انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته چهارم تیر ماه 1387 - یا علی -درگذشت خسروشکیبایی -پهلوانان در سینماآزادی -عن

پوریای ولی اول - پهلوانان دوم

۲۹ تیرماه دراختتامیه جشنواره فیلمهای ورزشی  در بخش انیمیشن  فیلم  پوریای ولی به کارگردانی امیر محمد دهستانی اول و فیلم گرگها( یک قسمت از مجموعه پهلوانان)  به کارگردانی سیاوش زرین آبادی دوم شدند.

  یا علی

 

 مقدس نیست، امّتی که در او انسان ضعیف در مقابل انسان قوی ناتوان از استیفای حق خود بدون لکنت زبان باشد

 

                                               امیرالمؤمنین علی علیه السلام

 درگذشت یک خاطره خوش

 خداحافظ عمو خسرو

لحظات خوش زندگی  ام زیاد نیست  ناشکری نمیکنم  بعضی لحظاتش را حتی با یک زندگی دوباره تاخت نمی زنم!  حجم زمان لحظات خوب مهم نیستند به کیفیتشان بستگی دارد بستگی دارد.

خوب که نگاه میکنم بخشی از این لحظات خوب و خوش به زمانی برمیگردد که ناظر هنر هنرمندان بوده ام . چه فیلمها و چه موسیقی ها و چه نقش و نگارهایی که دیدم وشنیدم و  در وجودم  باقی ماندند.روز جمعه ۲۸ تیرخبر درگذشت ناگهانی خسرو شکیبایی را شنیدم....بناگهان تمام اون لحظات خوبی را که از دیدن بازی هنرمندانه  او به ذهن داشتم مرور کردم...هامون و ....یادش گرامی

خسرو شکیبایی در سن ۶۴ سالگی بعلت بیماری سرطان کبد ( یا ایست قلبی )در بیمارستان پارسیان تهران دار فانی را وداع کرد...

صبح روز یکشنبه 30 تیر ماه از بیمارستان پارسیان به سمت تالار وحدت و از آنجا به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع خواهد شد.

خسرو شکیباییخسرو شکیبایی

گاه حادثه ای تمام باورهایت را به هم می ریزد و تو مجبوری به خودت فرصتی بدهی. فرصتی برای یافتن, جستن و پیدا کردن چیزی که خودت نمی دانی چیست اما به یقین وقتی آن را یافتی می فهمی که آن همان چیزیست که از دست داده ای و یا چیزی که به آن نیازمندی. آن چیز یک باور است, باوری سبز در دلت و تا آن موقع احساس می کنی که آواره ای . .

دیالوگ خسروشکیبایی در اولین قسمت سریال خانه سبز- با همان  تلفظ س وش مخصوص او...

پهلوانان درسینما  آزادی

نمایش یک قسمت از مجموعه " پهلوانان" در هفتمین جشنواره بین المللی فیلمهای ورزشی و تلویزیونی تهران  در روز سه شنبه 25/4/87ساعت 18 در سینما آزادی.

دیدن فیلم روی پرده هم صفا  داره . ساندویچ و نوشابه هم پای خودتان

انیمیشن‌ساز برجسته ژاپن با فیلم جدید بازگشت

 

جدیدترین اثر هایائو میازاکی، انیمیشن

ساز برجسته ژاپنی از امروز در سینماهای ژاپن به نمایش در آمده است

 

هایائو میازاکی، سازنده آثاری چون شاهزاده مونونوکه، شهر اشباح و قصر متحرک هاول است و برنده جایزه اسکار نیز شده است.

آثار او در سراسر جهان با تحسین روبرو شده و بسیاری او را یکی از بزرگ ترین انیماتورهای جهان می دانند.

جدیدترین اثر میازاکی 67 ساله، "پونیو بر صخره ای در دریا" نام دارد که تحت تاثیر داستان مشهور پری دریایی کوچولو اثر هانس کریستین آندرسن ساخته شده است.

فیلم کارتونی داستان دختر-ماهی به نام پونیو است که سوار بر یک صدف از خانه اش در دریا فرار می کند. او با پسری پنج ساله به نام ساسوکی روبرو می شود که قول مراقبت از او را می دهد اما پونیو بار دیگر به دریا بازگردانده می شود. او بی قرار برای تبدیل به یک انسان کامل و زندگی با ساسوکی و به دنبال بازگشت به خشکی است.

قصر متحرک هاول میازاکی، رکورد فروش فیلم را در سال 2004 در ژاپن شکست و به یکی از محبوب ترین آثار انیمیشن در جهان تبدیل شد.

پیش از ساخت این فیلم، گفته می شد که او به دنبال بازنشستگی است و قصر متحرک هاول آخرین فیلم اوست.

او در فیلم های خود از کامپیوتر برای طراحی و ساخت کارتون استفاده می کرد اما در انیمیشن جدید، تکنولوژی را کنار گذاشته و از مداد استفاده کرده است.

میازاکی در یک کنفرانس خبری گفت: "بر این باورم که ساخت انیمیشن با مداد، تنها راه بقا است."

در اثر جدید میازاکی از 170 هزار نقاشی دستی استفاده شده که در نوع خود بی نظیر است.

ساخت این انیمیشن یکسال و نیم طول کشیده است.

میازاکی در سال 2005 جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز را به پاس یک عمر فعالیت هنری دریافت کرد.

با تشکر از امیر باروتیان برای ارسال این خبر

 

 جمال رحمتی و کیارش زندی در "دو قدم مانده به صبح"

سه شنبه بحث انیمیشن را چگونه باید آغاز کرد و از چه سنی و ......

انیماتورهای ایران - دوازدهمین برنامه از سری جدید برنامه تلویزیونی "دو قدم مانده به صبح" میزبان جمال رحمتی و کیارش زندی از کارتونیست ها و انیماتورهای برجسته ی کشور می باشد.
این برنامه که با اجرای محمد صالح علا همراه است بهرام عظیمی به عنوان کارشناس-مجری بخش کاریکاتور-انیمیشن را اجرا می کند.
لازم به ذکر است موضوع این برنامه پیرامون "آموزشگاه های انیمیشن" می باشد.
علاقمندان می توانند سه شنبه 25 تیرماه 1387 از ساعت 24 بیننده ی این برنامه از شبکه ی 4 سیما باشند. 

 پایان نامه ها

پایان نامه های تصویب شده در تاریخ 24 تیر 87 در شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه هنر

همه موضوعات ارائه شده مورد تایید قرار گرفت .

* اما بعلت محدودبودن تعداد پایان نامه برای اساتید با بعضی اساتید راهنما موافقت نگردید. دانشجویانی که نام استاد راهنما آنها ذکر نگردیده است  با مشورت گروه استاد دیگری را هر چه زودتر معرفی نمایند.

1-     مرضیه راوند

موضوع تئوری : بررسی کارکرد فانتزی در فیلم نامه بلند انیمیشن

  استاد راهنما :  *

فیلم عملی : قرمز- سفید – سیاه      تکنیک : کات اوت

 استاد راهنما : دکتر حسنایی

گلی با گورخری دوست شده و به هم علاقمند میشوند .گلی کمک میکند که گورخر نویسنده معروفی شود.گورخر  به گلی بی تفاوت می شود و ....

 

2-     بهاره جنت خواه

      موضوع تئوری : مدل سازی یه بعدی (3D Modeling) و نقش آن در روند تولید انیمیشن   

      استاد راهنما : دکتر حسنایی

فیلم عملی : بازی    تکنیک : انیمیشن عروسکی  بر اساس داستان بازی عروس و داماد نوشته بلقیس سلیمانی 

دختری 36 ساله  به افراد مختلف پیشنهاد ازداوج می دهد . خانواده از ترس بی آبرویی یک داماد قلابی  جور میکنند .دختر هر روز مراسم پوشیدن لباس عروس و داماد را اجرا میکند و ....

استاد راهنما : دکتر حسنایی

 

3-     فرید  یاحقی  

       موضوع تئوری :طنز پردازی در انیمیشن به کمک جناس ها

       استاد راهنما : دکتر حسنایی   استاد مشاور : دکتر سجودی

       فیلم عملی : قوطی کبریت   - یک فیلم چند اپیزودی  طنز آمیز

       استاد راهنما : دکتر حسنایی

 

4-     هیما حاجی صادقی

موضوع تئوری : بررسی انیمیشن در موزیک ویدیو

 استاد راهنما : فرخ یکدانه

فیلم عملی : زوربای ملایری – از آلبوم " مرد معمولی " گروه موسیقی " کیوسک " – با مضمون انتقادی به ارزشهای نادرست و پوچ جاری در جامعه و ...

 استاد راهنما : فرخ یکدانه

 

5-     شیوا صادق اسدی

موضع تئوری : درک تنیمیشن های نقاشانه 

   استاد راهنما : سارا خلیلی

فیلم عملی  : عروسک ها   تکنیک : نقاشی بر روی شیشه   دختری هنگام بازی با عروسکها به دنیای خیالی می رود و ...                            

   استاد راهنما : سارا خلیلی

 

6-     الهام نیکو

 موضوع تئوری : بررسی فرایند اقتباس در چند فیلم کوتاه انیمیشن برگرفته از کلیله و دمنه

  استاد راهنما :  *

فیلم عملی : " حکایت کفتری که از آن بالا آمد "   بر اساس داستان " کبوتر حمایلی و زاغ و موش و سنگ پشت و آهو " از کتاب " داستانهای بید پای "

 استاد راهنما : دکتر حسنایی

 

7-     آرزو صائب نجار

موضوع تئوری : تصاویر ثابت – مخاطب متحرک – توهم حرکت 

       استاد راهنما :  *

فیلم عملی : ساخت چند تیزر  تبلیغاتی برای مترو                                                     استاد راهنما : *

 

8-     نجمه  مرادی چادگانی

موضوع تئوری : بررسی خصوصیات انیمیشن در وب

  استاد راهنما : دکتر حسنایی

فیلم عملی : کارکتر وبی                                     

       استاد راهنما : دکتر حسنایی

 

9-     نجمه هاشم الحسینی

       موضع تئوری : بررسی تعامل ایده و تصویر در روند ایده پردازی برای انیمیشن

        استاد راهنما : *

       فیلم عملی : سیر گذشت  

        استاد راهنما : *

10- مریم شیخی

 موضوع تئوری : کاربرد جنبه های زیبا شناسانه انیمیشن در خلق جلوه های ویژه

استاد راهنما : فرخ یکدانه

فیلم عملی : کابوس  - دختری در شب  کابوس حمله گرگها یی را می بیند که بدنبال او هستند . در بیداری با مردی آشنا می شود که سیمای چون گرگ دارد و ....-

 استاد راهنما : فرخ یکدانه

 

11- مهسا شجاع عراقی

 موضوع تئوری : بررسی ویژگیهای نور و نورپردازی در انیمیشن استاپ موشن باتاکید بر آثار یرژی ترانکا

      استاد راهنما : شهاب الدین عادل

فیلم عملی :  سفر - تکنیک :عروسکی

      استاد راهنما : دکتر حسنایی       استاد مشاور : ژان یعقوب زاتکه

 

تک جلسه آموزشی 3dsmax و vray

25 تیر 1387 - ظهر 15:52
 از انیماتورهای ایران

 

 تک جلسه آموزشی 3dsmax و vray

محمد ساعتچی تک جلسه ی رایگانی را در رابطه با مدلسازی با الگوی تصویری و رندر با vray برگزار می کند.

انیماتورهای ایران - در این گردهمایی ساعتچی در رابطه با نحوه ی ساخت (شبیه سازی) ساختمان تئاتر شوآرین و موتور رندر vray صحبت خواهد نمود. جهت حضر در این گردهمایی لازم است ثبت نام نمایید. احتمالاً محدودیتی در پذیرش تعداد نفرات اعمال شود که در اینصورت اولویت با شهرستانی ها و افرادی است که زودتر نسبت به ثبت نام اقدام نموده اند.

 

 

 

 http://irananimators.msaatchi.com/news/1390.do

انتشارکتاب الکترونیکی ساعتچی

 

 

این کتاب که در اینترنت متشر شده است مراحل ساخت شبیه سازی یک ساختمان تاتر قدیمی را که در آلمان قرار دارد آموزش می دهد. تاکنون حدود ۷۰۰ نفر این کتاب را از اینترنت خریده اند.

بستنی ....فقط ۵ تومنفائز علیدوستی 

 

چند هفته ای از پاییان پروژه تیتراژ برنامه پرپرک و اولین تجربه کار گروهی من در انیمیشن گذشته بود که یه روز علیرضا گلپایگانی زنگ زد و گفت دوستی داره که برای انجام یه پروژه سریال انیمیشن برای تلویزیون احتیاج به طراح میانی داره و از اون خواسته تا کسانی رو که میشناسه معرفی کنه.....بعد از من پرسید که آیا تمایل دارم با اونها همکاری کنم یا نه؟؟؟؟؟؟ ......خب معلومه که جواب من "بله" بود اما من تا حالا این کارو نکرده بودم و مطمئن نبودم که از پسش بر میام یا نه....علیرضا به من اطمینان داد که میتونم      و بعد یه شماره بهم داد و گفت با  بهزاد فراهت  صحبت کنم...و در پایان اضافه کرد که پرویز نادری هم در این پروژه همکاری میکنه و در جواب سوال من که پرسیدم پرویز نادری کیست؟..جواب داد: یکی از بهترین انیماتورهای ایران و سازنده "مرد و ابر" و "استقلال"

 ....

http://faezz.blogfa.com/post-43.aspx

 

 موفقیت لابیرنت خوش نظر

انیمیشن لابیرنت به کارگردانی امید خوش نظر در جشنواره بین المللی تلویزیونی شانگ‌های چین درخشید و موفق به کسب جایزه نقره (ماگنولیا) در بخش انیمیشن های خارجی شد.

 

به گزارش سرویس تلویزیون ایسنا مرکز صبا همچنین اعلام کرد: سینمایی افسانه ماردوش (آژی دهاک) به کارگردانی حسین مرادی‌زاده یکی دیگر از تولیدات مرکز برگرفته از داستانهای شاهنامه است و با تکنیک عروسکی تک فریم ساخته شده است و به بخش مسابقه جشنواره (CINDI) در کشور کره جنوبی راه یافت. این جشنواره از تاریخ 20 الی 26 اوت در سئول برگزار می شود.

 

****

سازنده‌ی انیمیشن «لابیرنت» که پیش از این در جشنواره دبی اثر برگزیده شده است، بی‌نیازی مراکز دولتی به ارائه تولیدات خود در سطح جهانی را یکی از مشکلات ساخت آثار هنری در این مراکز عنوان کرد. به اعتقاد وی نداشتن دغدغه‌های مالی و بازگشت سرمایه، مراکز دولتی را از ارسال آثار تولیدی خود به جشنواره‌های بی‌نیاز می‌کند.

 

امید خوش‌نظر که انیمیشن «لابیرنت» را در مرکز صبای صداوسیما تولید کرده و این انیمیشن کوتاه چندین جایزه را از جشنواره‌های داخلی و خارجی کسب کرده است، پیش از این در پاسخ به پرسش خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا درباره‌ی لزوم پشتیبانی مراکز دولتی از جمله صداوسیما از ساخت تولیدات انیمیشن، خاطرنشان کرد: سازمان‌های دولتی تعهدات مالی چندانی ندارند و بیشتر فرهنگ‌سازی می‌کنند؛ در نتیجه بخش بین‌الملل آن‌ها ضعیف عمل می‌کند و یا اصلاً وارد عمل نمی‌شود.

وی ادامه داد: این رویکرد باعث می‌شود که مرکزی همانند صبا که وابسته به صداوسیما است، برای پرکردن آنتن شبکه‌ها پول مشخصی به سازندگان انیمیشن بدهد و کیفیتی معمول و خاص را هم از آنان طلب کند.

 

خوش‌نظر تأکید کرد: مراکز دولتی مانند صبا، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مرکز سینمای مستند تجربی و انجمن سینمای جوانان نه می‌توانند و نه شاید می‌خواهند به فکر سود اقتصادی آثاری که تولید می‌کنند باشند.

 

وی تولیدات انیمیشن را به دو شاخه اصلی تقسیم کرد و گفت: شاخه نخست شامل انیمیشن‌های سریالی و بلند است و شاخه دوم انیمیشن‌های کوتاه و جشنواره‌یی را شامل می‌شود؛ البته معتقدم انیمیشن بلند سینمایی هنوز برای ما تعریفی ندارد و نتوانستیم به شکل سودآور به آن دست یابیم.

 

به گفته او، سه اصل تکنیک، تهیه‌کننده و پخش کننده در تولید انیمیشن موفق دخیل هستند که هرکدام از این اضلاع مثلث اگر نباشند، یک جای کار می‌لنگد.

 

امید خوش‌نظر انیمیشن «لابیرنت» را مناسب گروه سنی بالای 12 سال دانست و گفت: تماشای این فیلم برای مخاطب عام مناسب نخواهد بود.

 

این انیماتور درباره همکاری با مرکز صبا برای ساخت انیمیشن «لابیرنت»، یادآور شد: به بهانه ساخت یک سریال وارد این مرکز شدم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که بهتر است من و صبا کار تخصصی خودمان را انجام دهیم. این درحالی است که در اساسنامه مرکز فرهنگی-هنری صبا ساخت چنین انیمیشن‌هایی گنجانده نشده است.

 

وی مدت زمان انیمیشن «لابیرنت» را 9 دقیقه و 20 ثانیه اعلام کرد و گفت:‌این انیمیشن به شیوه سه‌بعدی کامپیوتری ساخته شده است و ساخت آن 6 ماه به طول انجامید. سه نفر نیز به عنوان انیماتور سه‌بعدی، مدل و کامپوزیت‌من، انجام کارهای بخش تکنیکال این انیمیشن را برعهده داشتند.

 

خوش‌نظر با اشاره به تجارب ارزشمندی که با ساخت لابیرنت در انیمیشن صورت به دست آمده است، اظهار کرد: به هنگام ساخت، به روش‌ها و راه‌کارهای خاصی برای انیمه کردن رسیدیم که برای خود من بسیار خوب بود. ضمن این‌که در ساخت «لابیرنت» از دستگاه موشن کپچر استفاده نکردیم و تمام انیمه‌ها، فریم به فریم، انیمه شده‌اند.

 

به گفته وی در ساخت انیمیشن، «لابیرنت» به جای استوری بورد از لیکاریل استفاده شده است که نوعی ماکت قبل از تولید انیمیشن محسوب می‌شود.

 

امید خوش‌نظر در پاسخ به این پرسش که آیا تجهیزات مرکز صبا برای ساخت انیمیشن لابیرنت کافی بوده است؟ گفت: مرکز صبا تنها سرمایه‌گذار این انیمیشن بود و کار در داخل این مرکز ساخته نشد. صبا پروژه‌های بسیاری دارد که ترجیح می‌دهد برخی از آن‌ها در خارج از این مرکز تولید شوند.

 

این کارگردان در پاسخ به پرسشی درباره بودجه اختصاص‌یافته به ساخت انیمیشن «لابیرنت» متذکر شد: از آن جا که ساخت چنین آثاری در مرکز صبا تعریف ندارد،‌با توجه به کیفیت و زمان بودجه اندکی صرف آن شد البته این بودجه از حد یک کار معمول بیشتر بود.

 

وی تصریح کرد: در اغلب انیمیشن‌های مرکز صبا، طی یک هفته، یک دقیقه انیمیشن ضبط می‌شود؛ این درحالی است که ما انیمیشن 9 دقیقه‌ای را ظرف 9 ماه کار کردیم، که نشان‌دهنده‌ی سختی کار است.

 

امید خوش‌نظر از انیمیشن لابیرنت به عنوان کاری ضدجنگ یاد کرد و افزود: داستان این انیمیشن درباره بازی‌ای است که یک شرکت‌کننده بیشتر ندارد و در پایان بازی هم برنده‌ای وجود ندارد. 

 

انیمیشن «کلیدهای رویا» آماده پخش شد

«کلیدهای رویا» انیمیشنی 15 دقیقه‌ای با تکنیک سه‌بعدی وکامپیوتری است که به کارگردانی «سارا نامجو» به سفارش مرکز فرهنگی هنری

به کارگردانی سارا نامجو و با موسیقی محسن نامجو؛

انیمیشن «کلیدهای رویا» آماده پخش شد

خبرگزاری فارس: «کلیدهای رویا» انیمیشنی 15 دقیقه‌ای با تکنیک سه‌بعدی وکامپیوتری است که به کارگردانی «سارا نامجو» به سفارش مرکز فرهنگی هنری صبا و در استودیوی اتاق هنر تولید شده است.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، سارا نامجو نویسنده این اثر که کارگردانی آن را نیز به عهده داشته است، فعالیتی طولانی در عرصه تصویرگری و ادبیات کودک دارد و در زمینه انیمیشن نیز دارای تحصیلات آکادمیک است و این کار اولین همکاری او با مرکز صبا محسوب می‌شود.
بنا بر این گزارش، «کلیدهای رویا» ابتدا در قالب قصه‌ای کوتاه ویژه گروه سنی ب و ج تنظیم شد و توسط یکی از ناشران کتاب‌های کودک در مقطع چاپ قرار داشت، اما پس از مذاکرات اولیه با مرکز صبا ، نویسنده این اثر را با تغییراتی، جهت ساخت یک فیلم انیمیشن آماده کرد که خوشبختانه با موافقت مدیران مرکز صبا، روند تولید آن انجام شد و هم‌اینک در نوبت پخش قرار دارد.
داستان این فیلم انیمیشن با الهام از مؤلفه‌ها و نشانه‌های مربوط به روانشناسی کودک، نوشته شده و به سرنوشت اشیاء قدیمی و خرده‌ریزهای بی‌مصرف می‌پردازد که در یک فضای فانتزی و ذهنی جان می‌گیرند. اشیاء زنده شده می‌کوشند تا راه رهایی خود را از فضایی که در آن محبوس هستند، بیابند.
به گزارش فارس، در ساخت این انیمیشن از نرم افزارهای سه‌بعدی‌ساز استفاده شده و به لحاظ نورپردازی و ایجاد پس‌زمینه علیرغم فضای فانتزی از ساختار واقع‌گرایانه نیز برخوردار است تا ماجرای غیر واقعی فیلم در تضاد با این فضا، نهایت باورپذیری و زیبایی تصویری را همزمان برای بیننده تداعی کند.
همچنین صداگذاری این فیلم به دلیل شکل موجودات و وسایل که عمدتا فلزی و متحرک هستند، کار پیچیده‌ای بود که با همکاری محمود موسوی‌نژاد ، به انجام رسید.
سارا نامجو در حال حاضر سرگرم کارگردانی انیمیشن کوتاه دیگری به نام «چرخ» است. فیلمنامه این کار نیز نوشته خود اوست و با مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه می‌شود.
عوامل سازنده «کلیدهای رویا» عبارتند از :
نویسنده و کارگردان : سارا نامجو، مدیر هنری و تدوین : مصطفی آل‌احمد، طراحی صدا وصداگذاری: محمود موسوی‌نژاد، موسیقی: محسن نامجو

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 یکی گفته که ...

 

 "زیبایی شناسی نوین" دکتر قاسم‌پور(استاد دانشگاه کلن آلمان) :

 

وظیفه تربیتی هنر، بالابردن شعور عادی مردم و رساندن تفکر مردم به تفکر تأمل‌برانگیز هنری است...

- عامیانه تفاوت می‌کند با مردمی‌بودن... ممکن است هنرمند در عین مردمی بودن، مفاهیمی سخت و تأمل‌برانگیز را بیان کند (به عنوان مثال: بتهوون)

- رسالت هنر: باید مردمی باشد، به سمت ایده‌آل‌های مردمی حرکت کند، اما عامیانه نشود...

- هنر عرصه‌ی دفاع از تفاوتهاست، نه تشابه‌ها...

 

 

 

 

 

طنز و سرگرمی، عامل جذابیت انیمیشن

 

محض ورود، ناخودآگاه خنده روی صورتم نشست. ورودی دفتر پر بود از تصاویر رنگی که هرکدام به‌نحوی داستانی را در ذهن تداعی می‌کرد. قصه‌ها، شخصیت‌ها و تکیه‌کلام‌هایشان همین‌طور در ذهنم چرخ می‌زدند و صدای زیری که می‌گفت: «داداش سیا ضایع شد!» از همه بلندتر بود.
این‌جا دفتر کار بهرام عظیمی، خالق شخصیت‌های انیمیشنی راهنمایی و رانندگی، شهرداری و وزارت نیروست که اخیرا هم انیمیشن‌های سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و شرکت ملی گاز ایران از‌سوی او جان گرفته‌اند. عظیمی، سال 1345 در تهران به‌دنیا آمده و انیمیشن‌سازی را از سال 1372 شروع کرده‌است. در دفترش که تمام دیوارهای آن با تصاویر کاراکترهایش پرشده، می‌نشینیم. او منتظر است تا سوال‌های من شروع شود.
کدام شخصیت کارهایتان را بیشتر از همه دوست دارید؟
( چشم‌هایش برق می‌زند) داود خطر را خیلی دوست دارم. شبیه خودم است!

به‌نظر می‌رسد سری انیمیشن‌های راهنمایی و رانندگی، موفق‌ترین کار شماست و حتی نسبت به کارهای جدیدتر‌تان، پرطرفدارتر هم هست. چرا؟
البته عناصر زیادی در پرمخاطب‌بودن آن کارها دخیل است. اولین نکته‌ای که به این موضوع کمک کرد، زمان پخش و تعدد پخش آن‌ها بود. چندسال پیش که اولین قسمت انیمیشن‌های راهنمایی و رانندگی پخش شد، هیچ انیمیشنی قبل یا همزمان با داستان‌های داود خطر، جواد و سیا ساکتی پخش نمی‌شد و همین امر باعث بیشتر دیده‌شدن آن‌ها شد. در ضمن، آن زمان تمام شبکه‌های تلویزیونی، این آگهی‌ها را پخش می‌کردند و در طول روز بارها و بارها تکرار می‌شدند؛‌ چرا‌که پخش آگهی‌های فرهنگ‌سازی در قالب انیمیشن از شبکه‌های سیما، رایگان بود؛ اما امروز اگر شرکتی خواهان پخش انیمیشن‌های خود به‌مدت یک‌سال و در هر روز 3 یا 4 بار باشد، باید مبلغ هنگفتی، حدود 2 تا 3 میلیارد تومان بپردازد. همین هزینه سنگین باعث می‌شود بسیاری از انیمیشن‌های خوب و با‌کیفیت، هیچ‌وقت از سوی مردم دیده نشوند.البته بیش از 2 سال است که دیگر انیمیشن های راهنمایی و رانندگی را کار نمیکنم.

فکر نمی‌کنید کیفیت کارهای راهنمایی و رانندگی بالاتر از سایر انیمیشن‌هایتان بوده و همین، باعث جذب مخاطب بیشتری شده؟
اتفاقا تکنیک کاربردی در ساخت انیمیشن‌های بهینه‌سازی و گاز  و شهرداری، که از آخرین کارهایم هستند، جدیدتر از تکنیکی است که برای ساخت کارهای «راهنمایی و رانندگی» از آن استفاده کردم. به نظرم، شخصیت‌های کارهای «راهنمایی و رانندگی» دوست‌داشتنی‌تر بودند.در حال حاضر کارگردان هایی که انیمیشن های بهینه سازی و گاز را کار میکنند.وسواس بیشتری برای کیفیت کارها دارند.

پس مشکل از فیلمنامه کارهای جدید است که به‌راحتی نمی‌توان با شخصیت‌های آن‌ها ارتباط برقرار کرد؟
مشکل اصلی از کاراکترهاست که زیادی مثبت هستند.. در واقع، زمانی که انیمیشن‌های راهنمایی و رانندگی را می‌ساختیم، لزومی نداشت که حتما تمام شخصیت‌ها مثبت باشند. کاراکترها مردمی‌تر بودند و به واقعیت جامعه نزدیک‌تر. در داستان‌ها، هم آدم خوب وجود داشت و هم آدم بد. خیلی از داستان‌ها  با سوژه و اتفاقات بد شروع می‌شد. مثلا یک راننده،‌ خلافی می‌کرد و در نهایت از سوی افسر پلیس دستگیر می‌شد و افسر، پیام داستان را می‌گفت یا حتی خیلی اوقات، همان خلاف راننده باعث مرگ تمام اعضای خانواده می‌شد. همین اتفاقات واقعی که در طول داستان شکل می‌گیرد، باعث جذب مخاطب می‌شود؛ البته یکی از مشکلات اصلی که کارهای بهینه‌سازی و گاز با آن مواجهند، کمتر پخش‌شدن آن‌ها از تلویزیون است.
شاید در قسمت‌های اولی که این انیمیشن‌ها پخش شد، نتوانست با مردم ارتباط برقرار کند؛ اما حالا که مدتی از پخش آن‌ها می‌گذرد، این قصه‌ها هم مخاطب خودش را پیدا کرده و حتی مردم تکیه‌کلام شخصیت‌های این داستان‌ها را در گفت‌وگوهای خود به‌کار می‌برند. به‌هر‌حال هر سریالی به زمان نیاز دارد تا جایگاه خود را در بین مردم پیدا کند.

در هنرستان، اتومکانیک خوانده‌اید و در دانشگاه صنایع دستی. این رشته‌ها چه ربطی به انیمیشن‌سازی دارند؟
شاید در ظاهر به هم ربطی نداشته‌باشند؛ اما برای فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی انیمیشن، هر نوع تجربه‌ کاری که فرد در زندگی‌اش داشته‌باشد، می‌تواند مفید واقع شود؛ البته من به‌صورت کاملا اتفاقی وارد دنیای انیمیشن شدم. تا قبل از سال 72 ، در زمینه کاریکاتور که علاقه زیادی به آن داشتم، فعالیت می‌کردم؛ اما در سال 72 با ورود به شرکت خصوصی با تیمی مشغول یادگیری و فعالیت در زمینه انیمیشن‌سازی شدم که همگی، به‌نوعی با این رشته آشنا بودیم، اما تجربه چندانی نداشتیم.

چقدر طول کشید تا حرفه‌ای شدید؟
خوشبختانه در آن شرکت، همیشه سفارش کارهایی وجود داشت که اعضای گروه ما، انجام آن را به‌عهده می‌گرفت و کمک‌های بی‌دریغ بچه‌ها به یکدیگر، باعث پیشرفت همزمان من و دوستانم شد. در واقع هر کسی در تیم ما به‌نوعی با یکی از تخصص‌های موردنیاز در حرفه انیماتوری آشنا بود. من کاریکاتوریست بودم، دیگر اعضای گروه یا گرافیک خوانده بودند یا نقاشی. امیرمحمد دهستانی هم که کمک زیادی به انجام کارها می‌کرد، لیسانس کارگردانی سینما داشت و رشته تحصیلی‌اش در دوران کارشناسی ارشد، انیمیشن بود. همه اعضای گروه به‌نوعی برای یادگیری انیمیشن مشتاق بودند و همین عوامل باعث شد، این رشته را به‌صورت تجربی یاد بگیریم.
اولین کارتان که از تلویزیون پخش شد را به یاد دارید؟
بله. سال 72 یا 73 بود که با اعضای همان گروه تازه‌کار، آگهی تبلیغاتی برای یکی از بانک‌ها ساختیم؛ البته خیلی به یادماندنی نبود، اما انیمیشن3 بعدی که ساختیم، خیلی موفق بود و در اولین جشنواره آگهی‌های تلویزیونی، به‌عنوان یکی از 2 مقام برتر شناخته شد.
این کار چه خصیصه‌ای داشت که برنده جشنواره شد؟
کاری بود برای رنگ «سمن» و داستانش در مورد خانواده‌ای بود که دخترشان در آستانه ازدواج قرار داشت؛ اما سر و شکل خانه آن‌ها نامرتب و کثیف بود و والدین دختر،‌ نگران برگزاری مراسم خواستگاری در خانه‌شان بودند که در نهایت با یک قوطی رنگ «سمن»،‌ تمام شکل و شمایل خانه و زندگی‌شان تغییر می‌کند و تا حد زیادی زیبا می‌شود. صحنه آخر هم عروسی دختر خانواده‌ست و طوری جلوه می‌کند که انگار شکل‌ و شمایل زندگی و تاثیر رنگ در خوشبختی دختر تاثیر دارد.

هنوز هم فعالیت کاریکاتوری دارید؟
نه متاسفانه. به‌دلیل تعدد سفارش‌های انیمیشنی، 2 سال است که فعالیت‌های کاریکاتوری‌ام را رها کرده‌ام. تا قبل از آن، هر دو رشته را به موازات هم‌ پیش می‌بردم. حدود 8 سال در خانه کاریکاتور تدریس می‌کردم و همزمان در دانشگاه‌های مختلف، انیمیشن درس می‌دادم؛ اما فشار کارهای انیمیشن، باعث شد کاریکاتور را رها کنم.

در کدام رشته موفق‌تر بوده‌اید؛ کاریکاتور یا انیمیشن؟
اگر ملاک این مقایسه، تعداد جوایز باشد، در زمینه کاریکاتور خیلی موفق بوده‌ام و 65 جایزه در جشنواره‌های مختلف دریافت کرده‌ام؛ اما کارهای انیمیشنی‌ام به‌تنهایی جایزه‌ای نبرده‌اند و فقط چند‌ بار به واسطه مجموعه کارهای انیمیشنی، جایزه گرفته‌ام. از نظر استقبال مردم هم انیمیشن‌هایم بیشتر مورد توجه مردم و مسوولان قرار گرفته‌اند.

احتمالا دلیلش، پخش آن‌ها از تلویزیون و بیشتر دیده‌شدنشان است.
بله، دقیقا؛ چون بسیاری از انیمیشن‌های سطح بالایی که دیگر دوستان( برای شرکت در جشنواره، نه تلویزیون) می‌سازند، هیچ‌گاه شناخته نمی‌شوند و مردم هم استقبالی از آن‌ها نمی‌کنند، حتی اگر کارهای من با کارهای این افراد مقایسه شود ممکن است که کارهای من عیب‌های زیادی داشته‌باشد؛ ‌اما استاندارد تلویزیون را دارند و برای پخش در شبکه‌های سیما مناسبند؛ اما کارهای جشنواره‌ای در همان سطح شناخته شده و موفقند.

در انیمیشن‌هایی که ازسوی تیم شما ساخته می‌شود، شماچه وظیفه‌ای دارید؟
معمولا شخصیت‌سازی و طراحی کاراکترها، فیلمنامه‌نویسی، نظارت هنری و در انیمیشن های سازمان فرهنگی هنری شهرداری کارگردانی کارها به‌عهده من است.

یک انیمیشن چه مراحلی را طی می‌کند تا به شکلی که از تلویزیون پخش می‌شود، درآید؟
اولین مرحله در ساخت انیمیشن، تعیین هدف از‌سوی سفارش‌دهنده است. براساس این اهداف، ساختار انیمیشن مشخص می‌شود. برای این که برنامه مورد‌نظر با مخاطب ارتباط برقرار کند، باید یکسری کاراکتر وجود داشته‌باشد که از لحاظ ظاهر، اخلاق و رفتار شبیه مردم جامعه باشند و همان دغدغه‌ها را، متناسب با موضوع انیمیشن داشته‌باشد. به‌ ‌این ترتیب، کاراکترها معرفی شده و براساس آن، فیلمنامه نوشته می‌شود. مثلا در انیمیشن‌های بهینه‌سازی و شرکت گاز، چند  موضوع هم(صرفه‌جویی در سوخت یا استفاده بهینه از سوخت) معرفی می‌شود و به درخواست شرکت سفارش‌دهنده، یکی از این موضوعات به‌عنوان محور قسمت اول انتخاب و فیلمنامه براساس آن نوشته می‌شود. در صورت تصویب فیلمنامه‌ها از‌سوی شرکت سفارش‌دهنده، مدل‌سازها، کاراکترسازی می‌کنند و محیط موردنظر( پارک، سوپر مارکت،‌ خانه یا...) شکل می‌گیرد.
بعد از آن Story board کار مشخص می‌شود، یعنی تمام نماهای انیمیشن تعریف شده و بعد از این‌که فیلمنامه و Story board تایید شدند، کار دوبله از سوی دوبلرها صورت می‌گیرد. براساس دوبله‌های انجام شده، انیمیشن ساخته می‌شود و در مراحل بعدی نورپردازی، حرکت دوربین‌ها روی کار گذاشته می‌شود. بعد از اتمام تدوین هم، بخش افکت، صدا و موسیقی، کار خود را شروع می‌کنند و در نهایت، نسخه‌ای از کل سفارش به شرکت سفارش‌دهنده تحویل داده شده و در صورت تایید، یک نسخه‌ای از کار برای صداوسیما فرستاده می‌شود.

شرکت‌های سفارش‌دهنده یا صداوسیما از کارها ایراد می‌گیرند یا به‌راحتی تایید می‌کنند؟
معمولا ایرادهایی گرفته می‌شود که در صورت سطحی‌بودن و لطمه‌ نزدن به ساختار اصلی انیمیشن، ما آن‌را تغییر می‌دهیم؛ اما اگر قرار باشد قسمتی از کار به‌طور کلی عوض شود، مشکل ایجاد می‌کند و در بسیاری از موارد، بدون دریافت دستمزد، کار را همان‌طور که هست، کنار می‌گذاریم؛ چرا‌که برای ساخت یک انیمیشن 2 تا 3 دقیقه‌ای بین 20 تا 30 روز وقت و انرژی یک گروه 8-7 نفره صرف می‌شود و تعویض قسمتی از آن، به سختی قابل‌اجراست.

ایرادها در چه زمینه‌هایی است؟
معمولا هر سفارش‌دهنده‌ای، سلیقه خاص خودش را دارد. در‌حال‌حاضر بیشتر سفارش‌دهنده‌ها اصرار دارند بیشتر دیالوگ شخصیت‌ها در مورد پیام موردنظرشان باشد. در‌حالی‌که به نظر من، یک انیمیشن در صورتی جذاب است که 70 تا 80 درصد آن سرگرمی و طنز باشد و بقیه آن، به انتقال پیام موردنظر به مخاطب اختصاص پیدا کند. تجربه نشان داده‌است، برنامه‌های بیش از حد «آموزشی» باعث خستگی مخاطب می‌شود و توقعات سفارش‌دهنده را برآورده نمی‌کند. خوشبختانه در این زمینه تا به‌حال با سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و شرکت ملی گاز مشکلی نداشته‌ایم. هم مدیرمحترم روابط عمومی گاز وهم بهینه سازی اطلا عات بسیار خوبی در زمینه انیمیشن دارند جالب اینکه مدیر محترم روابط عمومی بهینه سازی یک فیلمنامه نویس حرفه ایست!  در واقع اگر سفارش‌دهنده به سازنده انیمیشن اعتماد داشته‌باشند، بهترین نتیجه را می‌گیرند؛ چرا‌که کمتر سفارش‌دهنده‌ای در زمینه انیمیشن‌سازی سررشته دارد. به‌همین دلیل، بهتر است به سازنده‌ این کارها که تجربه بیشتری در این زمینه دارند، اعتماد کنند.

در مورد تیم‌های انیمیشن‌سازی شرکت ملی گاز و سازمان بهینه‌سازی توضیح می‌دهید؟
هر دو این سفارش‌ها از‌سوی شرکت «نسل اندیشه سبز» انجام می‌شود. کارگردانی انیمیشن‌های بهینه‌سازی را حمید علیخانی به‌عهده دارد. نوشین واقف، مهدی قزلو و میرتوحید رضوی وظیفه انیماتوری و مدل‌سازی را به‌عهده دارند.ایلا سلیمانی و من، طراحی کاراکتر و سیدحسین طاهری وبنده، فیلمنامه‌نویس؛ البته خودم نظارت کیفی کار را نیز به عهده دارم. علیرضا مهاجر و امیر میر‌آقاسی به‌ترتیب کار تدوین و آهنگسازی را به‌عهده دارند. انیمیشن‌های شرکت گاز نیز 2 بخش شهری و روستایی دارند که روستایی هنوز پخش نشده. کارگردان بخش روستا، مجید محمدی و انیماتور و مدل‌ساز این بخش، حامد صفری است. کارگردانی بخش شهری هم به‌عهده علیرضا مهاجر است؛‌ البته کارگرانی 3- 2 قسمت آخر بخش شهری به‌دلیل غیبت آقای مهاجر، به‌عهده میرتوحید و میرامید رضوی است؛ البته این دو برادر دوقلو، قسمت مدلسازی و انیماتوری این بخش را هم پوشش داده‌اند. طراحی کاراکتر، فیلمنامه‌نویسی و نظارت کیفی این‌کار نیز به‌عهده من است و آهنگسازی آن‌را هم امیر میرآقاسی به‌عهده دارد.
باکس
شهین: آرایشگری که گه‌گاه در انیمیشن‌های بهینه‌سازی حضور دارد و با جمله «چه‌  خوب، چه باکلاس بعد نسبت به علایقش اظهارنظر می‌کند. همین تکیه‌کلام باعث برجسته‌‌شدن این شخصیت و جلب توجه مردم به صحنه‌هایی که «شهین» در آن‌ها حضور دارد، شده‌است.
سعید کوچولو: کودک 7 ساله‌ای است که بسیار باهوش است و به‌دلیل قانونمند‌بودن پدرش و تاثیر این موضوع بر رفتار سعید، حرف‌هایی درباره رعایت قانون می‌زند که باعث تعجب اطرافیانش می‌شود و در‌عین‌حال، مورد توجه افراد خانواده است. او به‌ نوعی رفتار عاقلانه دارد و از شیطنت‌های کودکانه دور است و تمام اعضای خانواده او را دوست دارند.
معمار: پدر‌بزرگ سعید کوچولوست و فردی پایبند به سنت. خودرو او یک بنز 6 سیلندر است که دائما مشکل دارد و مصرف بنزینش زیاد است. در ساخت‌وساز ساختمان هم به همان شیوه‌های سنتی پایبند است و همین موضوع باعث گوشزد توصیه‌های ایمنی و ایجاد مبحث   19(مقررات ملی ساختمان) و تبصره 13 (گازسوز شدن و کم‌مصرف شدن خودروها) شده‌است. با این حال گاهی، دیگر اعضای خانواده از راهنمایی‌های او به‌عنوان بزرگ‌تر خانواده استفاده می‌کنند.
آقای ایمنی: از شخصیت‌های قدیمی انیمیشن‌های شرکت گاز است که در سری جدید، در ابعاد کوچک ظاهر و غیب می‌شود و در همین رفت‌وآمدها، پیام‌های ایمنی خود را می‌گوید.
اوس حبیب و همسرش صغری خانم نیز از شخصیتهای دوست داشتنی انیمیشنهای شرکت گاز هستند.در قسمتی که صغری می خواست رانندگی یاد بگیرد.اتفاقات و دیالوگها به گونه ای بود که این قسمت خیلی مورد توجه بینندگان قرار گرفت. 

 انیمیشن ایران و بایدها

http://www.cartoon3000.com

خلاصه:  عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان، عدم شناخت امکانات انواع فیلم‌های انیمیشن، عدم نظارت صحیح بر شرکت‌ها و موسسات خصوصی، فقدان سیستم پخش در فیلم‌های انیمیشن، عدم تربیت افراد متخصص، عدم تامین مالی افراد، عدم رعایت اصول صحیح کارگردانی و... از جمله مشکلات انیمیشن در ایران است.

بیش از چهل سال از ورود ایران به عرصه انیمیشن می‌گذرد و این مدت فرصت خوبی بوده تا کشورمان به یکی از تولیدکنندگان انیمیشن تبدیل شود، اما چنین اتفاقی رخ نداده است.
با نگاهی به تاریخ تولید فیلم‌های انیمیشن در سایر کشورها می‌بینیم که اغلب آنها در همین مدت زمانی توانسته‌اند خود را به‌عنوان تولیدکننده انبوه به جهانیان معرفی کنند و از خود می‌پرسیم چرا این اتفاق در ایران روی نداده است؟‌
عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان، عدم شناخت امکانات انواع فیلم‌های انیمیشن، عدم نظارت صحیح بر شرکت‌ها و موسسات خصوصی، فقدان سیستم پخش در فیلم‌های انیمیشن، عدم تربیت افراد متخصص، عدم تامین مالی افراد، عدم رعایت اصول صحیح کارگردانی و... از جمله مشکلات انیمیشن در ایران است.
آنچه باید به آن دقت شود این است که مشکلات مذکور، گاه لازم و ملزوم یکدیگر و گاه خود ناشی از مشکلات عمده‌تری هستند، از این‌رو به نظر می‌رسد که اولین گام در راستای حل مشکل انیمیشن ایران تغییر در نگرش به مسئله تولید انیمیشن است.
لذا مشکلات عمده سینمای متحرک‌سازی در ایران را می‌توان به چهار بخش اصلی عدم نگرش به انیمیشن به‌عنوان صنعت،‌سیاستگذاری دولتی، ناکارآمدی سیستم آموزش و مشکل در بازار عرضه محصولات انیمیشن تقسیم کرد.
اگر به تاریخ انیمیشن ایران نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که سیستم تولید کلا برساختن فیلم‌های کوتاه و جشنواره‌ای استوار بوده است، در حقیقت نگاه کلی حاکم بر سینمای متحرک‌سازی ما مبتنی بر نگرش هنری رمانتیک بوده است.
اولین گام در تولید انبوه انیمیشن، پذیرفتن این نکته است که فیلم تولیدی برای عموم تهیه می‌شود و علاوه بر زاویه هنری باید اصل برگشت سرمایه‌ نیز رعایت شود. پذیرش این نکته می‌تواند هم نگرش آموزشی در دانشگاه‌ها را تغییر داده و هم سیاستگذاری‌ها را دچار تحول کند.
در کشورهایی نظیر ایران که اغلب صنایع کلیدی را دولت در اختیار دارد، یک مشکل طبیعی در همه صنایع، نگاه اصلی به حمایت دولتی است. بخصوص که دولت بر روی مسائل فرهنگی تاکید ویژه‌ای دارد.
همچنین برنامه‌ریزی‌های دولتی باید به گونه‌ای باشد که بتواند در مدت زمانی مشخص سینمای به شکل عام و سینمای انیمیشن به شکل خاص را به هنری عام‌پسند و پرمخاطب تبدیل کنند.
تا در پی آن بتوان بر روی تاثیر ارشادی آن گفتگو کرد واگر این‌گونه نشود نوع سیاستگذاری و هر شکل از برنامه‌ریزی بی‌فایده خواهد بود.
تغییر نگرش سیاستمداران و برنامه‌ریزان عرصه فرهنگ از تولید صرفا آموزشی به تولید انبوه آموزشی، مهمترین نکته‌ای است که اگر اتفاق بیفتد بسیاری از مشکلات مربوط به سیاستگذاری‌ها حل خواهد شد.
متاسفانه سیستم آموزشی انیمیشن در ایران مبتنی بر نگرش هنرسالار و به دور از تفکر تولید انبوه است.
در این سیستم آموزشی هر دانشجو همه تخصص‌های مورد نیاز در عرصه انیمیشن را به شکل کلی می‌آموزد. به گونه‌ای که در انتهای تحصیل بتواند به تنهایی فیلم تولید کند.
این در حالی است که آموزش فیلم زنده، سیستم براساس تعیین گرایش هر فرد تعیین شده است به این معنی که نظام آموزشی بر این مبنا تنظیم شده که هر دانشجو در یک رشته متخصص شود تا در یک صنعت سینما جایگاه ویژه خود را بیابد، اما در آموزش انیمیشن چنین نیست. در نتیجه فارغ‌التحصیلان رشته انیمیشن اغلب با پایان دوره نمی‌دانند دقیقا در کجای سیستم تولید قراردارند.
 

 

نویسنده : امیر خلیل‌زاده

منبع : روزنامه رسالت

انتخابات داخلی هیات مدیره انجمن فیلمسازان انیمیشن ایران (آسیفا) برگزار شد
تهران- خبرگزاری ایسکانیوز: با برگزاری اولین جلسه هیات مدیره جدید انجمن آسیفا، انتخابات داخلی هیات مدیره برگزار شد.
به گزارش روز شنبه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"، به نقل از روابط عمومی انجمن فیلمسازان انیمیشن ایران آسیفا، در این جلسه که با حضور اعضای اصلی، علی البدل و بازرس انجمن برگزار شد، دکتر نورالدین زرین کلک به عنوان ریاست هیات مدیره آسیفای ایران و اسماعیل شرعی به عنوان خزانه دار و دبیر جلسات هیات مدیره و روانبخش صادقی به عنوان مدیرعامل انجمن انتخاب شدند.
به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، جلسه مجمع عمومی انجمن فیلمسازان انیمیشن در روز یکشنبه 26 خرداد در خانه سینما و با مشارکت و حضور گسترده اعضای انجمن برگزار و علاوه بر اعضای هیات مدیره، روزبه جعفرزاده به عنوان بازرس انجمن و آزاده جنود به عنوان بازرس علی البدل انتخاب شدند./07/120

دیدنی

http://blogoscoped.com/files/stripes.html

 

    دیدار معاونت مجلس و امور استانها از صبا

  24 تیر 1387

 

سیدرمضان موسوی‌مقدم در دیدار با رئیس و مدیران مرکز صبا از تلاش‌های انجام شده در این مرکز برای تولید انیمیشن قدردانی کرد. به گزارش کارتون3000 ، روابط عمومی مرکز صبا اعلام کرد در این دیدار معاون امور مجلس و استان‌های صدا و سیما صحبت رئیس رسانه ملی را که امسال را سال انیمیشن نامگذاری کرده یادآور شد و اظهار امیدواری کرد با ادامه همین روند صدا و سیما تا دو سال آینده از خرید محصولات انیمیشن دنیا بی‌نیاز شود و به خودکفایی برسد. در این دیدار موسوی مقدم پیشنهاد برگزاری یک جشنواره بین‌المللی انیمیشن را با کمک معاونت مجلس و امور استان‌ها به مرکز صبا داد و خواستار همکاری بیشتر صبا در جهت بسترسازی تولید انیمیشن با حمایت این مرکز در جهت آموزش نرم افزاری، سخت افزاری و نویسندگی فیلمنامه انیمیشن شد. معاون مجلس و امور استان‌ها با اشاره به صنعت تولید انیمیشن خواستار سرمایه گذاری مناسب در این بخش شد و انیمیشن را محملی خوب برای انتقال مفاهیم به کودکان و نوجوانان دانست. وی از صبا خواست ضمن ارائه طرح و برنامه مناسب همچون گذشته با حمایت بیشتر از مراکز استان آنها را در ساخت مجموعه‌هایی با موضوع‌های قومی و محلی و بومی یاری کند. در این دیدار مقصود نعیمی ذاکر رئیس مرکز صبا ضمن ارائه گزارشی از تولیدات دو سال اخیر مرکز که در حدود 450 ساعت بوده، از ارسال انیمیشن‌های تولیدی داخل به شبکه‌های سراسری و استانی خبر داد. رئیس مرکز صبا ضمن حمایت از برگزاری یک جشنواره بین المللی با حمایت معاونت مجلس و امور استان‌ها گفت: آماده همه گونه حمایت سخت افزاری و نرم افزاری مراکز استان‌ها در جهت تولیدات با کیفیت مناسب هستیم.

در حاشیه خبر : مرکز استانها با ۳۲ مرکز عملا یکی ازتولید کنندگان عمده انیمیشن در ایران به شمار می روند . بطور تقریبی هر استان یکساعت تولید انیمیشن در سال دارد که اغلب آنها امسال به تولید انیمیشن بیشتر نیز رو آورده اند.با اعلام سال ۸۷سال انیمیشن از سوی ریاست صدا و سیما عملا اتفاقات جدیدی در راه خواهد بود . مشارکت صبا و مرکز استانها برای تولید انیمشن عملاسرآغاز تولید بیشتر انیمیشن درکل ایارن خواهد بود. پیشنهاد جشنواره بین المللی  انیمیشن اگر فقط در زمینه تولیدات تلویزیونی باشد ونه فستیوالی میتواند به رشد و ارتقا تولیدات انیمیشن تلویزیونی بیافزاید. جشنواره سریالها و فیلممهای بلند انیمشن تلویزیونی  میتواند در کنار جشنواره پویانمایی در رشد  انیمیشن ایران موثر واقع شود.

مدیرکل صداوسیمای مرکز کرمان از تولید 850 دقیقه انیمیشن در سال 87 خبر داد.

حجت‌الاسلام موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اعلام این خبر اظهار کرد: تعهدی که در زمینه‌ی تولید سالانه‌ی انیمیشن در سال‌های پیش و چه سال جاری برای مرکز کرمان در نظر گرفته شده، 60 دقیقه بوده است، اما با برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته قصد ساخت 850 دقیقه انیمیشن داریم.

وی همچنین با اشاره به ساخت برنامه‌های مستند در این مرکز گفت: در سال 86 در این زمینه‌ها مستندهای خوبی ساختیم. به طوری که 32 مستند تولید کردیم که کار بزرگ و بی‌سابقه‌ای بود. این مستندها درباره‌ی معرفی مفاخر استان کرمان، فرهنگ، آداب و رسوم و طبیعت گیاهی و جانوری بود.

موسوی افزود: در سال‌جاری مستندهایی درباره‌ی تعدادی از مسجدهای مهم استان کرمان تولید می‌کنیم. علاوه بر آن مستندی درباره‌ی تپه‌های «کنارصندل» جیرفت می‌سازیم. تولید یک مستند در زمینه‌ی روستای تاریخی میمند را نیز در نظر داریم. همچنین قصد داریم آثاری را درباره‌ی چهره‌های فاخر کرمان مانند هوشنگ مرادی کرمنی تولید کنیم.

مدیرکل صداوسیمای مرکز کرمان با اشاره به سریال‌های این مرکز گفت: مهم‌ترین سریال در دست ساخت «خانه‌ی مهر» است؛ تولید و چندین فیلم تلویزیونی نیز برای سال جاری پیش‌بینی شده است و در تلاش هستیم که تعداد آن‌ها را افزایش دهیم و کارهای فاخر بیشتری بسازیم.

وی درباره‌ی فعالیت‌های فنی مرکز کرمان اظهار کرد: استان کرمان پهناورترین استانی است که جمعیت در سطح آن توزیع شده است و فعالیت‌های فنی به ویژه در زمینه‌ی پوشش شبکه‌های مختلف در آن انجام شده است. به گونه‌ای که تلاش کرده‌ایم پوشش اغلب شبکه‌ها را در سطح استان تکمیل کنیم. از جمله اقدامات خاص صورت‌گرفته توسعه پوشش 70 درصدی شبکه قرآن و معارف سینما در سطح استان در سال گذشته بوده است که در نوع خودکار بی‌سابقه‌ای در کشور محسوب می‌شود.

موسوی در پایان گفت: با توجه به اهمیت مناطق جنوبی استان کرمان در پایان سال 86، 25 ایستگاه و 70 فرستنده را در این مناطق راه‌اندازی کردیم. بدین‌ترتیب روستایی باقی نمانده است که بیش از 20 خانوار جمعیت داشته باشد اما دست‌کم چهار شبکه‌ی سراسری و شبکه استانی را دریافت نکند.

 

 

 

 

معاون امور مجلس صدا و سیما:

تولید انبوه فیلمهای انیمیشن مهمترین اولویت رسانه ملی است

 

گرگان – خبرگزاری مهر : معاون امور مجلس و استانهای صدا و سیمای کشور گفت: تولید انبوه فیلمهای انیمیشن و پویا نمایی مهمترین اولویت سال جاری رسانه ملی است.

به گزارش خبرنگارمهر، حجت الاسلام  سید رمضان موسوی مقدم عصر جمعه در حاشیه آیین تودیع و معارفه مدیرکل صدا و سیمای گلستان در گفتگو با خبرنگاران افزود : اتخاذ این الویت به این دلیل است که بیشترین شمار مخاطب رسانه ملی را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهد بنابراین برنامه سازی برای این قشر اهمیت زیادی دارد.

وی اظهار داشت : هیچ محدودیتی برای صدا وسیمای مراکز استانها در تولید فیلمهای پویانمایی و تله فیلم وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد:  این مراکز باید در تولید این مجموعه به کیفیت برنامه ها توجه ویژه ای داشته باشند و کیفیت را فدای کمیت نکنند.

تاکید بر تاسیس شبکه  کودک

- تاریخ خبر: 02/04/1387

معاون سیمای جمهوری ا سلامی ایران بر لزوم تاسیس شبکه مستقل ورزش ، مستند و کودک و نوجوان تاکید کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، دکتر میرباقری درنشست رسانه ای با حضور خبرنگاران درپاسخ به پرسشی مبنی بر این که چرا شبکه مستقل کودک و نوجوان ایجاد نمی شود گفت :ما باید در حوزه تولید اعمال نظر داشته باشیم ،زیرا به علت برخی محدودیتها به جای افزایش شبکه های جدید ، تلاش کرده ایم کیفیت برنامه ها را افزایش دهیم .

وی افزود: البته ما باید شبکه های جدیدی ایجاد کنیم همچنان که به گفته رئیس سازمان صدا و سیما شبکه مستقل ورزش ، مستند و کودک و نوجوان تاسیس می شود اما تا زمان تاسیس این شبکه ها ، شبکه دو سیما به طور ویژه به تهیه و پخش برنامه های کودک و نوجوان اختصاص یافته است.

معاون سیما در پاسخ به پرسش دیگری درباره برنامه های این معاونت برای تولید ویژه برنامه های مناسبتهای شاد گفت: تنها ساختار ما برای ویژه برنامه های مناسبتهای شاد ، گفتگو نیست بلکه در تلاش هستیم تا مجموع ساختارها اعم از سریال ، مستند ، تله فیلم ، انیمیشن و برنامه های ترکیبی بتواند با برنامه های شاد نسبت برقرار کند تا از همه این ظرفیتها استفاده شود.

میرباقری افزود: باید در شاکله فکری تهیه کنندگان در نحوه و کیفیت تولید برنامه های شاد تغییر ایجاد شود و اکنون در چنین وضعی قرار داریم.

 

 

انیمیشن "ستاره لارا"  28 تیر از شبکه تهران پخش می‌شود.
این انیمیشن محصول مشترک آلمان و بلغارستان در سال 2004 است. کارگردانی را پیت دی رایکر و تیلور روتکرچ به طور مشترک بر عهده دارند.
داستان این انیمیشن درباره دختر کوچکی به نام لارا است. او که از نقل مکان به خانه جدید راضی نیست دوست دارد هر روز صبح از پنجره درخت کنار خانه را ببیند و با دوستان محله قبلی رفت و آمد کند. در شب اول حضور در خانه جدید، ناگهان ستاره ای از آسمان در پارک کنار خانه سقوط می کند و با لارا دوست می شود. آنها اوقات خوبی را سپری می کنند تا اینکه ...
انیمیشن "ستاره لارا" برای مخاطب کودک مناسب تشخیص داده شده است.
این انیمیشن جایزه طلایی بهترین فیلم کودک را از جوایز فیلم آلمان دریافت کرد. هزینه تولید آن سه میلیون و 400 هزار یورو بوده و یک میلیون و300 هزار نفر در آلمان فیلم را دیده اند.

 

انیمیشن های آتش نشانی در تلویزیون

مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی تهران از ساخت مجموعه آموزشی -انیمیش 125 و پخش آن از شبکه های تلویزیونی خبر داد.
به گزارش شبکه خبر ، بهروز تشکر در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبرگفت : مجموعه انیمیشن 125 به کارگردانی سعید بیدختی ساخته شده است و بزودی پخش آن در شبکه های تلویزیونی آغاز می شود.

وی افزود : انیمیشن 125 با موضوع های مختلف ایمنی و به سفارش سازمان آتش نشانی ساخته شده است که در هرقسمت شخصیت های نجات ، نشاط و حیات حضور خواهند داشت و ماجراهای جدیدی را همراه با یک پیام ایمنی خلق می کنند.

مدیر روابط عمومی آتش نشانی تهران با اشاره به اینکه زمان هر قسمت بین 60 تا 120 ثانیه متغیر است گفت : در قسمت اول به معرفی شخصیت ها و شماره 125 پرداخته شده است و قسمت دوم این مجموعه نیز با عنوان چهارشنبه سوری به خطرهای ناشی از بازی با مواد محترقه اشاره می کند.

تشکر هدف از ساخت این مجموعه را فرهنگ سازی و پیشگیری از حوادث اعلام کرد و افزود: چون بخشی از حوادث متوجه کودکان و حتی ممکن است ، عامل آن نیز این گروه سنی باشند . بنابراین برای جذابیت بیشتر مخاطبان بویژه کودکان تیزرهای انیمیشن 125 به صورت موزیکال تهیه می شود.

وی گفت : تهیه کننده این برنامه علی سلیمی است و سیاوش و جعفر خدایی به ترتیب به عنوان مدیر تولید و سرپرست انیماتورها از عوامل اصلی این کار محسوب می شوند.

سایر عوامل تهیه و تولیداین مجموعه بهنام صبوحی (شاعر) شهرام شیرزادی و همچنین انیماتورها سیاوش خدایی ، سعیدکلهر ، زینب نعمت زاده ، حسن خدایی و مریم ابوذری هستند.

 

 

 

 
 

از سوی سازمان تبلیغات اسلامی/

انیمیشن‌های مذهبی حمایت می‌شوند

با هدف حمایت از برنامه‌های فرهنگی تشکلهای دینی و تغذیه فکری اقشار مختلف جامعه به ویژه نونهالان، نوجوانان و جوانان، چگونگی حمایت از نرم‌افزارهای فرهنگی و انیمیشن‌سازی مذهبی بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان تبلیغات اسلامی اعلام کرد: این طرح هم ‌اکنون در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران درباره زندگینامه پیامبران و ائمه اطهار (ع) در حال اجراست.

سازمان تبلیغات اسلامی با گسترش اجرای آن می‌تواند به الگوسازی مناسب برای برگزاری مراسم‌ ملی و مذهبی، محتواسازی و رونق ‌بخشی به برگزاری عزاداریها در راستاب وظیفه مهمی که شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده سازمان گذاشته، کمک شایان توجهی خواهد بود.

سازمان تبلیغات اسلامی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی براساس مصوبه 603 مورخ 11 اردیبهشت 86 مسئولیت ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌ای مذهبی را عهده ‌دار شده است.

 پیشرفت در ساخت انیمیشن زندگی پیامبر اعظم(ص)

 

مبنای محتوایی فیلمنامه «آخرین فرستاده» براساس کتاب «فروغ ابدیت» تألیف استاد جعفرسبحانی بوده که توسط کوروش برزگر به نگارش درآمده است.

آفتاب: مراحل پیش تولید پروژه عظیم مجموعه انیمیشن «آخرین فرستاده» که با موضوع روایت زندگی پیامبر اعظم(ص) برای شبکه جهانی سحر تهیه می شود، به سرعت در حال سپری شدن است.

به گزارش سرویس هنر آفتاب، داریوش دالوند تهیه کننده انیمیشن«آخرین فرستاده» با اعلام این خبر افزود: «این مجموعه داستانی در حال حاضر در مرحله
consept art (طراحی مفهومی) به سر می‌برد و تاکنون 50 درصد از کار را پشت سر گذارده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریور ماه به طول انجامد».

وی در این مورد توضیح داد: «در این مرحله در واقع به طراحی مفهومی و ریشه‌ای کاراکترها و تعریف آنها از لحاظ هنری و ساخت فضای اصلی کار به لحاظ گرافیکی و تصویری پرداخته می‌شود، به عبارت دیگر مراحل نظری و تئوریک تعریف کاراکترها و ... در
consept arting مورد پردازش قرار می‌گیرد و با مشخص شدن فضای اصلی پروژه، مرحله سه بعدی سازی آن نیز به سرعت آغاز خواهد شد».

دالوند در ادامه با بیان آن‌که تاکنون دکوپاژ 10 قسمت آغازین کار به اتمام رسیده، اضافه کرد: «همچنین کار
story board 10 قسمت مذکور به طور موازی و همزمان در حال انجام است و بک گراند سازی آن نیز مشخصا از چند روز آتی وارد فاز اجرایی خواهد شد».

دالوند در همین رابطه تعداد کاراکترهای قطعی شده فعلی کار را 1750 شخصیت و تعداد لوکیشن‌ها را 50 لوکیشن اصلی دانسته و امکان افزایش کاراکترها یا لوکیشن‌های اصلی و فرعی را نیز منتفی ندانست».

داستان مجموعه انیمیشن «آخرین فرستاده» در رابطه با زندگی پیامبر اسلام (ص) است که از زبان کاراکتر محوری مجموعه یعنی سلمان فارسی صحابی ایرانی رسول اکرم (ص) برای پسر بچه‌ای از اهالی شهر مداین –جایی که هم اینک سلمان به عنوان حاکم آن شناخته می شود- روایت می‌گردد».

مبنای محتوایی فیلمنامه «آخرین فرستاده» براساس کتاب «فروغ ابدیت» تألیف استاد جعفرسبحانی بوده که توسط کوروش برزگر به نگارش درآمده است و حجت الاسلام والمسلمین مظفر سالاری نیز با بهره گیری از مشاوره و کارشناسی تاریخی و معارفی حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین فکور و حجت الاسلام والمسلمین مرتضی دانشمند به بازنویسی مجدد آن برای دو بار متوالی پرداخته است.

کارگردانی مجموعه انیمیشن «آخرین فرستاده» با کیانوش دالوند است و سایر عوامل آن نیز که تاکنون مشخص شده اند عبارتنداز:
consept art کار: قاسم فراهانی، story board ساز: محمد دریایی و مدل سازان 3 بعدی: فرزاد دالوند به همراه کوروش دالوند.

مدت زمان مجموعه انیمیشن «آخرین فرستاده» 750 دقیقه در قالب50 قسمت 15دقیقه ای پیش‌بینی شده و برنامه‌ریزی اولیه گروه سازنده «آخرین فرستاده» برای تحویل قسمت نهایی، سال 88 است. به این ترتیب دالوند و همکارانش که به طور همزمان ساخت مجموعه انیمیشن «کودک و اشغالگر» را هم برای شبکه جهانی سحر بر عهده دارند، دو سال کاری پرتلاش را برای به ثمر رساندن این پروژه سنگین پیش رو دارند.
در حاشیه :

۱۷۵۰ شخصیت !!!!! من که گیج شدم!

 

شصت و ششمین نشست کانون فیلم معناگرا عنوان شد؛

بنی‌اردلان: انیمیشن می‌تواند ابزاری برای سینمای معناگرا باشد

خبرگزاری فارس: «اسماعیل بنی اردلان» گفت: فیلم «هورتون» بر اساس داستانی با عنوان «دکتر سئوس و هورتون» ساخته شده، داستانی که حدود 50 سال پیش نوشته شده و تیراژ دو میلیونی هم داشته است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، بنی‌اردلان ادامه داد: فیلم بر دو محور تاکید دارد، اول اینکه «کوچکی هر موجود، دلیلی بر نادیده گرفتن آن نیست» و جمله دوم که تم اصلی کتاب هم بر آن تکیه دارد، این است که «آیا چیزی که نمی‌بینیم و نمی‌شنویم و حس نمی‌کنیم وجود ندارد؟». این نکات محوری فیلم، از انجیل اقتباس شده است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: نکته‌ای که در این فیلم مطرح می‌شود بحث ایمان به امر غیب است و این موضوع محوری را می‌خواهد به کودکان و با زبان آنها یاد دهد.
این کارشناس سینما در ادامه اظهار داشت: توسعه دانش این امکان را می‌دهد که معانی ناگفتنی به صورت دیداری در معرض دید مخاطبان قرار گیرد؛ انیمیشن این فرصت را می‌دهد که معانی عمیق را به صورت ساده ارایه کنیم و از این جهت ابزاری برای سینمای معناگرا محسوب می‌شود.
بنی اردلان افزود: این فیلم با استقبال خوبی از سوی مخاطبان به ویژه خانواده‌ها رو به رو شده و توانسته مفاهیم خود را به خوبی منتقل کند و حتی کلیسا نیز از این فیلم حمایت کرده است.
انیمیشن «هورتون» در شصت و ششمین نشست کانون فیلم معناگرا، روز جمعه 24 خرداد به نمایش درآمد‌.
محسن آزرم منتقد سینما نیز در این نشست گفت: گنجینه گران بهایی از ادبیات در کشور ما وجود دارد اما آنگونه که شایسته است از آن بهره نگرفته‌ایم همانطوری که می‌بینید هورتون بر اساس داستانی با عنوان دکتر سئوس و هورتون ساخته است.
وی ادامه داد : فیلم‌های کودکان و نوجوانان امروز نقشی آموزشی ایفا می‌کنند و ما در آن‌ها می‌توانیم آمیزه‌ای از مذهب، ادبیات و حتی عرفان را ببینیم، بدون اینکه مخاطب آن را پس بزند.
وی تصریح کرد : جستجو برای وضعیت بهتر و اهمیت خانواده دو نکته اساسی فیلم هورتون به شمار می‌رود که در فیلم‌های سال‌های اخیر هالیوود همواره به آن تاکید شده است.
عبدالله‌اسفندیاری در ادامه گفت: داستان‌های ادبی ما مثل شاهنامه، منطق الطیر، حکایات سعدی و کلیله و دمنه از ظرفیت نمایشی و تصویری بالایی برخوردار هستند و حتی معانی عمیقی در آن‌ها مستتر است که می‌توان با بهره‌گیری از تکنیک‌های انیمیشن , آثار تاثیر گذاری بر اساس این داستان ها برای بزرگ تر ها و کودکان خلق کرد , آثاری که ممکن است مفاهیم آن ها توسط کودکان درک نشود اما ذهن آن ها درگیر کرده و در بزرگسالی توسط آن ها درک می شود.

وحیدنصیریان: انیمیشن «قلب سیمرغ» سال88 آماده نمایش مى‌شود

خبرگزاری فارس:انیمیشن سینمایی «قلب سیمرغ» به کارگردانی «وحید نصیریان» پس از دو سال فعالیت،اوایل سال 88 آماده نمایش مى‌شود.

«وحید نصیریان» در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینمایی فارس اظهار داشت:این پروژه کاری بسیار سخت و حساس است و ما برای بهبود کیفی آن حساسیت زیادی داریم که اگر این حساسیت‌ها وجود نداشت، شاید کار خیلی زودتر به اتمام می‌رسید.
وی ادامه داد:بخش عظیمی از کار به پایان رسیده و حدود 65 درصد از تولید این انیمیشن پیش رفته است.به احتمال زیاد اواخر امسال یا اوایل سال آینده آماده نمایش می شود.
نصیریان با اشاره به برگزاری ورک‌شاپی از این پروژه گفت:ورک شاپ در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی داشته باشیم تا مراحل مختلف تولید این انیمیشن را ارائه کردم. در این ورک‌شاپ بخش‌هایی از فیلم که آماده شده،نمایش داده ‌شد.‌
براین اساس، این انیمیشن بلند برداشتى آزاد از شاهنامه فردوسى و هفت خان رستم است، اما داستان در سال 2800 اتفاق مى‌افتد. در این زمان یک رستم جدید به دنیا مى‌آید که با قلب سیمرغ براى جنگ با بدى‌ها تلاش مى‌کند.
بنابرگزارش فارس، تکنیک ساخت «قلب سیمرغ» ترکیبی از تکنیک دوبعدى و سه بعدى کامپیوترى است.
وحید نصیریان و مرکز گسترش سینماى مستند و تجربى تولید این پروژه را به عهده دارد.نصیریان پیش از این فیلم‌هاى انیمیشن اینک انسان، قفس، ضدنور و حفره را ساخته و جوایز متعددى از جشنواره هاى مختلف را به خود اختصاص داده است. 

مجیدی کارگردان انیمیشن سینمایی می‏شود

 

مجید مجیدی طرح انیمیشن سینمایی «سامراء» را با موضوع کودکان و تخریب سامراء نوشته است که احتمالا خودش آن را کارگردانی خواهد کرد.
    
«مجید اسماعیلی» تهیه‌کننده این پروژه در این زمینه به خبرنگار سینمایی فارس گفت: سرمایه‌گذار این فیلم انیمیشن دانشگاه امام صادق(ع) است و باهدف دستیابی مخاطب بین‌‌المللی، موضوع تخریب سامراء را به تصویر خواهد کشید.

وی افزود: این پروژه تأکید بر کودکان سامراء دارد و در فضایی کودکانه و برای بچه‌هایی که فرامذهبی هستند، ساخته می‌شود.
این تهیه‌کننده ادامه داد: موضوع این انیمیشن تأکیدی بر شیعه و سنی ندارد و بحث اتحاد اسلامی را مورد توجه جدی قرار می‌دهد. تأکید ما بر این است که تخریبی که در سامرا صورت گرفته خارج از فضای دینی و حتی انسانی بوده است.
اسماعیلی درباره اینکه چرا فرمت انیمیشن برای این کار در نظر گرفته‌ شده، گفت: انیمیشن مخاطبی فراگیر دارد و به همین دلیل تصمیم گرفتیم که این موضوع را در فرمت انیمیشن بسازیم.

این تهیه‌کننده با بیان این نکته که طرح این انیمیشن را «مجید مجیدی» نوشته است، گفت: احتمالا کارگردانی این انیمیشن را نیز آقای مجیدی انجام خواهند داد، و مذاکرات لازم در این زمینه در حال انجام است.

وی درباره مراحل آماده سازی این انیمیشن گفت: مراحل مدل سازی حرم انجام شده و در مرحله تهیه تکچر هستیم که حدود یک ماه و نیم دیگر آماده می‌شود و با عنایت اهل بیت اطهار(ع)، مراحل بعدی آن نیز پیش خواهد رفت.

به گزارش فارس، آذر ماه سال گذشته «مجید مجیدی» ضمن حضور در در تجمع اعتراض آمیز جنبش دانشجویى مردمى مقابل دفتر سازمان ملل متحد در تهران و انتقاد به مجامع بین‌المللى نسبت به سکوت مجامع‌بین‌المللی نسبت به تخریب حرمین عسکریین(ع) در سامرا گفته بود: چطور وقتى مجسمه بودا تخریب شد درباره آن فیلم ها ساخته شد، راهپیمایى‌ها ترتیب یافت و سازمان‌هاى بین‌المللى سخنان زیادى سر دادند؟ آنها حتى به این حرمین، به عنوان ابنیه تاریخى هم نگاه نکردند و این مظلومیت شیعه است.

او در آن مراسم تاکید کرده بود: به عنوان کوچک‌ترین عضو جامعه هنرى کشور باید بگویم که ضایعه بزرگ هتک حرمت حرمین عسکریین(ع) بر روى دوش آحاد جامعه سنگینى مى‌کند. ما به عنوان یک هنرمند و یک شیعه نسبت به باورهایمان کوتاه نخواهیم آمد.

 

ایده
علی از نوع جهانشاهی
قبل از اینکه فکرهایتان را دور بریزید  بار دیگر آنها را مرور کنید.

 

 

   + سید علیرضا گلپایگانی - ٥:۳٦ ‎ب.ظ ; دوشنبه ٢٤ تیر ۱۳۸٧