک : ۲بعدی دیجیتال

زمان : ۱دقیقه و ۴۵ ثانیه

کارگردان :کیاوش جاهدپارسا

انیمیشن :کیاوش جاهدپارسا

تدوین و صداگذاری : سپهر کشن فلاح

تهیه شده در : خانه فیلم ۲۴

خواندنی

ملا نصرالدین هر روز در بازار گدایی می‌کرد و مردم با نیرنگی٬ حماقت او را دست می‌انداختند. دو سکه به او نشان می‌دادند که یکی شان طلا بود و یکی از نقره. اما ملا نصرالدین همیشه سکه نقره را انتخاب می‌کرد. این داستان در تمام منطقه پخش شد. هر روز گروهی زن و مرد می‌آمدند و دو سکه به او نشان می دادند و ملا نصرالدین همیشه سکه نقره را انتخاب می‌کرد. تا اینکه مرد مهربانی از راه رسید و از اینکه ملا نصرالدین را آنطور دست می‌انداختند٬ ناراحت شد. در گوشه میدان به سراغش رفت و گفت: هر وقت دو سکه به تو نشان دادند٬ سکه طلا را بردار. اینطوری هم پول بیشتری گیرت می‌آید و هم دیگر دستت نمی‌اندازند. ملا نصرالدین پاسخ داد: ظاهراً حق با شماست٬ اما اگر سکه طلا را بردارم٬ دیگر مردم به من پول نمی‌دهند تا ثابت کنند که من احمق تر از آن‌هایم. شما نمی‌دانید تا حالا با این کلک چقدر پول گیر آورده‌ام
«اگر کاری که می کنی٬ هوشمندانه باشد٬ هیچ اشکالی ندارد که تو را احمق بدانند.»
لطفا دست نزنید !

مگه میشه دست زد !؟

   + سید علیرضا گلپایگانی - ٢:۱٤ ‎ق.ظ ; سه‌شنبه ۱٧ دی ۱۳۸٧