انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته دوم آذز 87

آبی I II III

فیلم کوتاه و تجربی نیاز آزادی خواه آماده نمایش شد . بعد از مراحل ساخت موسیقی و ادیت صدا و تصویر بالاخره کار متفاوت و انتزاعی خانم آزادی خواه در شرکت حرکت کلیدی به نمایش گذاشته شدhttp://i33.tinypic.com/29z2cqo.jpg .

 خانم آزادی خواه نقاش - مجسمه ساز و ....و کامپوزیت کار شرکت حرکت کلیدی هستند . و فیلم آبی یک دو سه  اولین فلیم تجربی ایشان است . بهشون تبریک میگم

جشنواره پویانمایی گرگان

نخستین جشنواره پویانمایی (انیمیشن) کشور روز شنبه فعالیت خود را در تالار فخرالدین اسعد گرگانی شهرستان گرگان آغاز کرد.

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: این جشنواره در دو بخش فیلم و فیلمنامه و در دو موضوع سیره نبوی و علوی و آزاد و با حضور هشت استان سمنان، مازندران، گلستان، گیلان، زنجان، اردبیل، قزوین و خراسان شمالی برگزار شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، "ابوالحسن امامی"، هدف از برگزاری این جشنواره را، ترویج فرهنگ و اخلاق نبوی و علوی و شناخت استعدادهای فعالان در این عرصه عنوان کرد.

وی گفت: برای این جشنواره در بخش فیلم، قریب به ‪ ۵۰‬اثر به دبیرخانه ارسال شد که ‪ ۱۰‬اثر به دلیل دارا نبودن شرایط جشنواره، از سوی هیات انتخاب، کنار گذاشته شد.

امامی افزود: در مجموع برای این دو روز، حدود ‪ ۲۰۰‬دقیقه فیلم در روزهای شنبه و یکشنبه پخش می‌شود.

به گفته وی، ‪ ۶۵‬فیلمنامه نیز ارائه شد که ‪ ۵۱‬فیلمنامه انتخاب و به جشنواره راه یافت.

معاون هنری ارشاد گلستان اظهار امیدواری کرد که انتظارات جامعه هنری از این جشنواره برآورده شده و آثار پویانمایی این جشنواره در تلویزیون استفاده شود.

فیلم‌های این جشنواره صبح روزهای شنبه و یکشنبه نهم و دهم آذرماه از ساعت ‪ ۱۰/۳۰‬تا ‪ ۱۲/۳۰‬و بعدازظهر از ‪ ۱۶/۳۰‬تا ‪ ۱۸‬عصر پخش می‌شود.

مراسم اختتامیه این جشنواره نیز ساعت ‪ ۱۷‬روز یکشنبه دهم آذرماه تا ‪۱۹‬ عصر در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار می‌شود.

همچنین سه داور از تهران، فیلم‌ها و فیلمنامه‌های اسن جشنواره را داوری می‌کنند

 

ویژگی های فیلمنامه انیمیشن

محمدعلی صفورا  در حاشیه برگزاری  جشنواره پویانمایی گرگان در گفتگو با خبرگزاری فارس در گرگان افزود: شناخت در فیلمنامه‌نویسی انیمیشن نقش کلیدی دارد و مطلع بودن از ویژگی‌های انواع انیمیشن به ارتقای کیفیت اثر کمک بسزایی می‌کند.
وی تصریح کرد: یکی از مشکلات در عرصه
انیمیشن در کشور همین عدم شناخت نسبت به امکانات پویانمایی و سینما است، به طوری که غالب مواقع وقتی فیلمنامه‌ها را می‌خوانید، می‌بینید که به فیلمنامه‌های فیلم زنده شبیه هستند و هیچ شباهتی به فیلم‌های انیمیشن ندارند.
وی تاکید کرد: هنرمند باید اصول هر دو فیلمنامه‌نویسی برای فیلم‌های زنده و
انیمیشن را بداند و بتواند آنها را از هم تفکیک کند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: کسی که کار در این عرصه هنری را برمی‌گزیند، باید نسبت به عرصه انیمیشن، دنیای انیمیشن، تکنیک‌ها و کارکرد آن آگاهی داشته باشد.
صفورا یاد‌آور شد: انیمیشن‌سازان باید از کلیشه‌ها گذر کنند و با گسترش افق دید خود آفریننده اتفاقات ناب در این عرصه باشند.
به گفته وی ارائه مدیوم انیمیشن
در قالب‌های تکراری دور از انصاف است بلکه باید با حوصله و صبر با موضوعات درگیر و خالق نگاهی تازه و جریان‌ساز شد.
این انیمیشن‌ساز افزود: در 90 درصد مواقع ما شاهد فیلم‌هایی هستیم که به نوعی آنها را قبلا هم دیده‌ایم و عناصر، شخصیت‌ها و فضا برایمان کاملا آشناست.
صفورا همچنین با اشاره با بیان اینکه انیمیشن‌سازان باید خود را از بند خودسانسوری برهانند، یادآور شد: هنرمندان این عرصه باید تمرین کنند تا فکر خود را در بند نکشند و با در نظر گرفتن همه هنجارهای اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و با رعایت خطوط قرمز همه آنچه که فکر می‌کنند درست است در مدیوم 
انیمیشن به تصویر بکشند.

موفقیتی دیگر برای خانه کشکولی نیا

 

به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم انیمیشن رویاهای متحرک طی روزهای 29 آبان الی3 آذرماه 1387 در کشور استونی برگزار شد و فیلم انیمیشن «در خانه ما» به کارگردانی «مریم کشکولی‌نیا» موفق به کسب جایزه ویژه هیأت داوران و جایزه بهترین فیلم برای خانواده‌ها شد

 رونمایی کتاب جامع انیمیشن و تقدیر از فیلمسازان جشنواره تهران

 

عصر ۱۲ آذر کتاب جامع انیمیشن ایران در سالن سینما حقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی رونمایی شد و پس از نمایش سه فیلم کوتاه انیمیشن، از کاندیداهای دو بخش داستانی و مستند جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نیز تقدیر به‌ عمل  آمد.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، انتشار نخستین کتاب جامع انیمیشن ایران حاصل دو سال تلاش کارشناسان واحد آموزش و پژوهش مرکز است که پس از راه‌اندازی سایت تخصصی سینمای انیمیشن (یا بانک جامع پویانمایی ایران به نشانی www.idba.ir) و برگزاری نخستین همایش ملی انیمیشن ایران، منتشر و ساعت 17 عصر  (سه‌شنبه 12آذر) در سالن «سینما حقیقت» و با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان سینمای انیمیشن، نمایندگان رسانه‌های گروهی و عموم علاقه‌مندان، رونمایی شد.
نمایش سه فیلم کوتاه انیمیشن لبخندها (کامبیز درم‌بخش)، در خانه‌ ما (مریم کشکولی‌نیا) و عکس (مریم خلیل‌زاده) و تقدیر از 10 فیلمساز کاندید دریافت جایزه‌ بخش‌های داستانی و مستند جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، از دیگر برنامه‌های سالن «سینما حقیقت»  بود.

بهرام رادان در اولین تجربه سینمایی انیمیشن بهرام عظیمی
جام جم آنلاین: اواخر هفته گذشته بهرام رادان، بازیگر مطرح سینمای ایران و برنده 2 سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر در سال‌های 82 و 85 قرارداد بازی در نقش اول مرد انیمیشن سینمایی «تهران 1500» را به امضا رساند.
تهران 1500، یک انیمیشن کمدی تخیلی است که به مضامین فرهنگی و شهرنشینی می‌پردازد. در این فیلم ما به آینده سفر می‌کنیم و 113 سال دیگر تهران را با فضایی خاص مشاهده خواهیم کرد. به غیر از بهرام رادان حدود 10 بازیگر دیگر مطرح سینمای ایران هم در این فیلم بازی خواهند کرد که به گفته عظیمی اسامی آنان حداکثر تا 20 روز آینده اعلام می‌شود.


از هر بازیگر در استودیوی عکاسی از زوایای مختلف و حالات چهره عکاسی می‌شود و در مرحله بعدی یک طراح و کاریکاتوریست حرفه‌ای از روی عکس‌ها، چهره جدیدی از بازیگر را تصویر می‌کند و بعد مدل‌سازان با رایانه از روی طرح ارائه شده کاراکتر سه‌بعدی بازیگران را خلق می‌کنند.

قبل از جانبخشی کاراکترها، بازیگران در استودیوی صدا حاضر خواهند شد و به جای کاراکتر خود صحبت می‌کنند. این فیلم برای مخاطب کودک تا بزرگسال ساخته خواهد شد و قرار است قبل از دوبله از تعدادی هنرمند فیلمنامه ‌نویس و بازیگران مطرح طنز برای بازخوانی فیلمنامه دعوت شود تا دیالوگ‌ها و شوخی های کلامی و تصویری فیلم بسیار تاثیرگذار باشد.

در ساخت این انیمیشن امیر مسعود علمداری و بهرام عظیمی (نویسنده فیلمنامه)‌، سیدهادی منبتی (مدیر پروژه)‌، اسماعیل شرعی (مدیر تولید)‌ و حبیب رضایی (انتخاب بازیگران)‌ همکاری کرده‌اند و کار تهیه‌کنندگی این انیمیشن نیز توسط موسسه تصویر شهر وابسته به معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و موسسه نسل اندیشه سبز انجام می‌شود.


وضعیت انیماتورها

وضعیت انیمیاتورهای شرکت حرکت کلیدی به روایت خود انیماتورها  بعد از بحران اقتصادی در آمریکا !

این کلیدهای آویزون   عجیب آشناست شبیه کلیدهای یک نفر هست که نیم کیلومتر قبل از وارد شدنش  جرینگ وجرونگ  خوردن کلیداش به گوش میرسه ....!

 

«مروارید سرخ» راوی سقوط ایرباس ایرانی
 بهروز سلطانی‌فر ، انیمیشن سینمایی مروارید سرخ را با موضوع حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربر ایرانی کارگردانی می‌کند.
به گزارش مهر ، این انیمیشن 70 دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی مرکز فرهنگی  هنری صبا تولید می‌شود و تاکنون تولید 40 درصد این انیمیشن به پایان رسیده و قرار است برای سالگرد سقوط هواپیمای ایرباس آماده شود.

فیلمنامه مروارید سرخ را محمدابراهیم سلطانی‌فر نوشته و علی حمیدی انیماتور، محمدمهدی مدرس و علی اخباری انیماتور شخصیت ، علی‌اصغر قربانی طراح شخصیت و پدرام کریمی‌استوری‌بورد دیگر عوامل تولید این فیلم هستند.

علی اکبر صادقی و انیمیشن

گفت و گو ی اختصاصی میراث خبر با علی اکبر صادقی درباره یک عمر تصویرگری، ساخت انیمیشن و نقاشی:

 

 

* فکر می کنید انیمیشن ایران چه جایگاهی دارد؟

_ انیمیشن ایران در قبل از انقلاب کسانی مثل ممیز و مثقالی و نادری و زرین کلک و مرحوم نفیسه ریاحی و من بودیم که انیمیشن کار می کردیم و تقریبا می توانم بگویم که موفق بودیم. تا جایی که احمدرضا احمدی هر روزی که من را می دید می گفت دیروز جایزه نبردی؟‌ خیلی فیلم هایمان موفق بود. طوری که یکی از دوستانمان می گفت که در این فستیوال های خارج وقتی نشان کانون روی پرده می آید تماشاچی ها می فهمند که حتما یکی از جوایز فستیوال را می برد. بعد از انقلاب مدت زیادی سینمای انیمیشن ایران خوابید. بعد که دانشکده صدا و سیما به وجود آمد که یک عده ای را تربیت کرد و اینها شروع به فیلمسازی کردند. عده ای از دوستان هم از خارج آمده اند. من در دو جشنواره پویا نمایی که داور بود.

 


هیچ فکر نمی کردم که سینمای انیمیشن ایران در این چند ساله این قدر رشد کرده باشد و این همه فیلم ساخته شده باشد. می توانم بگویم که در این چند ساله خیلی موفق بوده است. همین طور کار عروسکی که مثلا کاری که علیمراد انجام داده و جوایز خوبی هم برده است. همین طور که چند فیلم بلند ساخته شده و چند فیلم هم در دست ساخت است اینها موفقیت است، ولی من بیشتر انتظار دارم. شاید این فیلمی که من ساختم زیادی ایرانی نباشد اما نقاشی های علی اکبر صادقی است. فیلم بعدی ام که می خواهم بسازم، ظرفیت تکمیل، شاید پرسوناژها مدرن و ساده باشد اما ایرانی است. اما متاسفانه بسیاری از آثار جدید ایرانی نیستند حالا اگر یک نخل گذاشتیم الزاما اثر شرقی نمی شود یا کسی می آید سرو می گذارد که فکر می کند ایرانی شده است. در صورتی که بیشتر باید روی رنگ ها،‌فرم ها و پرسوناژها کار شود. متاسفانه انیمیشن های ما مقداری به سمت کارهای ژاپنی رفتند.

 

 


*

درباره کارهای کامپیوتری چه نظری دارید؟

_ ممکن است در جاهایی از انیمیشن دستی استفاده شود. اما مثل این است که الان بخواهیم با الاغ به اصفهان برویم خوب معلوم است که اگر سوار هواپیما یا ماشین بشویم راحت تر است.
 

متن کامل این مصاحبه را بر روی سایت خبرگزاری میراث فرهنگی  در آدرس http://www.chn.ir/shownews.asp?no=10715 بخوانید

هنوز تماشاگر «فوتبالیست‌ها»

صنعت انیمیشن ایران؛ مهجور و لاغر باقی مانده است

غزال صادقی
در حالی که چهار فیلم پرفروش جهان، از میان کارهای سینمایی انیمیشن هستند و صنعت انیمیشن در جهان به عنوان یکی از سودآورترین‌ها برای کشورهای سازنده آن مطرح است. کشور ایران هنوز نیز به عنوان یکی از مصرف‌کنندگان تولیدات درجه 3 و 4 کشورهای آسیای شرقی مطرح است و به قولی هنوز درگیر شبکه مافیایی در صنعت انیمیشن است.


نکته جالب در این میان این است که ایران در چهل سال پیش به عنوان یکی از قدرت‌های مهم دنیا در تولید انیمیشن مطرح بوده و جایزه نورالدین زرین‌کلک از سازمان ملل در سال 1350 از میان همه کشورهای شرکت‌کننده گواهی بر این موضوع است. در سال 1349 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دانشکده انیمیشن در ایران تاسیس شدند.
ولی متاسفانه با اینکه با توان بسیار بالایی شروع به پرورش هنر انیمیشن شد امروزه حتی یک هنرستان تخصصی انیمیشن برای پرورش نسل جدید وجود ندارد.
انیمیشن در ایران در این سال‌ها شاید حتی با توجه به شباهت‌های فرهنگی ما با کشورهای آسیایی و منطقه باید به یک بازار گسترده دست پیدا می‌کرد، که به دست آوردن این بازار گسترده نیازمند تولید گسترده نیز بود، اما از آنجا که انیمیشن در ایران نتوانست پیشرفت لازم در بازارهای منطقه‌ای یا آسیایی را داشته باشد، مدیران و متصدیان هم به جای سرمایه‌گذاری مناسب روی این صنعت سودآور صورت مساله را عوض کردند و به دنبال خرید کارهای چینی و ژاپنی ارزان قیمت رفتند. کار به جایی رسید که در ایران تنها صداوسیما مشتری کارهای انیمیشن شد و این تنها مشتری به عنوان قیمت‌گذار نیز وارد این عرصه شد.البته جریان به اینجا هم ختم نشد، بلکه به خاطر نظارت این سازمان کارهای خریداری‌شده گزینشی و سلیقه‌ای انتخاب می‌شدند و سازندگان نیز مجبور به اجرای طرح‌های درخواستی و سلیقه‌ای شدند و هیچ چاره‌ای هم جز کنار آمدن با آن نداشتند.
از طرف دیگر سرمایه‌گذاران خصوصی نیز به هیچ عنوان حاضر به ریسک و سرمایه‌گذاری در صنعت انیمیشن نیستند. به علت قیمت‌گذاری‌های پایین از طرف صداوسیما و نبودن محل‌های مناسب برای اکران عمومی و پیش آمدن مشکلات ممیزی و جلوگیری از پخش عملا سرمایه‌گذاری در این حوزه مقرون‌به‌صرفه نیست و در نهایت تنها محلی که می‌تواند این صنعت را از نابودی کامل نجات دهد، دولت است. قطعا اگر دولت نگاه صنعتی‌تری به انیمیشن داشته باشد و رسمیت بیشتری به این هنر صنعت دهد، پیشرفت‌های بیشتری در این زمینه حاصل خواهد شد.
نورالدین زرین‌کلک: از فضاهای جهانی دوریم
نورالدین زرین‌کلک‌، پدر انیمیشن ایران نیز دور بودن از فضاهای جهانی را به مدت زیاد علت فاصله گرفتن از قافله جهانی انیمیشن می‌داند.
وی می‌گوید: لفظ زیبای هنر انیمیشن که چندی پیش کعبه آمال فعالیت‌های فرهنگی بوده، امروزه با سرعتی بیش از همیشه جای خود را به صنعت انیمیشن می‌دهد. معیارهای علمی مطالبات اجتماعی- که در زمان کوتاه نیاز به تولید انبوه فیلم دارد- در قالب صنعت قابل دسترسی است، اما متاسفانه ما در این مرحله از نیروی مولد پول‌سازی که در این صنعت وجود دارد، غافل مانده‌ایم. نیرویی که تمایل تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران را به استفاده از صنعت برای پاسخگویی به نیاز و مصرف عام را بیشتر می‌کند.
نویسنده کتاب «فیل و فنجون» درباره جریان گذر از هنر به صنعت انیمیشن در ایران می‌گوید: ما هنوز حتی به موازنه با سرعت صنعتی شدن انیمیشن در دنیا نرسیده‌ایم و هنوز تنها با پشتوانه هنری فعالیت می‌کنیم.
زرین‌کلک در پایان می‌گوید: ما در طول چند سال گذشته، مجموعه تولیدات قابل قبول و قابل ذکرمان تناسبی با سال‌هایی که طی کرده‌ایم، ندارد.
با این حال هنوز هم دیر نیست تا بدون واگذاشتن روح هنری و با تاکید بر آبشخورهای فرهنگی، هنر ملی را به هنر- صنعت ملی برسانیم.
اکبر عالمی: از پذیرش محصولات بی‌فایده بپرهیزیم
اکبر عالمی منتقد و مدرس دانشگاه نیز تولید انیمیشن در ایران را با صرف کردن هزینه و کار دقیق و کارشناسانه میسر می‌داند و می‌گوید: تفاوت هزینه و قیمت یک دقیقه تولید کار در ایران و کار در خارج از کشور بسیار زیاد است، اما اگر خرید محصولات ضعیف خارجی که البته در گزارش‌های مالی تنها بر اساس کمیت به صرفه هستند ادامه پیدا کند، بدون اینکه خودمان را حداقل به آن حد موازنه برسانیم، روزی می‌رسد که دیگر به هیچ وجه قادر به تامین نیازهای خود در داخل کشور نخواهیم بود.
عالمی ادامه داد: تولیدات تهی و بی‌معنایی که جز لذت کاذب برای کودک و دور کردن او از تفریحات کاربردی و مفید،‌ نتیجه دیگری به جای نمی‌گذارند، کشورهایی را وارد بازار رقابت این چرخه تولیدی کرده که با دستمزد پایین می‌توانند برای تولیدی انبوه نیروی کار تامین کنند.
این استاد دانشگاه افزود: ما نیازمندیم با توجه به شرایط روز دنیا، تصمیم جدی و عاجلی بگیریم و تمام عزم و اراده ملی خودمان را در بازار مکاره امروز هنر به کاربندیم تا از تنگنای پذیرش محصولات بی‌فایده که هر روز با قیمت‌های قابل رقابت‌تری عرضه می‌شوند، خلاص شویم.
رضا تقدسی، مدیر عامل موسسه حور نیز با بیان این مطلب که در تمام دنیا در زمینه تولید انیمیشن ابتدا سرمایه‌گذاری دولت صورت گرفته است،‌ گفت: اگر در کشور ما هم سرمایه‌گذاری صورت گیرد که بسترهای اصلی انیمیشن به وجود بیاید، به این عرصه کمک خواهد شد.
تقدسی همچنین توضیح داد: انیمیشن جزو تنها مقولات فرهنگی است که بعد از جاافتادن می‌تواند به لحاظ اقتصادی روی پای خود بایستد. اما از مسوولان فرهنگی که نسبت به این که انیمیشن جزئی از بدنه سینما است اطلاعی ندارند، نمی‌توان انتظار سرمایه‌گذاری داشت.
دولت از انیمیشن حمایت نمی‌کند
یکی از فیلمنامه‌نویسان انیمیشن عدم تمایل ارگان‌های دولتی به سرمایه‌گذاری در انیمیشن را علت ضعف این صنعت در ایران می‌داند و می‌گوید: در این سال‌ها فیلم سینمایی و سریال ساختاری تجربه شده است. گاه سریالی با 120میلیون تومان ساخته و به تلویزیون فروخته می‌شود، اما یک انیمیشن بیش از یک‌میلیارد تومان هزینه دارد و دو سال هم زمان می‌برد. این در حالی است که عمر مدیریت‌های ما کمتر از دو سال است و یک‌میلیارد هم هیچ‌گاه قابل بازگشت نیست.وی گفت: متاسفانه مدیران ما از زیر بار مسوولیت در این زمینه شانه خالی می‌کنند. چرا که علاوه بر تلویزیون،‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد سینمایی فارابی هیچ‌گاه کوچک‌ترین کمکی برای ساخت حتی یک انیمیشن هم نکرده است.
این فیلمنامه‌نویس گفت: در حال حاضر انیمیشن باری به هر جهت شده؛ چرا که انیمیشن برای این مدیران اهمیتی ندارد. در حال حاضر باسابقه‌ترین مدیران تلویزیونی در گروه فیلم و سریال و حماسه و دفاع مقدس کار می‌کنند، اما مدیران باتجربه را در بخش انیمیشن می‌گذارند.

شبیه سازی!

زاویه دید

 

نگاهی به چند انیمیشن اسکاری به نمایش درآمده در «خانه سینما»
آرزوهای یک کچل بدشانس
کانون فیلم انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران از کانون‌های فعالی است که با نمایش فیلم‌های مختلف برای علاقه‌مندان سینما برنامه‌ای هفتگی را برگزار می‌کند‌. در بیست و دومین برنامه این کانون فیلم، 9 فیلم کوتاه انیمیشن برگزیده اسکار به نمایش درآمد‌.
این فیلم‌ها در فاصله سال‌های 1979 تا 2006 در رقابت اسکار فیلم‌های کوتاه انیمیشن برگزیده شده بودند و نمایش هریک از آنها برای علاقه‌مندان سینمای انیمیشن جذابیت فراوانی داشت‌. آنچه می‌خوانید، نگاهی کوتاه به فیلم‌های نمایش داده شده در این برنامه است‌.

کرک (1981)‌

«کرک» اولین فیلم به نمایش درآمده در این برنامه بود‌. بن مایه کلی این فیلم تغییر و تحولاتی را که در یک جامعه روستایی رخ می‌دهد و تبدیل این روستا به جامعه‌ای شهری را به تصویر می‌کشد‌. در بخشی از فیلم در قالب یک گفتار متن این جمله شنیده می‌شود که «کسی در آسمان‌ها زندگی می‌کند که مراقب همه آدم‌های روی زمین است»‌.

مخاطب در این فیلم با خانواده‌ای کشاورز مواجه است که مانند همه خانواده‌های فیلم‌های اینچنینی زندگی خوب و آرامی ‌را سپری می‌کنند‌.

فیلم پس از نمایش برخی رسم و رسوم سنتی این خانواده کم‌کم سیر متمدن شدن آنها را به تصویر می‌کشد‌. مظاهر تمدن نیز ابتدا در قالب اتومبیل وارد روستا می‌شود و با ورود هر یک از این نشانه‌ها فضای جغرافیایی نیز کم کم تغییر می‌کند‌. در نهایت نیز قطار و هواپیما یکی پس از دیگری سر می‌رسد و دیگر کار به جایی می‌رسد که فضای روستا اساسا قابل تشخیص نیست‌.

از ابتدای داستان یک صندلی در فیلم حضور دارد که میان موقعیت‌ها و شرایط گوناگون به نوعی حرکت می‌کند و با تغییر زمانه این صندلی نیز تغییر شکل می‌دهد و به عنوان نمونه در جایی از داستان شبیه یک اتومبیل می‌شود‌.

این وسیله به عنوان حلقه اتصال رویدادها و ماجراهای داستان در نهایت به یک موزه منتقل می‌شود و در آن جای می‌گیرد‌. موزه‌ای که پر از وسایل و اشیاء مدرن هنری است‌. در بازدیدی که از این موزه صورت می‌گیرد، کودکی متوجه وجود این صندلی در گوشه‌ای از موزه می‌شود و روی صندلی می‌نشیند‌.

این حرکت کودک از سوی بچه‌های دیگر هم با استقبال مواجه می‌شود و لحظه‌ای بعد کودکان زیادی برای نشستن روی این صندلی صف می‌بندند‌.

فیلم حال و هوایی نوستالژیک دارد و یکی از ویژگی‌های خوب تکنیکی آن به تصویر کشیدن تغییر آدم‌ها و شرایط طی حرکت‌های مختلف است‌.

‌گربه برگشت (1988)‌

مستند 7 دقیقه‌ای گربه برگشت که در سال 1988 برنده اسکار شده، در نگاه اول مخاطب خود را به یاد سری کارتون‌های معروف تام و جری و  مورچه و مورچه خوار می‌اندازد‌. در هر دوی این انیمیشن‌ها 2 عنصر متضاد که چشم دیدن یکدیگر را ندارند، در کنار هم قرار می‌گیرند و تعقیب و گریزهای آنها داستان را شکل می‌دهد‌.

انیمیشن گربه برگشت هم روایت داستان خود را از جایی آغاز می‌کند که گربه‌ای بار دیگر به خانه صاحب خود بازمی‌گردد‌. صاحبخانه تلاش می‌کند با ترفند‌های مختلف گربه را از خانه بیرون بیندازد‌. انداختن گربه به داخل رودخانه، بردن و رها کردن آن در خیابان و متوسل شدن به دینامیت؛ برخی از شیوه‌های صاحبخانه برای خلاص شدن از دست گربه است‌.

البته طبق قاعده چنین فیلم‌هایی قرار نیست این تلاش‌ها به نتیجه مشخصی برسد و به همین دلیل است که مخاطب برای دیدن و دنبال کردن این اثر انگیزه پیدا می‌کند‌. یکی از ایده‌های درخشان فیلم سوار شدن صاحبخانه و گربه بر قطاری است که طبق قاعده چنین فیلم‌هایی هیچ مقصد مشخصی ندارد و قرار است به ناکجا آباد برود‌. ایده جالب توجه این صحنه جایی است که دوربین روی ریل آهن تعداد زیادی از حیواناتی را نشان می‌دهد که ظاهرا به انگیزه خودکشی خودشان را به ریل بسته‌اند‌. 

البته قطار که بسیار کوچک و سبک است بسادگی از روی همه آنها عبور می‌کند و در نهایت در برخورد با این حیوانات عظیم‌الجثه تنها تکان‌هایی کوچک را تحمل می‌کند‌. اما در نهایت در اثر برخورد با یک سوسک کوچک، با تقسیم آن به دو نیمه مساوی خود نیز تکان شدیدی می‌خورد و به ته دره سقوط می‌کند.

پایان فیلم هم از آن دسته پایان‌بندی‌هایی است که مخاطب را در یک تعلیق قرار می‌دهد‌. صاحبخانه در نهایت با بی نتیجه ماندن تلاش‌هایش برای بیرون کردن گربه از خانه می‌میرد، اما روح او هم در نهایت از آزار و اذیت‌های گربه در امان نیست و بر خلاف گذشته که تنها جسم او از دست گربه در عذاب بود، حالا با تکثیر روح او، گربه چندین روح او را آزار می‌دهد!

‌روز تولد باب (1994)‌

روز تولد باب از انیمیشن‌هایی است که شخصیت‌های آن، آدم‌هایی ساده و تا حدودی ابله به نظر می‌رسند‌. این آدم‌ها مشکلات و مسائل بسیار ساده‌ای دارند که از حل آنها عاجز هستند‌.

شخصیت اصلی این داستان دندانپزشک جوانی به نام باب است که با وجود گذشت سال‌ها از عمرش مجرد مانده است و با مادر پیر خود زندگی می‌کند‌. باب به منشی دفتر خود علاقه‌مند است، اما دختر که از این علاقه اطلاعی ندارد تنها به فکر انجام کارهای معمول دفتر است‌.

شب تولد باب مادرش قصد دارد برای او جشن باشکوهی بگیرد‌. او می‌خواهد فرزندش را غافلگیر کند‌. همسایه‌ها به خانه دعوت می‌شوند اما باب که انگار حال و حوصله زندگی کردن و حضور در چنین مراسم‌هایی را ندارد، با بی‌توجهی به رفتارهای مادرش امکان برگزاری این جشن غافلگیر کننده را از بین می‌برد‌. طبق آنچه راوی داستان می‌گوید ، «او در فکر یک چیز واقعی است» و به همین دلیل از این‌که آدم‌هایی واقعی دور و برش نیستند ناراحت است‌.

در پایان باب با ترک کردن مجلس تولد به سراغ همان دختر می‌رود‌. یکی از نکته‌های قابل توجه فیلم مخفی کردن جشن تولد از باب است‌. مادر با ورود او به خانه تمامی‌ میهمان‌ها را پنهان می‌کند تا در موقعیت مناسبی باب را غافلگیر کند اما باب با حضور طولانی مدت خود در پذیرایی خانه، مخفی کردن آنها از سوی مادر را دچار مشکل و سختی می‌کند و همین آدم‌های مخفی شده در موقعیت‌هایی کمدی قرار می‌گیرند که بر جذابیت داستان اضافه می‌کند‌.

هر کودکی (1979)‌

هر کودکی داستان بچه‌ای سر راهی است که میان آدم‌های مختلف دست به دست می‌شود و با ورود او به هر خانه‌ای ماجرایی شکل می‌گیرد‌.

یکی از موقعیت‌های قابل توجه و جالب فیلم جایی است که این کودک با ورود به خانه‌ای که یک سگ در آن نگهداری می‌شود، به مرور جای سگ خانه را می‌گیرد و سگ که تا پیش از این موجودی نازپرورده بود، موقعیت خود را از دست می‌دهد و به مرور مجبور به انجام کارهای پست همچون خانه تکانی و نظافت خانه می‌شود‌.

البته حضور این کودک در هر خانه‌ای موقتی است و خیلی زود صاحبان خانه او را بیرون می‌کنند و با ورود او به خانه‌های دیگر ماجراهای تازه‌ای شکل می‌گیرد و کودک سرنوشت‌های گوناگونی پیدا می‌کند‌.

در پایان نیز کودک به دو آدم بی دغدغه و فقیر می‌رسد و آنها حاضر به نگهداری کودک می‌شوند و این در حالی اتفاق می‌افتد که دیگر آدم‌ها که هرکدام مشغله و گرفتاری خاص خود را داشتند، حاضر به نگهداری کودک نمی‌شوند‌.

فیلم هر کودکی هیچ دیالوگی ندارد و آدم‌ها با زبان صدای همه چیز را در می‌آوردند و از این مسیر با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند‌.

مگس (1980)‌

مگس انیمیشنی 3 دقیقه‌ای است که از نگاه یک مگس روایت می‌شود و این ایده آنقدر خوب و شاهکار است که مخاطب را چنان غرق فیلم کند که از نوشتن هر مطلبی ناتوان باشد!

تعادل (1989)‌

بسیاری از مخاطبان فیلم‌های انیمیشن ممکن است تصور کنند سینمای انیمیشن به معنی فیلم‌هایی کمدی و طنزآمیز است که فقط با قصد خنداندن مخاطب ساخته می‌شود، اما فیلم 7 دقیقه‌ای تعادل نشان می‌دهد که این تفکر کاملا اشتباه است و این فیلم‌ها گاه می‌تواند به اندازه صدها کتاب فلسفی حرف و پیام به دنبال داشته باشد‌.

ایده شاهکار فیلم این گونه است که 5 نفر روی صفحه‌ای که در خلا‡ قرار گرفته ایستاده‌اند‌.  هر یک از این آدم‌ها که می‌خواهد حرکت کند، باید 4 نفر دیگر نیز حرکت کند تا این تعادل به هم نخورد‌. آدم‌ها چهره‌هایی مسخ شده دارند و می‌توان از آنها هر نوع تعبیری کرد‌. این موقعیت زمانی دچار تغییر می‌شود که جعبه‌ای موسیقی به روی صفحه می‌افتد که می‌تواند موسیقی پخش کند‌.

این جعبه میان این آدم‌ها دست به دست می‌چرخد و هر کدام از این آدم‌ها از شنیدن موسیقی لذت می‌برند‌. در نهایت میان آنها بر سر استفاده از جعبه اختلاف می‌افتد و برخی به فکر تصاحب جعبه می‌افتند و کم کم حذف دیگری هم در دستور کار قرار می‌گیرد‌.

در پایان فیلم پس از افتادن هر 4 نفر، فرد باقیمانده در یک ضلع این صفحه می‌ماند و جعبه موسیقی هم در ضلع دیگر جعبه مانده است و آن فرد هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد جز آن‌که از دور جعبه را ببیند‌؛ زیرا هر حرکتی از سوی او باعث به هم خوردن تعادل و سقوط خود او در فضای خلا می‌شود‌.

کرومپت (2004)‌

ویژگی مهم فیلم 22 دقیقه‌ای کرومپت که در نگاه اول توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند، شخصیت‌های عجیب و غریب آن است که چهره‌هایی کاملا متفاوت دارند‌؛ این فیلم اثری عروسکی است و عروسک‌ها عمدا خیلی زشت طراحی شده‌اند، اما با همه این زشتی مخاطب به آنها علاقه‌مند است‌.

در فیلم مادری حضور دارد که کارگر معدن است و اندام درشت او هیچ شباهتی به یک زن ندارد‌. آنها صاحب فرزندی می‌شوند که در نگاه اول عقب مانده است‌. این شخصیت به مرور رشد می‌کند و از زمانی که عقل و مشاعر او به کار می‌افتد همواره منتظر تغییر دنیاست‌.

با بزرگ شدن کودک، پدر و مادر او هم می‌میرند‌. این فرد که حالا دیگر بزرگ شده و رشد کرده سعی می‌کند برای خودش دوستی پیدا کند؛ اما این توانایی را هم ندارد‌. آرزوهای او به همین اندازه کوچک و ساده است‌. مثلا او که آدمی‌کچل است، آرزو دارد مو داشته باشد، اما مو در نمی‌آورد و معتقد است به دلیل بد شانسی که به آن دچار شده همه اتفاق‌های بد زندگی را به سمت خودش جذب می‌کند و این مساله برای او سوال برانگیز است‌.

او با همین فضای ذهنی ازدواج می‌کند و صاحب دختری می‌شود که پس از رشد وکیل می‌شود اما دختر می‌میرد و مرد دوباره تنها می‌شود‌. در شرایطی که او خودش هم منتظر مرگ است و به دنبال راهی برای خودکشی می‌گردد، به ناگاه تصمیم می‌گیرد از زندگی خودش لذت ببرد‌.

دختر کبریت فروش (2006)‌

فیلم اقتباسی روسی از داستان معروف‌ هانس کریستین اندرسن نویسنده معروف دانمارکی است که بارها و بارها مورد اقتباس فیلمسازان مختلف قرار گرفته است‌. فیلم در 7 دقیقه با استفاده از موسیقی قصه جذاب خود را روایت می‌کند‌. قصه‌ای که به دلیل مضمون و پیام انسانی آن هنوز هم برای مخاطب جذاب و دلنشین است.

رضا استادی


خاطره

 کارتون تبر

 

عنوان اصلی: تبر
عنوان به انگلیسی:
The axe
کشور: ایران
تهیه کننده: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
کارگردان: احمد عربانی
سال: ۱۳۶۰ ه.ش.

منبع: http://toonapedia.persianblog.ir

انیمیشنی فکر کنیم!

   + سید علیرضا گلپایگانی - ٥:٠۳ ‎ب.ظ ; دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸٧