انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته دوم دی 87- کشن فلاح بجای دهقانپور-مهران مدیری در تهران 1500- نمایش انیمیشن

 

 

تغییر در دانشکده سینما تاتر دانشگاه هنر

 دکتر کشن فلاح - دکتر ایزدی - دهقانپور

در ٩ آذر مراسم تودیع از آقای دهقانپور و معرفی دکتر کشن فلاح بعنوان ریاست دانشکده سینما تانر دانشگاه هنر  برگزار شد .

بزودی شاهد تغییرات اساسی درگروه های  دانشکده خواهیم بود .

مهران مدیری در تهران ١۵٠٠ 

 

 

 مدیری در این فیلم نقش پیرمردی 160 ساله را ایفا خواهد کرد که داستان فیلم پیرامون زندگی گذشته و حال او روایت می‌شه
  "حبیب رضایی" کار انتخاب بازیگران این انیمیشن سینمایی را عهده دار است .
با "بهرام رادان" پیشتر به عنوان بازیگر نقش اول مرد این انیمیشن سینمایی و همچنین با " گوهرخیراندیش" ، "مهتاب نصیرپور"، "محمدرضا شریفی‌نیا"، "حبیب رضایی" و "حسام نواب صفوی" قرارداد بازی بسته شده است. 

 


 در حال حاضرمدل سازان مشغول ساخت کاراکتر(شخصیت) سه بعدی این بازیگران هستند تا پس از تایید کاراکترها از طرف این هنرمندان، مرحله طراحی لباس نیز آغاز شود . ..
 

نمایش انیمیشن‌های مطرح جهان

 

 در جشنواره پویانمایی تهران

 

مشتاقان ایرانی هنر انیمیشن ۴ فیلم مطرح دنیا را در ششمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به تماشا می‌نشینند.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این فیلم‌ها که قرار است روزهای 11 تا 15 اسفند امسال بر پرده سینماهای جشنواره پویانمایی تهران نمایش داده شود تاکنون 118 جایزه بین‌المللی در جشنواره‌های مطرح جهانی به دست آورده‌اند.
در این میان یکی از فیلم‌های ارسال شده به دبیرخانه جشنواره پویانمایی تهران ماسترو (Maestro) نام دارد که به کارگردانی گزا تاث (Geza M.Toth) نامزد دریافت اسکار انیمیشن کوتاه در سال 2007 بوده و 44 جایزه جهانی را در پرونده موفقیت‌های خود ثبت کرده است.
این فیلم مجارستانی جایزه ویژه‌ مخاطبان 2005 ـ انیفست 3، بوداپست، لهستان، جایزه تماشاگران جشنواره بک‌آپ ، ویمر، آلمان 2006 و جایزه تماشاگران جشنواره بین‌المللی سینانیما 2005 پرتغال را به خود اختصاص داده است.
فیلم اسخیزین Skhizein به کارگردانی جرمی کلاپین نیز تاکنون 30 جایزه معتبر جهانی را از آن خود ساخته است که جایزه قمری طلایی جشنواره بین‌المللی لایپزیک آلمان، جایزه تماشاگران و بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره بین‌المللی لیدز (انگلستان)، انتخاب هفتگی منتقدان جشنواره بین‌المللی کن (فرانسه)، جایزه تماشاگران انسی (فرانسه)، بهترین فیلم انیمه شده اودنس (دانمارک)، دومین جایزه فیلم برتر انیمادرید (اسپانیا) از جمله موفقیت‌های شاخص این فیلم فرانسوی است.
دو فیلم دیگر شرکت کننده در جشنواره پویانمایی تهران به نام‌های بتی خفته Sleeping Betty به کارگردانی کلود کلوتیر(Claude Clutier) محصول کانادا و انتهای شادی من My Happy End به کارگردانی میلن ویتانو (Milen Vitanov) محصول آلمان نیز به ترتیب 20 و 24 جایزه جهانی را به دست آورده‌اند که در میان موفقیت‌های فیلم اول کسب جایزه تماشاگران ـ جشنواره اشتوتگارت، جایزه‌ تماشاگران ان‌ـ اف‌ـ بی و جایزه بهترین انیمیشن کانادایی جشنواره‌ بین‌المللی اتاوا 2007، جایزه بهترین انیمیشن جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه برلین، منتخب بخش دانشجویی جشنواره بین‌المللی انسی، جایزه تماشاگران جشنواره بین‌المللی سینانیما و در میان موفقیت‌های فیلم دوم کسب جایزه بهترین فیلم برای کودکان از زاگرب 2008 و جایزه ویژه هیات داوران انسی 2008 به چشم می‌خورد.
برای شرکت در ششمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران 1400 اثر از ایران و 60 کشور خارجی به دبیرخانه ارسال شده است.
گروه انتخاب اولیه آثار شامل محمدرضا حسنایی مدرس دانشگاه، اسدالله اعلایی مدیر هنری و تهیه‌کننده و عبدالله علیمراد، معین صمدی و زحل رضوی کارگردان فیلم‌های پویانمایی کار انتخاب آثار شرکت کننده در این جشنواره را آغاز کرده‌اند.
فیلم‌های ششمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران 11 تا 15 اسفند در سالن‌های نمایش فیلم مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون در خیابان حجاب بر روی پرده خواهد رفت.

 

 

چهارمین جشن روز انیمیشن برگزار شد

 

 جشن روز انیمیشن  با حضور علاقمندان انیمیشن در یکی از سالن های سینما آزادی برگزار شد.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» در  نشستی که در خانه سینما برگزار شد کامیاب درویشی طی سخنانی گفت: روز جهانی انیمیشن نخستین‌بار در سال 2004 در فرانسه برگزار شد و سایر کشورها از سال بعد این روز را جشن گرفتند. در ایران در سال 1384ما نخستین جشن روز انیمیشن را برگزار کردیم.
وی با اشاره به اهداف برگزاری جشن گفت: هدف اصلی ما از برگزاری جشن روز انیمیشن این است که مردم و مسئولان انیمیشن را ببینند و به آن توجه کنند. به آنها بگوییم کارتون‌های تلویزیونی با هنر ناب انیمیشن تفاوت دارد.
در ادامه نشست دکتر زرین‌کلک گفت: آسیفا پس از برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی انیمیشن دنیا تشکیل شد. این انجمن توانست یک خط ارتباطی بین هنرمندان انیمیشن شرق و غرب اروپا ایجاد کند و توانست دو جشنواره بین‌المللی انیمیشن را تاسیس کند.
آسیفا در طول 60 سال عمر خود توانست به حیطه‌های دیگر هنر انیمیشن دست پیدا کند. امروز آسیفا در 40 کشور شعبه دارد و ایران یکی از نخستین کشورهایی بود که به این حلقه پیوست.
وی افزود: دنیا روز به روز احتیاجش به انیمیشن بیشتر می‌شود. در چند سال گذشته استدیو و تلویزیون‌های متفاوتی برای نمایش انیمیشن تاسیس شده است. امروزه هیچ رسانه‌ای در دنیا نمی‌تواند جای رسانه انیمیشن را بگیرد. چون انیمیشن جذابیت‌های زیادی دارد.
در ادامه نشست درویشی در خصوص برنامه‌های روز انیمیشن گفت: برگزاری ورک‌شاپ‌های انیمیشن دو بعدی، سه‌بعدی و عروسکی از جمله برنامه‌های این جشن است. ضمن اینکه دو میزگرد با حضور منتقدان سینمایی آقایان: جواد طوسی، احمد طالبی‌نژاد و امید روحانی برای بررسی انیمیشن از نگاه منتقدان برگزار می‌کنیم.
همچنین میزگرد طنز در انیمیشن را با حضور بهرام عظیم‌پور، بهمن عبدی و... برگزار خواهیم کرد و مجموعه نمایش انیمیشن‌های منتخب جهان و چند سال اخیر را نیز در برنامه داریم.
دکتر نورالدین زرین‌کلک با تاکید بر ضعف انیمیشن ملی در ایران گفت: ما در ایران انیمیشن ملی نداریم و این باعث شرمساری است. امروز کسی انیمیشن ملانصرالدین یا رستم و سهراب نمی‌سازد و این باعث شرمساری است. ما برای نمایش تمدن‌مان هیچ کاری نمی‌کنیم. پول‌مان را صرف ساخت انیمیشن‌هایی می‌کنیم که خیلی از کشورهای دیگر هم می‌سازند. باید روزی جوان‌های ما این وظیفه را برعهده بگیرند و انیمیشن ملی بسازند.
کامیاب درویشی نیز با اشاره به مشکلات برگزاری جشن روز انیمیشن گفت: ما برنامه‌های زیادی برای این روز داشتیم که به دلیل کمبود بودجه منتفی شد. از نظر دولتی هیچ جایی برای حمایت از انیمیشن نیست. ما زیر مجموعه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی قرار گرفته‌ایم که بیشتر بودجه‌اش به سمت فیلم‌های مستند و تجربی است.
چهارمین جشن روز انیمیشن پنجم و ششم دی‌ماه در سینما آزادی برگزار شد.

انیمیشن درهفته پژوهش دانشگاه

من و نوروز عباسی در باره انیمیشن ارزان - سریع و خوب گپ زدیم . جاتون خالی

 

دانشجویان انیمیشن پای سخنرانی سخنرانان

سرکار خانم معتکف در باره بازیگری  در اینیمشن و نمایش فیلمهای کلاس بازیگری برای انیمیشن

 

خانم اسلامی در باره کودک درون و انیمیشن و نمایش فیلم جذابش

 

استاد فرد مقدم و تصویر ادبیات در انیمیشن

 

حسین ملایمی و گفتارش در باره کمیک استریپ و انیمیشن

 

حذف و نبود برنامه سخنرانی های گروه انیمیشن در پلان چاپ شده از سوی دانشگاه هنر!

روز خوبی بود جای دوستانی که نبودند خالی ! مخصوصا دانشجویانی که در دانشکده بودند و نیامدند!

پشت صحنه پهلوانان در کانون انیمیشن  


انیمیشن خارجی "فانتازیا" سه‌شنبه سوم دی‌ماه ساعت 17 در کانون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نمایش درآمد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این انیمیشن محصول سال 1940 شرکت والت دیسنی است و سال 2008 در فهرست 100 فیلم برتر تاریخ سینما به انتخاب موسسه فیلم آمریکا قرار گرفت. پس از نمایش فیلم نشست تحلیلی با حضور امیر سحرخیز برگزار ‌شد.

همچنین کارگاه انیمیشن با حضور  گلپایگانی درباره مجموعه انیمیشن ایرانی "پهلوانان" برپا ‌شد. این مجموعه‌ با تکنیک دوبعدی رایانه‌ای در 13 قسمت 30 دقیقه‌ای به سفارش مرکز صبا با کارگردانی زرین‌آبادی ساخته شده است.

داستان‌های این مجموعه همگی تخیلی است و وقایع آن در خوارزم از شهرهای خراسان قدیم در قرن هشتم می‌گذرد. قهرمان "پهلوانان" محمود قتالی خوارزمی ملقب به پوریای ولی است که آهنگری دارد و صاحب و اداره‌کننده تنها زورخانه شهر نیز هست.

عوامل مجموعه عبارتند از کارگردان مشترک: مهرداد شیخان، طراح فضا و زمینه: حسین صافی، طراح شخصیت: مهرداد شاهوردی و حمید برزویی، مدیر تولید: مرتضی جهانپور، مجری طرح: علیرضا گلپایگانی و س. زرین‌آبادی (شرکت حرکت کلیدی).

صبا و پهلوانان درششمین جشنواره پویانمایی تهران


به گزارش روابط عمومی اداره کل پویانمایی (صبا)، صبا امسال نیز همچون سال‌های گذشته در پی حضور مستمر در جشنواره‌های داخلی و خارجی در چهارمین جشنواره پویانمایی تهران نیز با تعداد زیادی از آثار خود حضوری فعال و چشمگیر خواهد داشت.

بنابر این گزارش،‌ این جشنواره که در اسفندماه امسال در تهران برگزار خواهد شد، میزبان تعداد زیادی از آثار پویانمایی داخلی و خارجی است.
در این میان اداره کل پویانمایی نیز با چهل و یک اثر از میان انبوه آثار تولیدی خویش در سال 87 در این جشنواره حضور خواهد داشت.

آثار انتخاب شده از میان تولیدات صبا عبارتند از:فاو، عاشورائیان، خواجه نصیرالدین طوسی، پنج انگشت، تیر آرش، چیزی مثل ...،‌ دست‌های کوچک، قلب‌های بزرگ، شیطنت کودکانه، ره افسانه، لی لی حوضک، شیرهای آلواتان، مرغ گرفتار، قصه‌های کتاب، کودک و تلویزیون، باغ مخفی،‌ سنگان،‌ پابرهنه، پهلوانان، مرغ سحر، اژی دهاک، کشف راز، رنگ تردید‌، قصه‌های شب چله،‌ نامه‌ای به آفتاب، کلیدهای رویا، میهمانی، ‌داستان‌های شنیدنی، روز می‌شود، چرا سگ‌ها از گربه‌ها متنفرند،‌ دو ماهی، کوکو قصه امروز کو؟ حسنی و فلفلی،‌ خدا با ماست،‌ قصه‌های تقی،‌ بن بست،‌ آفرینش،‌ اژی دهاک(مار دوش)،‌ عروج،‌ نبرد فریدون(ماردوش)،‌ جاندار و سفر به سرزمین دور.


منبع: پیلبان
آموزشگاه انیمیشن

مسابقه

http://www.cgart.ir

معرفی

نام  هنرمند :امیر زند      نرم افزار : Painter  

 آدرس : az_trip@yahoo.com     

منبع : cgart      

فراخوان جشنواره انیمیشن لیزبوآ

به گزارش دوره هشتم جشنواره فیلم انیمیشن "لیزبوآ" در تاریخ 15-9 مارس 2009 برابر با 25-19 اسفند 87 در پرتغال برگزار خواهد شد .

مهلت ارسال آثار 15 ژانویه 2009 برابر با 26 دی 87 می باشد .

دربخش رقابت بین المللی فیلم کوتاه این جشنواره فقط فیلم های انیمیشن می توانند با حداکثر زمان 30 دقیقه شرکت نمایند .

اسامی فیلم های پذیرفته شده در تاریخ 25 فوریه 2009 برابر با 6 بهمن 87 از طریق سایت www.monstrafestival.com اعلام خواهد شد .

 فراخوان جشنواره فیلم دانشجویی  هلند

 اولین دوره جشنواره فیلم کوتاه "برکینگ گراوند" در تاریخ اول ژوئن لغایت 25 سپتامبر 2009 برابر با 11 خرداد تا 3 مهر 88 در کشور هلند برپا خواهد شد .

مهلت ثبت نام در بخش مسابقه فیلم کوتاه بین المللی جشنواره 31 دسامبر 2008 برابر با 11 آبان 87 می باشد .

حداکثر زمان فیلم ها باید 30 دقیقه باشد و کلیه دسته بندیهای فیلم های کوتاه دانشجویی پذیرفته می شوند .

http://www.breakingground.eu/ 

 کمیته ی تخصصی انیمیشن

 

زمان: چهارشنبه 18/2/87

ساعت 17

مکان: آتلیه ی استاد علی اکبر صادقی

 

حاضرین: آقایان رضاداد، حسین نژاد، گلپایگانی، گل محمدی، صادقی، توکلیان، سلطانی و خانم خلیلی

 

در این جلسه مصوب شد که در راستای برگزاری سلسله جلسات تجلیل از استادان هنر در فرهنگستان هنر، از استاد علی اکبر صادقی تقدیر به عمل آید. همچنین قرار شد فیلمی کوتاه درباره ی آثار و زندگی استاد ساخته شود و در این مراسم به نمایش درآید. در این برنامه، طی یک هفته انیمیشن هایی از استاد علی اکبر صادقی در سالن نمایش فرهنگستان هنر به نمایش در خواهد آمد و به صورت موازی نمایشگاهی نیز از آثار نقاشی ایشان برپا خواهد گردید. در صورت تمایل استاد، فروش آثار بلامانع خواهد بود.

تاکید و هدف اصلی این برنامه، شناساندن وجه فیلمسازانه ی استاد علی اکبر صادقی و انیمیشن های ایشان خواهد بود، و آثار نقاشی ایشان به صورت جنبی ارایه خواهد گردید.

 

در ادامه ی این جلسه و در راستای صحبت های انجام شده در جلسه ی قبل، در مورد برپایی هفته ی فیلم های انیمیشنِ کشورهایی همچون ژاپن، کانادا، روسیه و... گفت و گو و تبادل نظر شد.

به عنوان مثال در مورد روسیه می توان از طریق جناب آقای دکتر سلطانی با ساکالوف ارتباط برقرار کرد. چنانچه ساکالوف، خود پیشنهاد برگزاری هفته ی فیلم ایران و روسیه را قبلا به ایشان ارایه کرده است.

از سوی دیگر به این نکته اشاره شد که می توان روی کشورهای هم سنگ و هم ردیف خودمان از قبیل هند و... تمرکز کرد. به این ترتیب شاید بتوان به قیاساتی واقعی تر و دستاوردهایی کاربردی تر دست یافت.

نکته ی دیگری که مورد تاکید کلیه ی اعضا قرار گرفت این بود که صرفِ نمایش کافی نیست و حتما باید به نقد و تحلیل آثار بپردازیم؛ چیزی که تا این لحظه کم تر مد نظر قرار داده و جرات آسیب شناسیِ حتی انیمیشن های خودمان را نداشته ایم.

در ادامه به این مساله اشاره شد که باید به دنبال آثار و استودیوها و فیلمسازانی باشیم که کم تر در ایران شناخته شده اند و چه بسا حتی خود اهل انیمیشن از فعالیت ها و آثار و دستاوردهای آنان بی خبرند. مثلا اگر به سراغ کشوری همچون کانادا می رویم، فراموش نکنیم که کانادا صرفا به معنای NFB نیست و جریانات و استودیوها و مراکز مهم دیگری در آن جا مشغول تولید و فعالیت اند (که به عنوان مثال می توان به نیروانا اشاره کرد). همچنان که باید گوش به زنگِ اتفاقات خاص و مهم باشیم؛ مثلا اخیرا در بریستول 5 انیمیشن درباره ی 5 پیامبر بزرگ ساخته شده است که توجه به این مجموعه و مد نظر قرار دادن آن در یکی از این هفته های انیمیشن می تواند بسیار جالب باشد.

نکته ی دیگری که در ارتباط با برگزاری هفته های انیمیشن مطرح شد این بود که با توجه به این که مشکل اصلی انیمیشن کشور ما تولید است، چه بسا کشور مورد نظر و آثار مربوطه را با محوریتِ توجه و تمرکزِ ویژه بر مساله ی تولید انتخاب کنیم. به این ترتیب به شکل مستقیم یا غیر مستقیم و از قِبَل این برنامه، دردی از دردهای انیمیشن کشورمان نیز دوا خواهد شد. اما پیش از آن که در این باره تصمیمی بگیریم باید به صورت کاملا شفاف برای خودمان مشخص کنیم که آیا قرار است به انیمیشن نگاه خاص داشته باشیم و آثار جشنواره ای و هنری را ترغیب و تشویق کنیم؟ یا قصدِ آن داریم که با نگاه کلان نگر، در راستای بهسازی سیستم تولید و نجات آن گام نهیم؟ (با این فرضِ مهم که در ساختار کلی انیمیشن کشور ما، انیمیشن تجاری جایگاهی ندارد). ما جایگاه فرهنگستان هنر را در این میان چه می بینیم؟ در برنامه های نمایش انیمیشن، هدف اصلی ما چیست؟ آشنا کردن مخاطبان با سبک های مختلف انیمیشن دنیا؟ یا ...؟ آیا هدف تعالی بخشیدن به دیدگاه هاست یا نگاه کلان داریم؟ در هر صورت به نظر نمی رسد که این گونه نگاه به نتیجه برسد. ما حتی در یک دانشکده می بینیم که تعامل صحیح و سالم میان مدیران گروه 4 رشته وجود ندارد. در چنین شرایط و جوّی که اصولا تعاملی وجود ندارد و این مساله حتی دغدغه ی کسی نیز نیست فرهنگستان هنر چگونه می تواند مابین ارگان های مختلف هم گرایی ایجاد کند؟

در راستای مبحث اخیر، جناب آقای دکتر حسین نژاد به 5 گرایشِ موجود در توسعه ی انیمیشن در 5 کشور جهان اشاره کردند. این 5 کشور عبارتند از سنگاپور، چین، هند، انگلستان و آمریکا (هالیوود). به دلایلی – که در پی خواهد آمد- پیاده کردن سیستم تولید موجود در هیچ یک از این 5 کشور در ایران عملی نیست.

در هند، روند موجود از این قرار است که شات ها و صحنه هایی از تولیدات دیگر کشورها و استودیوها (و از آن جمله حتی هالیوود) به انیماتورهای هندی سفارش داده می شود. بنابراین درواقع چیزی به اسم انیمیشن هندی شکل نگرفته و وجود ندارد، و هندی ها صرفا برای دیگران کار کرده اند (که استفاده از چنین سیستمی در ایران عملا غیر ممکن است).

در سنگاپور عکس این قضیه صادق است. آنان با دعوت از سرمایه گذاران خارجی به کشورشان به این وادی قدم گذارده اند (که پیاده کردن این روش نیز در کشور ما عملی نمی باشد).

در انگلستان برنامه ی 20ساله ی جامع و مفصلی برای توسعه ی انیمیشن تنظیم و طراحی شده است. در این برنامه ی راهبردی، نقش دولت نیز به شکل دقیق تعیین شده، و این در حالی است که همه چیز در دست بخش خصوصی است (حمایت و تسهیلاتِ دولت/ کارِ بخش خصوصی). در این برنامه ی 20ساله، به صورت همه جانبه و با در نظر گرفتن تمام پارامترها و جزییات، در راستای تربیت و کشف نیروی مستعد انسانی و پرورش این ظرفیت برنامه ریزی شده است. از سوی دیگر دقیقا مشخص و روشن است که در انتهای این پروسه ی 20ساله (یعنی سال 2020)، 30% بازار انیمیشن دنیا در دست انگلستان خواهد بود (پر واضح است که پیاده سازی این برنامه نیز در ایران عملی نیست).

اما در آمریکا پروسه ی تولید انیمیشن به شکلی است که بر سیاست های اقتصادی تاثیر می گذارد و به نوعی تعیین کننده و جهت دهنده به آن است. کمپانی ها به صورت شبکه با هم کار می کنند و حتی در حاکمیت دخالت می کنند (که این روش نیز در ایران عملی نیست).

با آگاهی از تمام این مسایل و واقعیات و در راستای ارایه ی راهکاری عملی که در بافت کشور ما قابل اجرا باشد، می توان به پروسه ی ایجاد و پرورش «سازمان های خلاق» اندیشید.

اما مختصات این سازمان ها چیست؟ پشتوانه ی این سازمان ها صرفا نیروهای علاقمندی هستند که بدون اتکای به دولت و با سرمایه های مختصر فعالیت می کنند و نهایتا به تولید منجر می شوند. در این جا اتکای اصلی به جامعه ی انیمیشن است. از فواید این تشکل های کوچک این است که اقتصادی اند، خمیرمایه ی کارهایشان گنجینه های ملی و ایرانی است، قابل انعطاف اند (به این معنی که نوع پروژه، تعداد افراد را تعریف می کند)، متکی به action learning هستند، آموزش در حین کار دارند و در آن ها آموزش تجربی و عملی همراه است. هسته ی مرکزی سازمان های خلاق می تواند بین 10 تا 15 نفر باشد (که رفته رفته گسترش خواهد یافت) و در یک پروسه ی زمانی 2ساله می توان این طرح را به مرحله ی قابل قبولی رساند. در این گروه ها تقسیم کار بر اساس نوع گرایشات و استعدادهای اشخاص خواهد بود و محتاج علاقه، پشتکار و حوصله است.

اگر این گروه ها تاکنون شکل نگرفته اند به این دلیل بوده که تا به حال اتکا به دولت و ارگان ها و سازمان های مختلف بوده است، در صورتی که اگر این نگرش تغییر کند و وابستگی به دولت از میان برود (امید آری، اتکا خیر!)، به مرور می توان به شکل گیری این سازمان ها امید داشت. در عین حال هرگاه شرایط موجود تغییر کند و احیانا دولت به کمک بشتابد، امکانات جدید به کمک شرایط موجود می آید و اوضاع بهتر خواهد شد.

در زمینه ی game این روند آغاز شده است؛ به این شکل که packageهایی طراحی و آماده می شوند و بعدا در جای مناسب و بر حسب نیاز مورد استفاده قرار خواهند گرفت.  

در ادامه ی مبحثِ سازمان های خلاق، به دو راه حلِ 1- قطع ارتباط کامل با سیستم و عمل به صورت خودجوش، و 2- واکسینه نمودن خود و تلاش برای ارایه ی راه حل اشاره شد. به عقیده ی بعضی از اعضا، شاید راه بهتر بسیج نمودن تمام نیروها و گام نهادن در مسیر دوم باشد. به این ترتیب شاید بتوان کاری کرد و از امکانات و تسهیلاتی استفاده کرد، بخش هایی را اصلاح نمود و به این راحتی به راه حل های زیرزمینی پناه نبرد.  

در ادامه ی جلسه، در مورد همایش ملی انیمیشن ایران گفت و گو شد. اکنون و پس از برگزاری اولین همایش، ضروری است که دستاوردها و نقاط قوت و ضعف همایش مشخص شود و اعضای کمیته ی تخصصی انیمیشن فرهنگستان هنر، نظراتشان را ابلاغ کنند. چه بسا بیانیه ای ارایه شود و وظایفی به مرکز یا مراکزی خاص تکلیف یا درخواست یا پیشنهاد گردد. در این صورت می توان به جمع بندی هایی رسید و با اجماع این نکات و نتایجِِ به دست آمده در جلسات قبلی کمیته ی انیمیشن فرهنگستان هنر (با موضوعات آموزش، پژوهش و...)، به نتایجی کلی دست یافت. برگزاری همایش، استانداردهایی را برای ما مشخص نموده است. در مدت دو روزِ همایش عده ای دور هم جمع شدند که تاکنون به این شکلِ متمرکز گرد هم نیامده بودند. باید از همین لحظه برای همایش بعدی برنامه ریزی کرد و از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی یا هر جای دیگر خواست که مسوولیت دوره ی بعد را بپذیرد. به همین ترتیب جهت دبیری همایش بعد از دکتر عالمی یا فردی دیگر دعوت گردد و برای کلیات و جزییات همایش دوم به طور دقیق برنامه ریزی شود.

قرار بر آن شد که در جلسه ای به میزبانی فرهنگستان هنر، از اعضای هیات علمی و کمیته ی اجرایی همایش دعوت به عمل آید. در این جلسه به بررسی سطح مقالات، نقد و بررسی آن چه اتفاق افتاد، نقاط قوت و کاستی های همایش خواهیم پرداخت. به عنوان مثال ما در همایش اول شعاری نداشتیم، حال آن که معمولا هر همایش یا جشنواره ای دارای شعار است. برای همایش های بعدی باید دارای شعار باشیم و با دیدگاه خاص به قضیه نگاه کنیم. در حال حاضر باید پس از 7 الی 8 ماه کار مداوم و جدی به جمع بندی هایی رسیده باشیم و دیدگاهی داشته باشیم که بر آن اساس مسیر را ادامه دهیم.

از دلِ این جمع بندی ها فعالیت هایی بیرون خواهد آمد و سهم ارگان های مختلف تعیین خواهد شد. به عنوان مثال چه بسا سهم فرهنگستان هنر به این شکل تعریف شود که پانل های ماهانه ای را برای برقراری ارتباط با دیگر شاخه ها در نظر بگیرد و در این راستا 12 پانل برای 12 ماه طراحی شود. به همین ترتیب مشخص خواهد شد که در این میان سهم دانشکده ی صدا و سیما چیست؟ و سهم وزارت علوم؟ دانشگاه هنر؟ دانشگاه تربیت مدرس؟ و ...؟ باید وظایفِ تعیین شده به مراکز مربوطه ابلاغ شود و پیگیری های لازم انجام گیرد که قول ها، هفته ی بعد تفاهم نامه شوند. ضمن این که بی شک هرچه نیروهای کمکی بیشتر باشند بهتر است. شاید در حال حاضر مهم ترین وظیفه ی کمیته ی انیمیشن فرهنگستان هنر اراده سازی باشد.

به گفته ی دکتر گلمحمدی و در گزارش ایشان به ریاست دانشکده ی صدا و سیما، همایش دو دستاورد عمده به همراه داشته است: 1- بالا بردن ظرفیت شنیدن، 2- تست همگرایی، و پژواک کلی همایش مجموعا بسیار مثبت بوده است. در این همایش ارتباط بسیار خوبی مابین صاحبنظران حیطه ی انیمیشن و سایر رشته ها ایجاد شد، که البته جای تقویت بسیار دارد، و برای بیرون آمدن انیماتورها از پیله ی محکمی که به دور خود تنیده اند همچنان باید تلاش نمود.  

نکته ی دیگری که در انتهای جلسه مورد بحث و تاکید تمامی اعضا قرار گرفت توجه به اهمیت تلویزیون و تاثیر مستقیم آن بر انیمیشن در کشور ما بود. فیلم های کوتاهِ انیمیشن ما سوخته است مگر این که از تلویزیون پخش شود. چه بخواهیم و چه نخواهیم به بدنه ی تلویزیون متصلیم، و متاسفانه در حال حاضر بیماری بد و خطرناک و مزمنی وارد این فضا شده است! آیا واقعا می توان برای این معضل راه حلی یافت؟ درواقع ما باید علاوه بر مارکت تلویزیون، به مارکت های ویدیویی (cable)، فراملی یا خارجی نیز فکر کنیم تا انیمیشن به گونه ای از منوپل دربیاید. در حال حاضر ما صرفا یک مصرف کننده داریم، حال آن که با وجود چند مصرف کننده قطعا قضیه متفاوت خواهد بود. باید کاری کنیم که از مرکزیت و محوریت صبا کم شود و اگر فرد یا شرکتی از صبا بیرون رانده می شود به این معنا نباشد که تمام درها به رویش بسته شده است. با توجه به اجماع کلی و تاکید تمامی اعضای کمیته و سایر دست اندرکاران و فعالان حیطه ی انیمیشن بر مشکلاتِ جدیِ ایجادشده در جامعه ی انیمیشن توسط صبا، توجه به این معضل و کوشش جهت رفع آن حیاتی به نظر می رسد. اما این کار باید به شکل دقیق و کاملا علمی انجام شود تا موثر واقع گردد.  

در انتها به اتفاقات بسیار مهمی که طی یک سال اخیر در زمینه ی انیمیشن ایران رخ داده است اشاره شد؛ حرکاتی همچون جداسازی جشن خانه ی سینما و روز جهانی انیمیشن، برپایی کمیته ی انیمیشن فرهنگستان هنر، برگزاری همایش ملی انیمیشن و... که در همین راستا قدم بعدی می تواند تاسیس دبیرخانه ی دایمی همایش انیمیشن باشد.  

در پایان جلسه از تابلوهای نفیس استاد صادقی و طلق های مربوط به فیلم های انیمیشن ساخته شده توسط ایشان بازدید به عمل آمد.  

سوال: آیا می توان به انیمیشن ایران منهای سازمان ها یا آدم های خاص نگاه جدی کرد؟

سارا خلیلی

طرح طبقه بندی بازیهای رایانه ای محکوم به شکست است

مهندس سید عباس پویا

 

مهندس سید عباس پویا، متخصص هنرهای دیجیتال، در سه دهه گذشته ضمن تولیدات گسترده و ایراد مباحث نظری در حوزه هنرهای نو و سمعی و بصری از جمله انیمیشن، مدرس دانشگاه بوده است و اکنون کارشناس ارشد ریاست جمهوری در حوزه مشاور هنری می باشد. هنرنیوز در خصوص طرح رده بندی بازی های رایانه ای با او گفت و گوی داشته است که می خوانید :

* طرح طبقه بندی بازی های رایانه ای چیست؟

برای پوشش فرهنگی طیف گسترده سنی و سلیقه های مختلف قاعدتاً تولید یک برنامه نمی تواند تمام نیازهای گونه های مختلف را پاسخگو باشد لذا لازم است با دسته بندی و رده بندی مناسب بر اساس نیازها و شرایط هر گروه، تولید خاص صورت گیرد تا نه تنها سازنده اثر به اهداف خود دست یازد، بلکه آن اثر از استقبال و فروش مناسب برخوردار گردد.

* با توجه به اطلاعاتی که از این طرح و عملکرد مجریان آن دارید نظر شما راجع به این طرح چیست؟

این طرح حدود یک سال قبل از تأسیس بنیاد بازی ها در شورای عالی اطلاع رسانی مورد بحث بود و بارها با طرح ادله مختلف گفتیم این راه غلط است، ولی دوستان به جای فکر درست و برنامه ریزی مناسب متأسفانه صرفاً با الگوبرداری غلط از غرب پافشاری دارند این طرح انجام شود بدون آنکه به عواقب آن و هزینه گزافی که انجام می شود توجه داشته باشند. طرح مزبور به خاطر جزءنگری محکوم به شکست است.

* برای شکل گیری طرح طبقه بندی بازی های رایانه ای بنیاد ملی بازی ها از اساتید حوزه و دانشگاه و روانشناسان متعدد و متخصصین زیادی استفاده کرده است. چطور شما اعتقاد دارید طرح کارشناسی لازم را دارا نیست؟

بله من هم زحمت ها و هزینه زیاد شکل گیری طرح از طرف دوستان را شاهد بوده ام ولی انجام این کار آن قدر عجیب است که شما هنوز در کشور آسمانخراش هایی با ارتفاع سیصد متر یا بالاتر نداشته باشید، ولی سیستم و لوازم پیشرفته آسانسورهای مدرن این برج ها را وارد کنید خوب ما هم با اینکه باید نه تنها بازی های رایانه ای بلکه همه محصولات فرهنگی رده بندی شود مخالف نیستیم. ولی دو مشکل اساسی در کار وجود دارد اول اینکه متأسفانه ما در ایران بستر لازم را برای ساخت بازی های رایانه ای فراهم نکرده ایم و از حداقل تولید برخوردار نیستیم چگونه باید رده بندی کنیم و چگونه این طبقه بندی دست و پا شکسته جواب می دهد در حالی که ورود، تکثیر، توزیع و عرضه بازی های رایانه ای، سرگرمی ها و نرم افزارهای دیگر در کنترل ما نیست. آیا شرایط خانواده ها و ارتباط والدین و کودکان و نوجوانان و جوانان را بررسی کرده ایم، آیا می توان به صرف یک لیبل لیزری و پوشش خبری و اطلاع رسانی ضعیف و امکان ساده کپی آن امید داشته باشیم طرحمان جواب دهد و مورد دوم این است که حتی آسانسورهای فوق مدرن آسمانخراش ها هم در یک «برج آزمایش» تست می شوند و مستقیماً بر روی آسمانخراش ها نصب نمی شوند آیا قبل از هیاهو و اعلام عمومی، این طرح را در یک محیط کوچک آزمایش کرده ایم یا اینکه مثل خیلی طرح ها، مدیران فرهنگی محل آزمایش را کل جامعه می دانند اگر شما به متخصصین و اساتید محترم سئوال مسئله را غلط یا ناقص بدهید ممکن است جواب درستی بگیرید که در حوزه اجرا جواب ندهد. مسلماً شرایط بازی های رایانه ای در ایران به گونه ای نیست که طرح های ناقص و مقطعی مثل طرح طبقه بندی مثل پازل در کنار هم چیده و جواب داده شود. بلکه باید یک سیر مسلسل و دنبال هم طراحی شود و در ادامه باید اشاره کنم که سیاست گذاران فرهنگی و دست اندکاران این طرح تعریف درستی از بازی های رایانه ای و رسانه ها ندارند تأسیس بنیاد بازی ها و جایگاه آن اشتباه بزرگی بود و کارشناسی لازم صورت نگرفت و همه آن اشتباهات موجب نتیجه ای به این عجیبی شد.

* اگر نظر شما راجع به این طرح منفی است به نظر شما در مواجهه با پدیده بازی های رایانه ای چه باید کرد؟ پیشنهاد شما چیست؟

به نظر می رسد به جای تصمیمات غیر فراگیر و اضافه کردن بنیاد و نهاد و مرکز و غیره، این امر را منوط به مهندسی مجدد محیط حاضر فرهنگی دولتی نموده و در ادامه، بازنگری در نحوه مدیریت و انتخاب مدیران، صورت گیرد. با مدیریت صنعتی و گنگ نمی شود محیط فرهنگی را اداره کرد.

* تجربیات موفق کشورهای دیگر در این زمینه چه بوده است؟

هنر و فرهنگ برعکس بعضی علوم لباسی نیست که وقتی دوخته می شود بتوان به تن هر انسانی در هر نقطه جهان نمود، با تبلیغات و زور خیلی کارها می شود صورت داد. آن گونه که آقایان می گویند در آنجا نیز رتبه بندی سنی جواب نداده است برای مثال در اروپا فروش بی سابقه بازی های آمریکایی، آنان را واداشت به جای استفاده از این گونه طرح های مقطعی به فکر تزریق بودجه به
NGO‌های خصوصی جهت تولید انبوه و با کیفیت نمایند. این مطلب در مجلات علمی متعدد نیز طرح و اعلام شد، ولی معیارهای آنها چیز دیگری است. ما باید با کمک تجربه سه دهه گذشته خودمان تجربیات کشورهای دیگر و با استفاده از فرهنگ غنی ملی و دینی و از همه مهم تر منطق و عقل می توانیم طرح و استراتژی بومی را بنا نهیم و مطمئن باشیم که جواب لازم را خواهیم گرفت.

جشنواره انیمیشن های ایرانی در جزیره کیش

 داود رادمند  در گفت و گو با خبرنگار ایرناافزود:دراین جشنواره برخی از انیمیشن های ایرانی برای نخستین بار در جزیره کیش به نمایش در  آمد.
وی با بیان آنکه در جشنواره انیمیشن های ایرانی توانمندیها و تولیدات انیمیشن سازان ایرانی در پنج منطقه جزیره کیش به نمایش در  آمد، افزود: در برگزاری این جشنواره هفت روزه، سازمان منطقه آزاد کیش با مرکز فرهنگی هنری صبا همکاری کرده است.
رادمند اظهارداشت: جشنواره انیمیشن های ایرانی به مناسبت گرامی داشت عید قربان تا عید سعید غدیر خم در کیش برگزارشد و بهترین فیلمهای کارتونی و انیمیشن ایرانی در این جشنواره به نمایش گذاشته شد.
مدیر کل امور فرهنگی و روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش افزود: دانش آموزان مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه ازساعت هشت تا 10 و10 تا12 فیلمهای کارتونی این جشنواره را درسینما لبخند مشاهده کردند.
وی یادآورشد: در این جشنواره فیلمهای کارتونی از ساعت 18 تا20 در فرهنگ سرای سنایی و مهستان، ازساعت 18 تا 22 روبروی هایپرمارکت و از ساعت 22 تا 24 اسکله تفریحی برای بازدیدکنندگان به نمایش در آمد.

 

انیمیشنی فکر کن...

فائزعلیدوستی

 

 

 

   + سید علیرضا گلپایگانی - ٦:٠۱ ‎ب.ظ ; یکشنبه ۸ دی ۱۳۸٧