انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته دوم آبان۸۶

فرشید شفیعی در گروه انیمیشن

با کمی ناهماهنگی قرار است روز سه شنبه ۲۲ آبان ساعت ۱۲ فرشید شفیعی در باره کارهایش با بچه های انیمشن گفتگو کند!

۲۵ آبان روز جهانی انیمیشن !

طبق آخرین خبر روز جهانی انیمیشن از ۲۲ آبان به جمعه ۲۵ آبان تغییر کرده است .

با شماره تلفن  آسیفا: ۸۸۳۱۳۷۶۵

تماس بگیرین.

گفتگو با فائز علیدوستی

علیرضا : راستی فائز میخواستم سوالی بکنم؟

فائز: بگو

علیرضا: در باره رابطه حجم کار و ساعت کار انیماتورها در استودیوهای اونجا ؟ منظورم اینه که ما هم میخواهیم انیماتورهامون را به جای راندمانی بصورت ساعتی حقوق بدهیم !. ..

ALIREZA: rasti Faez mikhastam soali bekonam
faeezz alidosti: begoo
ALIREZA: dar bareh rabet hajm kar va saat kar animatorha dar studiohaye  onaj ?
ALIREZA: manzoram ineh k  ma ham mikahhim animatorhamon ra be jaye randman saat ihoghogh bedahim! 
faeezz alidosti: khob?
ALIREZA: vali vaghean rabateh inkh dar zaman sabet chghdr bayatkar  tahvil bedan! onja chtori mohasebh mikonana?
faeezz alidosti: Inja ma saati pool migirim
faeezz alidosti: hafteh 40 saat kar
ALIREZA: midonam , ma ham mikhahim saati pol bedim
ALIREZA: khob
faeezz alidosti: va bayad 55 sanyeh anim dar hafteh bedim
ALIREZA: ta hala randmani pol midadim akhh
faeezz alidosti: agar na bishtar mimoonim va pool nemigirim
ALIREZA: khob aya in 55 saniyh baray har kari ast?
ALIREZA: maslan be tdad carectr ya pichidh bodanh plan rabti nadarh?
faeezz alidosti: taghriban 45-55 barayeh karhayeh mamooli
faeezz alidosti: vali barayeh kareh kheyli khoob 30-40 saniyeh
faeezz alidosti: har nafar
ALIREZA: mamoli..ki in sath mamoli ya sakht ra tain mikonh?
faeezz alidosti: be toreh motevaset 1 animator roozi 180-250 frame rahat kar mikoneh
faeezz alidosti: albatteh man 350 ta ham kar kardam
faeezz alidosti: amma khob dalilesh ineh ke man ziyad kar kardam
ALIREZA: humm... eyval
faeezz alidosti: va miyoon bor midoonam
ALIREZA: khob fkr mikoni to  Iran ham bachhha mitonana in randman ra bedahan
ALIREZA: ba sabkeh tolid ma alabateh
faeezz alidosti: bayad system tolid az ebteda bar asas Flash tarrahi besheh
faeezz alidosti: vali az hammeh mihemtar
faeezz alidosti: bacheh ha bayad farhang kari shoono avaz konan
faeezz alidosti: yani bavar konan ke 1 karmand hastand na artist (dar saateh edari)
faeezz alidosti: ke in sakht tarin ghesmateh majarast
ALIREZA: dorosteh ..inja bishatar animatorhayma artist hastan
ALIREZA: khob mamanonam..bazam mamnon damh goftgo bashh baray baad...khyli dost daram ke joziyate kar  ra dar onja az zanbaneh to bshnavam
ALIREZA: ta goftgo digh felan khodahafez Faez aziz
faeezz alidosti: va nokteh digeh inkeh har kas ghabool koneh 1 charkh dandeh az kolleh system hast va mohemmeh ke karesho dorost anjam bedeh
faeezz alidosti: ghorbanet alireza
ALIREZA: dorosth
ALIREZA: mamnonam azt
ALIREZA: shad va moafagh bashi
faeezz alidosti: salam be hammeh beresoon
faeezz alidosti: mokhlessim ghorban
ALIREZA:
faeezz alidosti: u2:

۲۲ آبان روزجهانی انیمیشن در ایران!

بر اساس اطلاعات بدست آمده از انجمن آسیفا قرار است در رزو ۲۲ آبان به مناسبت روز جهانی انیمیشن! جوایز جشنواره خانه سینما در فرهنگستان هنر برگزار شود. اعضای آسیفا باید برای گرفتن کارت ورود به این جشن تا روز ۱۴ به خانه هنرمندان دفتر آسیفا مراجعه کنند.

در روز 28 اکتبر 1892 ”امیل رنو“ اولین تصویرهای دست‌ساز خود را در سالن تاریک موزه “گره‌ون“ پاریس به حرکت درآورد و آن را تئاتر اپیتیک خواند. به این ترتیب هنر انیمیشن ـ پیش از اختراع سینما ـ در عرصه هنر متولد شد.
اینک پس از فراتر از یک قرن انجمن سینمایی فیلمسازان انیمیشن جهانی ”ASIFA“ روز 28 اکتبر را روز جهانی انیمیشن اعلام کرده از همه هنرمندان و انجمن‌های ملی آسیفا در سراسر جهان دعوت می‌کند تا این روز را در تقویم‌های ملی خود ثبت کنند و این هنر را در جایگاه شایسته خود نشانده قدر بگزارند.
“روز جهانی انیمیشن“ در بیش از سی کشور که” انجمن ملی آسیفا“ دارند و حتی در کشورهایی که هنوز آسیفای ملی خود را تاسیس نکرده‌اند (برخی کشورهای آفریقایی و عربی) جشن گرفته می‌شود و عامه مردم را به بازشناسی این هنر و دیدار از فیلم‌های برتر هنری انیمیشن فرا می‌خواند.


پوستر روز جهانی انیمشن با رزولیشن بالا:

http://www.imagescribe.com/asifanet_ftp/Animation-Day-2007b.jpg

آزادیخواه

مهمانی پنجشنبه ۱۰ آبان در حرکت کلیدی

روز پنجشنبه بعداظهر 9 آبان

شش دانگ حواسها به حرفهای روبرو است .

مهمانی روز پنجشنبه 10 آبان

و حرفهای روبرو . . .

موفقیت هیچ !

فیلم هیچ ساخته فطیما یثربی برنده جایزه اول جشنواره فیلم رویش امسال گردید.

تبریک به فطیما یربی

دیسنی لند در دبی


دیسنی لند در دوبی در حال ساخت می باشد .شروع این پروزه از سال 2006 شروع وزمان اتمام آن سال 2008 پیش بینی شده است .

دیسنی لند دبی :

http://bp1.blogger.com/_rgdaVpv7Qso/Rn5EJksb76I/AAAAAAAAAUc/kPX81aC8DgU/s1600-h/image002.jpg

http://bp1.blogger.com/_rgdaVpv7Qso/Rn5Eaksb77I/AAAAAAAAAUk/9C5cgHEgNao/s1600-h/image001.jpg

http://bp3.blogger.com/_rgdaVpv7Qso/Rn5DwEsb74I/AAAAAAAAAUM/cz3rnhngHVI/s1600-h/image004.jpg

http://bp0.blogger.com/_rgdaVpv7Qso/Rn5DIUsb70I/AAAAAAAAATs/5yaJIT8_TbM/s1600-h/image008.jpg

http://bp3.blogger.com/_rgdaVpv7Qso/Rn5DCEsb7zI/AAAAAAAAATk/xHq4ZKyuB1A/s1600-h/image009.jpg

با تشکر از خانم آزادیخواه

اشاره هايي در باب توليدات برنامه هاي انيميشن در تلويزيون ايران / در جست وجوي مخاطب




نويسنده: مهربانو ابدي دوست

شبکه هاي مختلف سيما در ماه هاي اخير بخشي عمده از برنامه هاي کودک و نوجوان خود را به پخش توليدات ايراني اختصاص داده است. اغلب اين برنامه ها در موسسه صبا توليد شده است. نکته مهمي که درباره توليدات صبا برجسته شده، تاکيد بر بازسازي حکايت ها، اسطوره ها و بازي هاي ايراني است که تاکنون سينه به سينه از طريق مادربزرگ ها و قصه نويسان حوزه کودک و نوجوان به ما منتقل شده است. حجم بالاي توليداتي از اين دست در اغلب برنامه هاي کودک و نوجوان شبکه هاي سيما در حال حاضر به عنوان مهم ترين نقطه قوت به شمار مي رود. اينکه خردسالان و کودکان نسل جديد از طريق برنامه هاي تلويزيوني با قصه ها و بازي ها و آداب و رسوم ايراني آشنا شوند، در وهله نخست اتفاق قابل تاملي است.
    
    در نظر داشته باشيد تا چندي پيش حجم بالايي از برنامه هاي پخش شده از گروه هاي کودک و نوجوان، اختصاص به کارتون ها و انيميشن هاي خارجي داشت. گرچه اين کارتون ها و فيلم هاي مخصوص خردسالان و کودکان از کيفيت بالايي برخوردار است و زمينه تفريح و حتي آموزش مهارت هاي لازم را فراهم مي آورد، اما ذهن و تفکر مخاطب را انباشته از فرهنگ غيرايراني مي کند.
    
    به عنوان مثال مخاطب خردسال و کودک و نوجوان ايراني از طريق کارتون ها و انيميشن هاي خارجي پخش شده در تلويزيون ايراني با بابا نوئل غربي ها آشنايي بيشتري داشتند تا عمو نوروز ايراني ها. مخاطب ايراني در همان سال هاي رشد خود با حجم بالايي از تبليغات حرفه يي و هنرمندانه غربي ها درباره مفاهيم و شخصيت هاي فرهنگي شان بمباران مي شود. اين در حالي است که ايران و مشرق زمين مهد تمدن هايي غني و بافرهنگ هستند، اما کودک ايراني از طريق کالاهاي فرهنگي غربي با اين مفاهيم و شخصيت ها غريبه است.
    
    تلاش برنامه سازان ايراني در موسسه صبا در گام هاي نخست حداقل اين نتيجه را در بر داشته است که بخش مخاطب شبکه هاي ايراني با بخش هايي از حکايت ها، داستان ها، اسطوره ها و مفاهيم غني شرقي آشنا شوند. حجم بالاي توليدات ايراني در اين حوزه در ماه هاي اخير به ويژه در ماه مبارک رمضان از اتفاقاتي است که بايد آن را به فال نيک گرفت.
    
    مخاطب خردسال و کودک ايراني در جمع خانوادگي خود با رغبت به تماشاي برنامه هايي مي نشيند که از جذابيت زيادي برخوردار است. البته ناگفته نماند، در حال حاضر اين دست برنامه ها، جذابيت اش را از غناي خود داستان ها و روايت ها مي گيرد و بخش عمده يي از برنامه ها هنوز به سطح کيفيت مطلوب نزديک نشده است: اتفاقي که اگر به طور جدي مد نظر مديران موسسه صبا قرار نگيرد، پس از مدتي با آفت تکراري که به ناچار دچارش خواهند شد، مقدمه دلزدگي مخاطب را نسبت به بخش مهمي از باورهاي ديرين ايراني فراهم خواهد آورد. در حال حاضر برنامه سازان خاطرشان جمع است که به علت ناب و بکر بودن موضوعات، مخاطب با شيفتگي از آن استقبال خواهد کرد. اما اين ناب بودن و بکري به زودي از بين خواهد رفت و دچار آفت تکرار خواهد شد.
    
    حجم قصه ها و بازي ها و حکايت هاي ايراني هرچه هم زياد باشد، روزي به اتمام خواهد رسيد. در همين زمان است که اگر برنامه هاي توليد شده، داراي خلاقيت مطلوبي نباشد و در مرحله بعد قصد دوباره سازي با نگاهي خلاقانه به وجود بيايد، نشاندن دوباره مخاطب برنامه هاي کودک و نوجوان پاي برنامه يي با داستان و موضوع تکراري کاري سخت خواهد بود. بنابراين مديران موسسه صبا بايد به خوبي متوجه اين نکته باشند که کيفيت برنامه هاي ماندگار، فداي حجم توليدات بالانشود.
    
    نکته ديگري که مديران موسسه صبا نيز به خوبي برآن واقف هستند مربوط به بازاري است که امروزه توليدات انيميشن در دنيا از آن برخوردار هستند. غناي فرهنگ و تمدن ايراني بستر بسيار خوبي براي حضور در اين بازار است که امروزه براي برخي از کشورها، درآمد بيشتري مثلاً از درآمد نفتي کشور ما دارد. انيميشن هاي خاص کودکان در دنيا امروزه از زبان ساختاري مشترکي نيز برخوردار هستند که برخوردار از محدوديت هاي خاص حوزه هاي بزرگسالان نيست و همين امر باعث مي شود توليدات ايراني اگر داراي خلاقيت مناسب باشد، در بازارهاي بين المللي حرفي براي گفتن داشته باشد.
    
    زبان تصوير انيميشن نيز اين امکان را فراهم مي کند که از چنبره برخي محدوديت هاي زباني به درآييم و راحت تر بتوانيم با مخاطب جهاني خود وارد گفت وگو شويم و قله هاي فرهنگي خودمان را در قالب محصولات و کالاهاي فرهنگي به مخاطبان ديگر عرضه کنيم. موفقيت هاي گام نخست موسسه صبا امروزه در توليد بالاي برنامه هاي کودک و نوجوان شبکه هاي تلويزيوني ايران اين توقع را به وجود مي آورد که در گام هاي بعدي به جاي پسرفت، پيشرفت داشته باشيم.
روزنامه اعتماد > شماره 1527 8/8/۸۶

انيميشن ايراني و نگراني غرب


نويسنده: حميد همداني

توليد انيميشن در ايران گرچه عمر كوتاهي دارد اما رشد كمي و كيفي آن چنان سريع و غافل گيركننده بوده است كه اين روزها سردمداران و سياستمداران آمريكايي را هم نگران كرده است تا آنجا كه به گزارش رسانه ها ستاد فرماندهي ارتش آمريكا در عراق پخش كارتون هاي ايراني از تلويزيون هاي عراق را بسيار خطرناك دانسته و خواستار توقف پخش اين كارتون ها شده است.
    چند سال پيش كه براساس يك تفكر بنيادين در صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران با ايجاد رشته انيميشن در دانشكده صدا و سيما از مراكز استانها خواسته شد تا با ايجاد واحد انيميشن از طراحان و هنرمندان هر ديار دعوت به ساخت انواع انيميشن دو بعدي و سه بعدي با مضامين ديني و ملي شود، كمتر كسي باور مي كرد كه به زودي انيميشن ايران در جشنواره هاي بين المللي خواهد درخشيد و درصد قابل ملاحظه اي از تايم برنامه هاي كودك و نوجوان تمام شبكه ها را تسخير و علاوه بر آن با استقبال چشمگير كودكان و نوجوانان كشورهاي اسلامي و ساير نقاط جهان نيز مواجه خواهد شد.
    امروز در حاليكه به سرعت به تعداد انيماتورهاي ايراني افزوده مي شود رقابت سختي نيز در جهت توليد كيفي انيميشن با بهره گيري از هنر و استعدادهاي فردي و به كارگيري جديدترين تكنيك ها و نرم افزارها در جريان است و گرچه انيميشن ايران هنوز به لحاظ تكنيكي و فني با انيميشن تراز اول جهان فاصله زيادي دارد اما يكه تاز خاورميانه و جهان اسلام بوده و مهمتر از اين ارائه دهندأ آموزه ها و مفاهيم ديني و ارزشي به كودكان و نوجوانان مسلمان ايراني و غيرايراني است.
    ساخت انيميشن هايي در خصوص تعاليم اسلام، فرامين الهي در قرآن كريم و سيره پيامبر اكرم(ص) و ائمه اطهار، آشنايي با آداب و احكام اسلامي، تاريخ انبياء و اسلام، زندگي بزرگان، دانشمندان و هنرمندان اسلامي و ايراني و دهها موضوع ديگر با شيوه هاي ظريف هنري و طراحي شخصيت هاي رئال و فانتزي و محيط هاي معنوي و شاد و افكت هاي معناگرا و بومي موضوعاتي است كه اين روزها و با دقت و سرعت خاصي نه تنها در مركز كه در عمده مراكز استانهاي صدا و سيما و دهها شركت و مؤسسه فرهنگي هنري نيز دنبال مي شود.
    در اين ميان درك صحيح اكثر نهادها از تأثير عميق انيميشن بر ذهن و افعال كودكان و نوجوانان باعث شده است تا آنان نيز در جهت آموزش، اطلاع رساني و تعميم فرهنگ عمومي به سفارش مجموعه هاي انيميشني روي آورند. موضوعي كه با استقبال چشمگير جامعه از كودك و نوجوان گرفته تا جوان و ميانسال و... نيز مواجه شده است.
    مجموعه انيميشن هاي نيروي انتظامي، شهرداري، بهزيستي، گاز، برق و... كه عموماً از طريق رسانه ملي پخش گرديده به روشني گواه اين ادعاست.
    اما آنچه در اين خصوص حائز اهميت است و نگراني جهان غرب به سركردگي آمريكا را برانگيخته است رويكرد انيماتورهاي ايراني به ساخت انيميشن هايي با موضوعات اجتماعي و سياسي و پخش و استقبال از آن در جهان اسلام است.
    موضوعاتي نظير مظلوميت ملت فلسطين و لبنان و تجاوزگري رژيم صهيونيستي و همچنين ارائه و جايگزيني شخصيت ها و چهره هاي برجسته تاريخ اسلام و شخصيت هاي كودك و نوجوان مسلمان به جاي شخصيت هاي مجازي و كاذب انيميشن هاي غربي و تم آرامش بخش و شادي آفرين داستانهاي رئال اين مجموعه هاست كه به فراخور موضوع با طراحي شخصيت هاي فانتزي يا رئال عرضه شده است.
    اختصاص جوايز متعدد به انيميشن هاي ايراني در جشنواره ها و معرفي هرساله تحول كمي و كيفي انيميشن ايران در جشنواره بين المللي فيلم كودك و نوجوان ايران، همچنين تداوم جشنواره بين المللي زيتون سرخ كه چند سالي است به همت شهرداري تهران با موضوع كودك فلسطيني برگزار مي گردد و نيز استقبال كودكان و نوجوانان عراقي، افغاني، كشورهاي آسياي ميانه و... از اين آثار مسائلي است كه به شدت هم سينماي هاليوودي آمريكا را نگران ساخته و هم سياستمداران آمريكايي را. اما صرف نظر از اظهارات مقامات آمريكايي انيميشن ايران جايگاه خود را در كشورهاي منطقه و جهان يافته است و بي شك در صورت حمايت هدايت شده و رويكرد صحيح نقشي بي بديل در توسعه و تعميم فرهنگ اصيل اسلامي و ملي و آموزش كودكان و نوجوانان جهان اسلام خواهد داشت، چه اينكه با رويكرد به مفاهيم ارزشي، معناگرا و لذت بخش براي كودكان و نوجوانان مسلمان و غيرمسلمان، انيميشن غرب را- ولو با برخورداري از گرافيك و تكنيك برتر- به چالش جدي خواهد كشاند.

دفتر انيميشن حوزه هنري استان مركزي آغاز به كار كرد.
    اين دفتر كه با برگزاري كارگاه ايده خلاق و فيلمنامه نويسي و كلاس آموزش طراحي در انيميشن فعاليت خود را آغاز كرده است با بهره گيري از اساتيد مطرح استان اولين گام اصولي در جهت توليد و ساخت انيميشن را برداشته است.


ولايتي:ساخت انيميشن متناسب با فرهنگ هر كشور است



     علي اكبر ولايتي با اعتقاد بر اين كه در فرهنگ و تمدن ايراني - اسلامي، الـگـوهـا و نـمـونـه هـاي بـسـيـار زيـادي وجود دارد كه مي تواند براي كودكان و نوجوانان ما ارزنده باشد، اين اعتقاد را مبناي اصلي ساخت يك انيميشن براساس كتابش عنوان كرد. ولايتي در گفت وگو با ايسنا درباره چگونگي پويانمايي شدن كتاب چهار جلدي <پـويـايي فرهنگ و تمدن اسلام و ايران> خاطرنشان كرد: از سوي موسسه فرهنگي - هنري صبا دعوت شدم تا براساس اين كتاب، انيميشن هايي تهيه شود كه هويت ايراني - اسلامي داشته باشند. وي ادامه داد: در حال حاضر ما وارد كننده ساخته هاي ديگران هستيم و ديگران انيميشن هايي مي سازند كه متناسب با فرهنگ و ويژگي هاي سياسي و اجتماعي خودشان باشد. بر اين اساس براي ترويج فرهنگ و تمدن اسلامي - ايراني در بين كودكان، نوجوانان و جوانان حتما بايد به چنين مباحثي در انيميشن هاي ايراني پرداخته شود. وي در پايان اظهار داشت: ترويج فرهنگ و تمدن ايراني - اسلامي و الگو سازي براي كودكان و نوجوانان،مبناي اصلي تصميم گيري سازمان صداوسيما براي تهيه انيميشني براساس كتاب <پويايي فرهنگ و تمدن اسلام و ايران> بوده است و بنده هم قبول كردم كه هر نوع كمكي بتوانم در اين زمينه انجام دهم. كتاب <پويايي فرهنگ و تمدن اسلام و ايران>، سير تحول تاريخ ايران را در مقاطع مختلف بيان مي كند و به آگاهي بخشي درباره گذشته فرهنگ و تمدن درخشان كشور باستاني و اسلامي ايران مي پردازد. قرار است، براساس اين كتاب مجموعه انيميشني تحت عنوان <يكي بود، يكي نبود، سرزمين ايران بود> ساخته شود كه تلفيقي از رئال و انيميشن است. 

انيميشن هايي براي آموزش كودكان



    گروه فرهنگ و هنر ـ مجموعه فرهنگي ـ هنري صبا مجموعه برنامه انيميشني را با عنوان ملوچ در ۵۲ قسمت ۶ دقيقه اي توليد كرد. اين مجموعه كه اهداف آموزشي و تربيتي را براي كودكان و نوجوانان دربرمي گيرد به تهيه كنندگي محسن شريفي نيا مقابل دوربين خواهد رفت. مجموعه ملوچ با تكنيك عروسكي تك فريم و با عروسك هاي ساخته مريم زينال زادگان جان بخشي و انيماتوري اژدر دلداده، فيلمبرداري امين سعيدي و نويسندگي جان بخشي جمعي از نويسندگان كودك همچون صنم امامي، حامد مهريزي زاده و مسعود طرقبي ساخته مي شود و قصد دارد تا در هر قسمت با دستمايه قرار دادن داستاني زيبا و جذاب براي كودكان نكات تربيتي مهمي را توسط آرش شخصيت اصلي داستان و آدم آهني وي به نام ملوچ بازگو نمايد.مجموعه صبا همچنين مجموعه اي انيميشن را نيز براساس زندگي شهداي انقلاب و دفاع مقدس در دست تحقيق و نگارش دارد.همچنين قرار است كارگاه فيلمنامه نويسي نيز جهت نگارش فيلمنامه هاي انيميشن در مجموعه صبا تشكيل شود. 

قصه هاي سبلان انيميشن مي شود



    توليد مجموعه انيميشن «قصه هاي سبلان» به كارگرداني عليرضا بلندي آغاز شده است.
    عليرضا بلندي با بيان اين مطلب كه مجموعه انيميشن «قصه هاي سبلان» براي مركز صبا در قالب ۱۳ قسمت توليد مي شود، به ايسنا گفت: توليد نخستين قسمت از اين مجموعه تا يك ماه آينده به پايان مي رسد و اميدواريم تا عيد نوروز ۵ تا ۷ قسمت از آن آماده شود.وي با بيان اين كه گروه سني كودك و نوجوان مخاطبان اين مجموعه انيميشن هستند، افزود: موضوع مجموعه انيميشن «قصه هاي سبلان» برگرفته از داستان ها و افسانه هاي آذربايجان است و با توجه به نامگذاري امسال به عنوان سال اتحاد ملي و انسجام اسلامي با هويت بومي و نگرش ملي توليد مي شود.كارگردان مجموعه انيميشن «قصه هاي سبلان»، قهرمان اصلي داستان اين انيميشن را كودكي ۱۰ ساله عنوان كرد كه در روستاي ساوالان زندگي مي كند و در هر قسمت داستان مجزايي دارد.بلندي افزود: قصه هاي اين مجموعه انيميشن بومي و درحال و هواي شاد و روحيه بخشي در دامنه سبلان اتفاق مي افتد. وي با اشاره به تكنيك سه بعدي مجموعه انيميشن «قصه هاي سبلان» گفت: همچنين در اين كار از نرم افزار مايا كه برترين نرم افزار توليد انيميشن سه بعدي در جهان است استفاده مي كنيم.كارگردان مجموعه انيميشن «قصه هاي سبلان» ادامه داد: موسيقي اين مجموعه انيميشن از تم آذري برخوردار و درعين حال شاد و كودكانه است.

انيميشن امام علي(ع) ساخته مي شود

    
    علي اكبر قاضي نظام، فيلمنامه نويس از نگارش فيلمنامه انيميشن سينمايي درباره حضرت علي(ع) و مجموعه تلويزيوني درباره زندگي شهيد موحد دانش خبر داد. علي اكبر قاضي نظام در گفت و گو با فارس اظهار داشت: فيلمنامه سينمايي انيميشن فوق به تولد حضرت علي (ع) مي پردازد و طرح آن تصويب شده و نگارش آن را در نخستين فرصت آغاز مي كنم.اين فيلم سينمايي به سفارش بنياد سينمايي فارابي ساخته خواهد شد.
    وي همچنين از نگارش فيلمنامه مجموعه تلويزيوني با عنوان «راز ستاره ها» خبر داد و گفت:مشغول نگارش فيلمنامه سريالي سيزده قسمتي به اسم «راز ستاره ها» هستم كه تاكنون هفت قسمت آماده است. اين فيلمنامه نويس درباره مجموعه «راز ستاره ها» كه بر اساس زندگي شهيد موحد دانش نوشته مي شود به فارس گفت:اين مجموعه داستان دختر دانشجويي است كه در پي تحقيقاتي متوجه عكس شهيدي مي شود كه روي ديواري مي كشند.او احساس مي كند كه اين شهيد را مي شناسد و به مرور با زندگي و عملياتي كه او شركت كرده، آشنا مي شود.

معماري: حرفه اي هاي انيميشن، عطاي ساخت فيلم خوب را به لقايش بخشيده اند



     انيميشن تك قسمتي <شب رنگي> با تكنيك دو بعدي و رنگ آميزي با پاستل در مركز صباي صداوسيما توليد شد. حسين معماري - نويسنده و كارگردان اين انيميشن - در گفت وگو با ايسنا گفت: داستان انيميشن <شب رنگي>، درباره دختري است كه از تاريكي شب مي ترسد و آن را به شكل هيولامي بيند. بنابراين براي مبارزه با آن تصميم مي گيرد تاريكي شب را رنگ كند و سپس وارد روياهاي رنگي خود مي شود و در نهايت بيننده متوجه مي شود آنچه در فيلم اتفاق افتاده نقش و نگار بال پروانه اي بوده است. وي با بيان اين مطلب كه بر روي فيلمنامه <شب رنگي> با دقت و وسواس زيادي كار كردم ، اظهار كرد: براي نوشتن فيلمنامه اين انيميشن تحقيقات زيادي را انجام دادم و بسياري از متوني كه در زمينه نگارگري ايراني نوشته شده است را مـطـالـعه كردم. كارگردان انيميشن <شب رنگي> با اشاره به رنگ آميزي با پاستل در اين اثر توضيح داد: بخش قبل از سكانس رويا، رنگ ها مونوتن است و وقتي دختر داستان، وارد روياهاي خود مي شود رنگ آميزي فضاها با ماژيك، پاستل و آبرنگ است و از تكنيك هاي مختلفي استفاده شده است چرا كه در رويا هيچ نظم و قانوني براي چيزي وجود ندارد. معماري با اشاره به نقش مهم موسيقي در فيلم انيميشن <شب رنگي> گفت: همه سازها و موسيقي در پايان كار با ديدن پروانه به شكل ملودي كامل و اركستر شنيده مي شود. معماري، در ادامه بزرگترين معضل انيميشن در كشورمان را فيلمنامه نويسي آن دانست و تصريح كرد: مشكلي كه در زمـينه فيلمنامه نويسي در سينما وجود دارد در انيميشن برجسته تر است، هر چند طراح ها و انيماتورهاي خوبي داريم، اما در زمينه فيلمنامه نويسي انيميشن، ضعيف هستيم. وي معتقد است: فيلمنامه هاي انيميشن داخلي فاقد ساختار هستند و فيلم هاي انيميشن كوتاه به جوك تصويري تبديل شده اند كه قابليت هاي يك فيلم انيميشن را ندارند. اين كارگردان انيميشن، دارا بودن فضاي انيميشن، تخيل زياد، غير قابل پيش بيني و غافلگير كننده بودن را از ويژگي هاي فيلمنامه انيميشن برشمرد و خاطرنشان كرد: متاسفانه بسياري از افرادي كه در زمينه انيميشن تحصيل كردند طراح ها و انيماتورهاي خوبي هستند، اما سينما را نمي شناسند و از ادبيات دراماتيك، مديوم سينما و تصوير هيچ شناختي ندارند. معماري افزود: آدم هاي حرفه اي ما در زمينه انيميشن به كار تيزر روي آورده اند و عطاي ساخت فيلم خوب را به لقايش بخشيده اند چرا كه يك كار انيميشن بودجه مي خواهد. وي در پايان، عملكرد مركز صبا و كانون پرورش فكري كودك و نوجوان را ضعيف ارزيابي كرد و گفت: صبا با مديريت و نظارت قوي مي تواند كارهايي با كيفيت بهتر داشته باشد، اما متاسفانه كارهاي اين دو مركز توليد كننده انيميشن جلب توجه نمي كند. 


وقتی پنج سالم بود ...

وقتي پنج سالم بود
...
وقتی کوچیک بودم
...
وقتی دلم می خواست همه من رو غير از اونی که هستم ببينن
...
وقتی دلم می خواست قبل از اسم من هم آقا بگن یا حداقل بعد اسمم خان باشه
وقتی حاضر بودم هیچوقت (حتی یواشکی) آلوچه هم نخورم اما بعد از ظهر ها به
...
زور نخوابم
...
وقتی دلم می خواست نهار آبگوشت نخورم
...
وقتی دلم یه عالمه کادو می خواست و اونوقت يادشون می رفت برام تولد بگيرن
...
وقتی تنها عيدی سالم يه بوس کوچولو از فرشته ای بود که ديگه ندیدمش
...
وقتی دلم می خواست کلی پولدار بودم تا فندک بابام رو ازش بخرم
وقتی دلم می خواست بتونم پسر همسایه رو به خاطر اون دوچرخه بی ريختش که
...
هی پزش رو می داد و دلم رو آب می کرد , بکشم
...
وقتی دلم می خواست شبها بستنیم هم کنارم بخوابه و مامان حسودم دعوام نکنه
وقتی دلم می خواست نه تا داداش دیگه هم داشتم تا بتونیم تیم فوتبال بسازیم , اما بابام
...
با بی تفاوتی بهم می خندید
وقتی دلم می خواست با معلم مهد کودکم ازدواج کنم , اما اون نازم می کرد و عین
...
بچه ها من رو می شوند رو پاش
...
وقتی دلم می خواست برم تو دعوا کمک عموم , اما نذاشتن
...
وقتی دلم می خواست منم تو عروسیها کروات گيره دار بزنم
...
وقتی کوچيک بودم
وقتی پنج سالم بود ... يه روز از غصه همه اينا ديگه تحملم تموم شد و تصميم گرفتم از خونه فرار کنم
با داداشم مشورت کردم . همه حرفهای دلم رو براش گفتم , کلی بهم نگاه کرد و بعد بهم لبخند زد . اين يعنی اونم موافق و دلش می خواد با من بياد . اما چيز ديگه ای نگفت , آخه داداشم هنوز خيلی کوچيک بود , نمی تونست حرف بزنه
ِچند بار با هم نقشه فرارمون رو مرور کرديم . قرار گذاشتيم وقتي شب شد و مامان خوابيد فرار کنيم . بابا هم که ... نگران اون نبودم , بابام وقتي مي خوابه مي ميره . مامانم ميگه باباتون تو خواب عين بچه ها مي شه , اما دروغ مي گه . خودم يه بار تو خواب يکي از سبيلاش رو کندم , اما نفهميد
سر شب موقع شام من و داداشم به هم نگاه مي کرديم و مي خنديديم , هر جفتمون خوشحال بوديم از اينکه مي خواهيم با هم فرار کنيم . من يه عالمه شام خوردم , که تا چند روز گشنم نشه . داداشم هم تا جايي که نفس داشت شير مامانم رو خورد . انقدر خورد تا مامانم خسته شد و گريش گرفت و خوابش برد . بابام هم که مرد
کيفم رو برداشتم . سه تا بيسکويت , شيريني , يه بستني بزرگ خوشمزه , آلوچه , کمي باقالي پلو با گوشت , فندک بابا , يه عالمه شکلات , شير خشک داداشم , قرصهای آقا جون ( برای کشتن شوهر آينده معلم مهد کودکم – البته آقاجون از اين قرصها زياد می خورد , اگه نتونه بکشه حداقل مجبور می شه هی بره دستشويي و دل من خنک می شه ) , عکس فرشته قشنگ رو هم برداشتم تا شايد بتونم پيداش کنم
ِ. بعد ... داداشيم رو آروم بيدار کردم و با هم ... فرار کرديم
ِيادمه وقتی کوچيک بودم , وقتي از همه دنيا دلم گرفته بود , وقتی فقط يه فرشته داشتم , وقتی با داداشيم فرار کردم ...وقتی نشستيم تو پارک محله و همه
...
خوراکيهامون رو خورديم , وقتی داداشيم گريه می کرد
...
نمی خواستم برگردم خونه , اما
ِآخه آدم هر جا میره بايد با تمام قلبش بره وگرنه برش می گردونن
ِمی دونم اون موقعها خيلی کوچيک بودم ... اما حالا خيلی گذشته ... هنوزم دلم فرار می خواد ... فراری با تمام قلبم . فراری به بيرون , تا اسير آزاديش بشم . آزادی که شايد بهاش دونه های ماسیده اشکت رو يه عکس باشه . عکسی از يه بوس کوچولو
تاگور ميگه : آسمان برای گرفتن ماه تله نمی ذاره , اين آزادی ماه که اون رو پايبند
.
می کنه
ِ... مثل من
که شيفته اسارت , تو آزادی بعد از رهایی شدم . رهايی از اونی که می گن باش



با تشکر از دل نوشته های من 


     


     


    

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۱٠:٢٧ ‎ق.ظ ; پنجشنبه ۱٠ آبان ۱۳۸٦