انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته چهارم آذر ۸۶

برگزار شد :Image and video hosting by TinyPic

کاربرد انیمیشن در  تروکاژهای سینمای ایران

گفتگو علیرضا گلپایگانی با بهزاد رجبی پور و نجفی  در هفته پژوهش

همراه با نمایش تروکاژهای انیمیشنی در چندفیلم و سریال ایرانی

روز سه شنبه ۴دی  ساعت ۱۵  در سالن نمایش دانشکده سینما

خوب بود .جای همه اونهایی که نبودن خالی

بهزاد رجبی پور:

انیماتور سه بعدی با ۶ سال سابق کار بعنوان سرپرست انیمیاتور - انمیاتور فیلم انیمیشن صفر درجه ( با بیش از ۱۲ جایزه بین المللی )- انیمیاتور فیلم لابیرنت ( بیش از ۳ جایزه )- کاندید بهترین انیمیاتور جشنواره انیمیشن تهران در سال ۲۰۰۷- عضو تیم اجرایی جلوه های ویژه فیلمهای سینمایی : سنگ کاغذ قیچی - یک بوس کوچولو - سفر به سرزمین های دور - صندلی خالی

محمد حسین نجفی

دانشجو فارغ التحصیل رشته سینما دانشگاه تهران باعنوان پایان نامه : زیباشناسی و نشانه شناسی جلوه های ویژه دیچیتال در آثار دنیس مورن ( برنده ۸ جایزه اسکار برای ویژوال افکت ) است .

در حاشیه :

جلسه با تاخیر شروع شد اونهم به خاطر ست نشدن لب تاپ با ویدیو پروجکشن- تمام مباحث با تصاویر  همراه بود  تصاویری که کار نجفی و رجبی پور بود - وقت کم آمد . بخشی از مباحث مطرح نشد این مطلب باعث  گله برخی از شرکت کنندگان شد - حضور چشمگیر دانشجویان سینما و انیمیشن در سالن دلگرم کننده بود .

موسس شرکت جلوه های ویژه دیدار  وکارگردان انیمیشن سینمایی  کورش کبیر به سفارش تاچ وود انیمیشن انگلستان ( در مراحل پیش تولید ) می باشد.

تبریک تلفنی

فائز علیدوستی و همکارانش در کانادا روز آخر سال میلادی

فائز علیدوستی ۲دی من رو با یک تبریک تلفنی شرمنده خودش کرد. فائز الآن توی یک تعطیلات ۱۰ روزه برای کریسمس است. او می خواهد از این فرصت برای تکمیل استوری برد فیلم کوتاه و مستقلش استفاده کند. به همگی سلام هم رساند .تعطیلات خوش بگذره فائز عزیز

خط خطی

از شهر کتاب  می تونید  تهیه کنید .

با سلام و تشکر از همه:
چه صاحب وبلاگ که فضای شخصی خود را خط خطی کرده و چه دوستانی که به نوعی توجهشان به موضوع جلب شده است.
اما چند نکته:
۱) وضع دوستداران انیمیشن هنوز هم خوب نشده و به همین دلیل من هم موافقم که با اين پول می شه کتاب کاريکاتور خريد ولی اگر شما هم يک فصلنامه ی پژوهشی با جلد U.V خورده با ۱۴۰ صفحه که ۴۰ صفحه اش ۴ رنگ روی گلاسه وبقيه روی کاغذ تحرير باشه را با هزينه ی شخصی و بدون يک ريال حمايت دولتی و بدون حامی مالی تجاری و بدون وابستگی و سوبسيد وتنها به اميد اقبال خوانندگان چاپ کنيد حتما راهی جز تشريک مساعی با مخاطبان فهيمی که در هر سال تنها ۴ شماره مهمانشان خواهيم بود پيش پا نخواهيد داشت...گرچه برای احترام به جامعه ی کتاب خوان در دانشگاهها و انجمن ها در طول سا با تخفيف و به قيمت ۳۰۰۰ تومان تقديم می شود .
۲) اگر مایل بودید از این پس با نام واقعی کامنت بگذارید تا نقد ها اصولی تر و از جنس سطح بالا و به دور از تکرار مکررات باشه.
برای بالا بردن سطح فصلنامه از تراوشات قلمی همه ی عزیزانی که توان نگارش مطالب بدیع! و عاری از کلی نگری باشه استقبال خواهیم کرد

کیارش زندی

 

E-mail:  zandikiyarash@yahoo.com

irancartoon.ir/news/archives/2007/11/post_1

اتمام دو پروژه جدید انیمیشن در موسسه پویانمای نظر- دی ماه 1386

شب یلدا است !  مبارک

                   

 

                   

                   شب یلدا

                 

 

     یلدا و مراسمی که در نخستین شب زمستان و بلندترین شب سال برپا می شود ، سابقه دور و درازی دارد . رسم و رسومات شب یلدا مخصوص آریایی هاست و از این شب به عـنوان شب زایش خورشید یا شب تولد نور یاد شده است . این تغییر در فـرهنگ آریایی قدمتی بالغ بر هزار سال دارد . گذشتگان ما که پایه و اساس زندیگشان بر کشاورزی و شبانی استوار بوده و در طول سال ، با سپری شدن فـصول و تضادهای طبیعی موسمی برخورد داشته اند ، بر اثر تجربه و گذشت زمان با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز وشب و جهت و حرکت و قـرار ستارگان آشنایی یافته و کارها و فـعالیت هایشان را با آن تنظیم می کرده اند .

          

     روشنی روز و تابش خورشید و اعـتدال هوا در نظر گذشـتگان ، مظاهـر نیکی و ایزدی بوده و تاریکی و شب و سرما را نیز از خصوصیات اهریمنی می پنداشـتند . کم کم این اعـتقاد به وجود آمد که نور و روشنی و ظلمت و تاریکی مرتب در نبرد و کشمکش هـسـتند ، گاه خورشـید پیروز می گردد و ساعـات بیشـتری در پرتوی خود ، مردم را نیرومند نگاه می دارد و گاه مقـهور تاریکی می شود و ساعـات کمتری فـروغ و تابش خود فـیض می رساند . کم کم دریافـتند که کوتاه ترین روز ، آخرین روز پاییز ، یعنی سی ام آذز است و بلندترین شب سال ، از آغاز دی ، روزها به تدریج بلندتر و شب ها کوتاه تر می شود . خورشـید هـر روز بیشـتر در آسمان می پاید و نور و گرمی نثار می پاشـد ، به همین جهت آن شب را یلدا نامیدند ، یعنی تولد ، زایش خورشید شکسـت ناپذیر و آن را آغاز سال قـرار دادند .

 

     اقـوام آریایی ، از هـند و ایرانی ( هندواروپایی ها جشن تولد آفتاب را آغـاز زمستان نمی دانستند )  به ویژه ژرمن ها جشن تولد آفتاب را آغـاز زمسـتان گرفته و آن ماه را به خدای آفتاب نسبت می دادند و این بی تناسـبی نیست ، چه واقعا آغـاز زمستان مانند تولد جدید خورشید است که از آن روز در نیم کره شمالی رو به افزایش و ارتفاع و درخشندگی می گذارد و هر روز قـوی تر می شود . ابوریحان بیرونی در آثار الباقیه می گوید : ( روز یکم ماه دی ، خور نیز نامیده می شود )  و در قـانون مسعودی نسخه موزه بریتانی لندن خوره روز ثبت شده ، اگر چه در بعضی منابع دیگر خرم روز نامیده شده است .  

                

     اما ضد تاریکی ، روشنایی است . تصور گذشتگان بر این بود که تاریکی نماینده اهـریمن است و روشنی از تجلیات و آثار اهورایی . به همین مناسبت در شب ها آتش نیز روشن می کردند تا تاریکی و عاملان اهریمنی و شیطانی نابود شـده و بگریزند . هـمچـنان که خورشـید به مناسـبت فـروغ و گرمای کارسازش تقـدس پیدا کرده بود ، آتش نیز از هـمان تقـدس و والایی در نزد مردم برخوردار شـده بود .در شب یلدا ، یا تولد خورشـید جهت رفع این نحوست ، آتش روشن می کردند ، دور هم جمع می شدند ، سفـره پهن می کردند و با هم غذا می خوردند . هـر آنچه میوه تازه فصل که نگهداری شده بود و میوه های خشک ، همه را در سر سـفـره می گذاشـتند . این سفـره جنبه دینی داشت و مقـدس بود ، یعنی از ایزد ، خورشـید و روشنایی و برکت می طلـبیدند تا در زمسـتان به خوشی سر کنند و میوه تازه و خشک و چیز های دیگر در سفـره ، تمثیلی از آن بود که بهار و تابستانی پر برکت داشته باشـند . همه شب را در پرتو چراغ و نور آتش می گذراندند تا اهـریمن فـرصت تباهی و دژخویی پیدا نکند . به هر حال ، ایرانیان امروز هم مانند گذشته ، شب یلدا را جشن می گیرند . در این شب ، اقوام و خویشاوندان دور و نزدیک دور هم جمع می شـوند و پدر بزرگ ها  و مادر بزرگ ها برای بچه ها قـصه می گویند ، فـال حافـظ می گیرند و آجیل مخصوص این شـب و انار و انگور و هـندوانه و ... می خورند . اعـتقـاد گذشتگان بر ای بود که با خورندن هـندوانه ، لـرز و سوز زمسـتان را حس نمی کنند . آن ها معـتقـد بودند خوردن میوه هایی چون انار و پرتغال به  آن دلیل است که رنگ این میوه ها به مانند رنگ نور خورشـید به هـنگام سپیده دم است و از دیرباز رسم بر آن بوده که از این میوه ها در این شـب میل شـود .

          

 

     پس یکم دی ماه ، به مناسـبت آن که تجدید حیات خورشـید است ، به نام یلـدا یعنی تولد خورشـید ، مشهـور شده و جشن گرفته می شـد . اما در آغاز دی ماه ، جشن بزرگ دیگری نیز بود . در آن روزها هرگاه نام روز و ماه با هـم تلاقی می یافـت ، آن روز را جشن می گرفـتند و در اوسـتا به معنی آفـریدگار و خداوند و ددو در پهلوی شکل تغییر یافـته همین واژه است . ماه دی نیز شکل فارسی و تغییر یافته جدید هـمین کلمه اسـت . و نخستین روزش به نام پروردگار است و به این منظور جشنی بوده ضمن آن که چند روز تولد خورشـید نیز بود . به آن خرم روز گفته شـده و و جـشن بزرگی در ایران باستان به هـمین مناسبت می گرفـتند . ابوریحان بیرونی می گوید : (( دی ماه را خور ماه نیز می گویند . نخستین روز آن خرم روز است و این روز و این ماه هـر دو به نام خدای بزرگ اسـت . )) این روز نزد ایرانیان بسیار گرامی بود و آغـاز سال نیز محسـوب می شـده اسـت . در دوران گذشته ، انتشار آیین مهر به روم و بسیاری از کشورهای اروپایی ، باعـث شـد که روز بیست و یکم دسامبر را که برابر با یکم دی ماه بود ، به عـنوان روز تولد مهر یا میترای شکـسـت ناپذیر جشن بگیرند اما در سـده چهارم میلادی بر اثر اشتباهاتی که در کـبیسـه روی می داد ، تولد مهر نجات بخش ، یا مسیحای منجی در بیست و پنجم دسامبر واقع شـد و از آن پس تثبیت  شـد . تا آن زمان تولد عـیسای مسـیح در ششم ژانویه جشن گرفـته می شـد . اما هنگامی که کم کم مسیحیت در روم جا باز کرد ، متولیان کـلـیسـا چون نتوانسـتند با برانداختن جشن تولد میترا در بیست و پنجم دسامبر غـلبه کنند ، همان روز را زایش عـیسای مسـیح اعـلام کردند که تا این زمان نیز باقی مانده اسـت . یلـدا یک واژه سریانی است به معنی تولد . رومی ها خودشان واژه ناتالـیس را به معنی تولد داشـتند . مسـیحیان سریانی واژه یلـدا را با خود به ایران آوردند و از آن زمان تا کنون این نام در ایران ماندگار شد . البته فقط تولد میترا و موعـد زمانی آن نبود که در مسیحیت خارج شـد ، بلکه در واقع امروزه هـمه مسـیحیان جهان ، شب تولد مسـیح را جشن می گیرند و تا بامداد بلندترین شـب سال را بیدار مانه و با خوردن و نوشیدن و شادی می گذرانند .                

     یلدا با ولاد ت ومیلاد وتولد هم خانواده است پیشینیان ما که به نبرد دائمی شب و روز،  نور وظلمت، خوبی وبدی واهورا واهریمن اعتقاد داشتند می گفتند که طولانی ترین نبرد سال نبرد شب یلدا است که به درخشش خورشید و پیروزی نور ختم می شود.

یلدا ، شب تولد خورشید است .

 شب تولد خورشید بردوستداران روشنائی  مبارک !

انیمیشنی هم میشود فکر کرد و ساخت !

                                               

دو پروژه انیمیشن جدید در موسسه پویانمای نظر اصفهان آماده پخش از شبکه سراسری شد.کارهای اجرایی انیمیشن 10 دقیقه ای " بیمار کم صبر" به کارگردانی حسین نظرپور و انیماتوری مهناز یزدانی و همچنین مجموعه  انیمیشن 48 دقیقه ای "سه بچه خرگوش" به کارگردانی محسن نظرپور و انیماتوری ابوالقاسم نظرپور در این موسسه به اتمام رسید

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۱۱:٥٤ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ٢۸ آذر ۱۳۸٦