انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته چهارم خرداد ۸۶

سال 85 نقطه عطف براي انيميشن ايران بود. 

توليدات و کيفيت انيميشن به حدي شده است که به خوبي مي توان ارتقاء تکنيکالي انيميشن را شاهد بود.


سيد عليرضا گلپايگاني استاد دانشگاه هنر و انيماتور به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت:سال 85 را نقطه ي عطفي در زمينه ي انيميشن مي دانم، در سال گذشته سفارش هاي توليد و ساخت انيميشن از سوي دولت به طور چشمگيري افزايش يافت که به دنبال آن انيميشن با اعتبار بيشتري وارد بازار شد و اين افزايش توليد داخلي بازار انيميشن را داغتر کرد.
وي افزود: در اين ميان موسسات دولتي نظير راهنمايي و رانندگي، سازمان بهينه سازي مصرف سوخت و شرکت گاز نيز براي آموزش به انيميشن روي آوردند که بسيار مهم و موثر واقع شدند، علاوه بر موسسه ها مراکز صنعتي نيز به جاي استفاده از ماکت که صرفاً نمايشي بود از انيميشن استفاده کردند که ضمن داشتن جنبه ي آموزشي مطلوب تر هم هست.
گلپايگاني خاطر نشان کرد: بنياد ملي بازي هاي رايانه اي هم در مقابل بازي هاي خشن خارجي به ساخت بازي هاي خوب و متناسب به کمک انيميشن پرداخت .
وي تاکيد کرد: در شهرهاي دور افتاده نيز شاهد اتفاق هاي بزرگي هستيم که در شرايط ساده و توسط افرادي مستعد و به کمک تکنولوژي کارهاي موفق و خوبي ساخته شده است که اين اثار در جشنواره ها شرکت داده شده و به لحاظ هنري و نه به لحاظ تجاري جايزه هاي زيادي دريافت کردند و مابه خوبي مي توانيم ارتقاء تکنيکالي انيميشن را در کشورمان شاهد باشيم.
گلپايگاني در ادامه گفت: يکي از قالب هاي ساخت انيميشن که بيشتر در ايران استفاده مي شود قالب سه بعدي و روش کات اوت است که به وسيله ي بريده هاي مقوايي و کامپيوتر اجرا مي شود که هزينه ي پايين، توليد سريع و نبود نياز به طراحي بسيار دقيق، از مزاياي اين شيوه است.
وي افزود: علاوه بر قالب سه بعدي وجود انيماتورها و طراحان جوان و خلاق نيز باعث رشد چشمگيري در قالب 2 بعدي شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

امتحانات شروع میشود

 ورودی ۸۴

تولید - چهارشنبه ۳۰/۳/۸۶ ساعت ۱۶ - دکتر حسنایی

فیلمنامه نویسی -چهارشنبه- ۳۰/۳/۸۶ ساعت ۱۶- دکتر حسنایی

کارگاه تصویر متحرک ۱-گروه ۲- چهارشنبه ۱۳/۴/۸۶ ساعت ۱۰ - حسین ضیایی

کارگاه تصویر متحرک ۱-گروه ۱- چهارشنیه ۱۳/۴/۸۶ - ساعت ۱۳- حسین ضیایی

ساخت عروسک مفصلی - چهارشنبه - ۶/۳/۸۶- ساعت ۸- سماکار

روانشناسی- سه شنبه ۱۲/۴/۸۶-ساعت۱۴- دکتر اعرابی

کارگردانی انیمیشن ۱- سه شنبه ۱۲/۴/۸۶ ساعت ۱۰- گلپایگانی

 ورودی ۸۴

کارگاه تصویر متحرک ۳- گروه ۱- چهارشنبه ۳۰/۳/۸۶- ساعت ۱۴- دکتر حسنایی

کارگاه تصویر متحرک ۳- گروه ۲- چهارشنبه ۳۰/۳/۸۶- ساعت۱۶- علی احمدی

آشنایی با اصول درام- دوشنبه ۱۱/۴/۸۶- ساعت ۱۶- حمید دهقانپور

کارگردانی تصویر متحرک - سه شنبه ۵/۴/۸۶- ساعت ۱۶- امیر محمد دهستانی

موفق باشید

لینک ارسالی استاد علیدوستی

In link jadidan be dastam resid
barayeh shoma ham miferestam
 
 
payandeh bashid
کارگردانی انیمیشن
با سلام و درود به دوستان گرامی
و استادان ارجمند

با همیاری و راهنمایی دوستان واستادان عزیز، کتاب اول، دوم وسوم سیمیا، مشتمل بر مجموعه مقالات تخصصی انیمیشن، در سال ۱۳۸۵ به همت معاونت پژوهشی دانشگاه هنر منتشر گردید.پس از چاپ کتاب اول، قرار بر آن شد که کتاب های بعدی با محوریت موضوعی گردآوری گردد، و درهمین راستا کتاب دوم و سوم سیمیا با موضوع واحد «ایده یابی و فیلمنامه نویسی انیمیشن» آماده و منتشر شد.
نظر به استقبال گسترده ترمخاطبان از کتاب دوم و سوم و همچنین حصول نتیجه بهتر، مصمم شدیم که روند انتخاب موضوع برای هر کتاب را دنبال کنیم، وپیرو تصمیم شورای گروه انیمیشن دانشگاه هنر، موضوع کتاب چهارم سیمیا «کارگردانی انیمیشن» تعیین گردید. همان گونه که استادان عزیز مستحضرند از آن جا که در زمینه ی انیمیشن با کمبود جدی مولفان و مترجمان روبروییم، آماده
سازی چنین کتابی مگر با راهنمایی، یاری و همکاری تک تک دوستان میسر نخواهد بود.         
اینجانب به عنوان گردآوردنده ی مجموعه کتاب های سیمیا از استادان و دست اندرکاران ارجمند خواهشمندم در به انجام رساندن این امر، مرا یاری فرموده و از راهنمایی های ارزنده ی خویش بی بهره نگذارند.

با سپاس و احترام
سارا خلیلی

 همكاری دیسنی و بالیوود برای ساخت انیمیشن 

استودیو والت دیسنی از این پس برای ساختن فیلم‌های انیمیشن با یكی از كمپانی‌های تولید فیلم بالیوود مشاركت می‌كند و قصد دارد از صدای ستارگان فیلم‌های هندی در این انیمیشن‌ها استفاده كند.
بی‌بی‌سی در اين زمينه اعلام كرد: این نخستین باری است كه كمپانی دیسنی قراردادی را برای همكاری در ساخت فیلم در هندوستان امضا كرده است. 
دیك كوك، رئیس استودیوهای والت دیسنی در این باره گفت: این انیمیشن‌های اریژینال كه به زبان هندی ساخته می‌شوند،  برای تمام دنیا جنبه انتقال فرهنگ را دارند.
كمپانی هندی یاش راج فیلمز هر یك از این انیمیشن‌ها را كه در آنها از استعدادهای هنری كشور هند استفاده شده است، بازبینی می‌كند.
نخستین پروژه با عنوان رومئوی كنار جاده انیمیشنی خواهد بود كه در آن از صدای صیف علی خان و كارینا كاپور، ستارگان بالیوودی استفاده می‌شود.
این فیلم انیمیشن به ماجرای سگی كه در خیابان های بمبئی رها شده است می‌پردازد و قرار است در سال 2008 روی پرده برود

بازگشت خالق «شركت هیولاها» به استوديو پيكسار 

استودیو پیكسار كمپانی والت دیسنی در پروژه بزرگ بعدی خود كه یك فیلم انیمیشن است، دوباره با خالق انیمیشن پرطرفدار «شركت هیولاها» همكاری می‌كند.
به گزارش خبرگزاری شهر به نقل از ورایتی، این انیمیشن جدید بالا نام دارد و به ماجرای یك پیرمرد 70 ساله می‌پردازد كه در بیابان با دیوها می‌جنگد.
كارگردانی این انیمیشن را پت داكتر بر عهده دارد و قرار است در سال 2009 آماده نمایش شود.
از دیگر انیمیشن‌های پرفروش استودیو پیكسار می‌توان به ماشین‌ها و شگفت انگیزها اشاره كرد.


روزهای تازه انیمیشن

در ژاپن علاقه‌مندان موج اصلی كارتون، انتظارات ثابتی دارند و به همین دلیل است كه سری كارتون‌هایی چون پوكه‌من، دورائه‌مون، كونان كارآگاه و كوایون‌شین‌چان پی‌درپی نمایش داده می‌شوند و شركت‌هایی چون استودیو گیبلی و یا استودیو تویی‌انیمیشن در پی ساخت مجموعه‌های جدیدی هستند.
كارتون‌های ژاپنی كه اصطلاحاً آنها را «انیم» می‌نامند، در طول دهه‌های قبل چندین بار در گیشه سینماهای جهان فروش قابل توجهی داشته‌اند و البته همواره از ژانرهای پرطرفدار در داخل ژاپن به حساب می‌آمده‌اند.
در سال ۲۰۰۶ چهار فیلم از بین ۱۰ فیلم پرفروش‌ ژاپن كارتون بوده‌اند كه شامل فیلم جدید گورد میازاكی به نام «داستان‌هایی از زمین دریا» صاحب فروش ۳/۶۴میلیون دلاری شد. در ژاپن علاقه‌مندان موج اصلی كارتون، انتظارات ثابتی دارند و به همین دلیل است كه سری كارتون‌هایی چون پوكه‌من، دورائه‌مون، كونان كارآگاه و كوایون‌شین‌چان پی‌درپی نمایش داده می‌شوند و شركت‌هایی چون استودیو گیبلی و یا استودیو تویی‌انیمیشن در پی ساخت مجموعه‌های جدیدی هستند.
تقریباً تمامی فیلم‌های كارتون پرفروش براساس مجموعه‌های كارتونی موفق تلویزیونی ساخته شده‌اند و خود این كارتون‌های تلویزیونی نیز اقتباسی از كتاب‌های كمیك هستند كه همیشه مخاطبان خاص خودشان را دارند. اما نگاه دقیق‌تری به خالقان این كارتون‌ها و شركت‌های تولید‌كننده آنها نشان می‌دهد كه استراتژی‌های جدیدی برای جذب مخاطبان تازه در شرف انجام است. در عین حال خبرهای بدی چون ركود فروش دی‌وی‌دی كارتون‌ها در سطح بین‌المللی و كمبود استعدادهای جدید از دغدغه‌های شركت‌های تولیدی محسوب می‌شود.
یكی از این شركت‌ها كه موفقیت غیرقابل كتمانی در عرصه بین‌المللی داشته، شركت «مدهاوس» ‌است كه سابقه موفقیت‌های آن به سال۱۹۷۳ باز می‌گردد و تولیدات پرطرفداری از مجموعه‌های تلویزیونی و مانگاتا انیمیشن‌هایی چون پاپریكا را داشته است. در همین حال شركت «مدهاوس» اعلام كرده كه با الگو قرار دادن اقتباس‌های پرطرفدار از كتاب‌های كمیك، گفت‌وگو‌هایی را با استودیوهای سینمایی آغاز كرده تا دو كارتون قدیمی را بدل به فیلم‌های اكشن كند.
یكی از مدیران اجرایی این استودیو اظهار می‌كند كه ساخت فیلم‌های جدیدی كه بتواند با مخاطبان در سراسر جهان ارتباط برقرار كند از اهداف اصلی این شركت است.یكی دیگر از شركت‌هایی كه در آستانه تغییر استراتژی بین‌المللی قرار دارد، شركت production I.G است كه در دنیا برای تولید سری فیلم‌های «روح در پوسته» مشهور شد. این سری فیلم‌ها از سال ۱۹۹۵ پخش شد و اولین فیلم ژاپنی بود كه در صدر دی‌وی‌دی‌های پرفروش آمریكا قرار گرفت. این استودیو نیز قصد ساخت نسخه‌ای غیرانیمیشن از این كارتون را دارد.
شركت «میكوت» نیز از جمله شركت‌های فعال در عرصه انیمیشن است كه به تازگی ساخت یك سری انیمیشن سه بعدی را آغاز كرده است. این شركت با مشاركت دو شركت آمریكایی و هنگ‌كنگی قصد ساخت دنباله‌ای برای فیلمBx machina را به شیوه سه‌بعدی دارد و برای نخستین بار حاضر شده تا در تولید و سود این انیمیشن‌ها با دو شركت یاد شده شریك شود در حالی كه تا پیش از این شركت‌های ژاپنی ترجیح می‌دادند تا هزینه‌های پرداخت شده از سوی شركا را به شكل مستقیم به آنها پرداخت كنند.
یكی دیگر از شركت‌هایی كه در این زمینه فعالیت جدی را آغاز كرده است، شركت Studio ۴oc نام دارد كه دو فیلم شناخته شده Animatrix و بازی ذهن را به بازار عرضه كرده بود. این شركت در یك اقدام غیرمنتظره اعلام كرد كه قصد ساخت یك انیمیشن هفت قسمتی تحت عنوان «میهمانی هوشمندانه» را دارد. این شركت برای ساخت این انیمیشن ۷ قسمتی از چند انیماتور باسابقه از جمله ماساكی‌یوساكا (كارگردان فیلم بازی ذهن) استفاده كرده است و البته آزادی عمل آنها را در خلق فیلم‌های مورد علاقه‌شان تضمین كرده است.
یوكی‌ساكی یكی از تهیه‌كنندگان این سری فیلم پرخرج در این زمینه می‌گوید: رقابت آنها می‌تواند باعث بهبود كیفی این سری فیلم شود. در حال حاضر فیلم دوم این سری در دست تولید است و به احتمال فراوان دستمزدهای خوبی دریافت خواهند كرد.البته اكثر انیماتورهایی كه در بازار انیمیشن ژاپن هستند، افراد نابغه‌ای محسوب نمی‌شوند و به همین دلیل دستمزدهای بالایی دریافت نمی‌كنند و در پاره‌ای از اوقات افراد تمام وقت حقوق هزار دلاری دریافت می‌كنند در شرایطی كه باید ساعت‌ها روی پروژه‌های مورد نظرشان كار كنند.
نتیجه این سیاست نه چندان منطقی مالی، كوچ عمده این انیماتورها به شركت‌های تولید بازی كامپیوتری بوده است. یكی از این كارگردانان در مورد شرایط نه چندان مطلوب مالی می‌گوید: بخش اعظم سودآوری‌ها به شركت‌های توزیع‌كننده، شبكه‌های تلویزیونی و بنگاه‌های تبلیغاتی می‌رسد و خالقان انیمیشن‌ها سودآوری چندانی ندارند.
در مقابل برخی از شركت‌های تولید انیمیشن‌ نیز همچون استودیوهای بزرگ فیلمسازی رو به ایجاد كارگاه‌های انیمیشن در كره، چین و سایر كشورهای آسیای شرقی كرده‌اند تا بتوانند هزینه‌ها را تا حد قابل ملاحظه‌ای كاهش دهند. یوكی‌ساكی در این زمینه می‌گوید: این اقدام در كوتاه مدت می‌تواند برای شركت‌ها موفقیت مالی به همراه داشته باشد ولی در بلندمدت می‌تواند آسیب‌های فراوانی به شركت‌های سازنده انیمیشن بزند و موجب كاهش تعداد انیماتورهای بااستعداد شود و در واقع انیماتورهای خوب آینده را با گذرنامه‌های چینی و كره‌ای خواهیم دید.یوكی‌ساكی راه‌حلی را در یافتن یك راه‌حل مالی مناسب و حمایت كامل تكنولوژیك و هنری از روند تولید فعلی می‌داند و معتقد است كه انیمیشن ژاپن همچنان باید به آینده امیدوار باشد.

امیررضا نوری‌زاده
مسابقه انیمیشن تمام شد
هفته پیش ضبط برنامه مسابقه انیمشن در استودیو ضبط صدای مرکر صبا  به اتمام رسید. مجری مسابقه آقای شهریاری بود .و بزودی  احتمالا از شبکه دوم پخش خواهد شد . دوست ناشناخته ای در بخش سه بعدی اول شد و دوستان آشنا در بخش دو بعدی .
تو این گرما انیمیشنی هم میشود فکر کرد!
گردن دراز!
تجهیزات موبایل!
با تشکر از خانم فیض از فرانسه

    


   + سید علیرضا گلپایگانی - ٢:٥٦ ‎ب.ظ ; پنجشنبه ٢٤ خرداد ۱۳۸٦