انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته دوم اردیبهشت 87

 یک معلم خوبه خوب
یک معلم خوب دانش آموزانش را دوست دارد و از هیچکدام کینه به دل نمی گیرد.
یک معلم خوب  عاشق کارش است و از آن لذت می برد.
یک معلم خوب به دانش آموزانش احترام میگذارد.
یک معلم خوب ....
یک معلم خوب وقتی می بینه دانش آموزاش دارن اس ام اس بازی  میکنن به روی خودش نمیاره تا اونا را خجالت زده نکنه ! اما در این بین متوجه میشه انگار جکهای جدید از مطالبی که اون داره میگه انگاری جالبترن
یک معلم خوب وقتی دانش آموز تکالیفشو انجام نمیده جلو بقیه شرم زده اش نمیکنه و سعی میکنه حضور فیزیکی اونو تو کلاس ارزشمند جلوه بده.
یک معلم خوب  در بعد از ظهرهای بهاری کلاس رو کوتاه تر میکنه تا دانش آموزها بقیه خمیازه هاشونو بیرون کلاس به راحتی بکشن .
یک معلم خوب همیشه چند تا جک دست اول تو آستین داره تا به موقع برای پروندن خواب دانش آموزان ازش استفاده کنه.
یک معلم خوب بطرز ماهرانه ای  نگرفتمن سکه  در این دوسال را بعنوان روز معلم طوری عنوان میکنه که دانش آموزان به جای رئسا احساس عذاب وجدان کنند!
یک معلم خوب فدا کردن منافع مالی را به ازای منافع معنوی در زمینه تدریس را به شکلی بازگو میکند که خودش هم باورش شود!
یک معلم خوب خوبه که خوب باشه
لذتی به نام انیمیشن
امیرمحمد دهستانی
بعضی از مقولات و مفاهیم ساخته بشر آنچنان گستره‌ای می‌یابند که وقتی می‌خواهیم درباره آنها به‌طور کلی سخن بگوییم، به‌واقع یافتن یک نقطه آغاز سخت می‌شود. مقوله انیمیشن نیز به‌نظرم این‌گونه است (یا در واقع در 2 یا 3 دهه اخیر این‌گونه شده است)‌ چرا که آن‌را می‌توان از ابعاد و زوایای گوناگون مورد بررسی و کنکاش قرار داد و معمولا هر سخنور یا نگارنده بسته به زاویه آشنایی یا برخوردش با این مقوله به آن می‌پردازد، بخصوص زمانی که راقم سطور از جماعت هنرمندان هم باشد و بخواهد با آن ریزبینی و جزیی‌نگری خاص این قشر به موضوع بپردازد.

برای این‌که تلاش کنم تا به ورطه جزیی‌نگری (توام با گم کردن کلیات)‌ درنیفتم، در آغاز سعی می‌کنم یک تقسیم‌بندی از زاویه مورد نظرم ارائه کنم و این‌که درباره چه نوعی از این مقوله خواهم نوشت. انیمیشن هنر است. انیمیشن صنعت است. انیمیشن نوعی از صنعت لذت‌بخشی (سرگرمی)‌ است. انیمیشن واقعی یعنی فیلم کوتاه. انیمیشن بخشی از سینماست (نیست)‌.

انیمیشن نوعی فناوری و یک مقوله علمی است. انیمیشن شعر است در قالب تصاویر و... همگی کمابیش با این‌گونه تفاسیر و تعاریف روبه‌رو بوده‌ایم، ولی انیمیشن واقعا چیست؟ از آنجا که نمی‌خواهم در این مختصر به مباحث فلسفی و زیبایی‌شناسی وارد شوم می‌کوشم از زاویه دیگری به موضوع بنگرم. انیمیشن به چه کار می‌آید؟

«... طبیعتا اولین پاسخ این است: ساخت فیلم‌های کارتونی برای بچه‌ها. بله، این یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های انیمیشن است و شاید همین کاربرد انیمیشن است که موجب شده تا امروزه به آن به عنوان یکی از پیشروترین صنایع بشری و صنعتی مولتی میلیارد دلاری نگاه شود. در اینجا می‌خواهم توجه را به مقوله فیلم‌های انیمیشن معطوف و محدود کنم و از کارکردها و کاربردهای دیگر این مقوله بگذرم. فیلم‌های انیمیشن در چند قالب اصلی ساخته و ارائه می‌شوند: فیلم کوتاه، فیلم بلند سینمایی یا تلویزیونی، سریال‌های تلویزیونی، آگهی‌های تبلیغاتی و چند شاخه دیگر که از آنها می‌گذریم. هر کدام از این انواع، کاربرد و عملکرد خاص خود را دارند و به همین شکل از شرایط تولید و ساخت خاص خود برخوردارند که حتی گاهی می‌تواند متضاد با نوع دیگر باشد؛ بنابراین تمرکز ما در این نوشته بر فصل مشترک فیلم‌‌های انیمیشن و انتظاری است که از یک فیلم انیمیشن می‌رود.

بدون هیچ‌گونه تعارف، بیشتر تماشاگران در وهله اول صرفا برای سرگرمی (یا در واقع لذت بردن)‌ به تماشای فیلم‌ها و بخصوص فیلم انیمیشن می‌نشینند، بنابراین اولین هدف و عملکرد یک فیلم انیمیشن باید لذت بخشیدن به تماشاگران باشد و اهداف دیگر خود را در این بستر دنبال کند و بدل شدن انیمیشن به یکی از محبوب‌ترین فرم‌‌های هنری تاریخ با تکیه بر همین دیدگاه بوده است و این در مورد تمامی آثار موفق انیمیشن از فیلم‌کوتاه هنرمندانه راهب و ماهی ساخته مایکل دادوک دویت گرفته تا شرک 3 محصول شرکت دریم ورکز صدق می‌کند. در انیمیشن هنر، فناوری و صنعت درهم می‌آمیزند تا یکی از پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین مقولات کل تاریخ تمدن بشر را به وجود آورند. شاید اگر زمانی قرار باشد هنر بشر را به مردمانی از دنیای دیگر معرفی کنیم، یک فیلم انیمیشن بهترین نماینده برای نیل به این مقصود باشد، ‌چرا که انیمیشن تمامی هنرها و پیشرفته‌ترین فناوری‌ها را در حد غایت خود به کار می‌گیرد و از حرکت و رنگ و نور و صدا استفاده می‌کند تا به مقصود خود دست یابد. با توجه به این گستردگی، صرف هزینه‌‌های کلان در این عرصه عجیب به‌نظر نمی‌رسد و بدیهی است که این سرمایه‌گذاری‌ها با توجه به محبوبیت فراگیر این هنر  که آن را به حق می‌توان هنر قرن حاضر نامید  بازده کلانی نیز دارند.

این گونه است که فیلم‌‌های انیمیشن به پرفروش‌ترین آثار صنعت سینما بدل شده‌اند و سمت و سوی صنعت سینما بر خلق آثاری هر چه جذاب‌تر و بدیع‌تر و در نتیجه لذت‌بخش‌تر (و سودآورتر)‌ قرار گرفته است و شرکت‌های بزرگ و پیشرو مثل پیکسار و دیزنی ده‌ها میلیون دلار بودجه و سالها را صرف آثار خود می‌کنند. (در حال حاضر هر فیلم انیمیشن رایانه‌ای شرکت پیکسار حدود 4 سال زمان و 100 میلیون دلار هزینه صرفه می‌کند.) پس از انقلابی که در عرصه ورود رایانه‌ها به تولید انیمیشن‌ در نیمه دهه 90 میلادی روی داد و موجب جهش ناگهانی کیفیت و کمیت در این عرصه شد، بسیاری از کشورهایی که تا آن زمان پتانسیل تولید انیمیشن را داشتند، ولی به دلایلی از قبیل نداشتن امکانات گران‌قیمت نمی‌توانستند به این رقابت وارد شوند، سرانجام قادر به تولید آثار انیمیشن شدند و در کشور ما نیز تحولات مثبتی در این راستا اتفاق افتاد و انیمیشن از روند تولید صرفا گلخانه‌ای و محدود خارج شد و شکلی صنعتی‌تر و حرفه‌ای به خود گرفت که نباید نقش شرکت‌های خصوصی را که اوایل دهه 70 شمسی مسوولانه به تلاشی برای تولید مجموعه‌‌‌های تلویزیونی با کمک رایانه پرداختند، در این میان از نظر دور داشت،‌ چرا که بسیاری از افراد معتبر در صنعت کوچک تولید انیمیشن در ایران (در حال حاضر)‌ اولین تجربیات خود را در همین وادی انجام دادند.

البته میزان هزینه و توان اجرایی در انیمیشن کشور ما در مقایسه با آمار جهانی بسیار ناچیز است و هنوز راه زیادی برای رسیدن به استانداردهای بین‌المللی در پیش داریم که توجه جدی‌تر ارگان‌های ذی‌ربط به مقوله انیمیشن و بخصوص تلویزیون را می‌طلبد.

در حال حاضر انیمیشن ایران در رقابتی سنگین و نابرابر با انیمیشن امریکایی، اروپایی و ژاپنی (و بزودی چینی)‌ قرار گرفته است و برای حفظ حیاتی مفید و آبرومندانه نیازمند توجه، دقت و عدم اشتباه مسوولان است.


 

تجربه های فلزی و بتونی و انیمیشنی !

 

خیابان شریعتی – خیابان جلفا – خیابان ارسباران- فرهنگ سرای هنر11تا 21 اردیبهشت 

در حاشیه همایش

 

تشکر و قدردانی از ساخت مجموعه پهلوانان

در روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت طی یک تماس تلفنی آقای سید امیر حسینی دبیر کل فدراسیون بین المللی ورزشهای زورخانه ای از سیاوش زرین آبادی و همه دست اندرکاران تهیه مجموعه انیمیشنی پهلوانان بویژه مرکز صبا تشکر و قدردانی کرد . وی ضمن حمایت از ساخت چینین مجموعه ای  آنرا در حفظ ارزشهای پهلوانی و جوانمردی در بین  کودکان و نوجوانان ایرانی  بسیار موثر دانست .ایشان پس از دیدن مجموعه پهلوانان از شبکه ۵ در ایام عید نوروز آنرا بسیار ارزشمند و تاثیر گذار دانشتند و آمادگی فدارسیون را برای در اختیار گذاشتن  سرود پهلوانی  که بیش از ۱۷ میلیون تومان هزینه ساخت آن شده است را جهت استفاده در  مجموعه اعلام کرد. برای شنیدن سرود به سایت http://www.zurkhaneh.comمراجعه نمائید.

کمی درباره انیمیشن وطنی
ترمه زیرپای میکی‌ماوس
انیمیشن ما هنوز مانده تا در اندازه‌هایی که باید، ظاهر شود. برای این موضوع هم می‌شود دلایل بسیاری قطار کرد، ولی شاید مهمترین آنها این باشد که هنوز اراده بایسته‌ای برای قوام یافتن این هنر وجود نداشته است. به نوعی می‌شود گفت انیمیشن ما تنها به شکل جزیره‌ای و جدا جدا ابراز وجود کرده است. تقریبا نیم قرن است که از تولد این حرفه در کشور ما می‌گذرد، اما تا «حرفه»‌ای شدن خیلی راه دارد. برای اولین بار همایش ملی با عنوان «انیمیشن ایران» برگزار شد تا موقعیت انیمیشن از نگاه کسانی که از نزدیک با آن در ارتباطند، مورد مداقه قرار گیرد. مطلب پیش رو گزارشی است از مقاله‌های ارائه شده در این همایش.

بهمن حبشی از فعالان حوزه انیمیشن در مقاله‌ای تلاش کرده به این پرسش که «اساس انیمیشن چیست؟» پاسخ گوید. او در مقاله‌ای با عنوان «حقیقت خیال و خیال حقیقت» آورده است: «انیمیشن یا پویانمایی نوعی از فیلمسازی است که در فرم محتوازده‌های خیال است و مهمترین ویژگی‌ آن قدرت به تصویر درآوردن خیالات بیکران انسان است. این هنر کلیه امکانات هفت هنر (نقاشی، مجسمه‌سازی، معماری، موسیقی، ادبیات، عکاسی و سینما)‌ را داراست و بدرستی می‌توان از آن به عنوان هنر هشتم یاد کرد. انیمیشن اساسا بر دنیای خیال تکیه دارد و مخاطبان را از خود آگاه به ناخودآگاه می‌کشاند. پویانمایی به دلیل شامل بودن بر انواع گوناگون دوبعدی و سه‌بعدی، نقاشی متحرک تا عروسکی و قابلیت طرح مضامین شوخی تا مسائل جدی، قادر به جذب مخاطبان گوناگونی با دامنه سنی و ادراک‌های متفاوت است.

متاسفانه امروزه نسل کودک، نوجوان و جوان ما بیش از آن که اسطوره‌ها و قهرمانان ایرانی مانند رستم، آرش، سمعک عیار و یا شخصیت‌های افسانه‌ای مانند مبارک، سیاه، نخودی، بندانگشتی، ماه‌پیشونی و ... را بشناسند، با شخصیت‌هایی همچون میکی ماوس، تام و جری، سامورایی‌ها و ... آشنا هستند. دلیل عمده این مساله، فاصله گرفتن ما از خیال ایرانی و جهان ایرانی است و همین موضوع سبب شده که آثار غربی سازنده خاطرات غیرمتصل به فرهنگ بومی فرزندان ما شوند.»

اما این همه، چنان که پیشتر هم آمده است، تنها یک‌سوی ماجراست. واقعیت این است که انیمیشن ما در تمام این سال‌ها در مرحله «گذار» قرار داشته است. انیمیشن ما بهترین جلوه‌گاه تقابل «سنت» و «مدرنیته» است. اسفندیار احمدیه، پیشکسوت حوزه انیمیشن و از بانیان این هنر در کشور در مقاله‌ای با عنوان انیمیشن سنتی یا مدرن به گونه‌ای به این پرسش ما پاسخ می‌گوید: «تغییرات سریع تکنولوژی در دهه اخیر سبب ایجاد تحولات و تاثیرات عمیق و چشمگیر در تمامی ابعاد زندگی ما گردیده است. طبیعتا هنر نیز از این قاعده مستثنا نبوده، به شکل وسیعی تحت تاثیر تکنولوژی قرار گرفته است. با به کارگیری کامپیوتر به عنوان یکی از مظاهر اصلی تکنولوژی در زمینه‌های هنری و خصوصا انیمیشن، شاهد پیدایش آثار متعددی در این زمینه هستیم. بسیاری اوقات افراد ضمن مقایسه انیمیشن‌های ساخته شده با کامپیوتر با انیمیشن‌های دستی و مشاهده کیفیت برتر آنها به نفی انیمیشن دستی پرداخته و حتی آن را منسوخ می‌دانند. باتوجه به توانایی‌های گرافیکی موجود در کامپیوترهای امروزی شکی نیست که استفاده از کامپیوتر در ساخت انیمیشن، باعث افزایش سرعت تولید و در نهایت ارائه اثری با کیفیت بهتر به لحاظ فنی می‌شود که قطعا این مزایا بسادگی در انیمیشن دستی قابل مشاهده نیست. اما در اینجا سوالی مطرح می‌شود آیا هر قدر که با پیشرفت تکنولوژی، سرعت و قابلیت‌‌های پردازش کامپیوترها افزایش یابد، این تجهیزات ساخته دست بشر قادر به خلق احساسات، تفکر و خلاقیت‌ انسانی نیز هستند؟ و یا تنها ابزاری در جهت بروز و به ظهور رساندن آن محسوب می‌شوند.

در این‌جاست که خصوصیت اصلی انیمیشن سنتی نمایان می‌شود. در انیمیشن سنتی، خلاقیت‌ها با تکیه بر روحیات و مهارت‌های شخصی انیماتور به‌وجود می‌آید و قدرت طراحی نقش اول را در کیفیت نهایی کار بازی می‌کند؛ خصیصه‌ای که در‌صورت لحاظ شدن در انیمیشن‌های کامپیوتری، می‌تواند به خلق آثار جاودانی (همچون آثار به‌وجود آمده به شیوه انیمیشن‌های سنتی)‌ بینجامد. متاسفانه سهولت نسبی استفاده از کامپیوتر و نرم‌افزار‌های مربوطه و قالب‌های از پیش تعریف شده در این تکنیک، باعث عدم رشد خلاقیت‌ها شده و تکیه بیش از حد بر قابلیت‌های ماشین را سبب می‌گردد. هرچند ممکن است گفته شود که آثار به‌وجود آمده به‌وسیله این تکنیک، از هر نظر قابل رقابت و حتی بهتر از انیمیشن‌های دستی است. اما نباید فراموش کنیم که حتی در این تکنیک نیز تنها آثاری ماندگار می‌شوند که در پس طراحی قوی، خلاقیت بالا و استفاده حداقل از قالب‌های پیش ساخته وجود داشته باشد. اصولا دلیلی بر رقابت بین انیمیشن سنتی و انیمیشن مدرن یا کامپیوتری وجود ندارد، و در اصل دومی را می‌توان به عنوان نسخه تکنولوژیک اولی تلقی کرد. تنها باید این نکته مهم را به‌خاطر سپرد که آشنایی با انیمیشن سنتی، پیش نیاز انیمیشن کامپیوتری است و مستقل از سرعت بالای تولید، قابلیت‌های خلق تصاویر سه‌بعدی و امکانات ویرایش سریع ‌که جملگی از ابزارهای تولید هستند   مجموعه تجربه، خلاقیت‌ها و مهارت‌های فردی انیماتور است که حرف آخر را در تولید آثار ماندگار می‌زند.»

چالش‌های تولید انیمیشن

مشکلات پیش روی انیمیشن ما چه چیزهایی است؟ شاید این سوال بزرگ‌ترین دغدغه کسانی است که با این هنر سروکار دارند. سیدحسن سلطانی درمقاله‌ای با عنوان «چالش‌‌های تولید انیمیشن در ایران» تلاش کرده به این سوال حیاتی پاسخ گوید: «اگر بپذیریم که جهت‌گیری‌های چند‌گانه متولیان فرهنگ مشکلات سیاست‌گذاری‌های کلان دولتی، عدم توجه کافی به برنامه‌ریزی براساس امکانات فرهنگی و نیازهای تولید و مشکلات موجود در زمینه آموزش و پژوهش از جمله مهم‌ترین معضلات تولید انیمیشن در گستره‌ ملی به‌شمار می‌روند، لازم است ذهنیت مدیران و برنامه‌ریزان فرهنگی کشور در سطح کلان و مدیران و برنامه‌ریزان انیمیشن به‌صورت خاص را به موارد فوق معطوف داشته و آنان را به آینده نگری و استمرار فعالیت‌های خلاقانه و ارزش مدار تشویق نماییم، تا با بهره‌گیری مناسب‌تر از تکنولوژی روز، توانمند‌ی‌ها و ظرفیت‌های موجود را گسترش داده، موجبات رشد کمی و کیفی را فراهم نمایند.

بازار کوچک تولید انیمیشن در ایران، فاصله قابل توجهی با بازار جهانی و روند تولید آن در سطح بین‌المللی دارد و این هنر ‌ صنعت در کشورمان کماکان شبیه یک کارگاه کوچک تولیدی باقی مانده است؛ کارگاهی که تولیدات آن به حیطه تلویزیون، تبلیغات، فیلم‌های کوتاه  و برخی جشنواره‌های داخلی و خارجی محدود شده و هرازگاهی سایر سازمان‌ها نیز به ضرورت، سفارشاتی در راستای اهداف درون سازمانی خود به بازار تولید ارائه می‌کنند. متاسفانه سیستم آموزش انیمیشن در کشورمان نیز به تبعیت از شیوه تولید فوق شکل گرفته و برهمین اساس، توجه به تولیدات فیلم کوتاه و جشنواره‌ای، جایگزین پرداختن به فیلم‌های بلند و تولید انبوه شده است.

با توجه به این‌که دولت نیز در پروسه تولید، بیش و پیش از آن‌که حامی ‌باشد، نقش محوری یافته است، نمی‌تواند نقش نظارتی خود را بر تولیدات شرکت‌ها و موسسات خصوصی ایفا نماید و به این ترتیب برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مطلوبی در این زمینه حاصل نشده است.»

مهندسی مجدد

البته این مشکلات چیزهای دور از ذهنی نیستند و آنان‌که با این مدیوم سروکار دارند، کما بیش به مشکلات ریز و درشت آن نیز واقف هستند. حالا که تا حدودی اندازه‌ای از مشکلات و معضلات انیمیشن ما مشخص شده، چه باید بکنیم تا این هنر روزهای بهتری داشته باشد. فرید فرخنده کیش به این مهم در مقاله «انیمیشن ملی نیاز به مهندسی مجدد دارد» پاسخ گفته است. او در بخشی از مقاله‌اش آورده است: «دنیای امروز، دنیای پیچیده و کاملا تحولگراست. تغییرات دائما سر ما فرود می‌آید و ما آمادگی لازم را برای مقابله با آن نداریم. در عصر حاضر با تحولات عظیم و شتابنده‌ای مواجه‌ایم و می‌باید با رقابت‌های جدید و نوآوری‌های مداوم مقابله کنیم. در آینده تنها آنانی بقا خواهند یافت که نه تنها انعطاف‌پذیرند و می‌توانند با محیط تغییر یابنده پیرامون خود منطبق شوند، بلکه قادر به تشخیص مشکلات و اجرای برنامه‌‌های تغییر نیز هستند.

شرایط موجود در جامعه انیمیشن ایران در مقایسه با جهان در عصر حاضر، ما را ملزم می‌کند تا در فرآورده‌ها و نحوه تولید، چه در واحد دولتی و چه در واحدهای غیرانتفاعی  که دارای برنامه‌ریزی استراتژیک خاص خود هستند  تغییراتی ایجاد کنیم. کسب قدرت در گرو تغییرات است؛ تغییراتی که هرچند در واکنش به تحولاتی است که در اقتصاد روی می‌‌دهد،‌ دارای هویت ملی و بومی بوده و عملیات آن به منظور انجام اهدافی است که عمدتا در جهت برطرف نمودن شکاف تکنولوژی است. لیکن از یک استراتژی ثابت و اولیه بومی  که همانا استفاده از فرهنگ و سنت‌‌های ملی در جهت غنا بخشیدن به تولیدات و به منظور انجام ماموریت و رسیدن به منظر مطلوب آینده است  نمی‌توان غفلت کرد.

تغییرات انفجارآمیز تکنولوژی ما را بر آن می‌دارد که تعریف تازه‌ای از بازار، ابزار تولید، منابع انسانی،‌ مالی و فنی ارائه کنیم. جهانی‌تر بیندیشیم و تمایل به جهانی شدن را در خود تقویت کنیم. بدون آن‌که اجازه دهیم تعیین جهت براساس تکنولوژی صورت پذیرد. زیرا هر تکنولوژی جدیدی بر هم زننده نظم و سنت گذشته است و بی‌توجهی به آن گسست یا تاخیری فرهنگی در جامعه ایجاد می‌کند که در نهایت به عدم تعادل انجامیده و هزینه‌ای بر اقتصاد کشور تحمیل می‌کند. درعین حال نباید فراموش کرد که مولفه اصلی در انطباق با تحول تکنولوژی عامل انسانی است و در این میان نقش مهم آموزش و توجه به‌آن از منظر ساختاری خیلی مهم است.»

وی در ادامه این مقاله «مهندسی مجدد» را راهکار مناسبی برای رهایی از وضعیت موجود می‌داند و چنین می‌آورد: «مهندسی مجدد در برابر روش‌های دیگر از جمله تغییر تدریجی است. «مهندسی مجدد» ریشه‌ای و انقلابی عمل کرده و تجدید تمامی سیستم‌ها و روش‌ها را مورد توجه قرار می‌‌دهد. مسلما انتخاب این روش، شوک بجا و مناسبی در جامعه انیمیشن ایران ایجاد خواهد کرد.»

همان‌طور که آمد، بحث اصلی بر سر تغییر ساختار است اما آیا با این روش می‌توان سیستمی طراحی و بازآفرینی کرد که به تولید انبوه انیمیشن در کشور منجر شود؟ محمدتقی فهیم منتقد سینمایی کشور در این باره می‌گوید: «متاسفانه درباره نیمی از تاریخ 50 ساله انیمیشن ایران بجز 3 یا 4 نمونه اثر غریزی اما پرحس و هنری نمی‌توان چیزی یافت. در واقع از مقطع ایجاد جرقه‌های جدی انیمیشن در ایران  که به اواسط دهه 40 مربوط می‌شود و اتفاقا مصادف است با استفاده از کامپیوتر در زمینه گرافیک و حیات انیمیشن در جهان  تا اوایل دهه 70  که می‌توان از حضور جدی‌‌تر انیمیشن در ایران نام برد  جهان چهاراسبه به جلو تاخته، در حالی که در ایران به دلیل نبود مدیریت واحد، نه تنها روش تولید همچنان به شکل سنتی‌ که به مراتب با سبک و سیاقی عقب‌مانده‌تر به پیش می‌رفته است. اما از اوایل دهه 70  که فناوری جدید بتدریج و تا حدودی وارد پروسه تولید می‌شود و جامعه نوین ایران در عرصه‌های مختلف به توسعه دست می‌یابد و گام بلندی روبه جلو بر می‌‌دارد  به موازات دیگر عرصه‌ها در انیمیشن نیز شاهد جرقه‌هایی کمتر مدیریت شده در زمینه آموزش، افزایش مراکز تولید،‌ کمیت روبه افزایش متخصصان و... هستیم. با این همه، بدنه انیمیشن ایران همچنان دچار تناقضی آشکار و پارادوکسی علنی با مدیریتی است که هنوز می‌خواهد با شیوه سنتی قد علم کند.»

عرض‌اندام غول‌ها

مطالبی که خواندید، شاید تصویری از وضعیت انیمیشن ما را به دست داده باشد. شاید این سوال طرح شود که چگونه است کشورهایی که دیرتر از ما شروع کرده‌اند، اکنون در اندازه «غول‌ها»ی این هنر عرض‌اندام کرده‌اند و تولیداتشان رسانه‌های مختلف جهان را به تسخیر خویش درآورده است. طور دیگر هم می‌شود این مساله را پرسید، آنها با استفاده از کدام «متد» تولید و پخش و تبلیغ به این جایگاه دست یافته‌اند؛ آیا نمی‌شود انیمیشن ما نیز همان راه را در پیش گیرد؟

بهزاد خداپرستی در مقاله «ساختار بصری در انیما و راهکارهای تولید به این سبک» به بخشی از سوال فوق پاسخ می‌گوید: «انیما یا همان انیمیشن به سبک ژاپنی دارای گسترده‌ترین بازار در میان سبک‌های تولید انیمیشن جهان است. تمام شبکه‌های تلویزیونی در ساعات پخش برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان حتما انیمیشنی در این سبک پخش می‌کنند. کانال‌های ماهواره‌ای 24‌ساعته نیز چند ساعت از زمان پخش خود را به این انیمیشن اختصاص می‌دهند. حتی برخی شبکه‌ها نظیر کانال مانگا (به معنی داستان مصور سبک ژاپنی)‌ به صورت تمام‌وقت به پخش این گونه تلویزیونی و سینمایی می‌پردازند. اقبال به چنین تولیداتی به حدی است که بسیاری از شخصیت‌های کارتونی انیما برای خود صاحب شجره‌نامه، مجله، هفته‌نامه و همچنین بازی‌های رایانه‌ای هستند. آخرین نمونه این شخصیت «ناروتو» است که بتازگی بازی آن روی کنسول ایکس باکس ارائه شده است. یک جستجوی ساده در اینترنت، گستردگی بازار و میزان منابعی را که به این شخصیت‌ها اختصاص دارند به ما نشان می‌دهد. همه‌گیری این سبک، تولید فراوان و ارزان و همچنین استقبال خوب کودکان و نوجوانان از فیلم و محصولات جانبی موجب شده که شرکت‌های بزرگ تولید فیلم و انیمیشن  همانند والت‌دیزنی  نیز به انیما روی بیاورند و مجموعه‌هایی را در این سبک راهی بازار کنند. برخی کشورها نظیر اسپانیا و فرانسه نیز با گرته‌برداری از روش تولید آنان به تولید انیمیشن‌هایی با ظاهر اروپایی و روایت انیمایی اقدام کرده‌اند».

مهدی غلامحیدری

ساخت انیمیشن بوستان سعدی دو سال طول می‌کشد
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
  «بوستان سعدی» عنوان انیمیشنی ۱۳۰ دقیقه‌یی که در ۱۳ قسمت ده‌ دقیقه‌یی و با تکنیک دوبعدی توسط مرکز صبای صداوسیما به کارگردانی ملوس مراد تهیه و تولید می‌شود.
  
  
 
   
«بوستان سعدی» عنوان انیمیشنی ۱۳۰ دقیقه‌یی که در ۱۳ قسمت ده‌ دقیقه‌یی و با تکنیک دوبعدی توسط مرکز صبای صداوسیما به کارگردانی ملوس مراد تهیه و تولید می‌شود.
ملوس مراد درباره‌ی روند ساخت این انیمیشن گفت: این انیمیشن اکنون در مرحله پیش‌تولید است و پیش‌بینی می‌شود که تا دوسال دیگر تمام شود.
وی افزود: چهار قسمت از این انیمیشن ۱۳ قسمتی مراحل اولیه طراحی کلیپ، شخصیت‌ها، فضا و دکوپاژ را پشت سرگذاشته‌اند و احتمالا در اوایل اردیبهشت‌ ماه مرحله‌ی کلید شروع می‌شود و تا اواخر اردیبهشت‌ ماه یک قسمت آن آماده خواهد شد.
این انیمیشن‌ساز همچنین از ساخت انیمیشنی با عنوان «تداوم زندگی» خبر داد و گفت: این انیمیشن ۶ دقیقه و ۲۰ ثانیه است و با تکنیک مدادرنگی و حاشور تهیه شده است.
مراد اظهار داشت: انیمیشن «تداوم زندگی» سال گذشته به چند جشنواره ارسال شد و امسال نیز احتمالا برای جشنواره‌های دیگر داخلی و خارجی فرستاده می‌شود.
 
 
  
  
 
 
   

خبرگزارى ایسنا

انیمیشن در کشور ما، یک نیاز ملی است
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
  «محمدرضا جعفری‌جلوه» گفت: باید بگویم انیمیشن یک نیاز ملی است که در آن هنر صنعت و هویت‌گرایی اصیل با درنظر گرفتن ترجمان و عادت یک ملت انجام می‌شود و اینها همگی مکمل یکدیگر هستند.
  
  
 
   
«محمدرضا جعفری‌جلوه» گفت: باید بگویم انیمیشن یک نیاز ملی است که در آن هنر صنعت و هویت‌گرایی اصیل با درنظر گرفتن ترجمان و عادت یک ملت انجام می‌شود و اینها همگی مکمل یکدیگر هستند.
مراسم گشایش نخستین همایش ملی انیمیشن صبح روز اول اردیبهشت ماه ۸۷ با حضور معاونت سینمایی وزارت ارشاد و اهالی انیمیشن درسالن نمایش دانشکده صدا و سیما برگزار شد.
بنا بر این گزارش، در ابتدای این مراسم که در اولین روز همایش برپا شد، پس از قرائت آیاتی از قرآن مجید، تیزر همایش پخش شد و اکبر عالمی (دبیر همایش) به میهمانان و حضار خوشامد گفت.
براساس این گزارش، مهدی رحیمیان معاون دانشکده صدا و سیما به نیابت از دکتر حسینی ریاست این دانشکده ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این همایش هرچند دیر هنگام، افزود: دانشکده صدا و سیما وظیفه خود دانسته که به عنوان نخستین دانشکده رسانه‌ای کشور که راه‌اندازی شده رشته انیمیشن را تأسیس کند.
وی گفت: اگر در سال‌های اولیه انقلاب اسلامی، آموزش انیمیشن با تجهیزات اندک در این دانشکده اتفاق می افتد اما باتوجه به تحولات بنیادی که در عرصه انیمیشن خلاقیت‌هایی که در عرصه انیمیشن به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه با تکیه بر تکنیک‌های جدید انیمیشن هستیم.
وی تصریح کرد: شناخت بنیادهای نظری حوزه انیمیشن که با تکیه بر پایه‌ها و ارزش های جامعه مهمترین اهداف ما بود دانشکده صدا و سیما به عنوان تأمین کننده اصلی نیروی انسانی در زمینه کارگردانی انیمیشن در تلاش است با استفاده از فناوری و تکیه بر اندیشه‌های متعالی جامعه در ارتقای انیمیشن تلاش کند که کوشش ما در برگزاری این همایش نیز نشان دهنده این علاقه و اشتیاق است.
در ادامه این همایش، اکبر عالمی نیز با ذکر این مطلب که برای رسیدن به تولید انبوه باید جهانی فکر کنیم، افزود: برای رسیدن به تولید انبوه جهانی فکر کنیم اما داخلی عمل کنیم ما نیاز به پرورش مدیر در هنر و تربیت تولید‌کننده حرفه‌ای داریم، ضمن اینکه مدیریت بودجه، ذهن، زمان و بهره‌برداری و ترویج فرهنگ کارگروهی از این نیازمندی‌های عرصه انیمیشن است.
وی ادامه داد: بررسی غفلت‌ها می‌تواند راه روشنی برای پیشرفت باشد ما باید داشته‌ها را بشناسیم و به تحلیل آن بپردازیم و به سمت پیشرفت برویم.
عالمی اظهار داشت: سطح عالی انیمیشن ما قابل مقایسه با کشورهای پیشرفته جهان است اما برای ارتقای انیمیشن ایرانی استفاده خام از طرح‌های اسلیمی شال دورکمر و جلیقه نیست بلکه پیدا کردن هویت ملی در ذات و باطن یک اثر است.
این استاد انیمیشن فناوری روز جهان را در جریان پیشرفت‌های حیرت آوری دانست و گفت: چقدر خوب است که ما با استفاده از این ظرفیت‌ها، کار گروهی و پرهیز از سلیقه‌سازی و عوام‌زدگی در عرصه تولید پیشرفت کنیم تا بتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.
وی همچنین گفت: کسانی هستند که از زیباشناسی بهره‌ای نبردند اما درزمینه انیمیشن مدعی هستند ما فقط کارگردان تربیت می کنیم در حالی که نیازمند تکنسین نیز هستیم برای آموزش انیمیشن فقط دانشکده صدا و سیما کفایت نمی کند.
«عالمی» اظهار داشت: درخت شهر انیمیشن با تکیه بر صبوری به ثمر می‌رسد نیازمند به آدم های باحوصله است. مدیریت و عوامل تولید دو بال پرواز انیمیشن برای ارتقا هستند.
محمدرضا جعفری‌جلوه نیز در ادامه این مراسم به روی صحنه آمد و در بخشی از سخنانش گفت: همایش ملی انیمیشن به چه دلیل برگزار می‌شود. آیا انیمیشن برای چرخه‌های ملی و بین‌المللی تولید می‌شود یا برای تجارت؟ باید بگویم انیمیشن یک نیاز ملی است که در آن هنر صنعت و هویت‌گرایی اصیل با درنظر گرفتن ترجمان و عادت یک ملت انجام می‌شود و اینها همگی مکمل یکدیگر هستند.
معاونت سینمایی ۵ عنصر را در خلق انیمیشن غیرقابل انکار دانست و گفت: ۵ عنصر خیال انگیزی، حقیقت گرایی ،امیدآفرینی، اخلاق گرایی و قصه گویی عناصر تشکیل دهنده یک انیمیشن ملی هستند.
وی ادامه داد: آنچه گفتم بیانگر هرکدام از مکتب‌های زاگرب، شرق دور و دیزنی است که مکتب انیمیشن ملی ایران در برگیرنده تمام این خصوصیات است و از نظر من یک نوع مکتب مختص به خود است.
پس از اتمام سخنان جعفری جلوه اولین مقاله انیمیشن با عنوان «انیمیشن سنتی یا مدرن (کامپیوتری)» نوشته اسفندیار احمدیه قرائت شد. احمدیه پیش از قرائت این مقاله گفت: من انیمیشن را در دهه ۳۰ با ساختن انیمیشن ۱۸ ثانیه ای با عنوان ملانصرالدین آغاز کردم. در آن زمان امکانات، دوربین و حتی کاغذی برای کشیدن طرح‌های انیمیشن نبود. من نخستین طرح خود را کشیدم و برای دانشکده هنرهای زیبا فرستادم آنها فکر کردند من یک فیلم سینمایی ساخته ام اما وقتی فیلم را دیدند نمی‌دانستند که چه چیزی ساخته‌ام.
وی ادامه داد: پس از آن دوربین و وسایل و امکانات انیمیشن وارد ایران شد و فیلم رستم و اسفندیار را در ۹۰دقیقه ساختم.
اکبر عالمی احمدیه را درویش سینمای انیمیشن خواند و گفت: زمانی که پسر بچه‌ کوچکی بودم احمدیه به من کشیدن خطوط طراحی را آموخت. او سرشار از اعتماد به نفس و همه دانستنی‌های لازم برای کار انیمیشن است و دارای نعمت خدادادی انیماتور بودن است.
در ادامه مقاله اسفندیار احمدیه توسط فرزند وی قرائت شد و سپس آذین آزادی مقاله خود را با عنوان معرفی و بررسی نقش تفکر عنصرگرایانه در دستیابی به انیمیشن بومی ایرانی را خواند.
نخستین همایش انیمیشن تا ساعت ۱۹ ادامه دارد و حدود ۱۷ مقاله در این روز قرائت خواهد شد.
 
 
  
  
 
 
   خبرگزارى فارس 
 
انیمیشن‌های موزیکال، خدمات شهری را معرفی می‌کند
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
  بهرام عظیمی، انیمیشن‌ساز شناخته شده کشور بار دیگر درصدد است با مجموعه انیمیشن‌های تازه، مهمان خانه‌های شما باشد.
  
  
 
   
بهرام عظیمی، انیمیشن‌ساز شناخته شده کشور بار دیگر درصدد است با مجموعه انیمیشن‌های تازه، مهمان خانه‌های شما باشد.
عظیمی این مجموعه انیمیشن‌ها را به صورت موزیکال و برای سامانه ۱۳۷ شهرداری تهران خواهد ساخت. این سری انیمیشن‌ها در ۱۰ قسمت ۲ دقیقه‌ای تهیه خواهد شد. سامانه ۱۳۷ یکی از مجموعه‌های مهم شهرداری تهران است که شهروندان می‌توانند در تماس با آن مرکز، تمامی مشکلات شهری محل زندگی خود را مطرح کنند تا در اسرع وقت نیروهای مستقر در شهرداری مناطق نسبت به رفع آن مشکلات اقدام کنند.
برای تنوع بخشیدن و همچنین تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطب، این انیمیشن‌ها به صورت موزیکال ساخته می‌شوند.
بعد از موفقیتی که انیمیشن‌های راهنمایی و رانندگی در جذب مخاطب و همچنین ترویج فرهنگ صحیح رانندگی در بین مردم به دست آورد، سازمان‌های زیادی اقدام به تولید این گونه انیمیشن‌ها کردند که در میان آنها مجموعه‌های موفقی مانند انیمیشن‌های شرکت بهینه‌سازی، شرکت گاز، پالایش و پخش، وزارت کار، سازمان بازیافت، حمل‌ونقل و ترافیک و... به چشم می‌خورد.
همزمان با پخش تلویزیونی این مجموعه، شبکه‌های مختلف رادیو نیز به پخش فایل صوتی این انیمیشن‌ها خواهند پرداخت.
در ساخت این مجموعه انیمیشن، علیرضا غفاری (مدل‌سازی و متحرک‌سازی)‌، وحید نصیری (لی‌اوت و نورپردازی)‌، احسان عظیمی (صداگذاری و تدوین)‌، سعید کاظمی، سیمین میهن‌خواه و بنفشه صادقی (شعر و موسیقی)‌ و ناصر معصومی، محمد عسکری و محمدمهدی مالکی (پشتیبانی تولید)‌ همکاری می‌کنند.
 
 
  
  
 
 
   روزنامه جام‌جم 
 
ساخت ادامه‌ی«قصه‌ی ما مثل شد» تا تابستان ادامه دارد
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
  سری جدید انیمیشن «قصه‌های ما مثل شد» تابستان مهمان خانه‌های ما خواهد بود.
  
  
 
   
سری جدید انیمیشن «قصه‌های ما مثل شد» تابستان مهمان خانه‌های ما خواهد بود.
علیرضا کاویان‌راد ـ کارگردان این انیمیشن تلویزیونی گفت: تا تابستان قسمت‌های باقی‌مانده از انیمیشن تلویزیونی «قصه‌ی ما مثل شد» تولید و آماده پخش خواهد شد.
وی افزود: علاوه بر ۱۳ قسمتی که در ایام نوروز از شبکه اول سیما پخش شد، از ۲۷ قسمت باقی‌مانده، ۲۱ قسمت تقریبا آماده شده است و بقیه مراحل تصویر را به پایان رسانده و در مرحله صداگذاری و موسیقی هستند.
انیمیشن «قصه‌ی ما مثل شد» در دو سری ۴۰ ‌ قسمتی به کارگردانی دهستانی و کاویان‌راد در موسسه‌های حور و مداد سبز تهیه و تولید شده است که پیش از این سری اول آن به کارگردانی دهستانی از گروه کودک و نوجوان شبکه اول سیما پخش شد.
 
 
  
  
 
 
   خبرگزارى ایسنا 

 گروه چهار حرکت

-

 http://www.studio4motion.iranblog.com/

سم الله الرحمن الرحیم

گروه چهار حرکت فعالیت خود را از تاریخ ۱۲/ ۵ /۱۳۸۶  آغاز کرد زیر نظر آستان قدس رضوی

 

اولین تولید این گروه انیمیشنی بود ر اساس تکنیک paper بود که بعد از ۱۸ سال دوباره در مشهد این تکنیک اجرا و تلفیقی از یک تکنیک کامپیوتری دیگر هم بود که multi technic شد

تمام فریم های اصلی و کلیدی ان نقاشی و با دست رنگ آمیزی شد و دوربین گذاری های ان با استفاده از نرم افزار flash بود و بعد از ان میکس و مونتاز ان با نرم افزار eduis انجام گرفت

محور داستان کمی ماورایی بود از کودکی صحبت به میان می اید که 3 سال پیش فوت کرده و حال که مادر مریض است روح دخترک اگاه میشود و به کمک مادر می اید و با کمک دکتر ی که اخر داستان متوجه میشود با یک روح ارتباط داشته بهبود میابد .

 این ها تعدادی از بگکراند های کار است که به صورت دستی رنگی امیزی شده و پردازش نوری توسط کامپیوتر انجام شده است

سم الله الرحمن الرحیم

گروه چهار حرکت فعالیت خود را از تاریخ ۱۲/ ۵ /۱۳۸۶  آغاز کرد زیر نظر آستان قدس رضوی

 

اولین تولید این گروه انیمیشنی بود ر اساس تکنیک paper بود که بعد از ۱۸ سال دوباره در مشهد این تکنیک اجرا و تلفیقی از یک تکنیک کامپیوتری دیگر هم بود که multi technic شد

تمام فریم های اصلی و کلیدی ان نقاشی و با دست رنگ آمیزی شد و دوربین گذاری های ان با استفاده از نرم افزار flash بود و بعد از ان میکس و مونتاز ان با نرم افزار eduis انجام گرفت

محور داستان کمی ماورایی بود از کودکی صحبت به میان می اید که 3 سال پیش فوت کرده و حال که مادر مریض است روح دخترک اگاه میشود و به کمک مادر می اید و با کمک دکتر ی که اخر داستان متوجه میشود با یک روح ارتباط داشته بهبود میابد .

 این ها تعدادی از بگکراند های کار است که به صورت دستی رنگی امیزی شده و پردازش نوری توسط کامپیوتر انجام شده است

-


 

خط خطی فصلنامه‌ای تخصصی است در زمینه هنرهای انیمیشن، تصویرگری و کاریکاتور. خط خطی قصد دارد در فضایی که کمبود مباحث تئوریک در حوزه‌های پیش گفته احساس می‌شود مجالی باشد برای ارائه مقالات تخصصی .

فهرست مطالب این شماره:

بخش انیمیشن

ده فرمان / ده راهِ ایده‌یابی برای انیماتورها / نوشته امیر سحر خیز
- راپسودی تصاویر / یادداشتی دربارۀ اُسکار فیشینگر و آثارش / نوشته گراهام وب ترجمه بابک نکویی
- پرواز با انیمیشن / گفتگوی وحید نصیریان با مدیر عامل مرکز گسترش سینمای تجربی
کارتون سازی به روش پدران / نوشته فرانک توماس ترجمه هستی پژمان
- از اسب های مایبریج تا هر آنچه اراده کنی / کلیاتی در تعاریف و ویژگی‌های صنعت انیمیشن کامپیوتری / گردآوری فرزین یکدانه ترجمه حسین ملایمی
خدمات متقابل انیمیشن وموسیقی / گفتاری در باب انیمیشن و کاربرد آن در کلیپ‌های موسیقی / نوشته سارا نامجو
دزد دل / یادداشتی دربارة انیمیشن و موزیک‌ویدئوهای ایرانی / نوشته امیر سحر خیز
جنگ میمون و خرچنگ / گفتاری در معرفی اولین انیمیشن‌های آسیایی / نوشته فرد پاتن ترجمه حسین ملایمی

مراکز فروش خط خطی درتهران

کتابفروشی‌ها:
کتابفروشی  دارینوش:  2000400- کتابفروشی نشر باغ  : 22718555  - کتابفروشی خانه هنرمندان : 88316171 -  طرح نو : 88500183 -سراچه گفتگو : 88313269 - کتابفروشی علیم : 7-22616556 - نشر چشمه : 88907766 -  انتشارات یساولی : 88300415 - کتابفروشی داروک : 88907982 - نشر نی : 88901561 - انتشارات هاشمیان : 88925866 - نشر پارت : 66405627 -نشرثالث :88325376 - کتابفروشی لارستان : 88899365 -نشر سحر : 66463714 -نشر بیدگل : 66463545 -نشر مرکز : 88965098-کتابفروشی روزنه :88828209-دانشکده هنرهای زیبا(دانشگاه تهران): 1044369-0912/ 61112898 -شهرکتاب نشر کارنامه : 22285969 -شهرکتاب مرکزی: 88910916-شهرکتاب میرداماد : 22224048 -شهرکتاب ونک : 88878126 -شهرکتاب ساعی : 88718200

گالری ها و مراکز فرهنگی:
گالری هما : 22055269 -گالری الهه : 22059686 -گالری لاله :88960492 -گالری اثر :88326689 -گالری ماه مهر:22051786-عکاسخانه شهر : 88848993-موزه هنرهای معاصر (آقای موسوی): 88965411 - اِل کافی : 88792026 - کافی شوکا : 88792036 -کافه عکس:88791191 -خانه کاریکاتور : 22868600 -دانشگاه سوره (روابط عمومی) : 66354262 - آتلیه عکس آریا :88302481 - کارگاه استاد قباد شیوا : 88787219 -کارگاه استاد آیدین آغداشلو:22584266

مراکز فروش خط خطی در شهرستان‌ها

آقای نصیری (همدان) :8262954-0811- آقای صادق زاده (تبریز) : 3323201-0411- آقای جلالی (گرگان) :2222127-0171- آقای اسکندری-کتابفروشی پژوهش (اصفهان) : 5240168-0312- آقای یگانه - کتابفروشی فیروزه (همدان) : 8256469-0811- آقای کمانگیر- کتابفروشی دانشمند (کرمانشاه) : 7282044-0831 -آقای قمریان - کتابفروشی روزاندیش (همدان) : 8283600-811-آقای حیدری- کتابفروشی بومرنگ (شاهرود) : 2222386-0273 -آقای فرخ زاد - کتابفروشی ژاندارک (آمل) : 2221015-0121- آقای طالبیان (مشهد) : 3017181-0915 - آقای صفرزاده - کتاب قاصدک (تبریز) : 3315148-0411 - آقای عطروش (شیراز) : 2331882-0711 - آقای سلطانی - کتابفروشی وحدت(اصفهان) : 2216874-0311 -آقای استادپور- موزه معاصر(اصفهان) : 2229121-0311- آقای پوررضا - کتابفروشی مهران (رشت) : 2244488-0313 - آقای بداخشان - کتابفروشی کلک (کرمان) : 2238107-0341 

نحوه اشتراک خط خطی

مشخصات خود اعم از نام، نام خانوادگی، سال تولد، شغل، میزان تحصیلات، نشانی، کد پستی، تلفن، فکس و پست الکترونیک را بر روی یک برگ کاغذ بنویسید، مبلغ 125000ریال برای چهار شماره به حساب سپهر بانک صادرات شعبه مطهری نبش سلیمان خاطر کد 3053به شماره 0100845164009 به نام کیارش زندی واریز نمایید و فیش بانکی را همراه کاغذ مشخصات به آدرس: تهران میدان فردوسی خیابان پارس کوچه جهانگیرپلاک ۱۵ واحد چهارم شرقی ارسال فرمایید تا اقدامات مقتضی انجام شود در ضمن اگر دانشجویید با احتساب تخفیف برای چهار شماره ۱۱۰۰۰ریال واریز نمایید. (برای دانشجویان ارایه گواهی معتبر لازم است)

قیمت تک فروشی خط خطی: سی و پنج هزارریال معادل سه هزار و پانصد تومان

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۱۱:۱٩ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸٧