انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته چهارم بهمن 86

 

پیل‌بان: چین محدودیت پخش کارتون های خارجی را بیشتر کرد

بنا بر اعلام اداره سانسور چین، شبکه های تلویزیونی این کشور، حق پخش انیمیشن خارجی را در پر بیننده ساعات روز، 5 تا 9 بعد از ظهر نخواهند داشت. و در این ساعات شبکه های تلویزیونی مجاز خواهند بود تا انیمیشن های داخلی مورد تایید این اداره را پخش نمایند. اداره سانسور، هدف از این کار را حمایت از تولیدات داخلی اعلام کرد.این مصوبه از اول ماه می سال جاری به اجرا درخواهد آمد

منبع: شین هوآ

دکتری انیمیشن

اطلاعاتی که در باره مقطع دکتری در اختیار دارم تقدیم می کنم. امید که مورد استفاده  قرار گیرد. در دنیا معمولا به دو شکل این مقطع ارائه می گردد. 1-   By research 2-    By course1- در کشوری مثل انگلستان، شکل اول ارائه می گردد. در این شکل شما پس از اینکه دانشگاه مورد نظر(که رشته های هنری نیز دارند) را پیدا می کنید، و مثلا متوجه می شوید که در این دانشگاهFaculty Media-or-design  وجود داره، با سرچ در رشته های همین Faculty متوجه می شوید، مثلا انیمیشن در  Faculty Art and design ارائه می شه و نه در Faculty Media پس از اخذ پذیرش، و در شروع دوره، هر دانشگاه بسته به صلاحدید و سیاستهای آموزشی خود  یک سری کلاس- در طول ترم با عنوان  (module) ارائه می کند. که در آن انواع مسائل مربوط به فلسفه هنر، و روش تحقیق و.. ارائه می شود و پس از گذراندن این دوره ها شما تازه دانشجو mphil/phD- می شوید. حالا پروپوزال و موضوع شما آماده شده و معمولا زیر نظر سه استاد راهنما پیش می روید. تا مراحل نهایی که حداقل سه و نیم سال طول خواهد کشید و حد اکثر... در همین روش علاوه بر ارائه رساله شما می توانید. موضوعی عملی را که به بحث نظری شما کمک می کند را نیز کار کنید و در کنار رساله ارائه دهید.  2-  اما شکل دوم که بیشتر در آمریکا و کانادا ارائه می شود. ترکیبی از دروس و تحقیق است که موازی با نگارش رساله پیش می رود. که هر دانشگاه باز روشها و دروس خودش را دارد و با هم متفاوت هستند. در این روش دانشجو باید امتحان جامع بدهد. چیزی شبیه به پژوهش هنر در کشور خودمان. در آمریکا و کانادا معمولا دوره دکتری سه تا هفت سال طول می کشد.با آرزوی موفقیت برای شما. ارادتمند  صفورا  

پوستر جشنواره پویانمایی ششم

 طبق گفته صارمی این طرح، طرح ابتدایی بوده و متناسب با نطرات، تغییر خواهد کرد. طرح نمایش داده شده دارای ضعف های بسیاری است از جمله آنکه موارد گرافیکی به کار گرفته شده در این پوستر باعث میشد تا دوربین تلویزیون نتواند آن را به درستی نمایش دهد.

طرح اولیه پوستر فستیوال ششم پویانمایی تهران
طرح اولیه پوستر جشنواره پویانمایی تهران


صارمی، طرح را برگرفته از فرش ایرانی معرفی کرد حال آنکه ارتباط انیمیشن با فرش ایرانی چندان ارتباط منطقی و استفاده بجایی نیست. رنگ مایه های تند قرمز نیز از دیگر موارد ضعف این طرح است. خوشبختانه دبیر جشنواره پویانمایی امکان تعویض این طرح را شدنی دانست! وی عنوان داشت که این طرح را در اطاق خود نصب نموده تا نظرات افراد را در رابطه با آن بداند.

انیماتورهای ایران

      بازی رایانه‌ای در دنیا به اثرگذارترین ابزار تبدیل شده است
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۶/۱۱/۲۹‬

داخلی. جامعه اطلاعاتی. بازی رایانه‌ای
مدیر گروه دانشجویی کوثر نگار گفت: بازی رایانه‌ای در دنیا به اثرگذارترین ابزار تبدیل شده است.

"محمد بیک مولایی" روز دوشنبه در نشست خبری بازی رایانه‌ای ایرانی در محل سازمان صدا و سیما افزود: جذابیت بازی رایانه‌ای در تمامی نقاط دنیا از سینما و انیمیشن بیشتر است به طوری که در آمریکا برای آموزش نیروهای نظامی از بازی رایانه‌ای استفاده می‌شود.

وی‌تمرین پروازهای هواپیمایی، آموزش مکانیک و مونتاژ از دیگر کاربردهای بازی رایانه‌ای در دنیا یاد کرد و توضیح داد: آمریکا قبل از حمله به عراق ‪ ۸‬بازی رایانه‌ای در همین خصوص تولید کرد.

وی ادامه داد: برای تولید هر بازی خارجی حداقل از تیم ‪ ۶۰‬نفری استفاده شده و بودجه‌های هنگفتی حدود ‪ ۳‬هزار تا سه میلیارد دلار برای آن هزینه می‌شود.

به گفته وی، مهمترین مشکل در ساخت بازی‌های ایرانی طراحی‌های گرافیکی آن است.

باید در تولید بازی یک نقاش و گرافیست حرفه‌ای که در زمینه بازی تخصص دارد، به کار گماشته شود.

وی اظهار داشت: اگر در تولید بازی از سناریوهای ایرانی، ملی و فرهنگ کشور خود با آخرین تکنولوژی‌های روز استفاده شود بازی ایرانی بین کاربران و کودکانمان جایگاه خوبی خواهد یافت.

وی کیفیت نه چندان بازی‌های ایرانی را ناشی از نداشتن سرمایه، عدم رعایت قانون کپی رایت در جامعه و مجموعه‌های خودجوش و سازمان نیافته که مورد حمایت قرار نمی‌گیرند، دانست.

به‌گفته وی، قانون کپی رایت نیز از تولیدکننده‌ها در کشور حمایت نمی‌کند، به همین دلیل در این زمینه نمی‌توان زیاد فعال بود.

وی با اشاره به توانایی تولیدکنندگان ایرانی بیان داشت: بازی‌های رایانه‌ای باید یک متولی مشخص داشته باشند تا تمامی حمایت‌های مادی و معنوی از یک مسیر به تولیدکننده ها تزریق شود.

این کارشناس بازی رایانه‌ای افزود: غیر از حمایت‌های داخلی باید بازی‌های خارجی موجود در بازار نیز ساماندهی و یا حداقل اینکه درجه‌بندی سنی شود          

 

   + سید علیرضا گلپایگانی - ٥:٤٠ ‎ب.ظ ; پنجشنبه ٢ اسفند ۱۳۸٦