انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته اول خرداد87

پهلوانان در شبکه ١

پخش مجموعه پهلوانان از شبکه یک

 هر روز !ساعت ۱۷:۳۰تا۱۷:۴۵

به هر حال پخش کار بخشی از دستمزد عوامل سازنده اثر است. گرچه هنوز نمیدونم پخش اینگونهیعنی هر رزو پخش کردن که تا حالا سابقه نداشته آیا تمامی آن دستمزد ( معنوی ) را در بر میگیرد یا خیر.به هر حال در آغاز سری دوم مجموعه پهلوانان برای دست اندرکاران شرکت حرکت کلیدی نوید دیده شدن و ارزیابی را میدهد.چقدر خوب بود که در ایام غیر امتحان دانش آموزان بود. نکنه برای کاری که سه سال صرف تولید آن شده صرفا برای پر کردن آنتن و احیانا جای عمو پوررنگ را که بخاطر فصل امتحانات به مرخصی رفته پر کرده است !چقدر دوست  داریم که کار را ببینند و لذت ببرند. خواست زیادی است !نه؟

آیا واقعا هر روز پخش کردن پهلوانان  به نفع صبا و سازندگانش است !! آیا صبا برای اینگونه پخش کردن تولیداتش  نباید  عکس العمل نشان بدهد. پخش نامناسب کار نوعی بی توجهی به زحمت و هزینه ای است که برای آن شده است .

در روز دوشنبه۶ خرداد قسمت اول مجموعه دوباره و بدون دلیل پخش شد!!و این در حالی بود که روز چهارشنبه ۱ خرداد نیزاین قسمت پخش شده بود!!

سلام آقای گلپایگانی....کاملا تصادفی شبکه یک رو انتخاب کرده بودم که انیمیشن پهلوانان شروع شد...راستش قبلا که عکس یا پوسترشو در وبلاگ دیده بودم فکر نمیکردم کار اینقدر جذاب باشه ..اول تنها نشستم و کار رو تا آخر دیدم... اما از دیروز  همه اعضای خانوادم یکی یکی از تو اتاقاشون اومدن بیرون و گفتن چه فنی؟هندی چیکار کرد؟طلسمه چی بود؟خانواده منظورم بزرگترهان ...شامل مادرو خواهرو برادرو....لبخندیه چیزی که برام خیلی جالب بود شباهت این کار با خود شما و آقای زرین آبادی بود...من تا حالا این سعادت رو نداشتم که از نزدیک هیچ کدوم شما رو ببینم اما با چیزایی که ازتون شنیدم حس میکنم کار مثل روحیه ی خودتونه.روان.ساده .صریح . شاد.  موفق باشید.
نویسنده:
ماهان کیان

5 خرداد 1387 - عصر 16:43
 از انیماتورهای ایران
 

کانون فیلم انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی عصر روز سه‌شنبه هفتم خرداد با حضور معاون سینمایی وزیر ارشاد در سالن سینما حقیقت رسما آغاز به کار می‌کند.

شماره خبر: 1279      بازدید: 2
انیماتورهای ایران - روابط عمومی مرکز گسترش اعلام کرد مراسم آغاز به کار این کانون ساعت 17 سه‌شنبه با حضور محمدرضا جعفری جلوه معاون سینمایی و برخی مسئولین، استادان، هنرمندان، دست‌اندرکاران و علاقمندان سینمای مستند در سالن سینما حقیقت برگزار خواهد شد.

در این مراسم از دبیر و اعضاء هیئت علمی نخستین همایش ملی انیمیشن ایران تقدیر و لوح افتخار و هدایایی به ارائه‌دهندگان مقالات برگزیده همایش اهدا می‌شود. این همایش دو روز اول اردیبهشت به همت این مرکز و فرهنگستان هنر، آسیفا، دانشکده‌های صدا ‌و سیما، هنر و تربیت مدرس، پویامهر و پیلبان انیمیشن در تهران برگزار شد.

نمایش انیمیشن‌های برگزیده "نوعی دیگر بودن" ماشاء‌الله محمدی (حاضر در بخش مسابقه جشنواره انسی)، "خواب" علیرضا چیتایی (حاضر جشنواره زاگرب)، "خانه امن" مریم کشکولی‌نیا (برگزیده خانه سینما)، "صفر درجه" امید خوش‌نظر(برگزیده چند جشنواره‌ داخلی و بین‌المللی) و انیمیشن مشهور "پیتر و گرگ" (برنده اسکار 2008) از دیگر برنامه‌های مراسم افتتاحیه‌ است.

برنامه مراسم افتتاحیه کانون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی راس ساعت 17 عصر سه‌شنبه هفتم خرداد در سالن سینما حقیقت در سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، شماره‌ 17 برگزار می‌شود.

یک انیمیشن اسرائیلی شانس اول نخل طلائی کن

 آقای فولمن در اوایل دهه ۸۰ در ارتش اسرائیل خدمت میکرده است .

در جشنواره سینمایی کن که اکنون در جریان است، نام یک مستند انیمیشن درباره کشتاری در خاورمیانه بر صدرعناوین فیلمهایی جای دارد که از نامزدان دریافت "نخل طلایی"، مهم ترین جایزه این جشنواره محسوب می شوند.

فیلم "والس با بشیر" به کارگردانی آری فولمن، تلاشی جسورانه و بحث انگیز برای نمایش قساوتی است که کارگردان در دورانی که در ارتش اسرائیل به خدمت مشغول بوده، آن را به چشم دیده است.

تهاجم به لبنان که با اسم رمز"عملیات صلح برای جلیله" نامیده شده، تلاشی بوده است برای تصرف خاک لبنان تا قلمرو بیروت، پایتخت این کشور.

این تهاجم با رویدادی پایان یافت که در نظر بسیاری، بدترین نمونه قساوت در سراسر تاریخ کشمکش عربها و اسرائیلی ها به حساب می آید، یعنی حادثه اردوگاههای پناهندگان صبرا و شتیلا که در طول تهاجم اسرائیل به آنها دست کم ۸۰۰ فلسطینی غیرنظامی کشته شدند.

این افراد در زمانی که نیروهای اسرائیلی اردوگاهها را محاصره کرده بودند، بدست نظامیان مسیحی هم پیمان با اسرائیل کشته شدند.

آقای فولمن هم یکی از این نیروها بوده است. فیلم او روایتی شخصی از آن رویداد است که با ابزار تصاویر انیمیشین بیان شده است. این سینماگر می گوید که حادثه صبرا و شتیلا را تا زمانی که شروع به ساختن این فیلم کرد، از ذهن خود بیرون رانده بود.

آری فولمن می گوید: "من حال بیش از هر وقت دیگر معتقدم که ما آلت دست شده بودیم، همه ما، به شکلی ناگوار آلت دست دیگران شده بودیم."

خشم و جنون

کارگردان اسرائیلی می گوید: "مجسم کنید ۱۸ ساله باشید و با هواپیما شما را به چنان جایی بفرستند. در فرودگاه بین المللی بیروت از هواپیما خارج می شوید و می بینید که مردم بدون هیچ دلیلی کشته می شوند. با مرور آن وقایع، جنون و خشمی که بر شما غالب می شود حتی از احساسی که من پیش از ساختن فیلم داشتم، قوی تر است. شاید دلیل این موضوع آن باشد که من طی پنج سال اخیر تشکیل خانواده دادم و صاحب سه فرزند شدم. فرزندانم هر سه پسرند. وقتی نگاهشان می کنم به خود می گویم که هیچ وقت نمی گذارم همان کارهایی را بکنند که من کردم. این فیلم یکی از چیزهایی که است که باید آنها را متقاعد کند در هیچ خشونتی شرکت نکنند."

منتقدان در جشنواره کن، "والس با بشیر" را فیلمی "سخت پرقدرت" و از نظر سیاسی "گدازنده" خوانده اند.

آقای فولمن هنگام ساختن این فیلم با بسیاری از دیگر سربازان اسرائیلی همدوره خود که مانند او از دوران خدمت در لبنان خاطراتی ناگوار داشته اند، گفت و گو کرده است. تماشاگر توصیفهای آنها را از خاطرات پراکنده شان همراه با تصاویرهنرمندانه انیمیشن، بر فیلم می شنود.

در سالی که اسرائیل شصتمین سالگرد تاسیس خود را بزرگ می دارد، یک روانپزشک در فیلم، "کشتارصبرا و شتیلا" را با "هولوکاست" مقایسه می کند.

ماشین کشتار

فولمن می گوید: "آنچه مورد توجه و علاقه ام بود، گاه شمار کشتار بود. من از خانواده ای هستم که اعضایش از بازماندگان واقعه هولوکاست بوده اند. در کودکی نمی توانستم بفهمم که ماشین کشتار چطور کار می کند. مردم کی از این وقایع آگاه شدند؟ چه تعدادی از آنها می دانستند؟ فکر می کنم این مسائل در مورد هر کشتار جمعی دیگر در هر جا که روی دهد، مهم باشد."

فولمن با به کارگیری موسیقی اوایل دهه ۱۹۸۰، در فیلمش از ریتم وساختاری استفاده کرده است که امید دارد آن را برای مخاطبان جوان جذاب کرده باشد. آقای فولمن که فیلم خود را "ضد جنگ" می داند می گوید: "فیلمهای ضدجنگ زیادی ساخته می شود. اما اگر این فیلمها را از نگاه نوجوانها بررسی کنید، می بینید که پیامی گمراه کننده دارند. درست است که در این فیلمها آنها شاهد بی ثمر بودن جنگ هستند، اما با دیدن آنها به شکلی تشویق می شوند که در چنین رویدادهایی شرکت کنند. تماشاگر جوان تشویق می شود که این حوادث را تجربه کند. من امیدوارم که وقتی جوانها والس با بشیر را می بینند به خود بگویند: نمی خواهم جزئی از چنین حادثه ای باشم. این چیزها ربطی به زندگی من ندارد.

 

فیلم سیاسی یک کارگردان اسرائیلی در جشنواره کن، نظر برخی منتقدان فیلم جهان را به خود جلب کرده است.

شماره خبر: 1269      بازدید: 14
انیماتورهای ایران - فیلم والس با بشیر، روایتی است انیمیشن از کشتار خونین فلسطینیان در سال ۱۹۸۲ میلادی به دست ارتش اسرائیل در اردوگاه های پناهندگان در بیروت.

نام این اردوگاه ها برای ایرانیان بسیار آشنا است: «صبرا و شتیلا»، چون دست بر قضا در ایران نیز بسیاری از هنرمندان عموما نزدیک به دولت، کشتار در اردوگاه های «صبرا و شتیلا» را به دستمایه آثار هنری – چه آثار نمایشی و چه ادبی – بدل کرده اند. هر چند که هیچ کدام از این آثار به اندازه فیلم کارگردان اسرائیلی توجه جهانیان را جلب نکردند.

اما این بار نام های «صبرا و شتیلا»، نه تنها در لا به لای بسیاری خبرهای سینمایی دیده می شود، بلکه روش تازه آری فولمن، کارگردان اسرائیلی برای ساخت این فیلم موجب شد تا توجه بسیاری از منتقدان نیز به فیلم «والس با بشیر» جلب شود.

فولمن برای تهیه این فیلم که روایت مستند این کشتار است، واقعه را به انیمیشن بدل کرده است.

نشریه اسکرین Screen در باره این فیلم اسرائیلی نوشته است: «والس با بشیر، به آسانی می تواند به یکی از قدرتمندترین پیام های این دوره کن بدل شود و خود را بر صدر فیلم های جنگ های قومیتی بنشاند.»

این نخستین بار است که هیئت انتخاب جشنواره کن، یک «انیمیشن مستند» را به بخش مسابقه راه داده است و بر اساس نشست های روزانه منتقدان که در آن فیلم های هر روز بررسی می شوند، والس با بشیر به عنوان یکی از بخت های اصلی نخل طلا معرفی شده است.

امانوئل بوردو، از منتقدان مجله سینمایی و با نفوذ کایه دو سینما در فرانسه نیز این فیلم را تا امروز به عنوان بهترین فیلم بخش مسابقه امسال در کن انتخاب کرده است.

 

2 خرداد 1387 - صبح 05:36
 از خبرگزاری فارس

انیماتورهای ایران - مهرداد رئیسی در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس گفت: پخش فیلم‌های انیمیشن در ساعت پخش برنامه‌های بزرگسال قدم جدیدی است که تلویزیون به تازگی برداشته که کاملا به جاست.
وی درادامه گفت: ما در روز جمعه شاهد بودیم که برای اولین بار یک انیمیشن «هورتن» در ساعت پخش فیلم‌های سینمایی بزرگسال شبکه دو سیما بودیم که اقدام بسیار موثری بود. زیرا انیمیشن‌ها گاهی اوقات با موضوعات بزرگسال و برای آنها ساخته می‌شوند و این اشتباه است که فکر کنیم انیمیشن‌ها فقط برای کودکان ساخته می‌شوند.
وی تصریح کرد: البته ما نیز در دوبله این اثر در اقدامی جدید دو شیوه مدرن و سنتی را در دوبله اثر به کار بردیم و ترجمه متن اثر پس از سی الی چهل سال برای اولین بار به صورت موزون درآمد و توسط استاد پیشکسوت «مرتضی احمدی» به صورت پیش پرده خوانی اجرا شد که شیوه اجرای سنتی بود. بخش پایانی اثر نیز دارای یک ترانه پاپ بود که ما آن را کامل ترجمه کردیم و با همان آهنگ و هماهنگ با همان ریتم به صورت فارسی اجرا کردیم که این اتفاق در دوبله ایران در بعد از انقلاب برای اولین بار رخ داده است.
وی اظهار داشت: این نحوه کار همه سلیقه‌ها را در دوبله جواب می‌دهد و ما تمام لیپ سینگ‌ها را هم به طور کامل رعایت کرده‌ایم و معادل سازی‌های اثر نیز به طور کامل رعایت شده است.
وی درادامه از دوبله انیمیشن «کنگ فو پاندا» به شیوه دوبله «هورتن» خبر داد و گفت: این انیمیشن نیز یکی از انیمیشن‌های روز دنیاست که از مضمونی طنز برخوردار است و به دلیل استقبال مخاطبان از دوبله انیمیشن «هورتن» قصد داریم آن را هم به همین شیوه دوبله کنیم.

 نقد:

آهان.....یعنی قراره هنگام انجام عملیات رزمی
سازهای کوبه ای ورزش باستانی ، پاندا کونگ فو رو همراهی کنند؟..........نیشخند
خندیدیم کلی.....
ولی از شوخی گذشته میخوام نکته ای رو در مورد فرمایشات جناب رییسی به عرض برسونم و اون اینکه:....بله برای بزرگسالان هم انیمیشن ساخته میشه و در ساعات مشخص شده خودش هم پخش میشه....اما این اثری که ایشان در موردش جرف زدند، کاریست که مخاطب کودک و نوجوان دارد....اما چون در سالنهای سینما والدین هم کودکانشان را همراهی میکنند، سازندگان اثر (بر اثر چند دهه تجربه) جذابیتهای  دیداری و شنیداری در کار لحاظ میکنند که برای بزرگسالان هم جذابیت داشته باشد و قابل دیدن و تعقیب کردن داستان.........و اما پخش آن در ساعت غیر معمول از سیما ، اگر به این هدف بوده که این انیمیشن موضوع بزرگسالانه داشته، کاری بیهوده بوده.....اما خوبی این کار این بود که ، کودکان ما که سینما ندارند ...پس اقلا از این طریق با این مقوله آشنا میشن و این فرهنگ درشون باقی میمونه.....که اگر روزی به امید خدا سینمای کودک ما رونق گرفت، دست پدر مادراشونو بگیرن و بگن : منو ببر این فیلمو ببینم!


شاد باشید
نویسنده:

فائز

یک نرم افزار برای کات اوت

سلام استاد

در رابطه با نرم افزار های ساخت کات اوت باید بگم که سایت رسمی نرم افزار
creatoon
مدتی است که اعلام کرده که از آنجاییکه تصمیم ندارند ورژن بالاتری از این نرم افزار را ارائه بدهند،آخرین ورژن این نرم افزار را(نسخه شماره 3)به صورت کاملا رایگان در اختیار همه قرار داده اند.همه میتوانند با مراجعه به این سایت آخرین نسخه نرم افزار کریتون و کرک آنرابصورت قانونی دانلود کنند.
این نرم افزار ویژه ساخت کات اوت نوشته شده و علیرغم ظاهر ساده ای که دارد، از کارایی مناسبی برخوردار است.در همان سایت میشود نمونه هایی از انیمیشن های ساخته شده توسط این نرم افزار را مشاهده کرد.
آدرس سایت
http://www.creatoon.com
آدرس صفحه دانلود نرم افزار
http://www.creatoon.com/download.php
آدرس صفحه مخصوص دیدن نمونه کارهای ساخته شده توسط این نرم افزار
http://www.creatoon.

6 خرداد 1387 - عصر 16:41
 از انیماتورهای ایران

معاون امور مجلس و استان‌های صدا و سیما گفت: تولید تله فیلم، سریال‌های تلویزیونی و تولید500 ساعت انیمیشن در صدا و سیمای مراکز استانها به عنوان چشم انداز صدا و سیمای کشور مدنظر قرار گرفته است.

شماره خبر: 1277      بازدید: 3
انیماتورهای ایران - حجت الاسلام سید رمضان موسوی مقدم در حاشیه یازدهمین همایش فصلی مدیران سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران درهمدان،در گفتگو با خبرنگار مهربا بیان اینکه باید متناسب با این توقع، در همه بخش‌های سازمانی اصلاح انجام گیرد ،افزود: یکی از مشکلات اساسی سازمان صدا و سیما، اصلاح ساختار مراکز استانهای صدا و سیما است .

موسوی مقدم رقابت بین مراکز صدا و سیما در تولید برنامه‌های کیفی و کمی را موثر دانست و افزود: بخش عمده تفویض اختیارات مربوط به مراکز و مراجعی است که باید از این اختیارات استفاده کنند که در صورت نداشتن خروجی لازم آن را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

وی با اشاره به تفویض اختیارات به مدیران کل مراکزصدا و سیما بر مدیریت تولید و تقویت روند تولید برنامه ها در این مراکز تاکید کرد.

وی گفت: برای ارتقای کمی و کیفی تولیدات لازم است بین مراکز استانها رقابتی جدی ایجاد شود.

موسوی‌مقدم افزود: اگر مراکز بتوانند استعدادهای بالقوه خود را بالفعل کنند بالاترین نقش در بین رسانه‌ها را می‌توانند ایفا کنند و در صورتی که ظرفیتها به فعلیت برسد بسیاری از کمبودهای موجود رفع خواهد شد.

حجت الاسلام موسوی مقدم از کیفی سازی، تولیدات فاخر و پویانمایی به عنوان راهبردهایی برای نقش آفرینی هرچه بیشتر صدا و سیمای مراکز استانها در شبکه های سراسری و جلب نظر مخاطبان نام برد.

معاون امور مجلس و اموراستانهای سازمان صدا و سیما با اشاره به تاکید رئیس سازمان صدا و سیما بر تقویت مراکز برای تولید هرچه بهتر برنامه‌ها گفت: اگرتوانمندی های بالقوه مراکز به فعل تبدیل شود، این مراکز بیشترین نقش را در رسانه ملی خواهند داشت.

26 دی 1385 - عصر 18:03
 از ایرنا

برنامه‌های کودکان و نوجوانان در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به مخاطب پخش می‌شود.

شماره خبر: 253      بازدید: 101
انیماتورهای ایران -

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، روابط عمومی صدا و سیما اعلام کرد، در نظرسنجی انجام شده توسط مرکز تحقیقات صدا و سیما در آذر ماه سال جاری مشخص شد که; از تنها ‪ ۳۲‬درصد از هشتصد و هفتاد و سه نفر کودک و نوجوان تهرانی، بیننده همیشگی برنامه‌های کودک و نوجوان این رسانه هستند.

در این نظر سنجی مشخص شد که ‪ ۶۸‬درصد از کودکان و نوجوانان تنها به شکل "گه گاهی" به دیدن برنامه‌های ویژه کودک و نوجوان می‌پردازند و انیمیشن‌های پخش شده از رسانه ملی تنها کودکان ‪ ۷‬تا ‪ ۸‬سال را به عنوان بیننده همیشگی جذب کرده است .

کودکان و نوجوانان در این نظر سنجی خواستار متنوع شدن موضوع انیمیشن های پخش شده از رسانه ملی و ارتقا، کیفیت و فضاسازی آنها هستند.

‪ ۲۶‬درصد کودکان و نوجوانان در این نظر سنجی انیمیشن‌های پخش شده از این رسانه را مناسب سن خود نمی‌دانند .

مطابق این نظر سنجی ‪ ۵۷‬درصد کودکان و نوجوانان به موضوعات "افسانه‌ای و تخیلی" علاقه‌مند هستند .

دختران بعد از موضوع افسانه‌ای و تخیلی به موضوع‌های خانوادگی و عاطفی علاقه دارند و پسران نیز موضوع‌های ورزشی را دوست دارند.

سایتهای انیمیشنی

http://www.aldente-themovie.com/index.html

http://www.nfb.ca/animation/objanim/en/index.php

http://www.aniboom.com/category/Radiohead%20Videos/2/TopRated/All

انیمیشنی فکرکنیم

این باغچه جلو در خونه ماست . میتونه خونه شما باشه و یا هر جای دیگه تو تهرون. سطل بزرگ شهرداری در ۵۰ متری این نقطه است .شاید هم یکی از همین وسایل را خودم اونجا انداخته باشم !‌چه فرق میکنه یکی کمتر یا بیشتر !بدتر از همه اینکه اصلا متوجه اون نمی شم ! انگار یک صحنه طبیعی است .باید همینجور باشه! انگار میشه بهش عادت کرد و ندیده گرفت.و به زندگی ادامه داد...

آخرین جملات افراد مختلف قبل از مرگ

آخرین کلمات یک الکتریسین : خوب حالا روشنش کن...
آخرین کلمات یک انسان عصر حجر : فکر میکنی توی این غار چیه؟
آخرین کلمات یک بندباز : نمیدونم چرا چشمام سیاهی میره...
آخرین کلمات یک بیمار : مطمئنید که این آمپول بی خطره؟
آخرین کلمات یک پزشک : راستش تشخیص اولیه ام صحیح نبود. بیماریتون لاعلاجه...
آخرین کلمات یک پلیس : شیش بار شلیک کرده، دیگه گلوله نداره...
آخرین کلمات یک جلاد : ای بابا، باز تیغهء گیوتین گیر کرد...
آخرین کلمات یک جهانگرد در آمازون : این نوع مار رو میشناسم، سمی نیست...
آخرین کلمات یک چترباز : پس چترم کو؟
آخرین کلمات یک خبرنگار : بله، سیل داره به طرفمون میاد...
آخرین کلمات یک خلبان : ببینم چرخها باز شدند یا نه؟
آخرین کلمات یک خونآشام : نه بابا خورشید یه ساعت دیگه طلوع میکنه!
آخرین کلمات یک داور فوتبال : نخیر آفساید نبود!
آخرین کلمات یک دربان : مگه از روی نعش من رد بشی...
آخرین کلمات یک دوچرخه سوار : نخیر تقدم با منه!
آخرین کلمات یک دیوانه : من یه پرنده ام!
آخرین کلمات یک شکارچی : مامانت کجاست کوچولو؟...
آخرین کلمات یک غواص : نه این طرفها کوسه وجود نداره...
آخرین کلمات یک فضانورد : برای یک ربع دیگه هوا دارم...
آخرین کلمات یک قصاب : اون چاقو بزرگه رو بنداز ببینم...
آخرین کلمات یک قهرمان : کمک نمیخوام، همه اش سه نفرند...
آخرین کلمات یک کارآگاه خصوصی : قضیه روشنه، قاتل شما هستید!
آخرین کلمات یک کامپیوتر : هارددیسک پاک شده است...
آخرین کلمات یک گروگان : من که میدونم تو عرضه ی شلیک کردن نداری...
آخرین کلمات یک متخصص آزمایشگاه : این آزمایش کاملاً بی خطره...
آخرین کلمات یک متخصص خنثی کردن بمب: این سیم آخری رو که قطع کنم تمومه...
آخرین کلمات یک معلم رانندگی : نگه دار! چراغ قرمزه!
آخرین کلمات یک ملوان: من چه می دونستم که باید شنا بلد باشم؟
آخرین کلمات یک ملوان زیردریایی: من عادت ندارم با پنجره بسته بخوابم...
آخرین کلمات یک سرباز تحت آموزش هنگام پرتاب نارنجک : گفتی تا چند بشمرم؟

   + سید علیرضا گلپایگانی - ٦:۳۸ ‎ب.ظ ; پنجشنبه ٢ خرداد ۱۳۸٧