انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته 4 اردیبهشت 86

 حضور فیلم بلند انیمیشن از مرجانه ساتراپی در جشنواره کن

پرتو پروین- بی بی سی

مرجانه ساتراپی با مجموعه کتابهای"پرسپولیس" به شهرت رسید

فیلم "پرسپولیس" ساخته مشترک مرجانه ساتراپی و ونسان پارونو، چهارشنبه بیست و سوم مه در جشنواره کن به نمایش درخواهد آمد. این فیلم براساس کتاب مصور مشهوری به همین نام ساخته شده است.

طی 28 سالی که از انقلاب ایران می گذرد آثار متعددی در خارج از کشور درباره رویدادهای پس از انقلاب انتشار یافته است. اما اغلب این آثار بی آنکه بازتاب چندانی در افکار عمومی جهانیان بیابند از یاد رفته اند یا به آرشیو دانشگاهها و موسسات مطالعاتی سپرده شده اند.

با این حال برخی کتابهای انگشت شمار از این قاعده مستثنی بوده اند که یکی از آنها مجموعه چهار جلدی پرسپولیس آفریده مرجانه ساتراپی، گرافیست و نقاش مقیم فرانسه است. ساتراپی در آثار خود از دو ابزار برای بیان بهره می برد: تصویر و کلام، و این دو را با ایجاز و سادگی خاصی به کار می گیرد.

شاید همین ویژگی و البته جذابیت موضوعی پرسپولیس باعث شد که این اثر به صورت فیلم هم درآید، فیلمی که بسیاری از ایرانیان امید دارند پس از نمایش فیلم بحث انگیز "300" تصویری از ایران معاصر و مردمش به دنیا ارائه دهد که تا حدی به واقعیت نزدیک باشد.

پرسپولیس در جشنواره کن

انیمیشن پرسپولیس که اقتباسی از اتوبیوگرافی مرجانه ساتراپی است امسال برای اولین بار در بخش مسابقه شصتمین جشنواره سینمایی کن به نمایش درمی آید و برای کسب جایزه نخل طلایی با بیست فیلم دیگر به رقابت خواهد پرداخت.

این فیلم محصول فرانسه و سیاه و سفید است. فیلم ساتراپی در کن با آثار رقبای عمده ای چون برادران کوئن، وانگ کار وای، کوئنتین تارانتینو و گاس ون سن روبروست.

برای گفتار شخصیتهای اصلی یعنی مرجانه، مادر او، مادربزرگ و پدر مرجانه از صدای شیارا ماسترویانی، کاترین دونو، دانیل داریو و سیمون آبکاریان استفاده شده است. نگارش فیلمنامه و کارگردانی این اثر را مرجانه ساتراپی و ونسان پارونا، فیلمساز فرانسوی به اتفاق انجام داده اند و کمپانی سونی پیکچرز کلاسیکز توزیع این فیلم را به عهده دارد.

نگاهی به مجموعه کتابهای پرسپولیس

"پرسپولیس" از کتابهای موفق کمیک استریپ ( کتابهای مصور) در سالهای اخیر بوده است. در فرانسه و بیرون از مرزهای آن جوایز متعددی از جمله جایزه نمایشگاه کتاب فرانکفورت و جایزه الکس از اتحادیه کتابخانه های آمریکا را بدست آورده، به تقریبا بیست زبان ترجمه شده، فروش آن در فرانسه از مرز چهارصد هزار نسخه فراتر رفته و در دنیا به یک میلیون و دویست هزار نسخه رسیده است.

برخی دلیل موفقیت ساتراپی را در توانایی او در عینیت بخشیدن به مفاهیمی کاملا مجرد و انتزاعی می دانند، توانایی که به کتاب او زبانی جهانی بخشیده و باعث شده خوانندگانی در سراسر دنیا بتوانند با پرسپولیس و دنیای راوی آن ارتباط برقرار کنند.

منتقدان غربی "پرسپولیس" را اغلب به دلیل طنز ظریف، سادگی و در عین حال شیوایی بیان ساتراپی در نقاشی ها و در کلام و صراحتش در روایت انقلاب و معرفی فرهنگ ایرانی از نگاه ناظری جوان و کنجکاو ستوده اند.

برای اغلب خوانندگان ایرانی اما، جذابیت کار ساتراپی در پرهیز او از فروافتادن در ورطه تعصب است. بعضی از دوستداران ایرانی کتاب پرسپولس می گویند هنرمندان ایرانی معمولا در قضاوت خود تعادل را از دست می دهند : یا چنان شیفته فرهنگ ایرانی هستند که هر چه بجز آن را نفی می کنند و یا چنان از آن گریزانند که به مرز خودبیزاری می رسند.

به عقیده این عده ساتراپی از معدود هنرمندان ایرانی است که هم غرب را به نقد می کشند و هم منتقد فرهنگ خودی هستند. در عین حال عده ای از خوانندگان ایرانی تصویری را که ساتراپی از جامعه اش، بویژه پس از بازگشت از غرب (در جلد دوم) ارائه داده، محدود و آمیخته با ساده اندیشی می پندارند.

به عقیده این عده ساتراپی که برخاسته از طبقه مرفه و خانواده ای روشنفکر است از درک پیچیدگی ها و تضادهایی که در بطن اجتماع ایران وجود دارد بخوبی برنیامده و با نگاه کسی که فرهنگ دیگری را تجربه کرده و اکنون از بالا این جامعه را می نگرد، نتوانسته چنانکه باید به آن نزدیک شود و واقعیتها را دریابد.

پرسپولیس، داستان یک کودکی

Persepolis

کتابی که مرجانه ساتراپی را در دنیا بلندآوازه ساخت، اولین بار به زبان فرانسه و در دو بخش منتشر شد.

بخش نخست در نوامبر 2000 انتشار یافت و به شرح اولین سالهای نوجوانی مرجانه ساتراپی، روای داستان و زندگی خانوادگی او تا سقوط سلطنت در ایران و شروع جنگ این کشور با عراق اختصاص داشت.

           

 ساتراپی در پرسپولیس در برابر پیشداوری نسبت به ملیتش مقاومت می کند حتی اگر به بهای از دست دادن سرپناهش تمام شود (مانند بگومگوی او با راهبه ها و ترک پانسیون).

 

بخش دیگر اولین سالهای جنگ، اجباری شدن حجاب، تغییر سر و وضع ظاهری مردم به اقتضای شرایط تازه حاکم، خاموشیها و بمبارانها، روانه شدن خانواده های جنگ زده به پایتخت، اعدامهای سیاسی، اعمال محدودیتهای اجتماعی و بالاخره ملاحظاتی که پدر و مادر مرجانه را وامی دارد دختر نوجوان خود را به خارج بفرستند به تصویر می کشد.

شخصیتهای اصلی در هر دو بخش که بعد به صورت کتابی در یک جلد با عنوان فرعی "داستان یک کودکی" منتشر شد، علاوه بر مرجان، پدر، مادر و مادربزرگ او هستند که هر یک به نوعی بر دنیای فکری و عاطفی او تاثیرگذارند.

پرسپولیس، داستان یک بازگشت

EmbroideriesPersepolis 2: the Story of a Return

دومین جلد "پرسپولیس" ، بازهم در دو بخش در سالهای 2002 و 2003 در پاریس منتشر شد. این کتاب با شرح زندگی مرجانه نوبالغ در غرب و تنهایی او آغاز می شود.

ساتراپی با نگاه جوانی فارغ از تعصب و بی تجربه اما در پیوند با ارزشهایی که از اولین محیط زندگی و خانواده اش به او رسیده به تماشا و لمس این دنیای تازه می نشیند.

او هر جا که با پیشداوری نسبت به ملیتش روبرو بشود، در برابر آن می ایستد حتی اگر این کار به قیمت از دست دادن سرپناهش تمام شود (مانند بگومگوی او با راهبه ها و ترک پانسیون).

از طرف دیگر نگاه مرجانه به زندگی همسالانش در غرب و دیدن خلاء عاطفی و فرهنگی میان آنها و خانواده هایشان، نگاه دختریست که خود دلبستگی عمیقی به خانواده و فرهنگ پدر و مادرش دارد و در تنهایی و رویارویی با مشکلات و کمبودها همواره از این منبع نیرومی گیرد.

دیگر آثار مرجانه ساتراپی

"گلدوزی"، در سال 2003 منتشر شد و می توان گفت که در مقایسه با دو کتاب "پرسپولیس" و "مرغ با آلو"،رنگ و بوی شخصی و عاطفی آن به مراتب کمتر است و رد پای آن اندوه ملایم که همراه با طنز ساتراپی احساسات خواننده را متاثر می کند، کمتر در آن دیده می شود.

ساتراپی در این اثر از آغاز تا پایان، نگاه خود را به زندگی زنان جامعه ایران دوخته و به نقل سرگذشتهای عجیب، واغلب مضحک یا تاسف آور زنانی پرداخته که قربانی جهل و خرافات و تابوهای اجتماعی اند و در جامعه ای مرد سالار و در برزخ سنت گرایی و زندگی مدرن دست و پا می زنند.

تابلوی شلوغی که او در اینجا از آدمهای جامعه اش ترسیم کرده بیشتر نشانگر تیپهای مختلف است تا شخصیتهایی چند بعدی: زنی که بکارت خود را پیش از ازدواج از دست داده و از ترس آبروریزی به هر چاره ای متوسل می شود، زنی که برای حفظ مرد مورد علاقه اش و کنار زدن مادر ناسازگار او به سراغ فالگیر و دعا نویس می رود، زنی که پس از سالها ازدواج و بدنیا آوردن چهار فرزند هنوز نمی داند آمیزش جنسی چگونه انجام می شود، عروس پستی که پس از ورود به سرزمینی بیگانه قصر آرزوهایش بر او آوار می شود و نمونه هایی از این قبیل.

            جلد چهارم پرسپولیس

 برخی از خوانندگان"پرسپولیس" معتقدند که ساتراپی هم غرب را به نقد می کشند و هم منتقد فرهنگ خودی است

 

نکته جالب این است که این زنان از نسلهای مختلف اند اما همگی دردها و تجربه هایی همسان و مشترک دارند. ساتراپی در این کتاب تنها حضور یک ناظر را دارد. ناظری شوخ طبع و باریک بین.

"مرغ با آلو"، نام کتابی است که در سال 2004 در پاریس انتشار یافت. این کتاب که روایت آخرین روزهای زندگی موسیقیدان و نوازنده ای رمیده از جامعه اطرافش است، بر اساس سرگذشت یکی از عموهای مادر ساتراپی بوجود آمده و نویسنده در خلق آن از گذشته و دنیایی الهام گرفته که دیگر وجود ندارد.

ساتراپی در این کتاب کم حجم و کم گفتار ضمن نشان دادن غربت و تنهایی ناصرعلی هنرمند حتی در جمع خانواده اش، دشواریها و محرومیتهای عاطفی نزدیکان او و ناتوانی او در ایجاد ارتباط با آنها را نیز ترسیم می کند.

رگه های عرفا ن و گرایش به آن در این اثرساتراپی آشکار است. ناصرعلی به همان اندازه که مردی ست دلبسته به لذایذ مادی (نمادهای آن در کتاب خوراک مرغ با آلو و سینه های سوفیا لورن است)، انسانی عارف مسلک نیز هست: پنجه های او قادر است از تار محبوبش، صوتی جادویی بیرون بکشد.

علاوه بر این مادر بیمارش تا زمانی که ناصرعلی برای زنده ماندن او دعا می کند، نمی تواند جان بسپارد و از رنج بیماری رها شود. حضور درویش ها، نقل قصه مردانی که در تاریکی فیلی را لمس می کنند و هر کدام به فراخور درک خود آن را به گونه ای تعبیر می کند، رویارویی ناصرعلی با فرشته مرگ و همچنین عشق نافرجام او به "ایران" از عواملی هستند که فضا ی این کتاب را از فضای "پرسپولیس" و "گلدوزی" متمایز کرده اند.

مرجانه ساتراپی در یک نگاه

مرجانه ساتراپی در سال 1969 در رشت بدنیا آمد و در تهران رشد یافت، مادر وی از نوادگان ناصر الدین شاه قاجار بوده است. در سن چهارده سالگی به وین فرستاده می شود ولی پس از پایان دوران دبیرستان به ایران بازمی گردد و وارد دانشگاه می شود.

پس از یک ازدواج ناکام در ایران به استراسبورگ در فرانسه و سپس به پاریس می رود و شروع به کار نقاشی و کتابهای مصور می کند.

نقاشی های وی در نشریات نیویورکر و نیورک تایمز منتشر می شود. خانم ساتراپی کتاب دیگری نیز به نام "هیولاها از ماه می ترسند" دارد که ویژه کودکان است و در سال 2006 منتشر شد

اعتراض بنیاد فارابی به نمایش پرسپولیس در کن

خبرگزاري فارس: بنياد سينمايي فارابي ‌نامه اعتراض‌آميز سينماي ايران را درباره نمايش «پرسپوليس» در جشنواره كن منتشر كرد.

به گزارش روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي، مدير امور بين الملل بنياد سينمايي فارابي درباره نمايش فيلم پرسپوليس در جشنواره كن اعلام كرد كه اعتراض بنياد سينمايي فارابي به نمايندگي از سينماي ايران نسبت به اين فيلم به رايزن فرهنگي فرانسه در ايران ارايه شده است.
امير اسفندياري ادامه داد: فيلم پرسپوليس هنوز در جشنواره كن به نمايش در نيامده اما از يك ماه پيش و پس از اعلام حضور اين فيلم در جشنواره كن با توجه به آگاهي‌هايي كه ما از توليد اين فيلم داشتيم و اطلاع از اينكه بر اساس كتابي ساخته شده كه رويكرد آن كتاب با ارزش هاي انقلاب اسلامي ايران مغايرت دارد بنياد سينمايي فارابي بلافاصله پس از اعلام حضور اين فيلم در جشنواره طي نامه‌اي مراتب اعتراض خود نسبت به اين رفتار جشنواره كن را به امضاي مديرعامل بنياد به رايزن فرهني فرانسه در ايران منعكس نمود.
وي ادامه داد : در همان نامه اعلام كرديم كه با حضور موثر در بازار كن تلاش مي‌كنيم واقعيات جمهوري اسلامي ايران را از طريق سينماي نجيب سالم و انساني ايران با نمايندگان حاضر در بازار به جهانيان معرفي كنيم .
اسفندياري همچنين با در اختيار قرار دادن متن نامه مدير عامل بنياد سينمايي فارابي به رسانه ها اعلام كرد از آن تاريخ تا كنون هنوز هيچ پاسخ رسمي اي از سوي رايزن فرهنگي فرانسه در ايران صورت نگرفته است.
مدير امور بين الملل بنياد سينمايي فارابي تصريح كرد : در هر صورت ما نيز منتظر نمايش فيلم پرسپوليس در چشنواره كن خواهيم بود و قطعا قبل و بعد از نمايش فيلم در جشنواره از سوي چتر سينماي ايران در بازار مجددا نسبت به اين نمايش اعتراض خود را به دبيرخانه كن ارايه مي نمائيم .
وي اعلام كرد كه واكنش ما نسبت به چنين برداشت هاي انحرافي از مولفه ها و مباني جمهوري اسلامي واكنشي منطقي است و از طريق اطلاع رساني در فيلم‌هاي سينمايي ، مستند و كوتاه در بازار توجه جهانيان را به سينماي نوين ايران كه نشات گرفته از انقلاب اسلامي است معطوف خواهيم كرد.
متن نامه عليرضا رضاداد مدير عامل بنياد سينمايي فارابي به رايزن فرهنگي فرانسه در ايران به شرح ذيل است:

جناب آقاي ونسان گريمو
رايزن فرهنگي محترم فرانسه در ايران
با احترام،
جاي بسي تعجب است كه جشنواره كن كه داراي قدمتي طولاني است در سالهاي اخير علي‌رغم ارائه فيلم‌هاي ايراني زياد به بخشهاي مختلف آن جشنواره، نگاهي شايسته و در شأن سينماي ايران نداشته است. محروم كردن علاقمندان به فيلم‌هاي ايراني اگرچه اين فرصت را از علاقمندان مي‌گيرد اما از سويي براي سينماگران ايراني خالي از فايده نيست زيرا آنان را جهت ساخت فيلم‌هاي برتر تشويق مي‌كند و در نتيجه سينماي ملي ايران را به هدف رشد و تعالي آن نزديكتر مي‌كند.
اما امسال جشنواره فيلم كن در اقدامي غيرمتعارف و نامتناسب فيلمي را درباره ايران انتخاب نموده است كه در بخشي از آن چهره‌اي غيرواقعي از دستاوردها و نتايج انقلاب شكوهمند اسلامي ارائه نموده است و خود را در معرض اين اتهام قرار داده است كه از يك سو با انتخاب نكردن فيلم‌هاي ارزشمند سينماي ايران و از سوي ديگر با انتخاب چنين فيلمي به جاي نگرش هنرمندانه اقدامي در جهت سياستهاي جانبدارانه سلطه‌گران قدرت نموده است و برخلاف شعار آزادنگري و آزادانديشي رويه جانبداري از زورمندان جهاني را اتخاذ كرده است.
آيا انتخاب چنين فيلمي در كنار انتخاب نشدن فيلم‌هاي ارزشمند ايراني اقدامي قابل گذشت است و آيا چنين رفتاري واجد هيچ معناي سياسي و غيرفرهنگي و حتي ضد فرهنگي از سوي آن جشنواره به حساب نمي‌آيد؟
آيا سينماي ايران و سينماگران ايراني بار ديگر بايد از چنين اقدامي نيز چشم‌پوشي كنند و دوباره فرض كنند كه قصد و غرضي نبوده و پاسخ‌هاي تكراري‌اي نظير:"هيئت انتخاب و سازمان جشنواره كن مستقل است و فيلم‌هاي مستقل را انتخاب مي‌كند" روبرو شود و به روي خود نياورد؟
آيا معناي فيلم‌هاي مستقل و استقلال در ادبيات جشنواره كن توهين به ارزشها، آرمانها و مقدسات مردم كشوري ديگر است.
مردمي كه با گذشتن از خون خود و فرزندان خود و با تلاش و كوشش فراوان توانستند بساط ستمشاهي را در ايران برچينند و آرمانهاي ديني خود را با رأي اكثريت جامعه در جامعه خويش مستقر نمايند.
اگرچه سينماي ايران در اين سالهاي اخير توانسته است با صرف هزينه و حضور جدي در بازار كن به جاي جشنواره كن وجوهي از ارزشهاي سينماي ايران را به مخاطبين و علاقمندان سينماي ايران معرفي نمايد و بي‌ترديد امسال نيز همين كار را خواهد كرد اما اينجانب به عنوان يكي از مسئولين حمايت از سينماي ارزشمند ايران و به نمايندگي از جامعه سينمايي كشور مجدانه از جنابعالي و مسئولين محترم سياست خارجي، كه نقش جدي آنها در برگزاري و سياست‌گذاري در جشنواره كن پوشيده نيست انتظار دارم با اقدامي جدي و شايسته به جبران لطماتي كه با چنين انتخابي به حيثيت اين جشنواره وارد مي‌نمايند اقدام نمايند.

اميدواريم جشنواره كن با تجديد نظر در رويه متخذه و با انتخاب فيلم هاي ارزشمند سينماي جهان و سينماي ايران كه به سينماي نجيب، انساني و سالم در جهان شناخته و معرفي شده است بارديگر بتواند جايگاه واقعي خويش را در ميان جامعه سينمايي ايران پيدا كند و بتواند نقش متعهدانه و مسئولانه خويش را در پيوند فرهنگهاي ملي به يكديگر ايفا نمايد.

استقبال مطبوعات غربی از نمایش فیلم انیمیشن پرسپولیس

سایت بازتاب

فيلم ضد ايراني «پرسپوليس» كه قرار است در بخش رقابتي شصتمين جشنواره فيلم كن به نمايش در بيايد نظر مطبوعات غربي را به خود جلب كرده است.

به نوشته تهران امروز، در حالي كه فيلم‌هاي متعارف و واقع بينانه درباره ايران چندان مورد توجه رسانه‌هاي خارجي قرار نمي‌گيرند، فيلم ضدايراني «پرسپوليس» نظر رسانه‌هاي خارجي بالاخص مطبوعات آمريكايي را به خود جلب كرد، آنچنانكه روزنامه آمريكايي لس‌آنجلس تايمز مي‌نويسد: «پرسپوليس» يكي از زيباترين و بكرترين روايات تاريخي است كه در عصر حاضر وجود دارد.
اين فيلم كه براساس دو كتاب مصور از «مرجان ساتراپي»، توسط خود او و با همكاري «ونسان پارونو»، فيلمساز فرانسوي ساخته شده است، تصويرگر خاطرات دختر چهارده ساله سركشي است كه به ادعاي سازنده فيلم، پس از انقلاب اسلامي، ناگهان خود را در تهراني كاملا سنتي و مذهبي مي‌يابد و او كه نمي‌تواند با وضع موجود خود را تطبيق دهد توسط والدينش به وين فرستاده مي‌شود و تازه پس از استقرار خود در كشوري ديگر و رويارويي با فرهنگي جديد درمي‌يابد كه در كشورش چه دروغ بزرگي به اسم حقيقت در حال وقوع است!
لس‌آنجلس تايمز ضمن تعريف و تمجيد از استعداد «ساتراپي» در كتاب‌هاي كميك استريپ، وي را همپاي «آرت اشپيگلمن» و «ليندا باري»، كاريكاتوريست‌هاي مشهور آمريكايي معرفي مي‌نمايد و مي‌نويسد: جلد دوم اين كتاب به مراتب بهتر از جلد نخست آن است و ساتراپي به خوبي توانسته از زبان كودكانه براي روايتي واقعي و جذاب استفاده نمايد. نشريه آمريكايي «پاپليشرز ويكلي» نيز ضمن تمجيد فيلم «ساتراپي»، درباره دومين جلد كتاب وي كه در باره وقايع پس از جنگ و خروج «مرجان» از ايران است، مي‌نويسد: اگرچه در دومين جلد اين كتاب از زهر كلام «ساتراپي» و تلخي اتفاقات روايت شده كاسته مي‌شود، ولي «ساتراپي» در اين قسمت نيز بسيار ماهرانه و زيركانه عمل نموده و در بعضي جاها از اين جلد بيش از جلد اول مي‌توان به استعداد و انگيزه او پي برد.
همچنين روزنامه نيويورك تايمز در اين باره مي‌نويسد: داستان ساتراپي فوق‌العاده پيچيده است و بيشتر به يك مستند مي‌ماند اگرچه در قالبي گرافيكي روايت شده است... اين داستان بسيار پوياست و به خوبي مي‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار نمايد.
اين روزنامه در پايان مي‌نويسد: داستان «پرسپوليس» فوق‌العاده و جذاب است!
روزنامه يواس‌اي‌تودي نيز در ستايش «ساتراپي» با وي ترتيب يك مصاحبه رو در رو را داد و با او درباره انگيزه‌اش از نوشتن و پس از آن ساخت «پرسپوليس» به گفت‌وگو نشست.
ساتراپي در گفت‌وگو با اين روزنامه بدون اشاره به حمايت اكثريت ملت ايران از انقلاب اسلامي گفت: در كتاب اولم من خود از نزديك با انقلاب و پس از آن جنگ ايران و عراق از نزديك روبه‌رو شدم، همه زندگي‌ من و ديگر هم ميهنانم به خاطر آنچه به وقوع پيوسته بود
به شدت زير و زبر شده بود كه واقعا براي همه به خصوص يك نوجوان چهارده ساله بسيار سخت بود.
او در اين مصاحبه خود را تبعيدي ناميده و مدعي شده كتاب دومش درباره زماني است كه به تبعيد رفته است!
فيلم كارتوني «پرسپوليس» كه امسال قرار است در شصتمين جشنواره فيلم كن به نمايش درآيد، اگرچه به گفته «مرجان ساتراپي» فيلمي كاملا بيطرفانه است، در قالبي سياه و سفيد آشكارا سعي كرده تا انقلاب اسلامي را رويدادي تلخ و سياه معرفي كند كه مردم ايران را به مردمي افسرده و دل شكسته تبديل كرده است

  

 نامه شهاب پیچاقیان از آنور آبها

"shahab pichaghian"

man inja raftam yek sal dars khoondam (Digital
Animation Management) va badesh ham bad az yek maho
nim kar peyda kardam
rastesh in kari ke peyda kardam az jahate
mali va az
nazare fazaye kari bad nist vali in kari nist ke man
bekham toosh baraye modate ziadi bemoonam
man dar hale hazer "Environment Modeler" hastam va
albate dar kenare in tooye project-hamoon masoole
"Camera rigiing","Camera motion" va
"Render" ham hastam.
kare sherkatemoon ine ke ba sherkathaye bozorg masalan
"
McDonalds"
gharardad mibandand va barashoon narm afzare
"Marketing research"
misazand.
ma dar vaghe yek faza ke baraye anha fazaye model
mishe misazim va
anha be soorate majazi tooye forooshgah,sakhtemoon ya
... rah miravand va dar morede project ya ... ke dar
faza darand tasmim giri mikonand.
ma do joor in karo anjam midim:
yek narm afzaremoon ke arzoon tare injooriye ke ma
tasaviro Render mikonim va midim be team-e Flash va
oonha ba Flash yek narmafzar dorost mikonand ke albate
toosh harekat entekhabi nist.
yek modele dige az narm afzaremoon ham injooriye ke ma
tamame
faza ro mizarim tooye yek game engine va moshtari ba
entekhab mitoone tooye faza harekat kone va daghighan
mesle bazi computeri mishe.
kolan tajrobeye jalebiye vali man az character va
character animation ke bishtar alaghe daram kami door
moondam.
albate inja ba yeki az doostanam karhaye shakhsi anjam
midim va omidvaram ke in karaye shakhsi be yek filme
kootah tabdil beshe ke
dar in soorat hatman shoma ro dar jaryan khaham
gozasht.
dige khabare khase dige nist va hame chiz khoda ro
shokr khoob pish mire.
baz ham az mohabate shoma mamnoon va dar soorati ke
khabare khoobi dashtam shoma ro dar jaryan khaham
gozasht va hatman har link jadidi ke be dastam resid
baratoon khaham ferestad .
har chand ke midoonam ostad dehestani kheyli dar in
zamine faaltar az man hastand va shayad dar 99 darsade
mavared man aghab tar basham.
baz ham babate sitetoon behetoon tabrik migam va
arezooye movafaghiat baratoon daram
ghorbane shoma
Shahab
یک یادداشت کوتاه از شهاب

salam aghaye Golpayegani,

man bad az modatha be site shoma sar zadam(albate ba tosiyeye aghaye Dehestani) va koli lezat bordam.
dastetoon dard nakone.
in link ro ham ke hamin alan gereftam baratoon mifrestam shayad baratoon jaleb bashe:

http://movies.yahoo.com/summer-movies/Transformers/1808716430/trailers/31

ba arezooye movafaghiate shoma

Shahab Pichaghian
معرفی شهاب از زبان فائز علیدوستی

Doosteh azizeh man aghayeh shahab pichaghiyan
taghriban hodoodeh 6-7 sal hast ke besoorateh herfehiy dar
zamine 3D animation Faliyat mikoneh
Shahab be 3D sMax va Maya va Combastion Tasalloteh kamel dareh
va hodoodeh 2-3 sal dar Moassesseh HOOR ba Bahram Azimi bar royeh Project hayeh Rahnamayee va Ranandegi kar mikardeh
dar haleh hazer Shahab dar Vancouver dar haleh be payan resandaneh doreh 1 saleh Digital Animation hast
albatteh Shaham Animator hast va filmsazeh mostaghel nist
va shayad be hamin dalil kheyli Namesh dar jayee bordeh nashodeh
agarcheh Bahrameh azimi dar aksareh Mosahebeh hash nameh Shahab va Ebrahim Saketi ro be onvaneh
azayeh asli Timesh bordeh
Shad Bashidفائز علیدوستی

موشن کپچر در صبا

روز چهارشنبه 26 اردیبهشت جلسه ای تحت عنوان کارگاه آموزشی Motion Captureبا توانممدیهای سیستمیCobra Mobile Motion Capture,Cobra X-Act motion capture با حضور مدیر شرکتanimazoo وهمکاری شرکت مهندسی عصر فن آورران اطلاعات برگزار شد.
متاسفانه بعلت نبودن یک قطعه اسای جلسه بصورت عملی برگزار نشد . قیمت تقریبی هر دستگاه 100 هزار دلار اعلام شد.

*لینکهای جدید استاد دهستانی

salaam bar hamegi...khob inam az ye seri linke jadid
pas az
chand vaght gheybate tooooolaaaaneeeee...
copy paste konin too address bar hatoon va bebinin o
bekhoonin...
khosh baashin va mamnoon az alireza ye aziz bekhaatere
weblogesh.
eradatmand

@@@aksaye jadid az shrek 3:
http://www.animated-news.com/2007/16-new-shrek-the-third-images/#more-6604

@@@hala bad az spiderman va digar super hero ha nobat
mirese be IRON MAN, omidvaram
filmesh khoob az kaar dar biaad chon in super hero ro
kheili doost daram!


http://www.comingsoon.net/news/movienews.php?id=20263

@@@ 9 daghighe az filme jadide pixar ,online!!!!faghat
agar internete sari darin
va garna sabre ayoob mikhaad...


http://www.catsuka.com/interf/icons2/ratatouille_preview.jpg
HD version(273 meg)
http://progressive.totaleclips.com.edgesuite.net/100/b10098_b2d.mov
hi res version(169 meg)
http://progressive.totaleclips.com.edgesuite.net/100/b10098_b2z.mov
low res(47 meg)
http://progressive.totaleclips.com.edgesuite.net/100/b10098_b2a2.mov

@@@star wars animation: ROBOT CHICKEN trailer link:
http://www.starwars.com/community/news/media/mov/robotchicken480x360.mov

@@@akharin animation 2D disney be kargardani e
ostaaaad glenn kean, ENCHANTED:
http://www.usatoday.com/life/movies/news/2007-05-02-enchanted-cover_N.htm

@@@inam yek nemooneh az animation haye jadide koreh:
http://artservice.ktsystemhosting.com/data/fox/640-480_trailer.wmv

@@@be nazare man mohemtarin filme tabestaane emsaal
ineh: TRANSFORMERS...
shadidan tosieh mikonam teaser hasho bebinin,ta 2
hafteh digeh full traileresh
dar miaad,...
http://www.transformersmovie.com/
http://www.michaelbay.com/multimedia/trailers/transformersmovie_hidden.zip
http://www.michaelbay.com/multimedia/trailers/tftv02.mov.zip

@@@VAAAAAYYYYYY!!!! KHEILI BAAHAAALEH! aks haye robot
haye TRANSFORMERS HI REZ ,va aamaadeh baraye print!!!
az site khode kargardaane film...jenaaabe Michael Bay!
http://www.michaelbay.com/blog/newsblog.html

@@@hich midoonin ye khanome irani dareh too france ye
animation dar bareh iran misazeh???
in yeki kheili jalebe ...chon comic esh ghablan dar
oomadeh bood va khoondamesh...
http://www.catsuka.com/news_detail.php?id=1178525135

@@@clip haei az persepolis:
http://www.premiere.fr/premiere/cinema/films-et-seances/bandes-annonces/video/persepolis-ext-1

@@@postere filme jadide KAWAJIRI...kasani ke ba man
klaas dashtan hatman in
agha ro mishnasan(ninja scroll)...
http://www.catsuka.com/interf/icons2/highlander_poster.jpg

@@@mickey mouse va hamas!!!!
http://news.yahoo.com/s/ap/20070508/ap_on_re_mi_ea/palestinians_hamas_mickey_mouse

felan khoda negahdaar
dehestani

 مسئول بخش انيميشن مركز گسترش سينمای مستند و تجربی منصوب شد

طی حكمی از سوی «محمد آفريده» مديرعامل مركز گسترش سينمای مستند و تجربی، محمد‌علی صفورا به سمت مشاور مديرعامل در حوزه سينمای پويانمايی منصوب شد.
به گزارش «پايگاه خبری فيلم كوتاه» به نقل از روابط عمومی مركز گسترش سينمای مستند و تجربی، در متن حكم آفريده خطاب به صفورا آمده است:
نظر به شايستگی و سوابق جنابعالی در عرصه مباحث علمی و هنری سينمای پويانمايی و ضرورت نگاه كارشناسانه و برنامه‌ريزی حرفه‌ای توليد انيميشن در دوره جديد فعاليت مركز، به موجب اين حكم به سمت مشاور مديرعامل در حوزه سينمای پويانمايی منصوب می‌شويد.
اميد است تا با استعانت از درگاه الهی و همكاری ساير مديران و همكاران مركز، در مسير اعتلای فرهنگ و هنر ايران اسلامی و صيانت از سينمای ملی مبتنی بر واقعيت، هويت و اميد، موفق و سربلند باشيد.
صفورا، فارغ‌التحصيل رشته كارگردانی سينما و انيميشن در مقطع فوق ليسانس، عضو هيات علمی دانشگاه تربيت مدرس و عضو شورای ارزيابی سيماي استان‌ها است و آثار كوتاه و انيميشن او نظير روز نامه، آب و گل، درنگ، توازن، پنجره‌های اطراف ما و ... در جشنواره‌های متعدد جهانی حضور داشته‌اند.

سریعترین انیمیشن جهان

مرکز فرهنگی هنری صبا در نظر دارد برای نخستین بار سریعترین پویانمایی جهان را به مناسبت سالروز ولادت حضرت زهرا (س) و میلاد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (ره ) تولید نماید.

مراسم بستنی خوران در حرکت کلیدی

این مراسم سنتی به مناسبت ترک پرسنل از شرکت اجرا میگردد . بدلیل نزدیک شدن به پایان مجموعه پهلوانان نیروهای شرکت بصورت سنتی به دیگر شرکتهای انیمیشن روی آورده اند. میلاد شجاعی ( نفر اول از سمت راست ) این مراسم سنتی را بصورت باشکوهی برگزار نمود و با اضافه کردن مقداری فالوده به بستنی سنتی دیگررا پایه ریزی کرد .

زبرو زرنگ به 100 قسمت خود نزدیک میشود

کارکتر آقای المپیک که توسط سیاوش زرین آبادی خلق شده بود در 26 قسمت یکدقیقه ای توانست نظرهای فراوانی را به خود جلب کند بگونه ای که در جشنواره های داخلی و خارجی بعضی قسمتهای این مجموعه موفق به دریافت جایزه نیزگردید( بهترین فیلم انیمیشن در جشنواره فیلمهای ورزشی ایتالیا 2002). حضور این فیلم بعنوان تنها انیمشن ایرانی در بخش مسابقه جشنواره انسی در سال 99 یکی دیگر از افتخارات این مجموعه است .

بعد از 26 قسمت موفق شخصیت اصلی یعنی آقای المپیک دارای یک شخصیت مکمل شد و مجموعه از آقای المپیک به زبر و زرنگ تغییر نام می دهد. این بار یک کارکتر ساده شیطنتهای آقای زرنگ را پر رنگترمی کند. در سری جدید انیماتور جدیدی به زرین آبادی می پیوندد بهزاد رجبی پور به همراه یار دیگرش علیرضا رنجبر تیم جدیدی را برای ادامه مجموعه زبر و زرنگ بوجود میآورند.علیرضا گلپایگانی و امیر داودی نیز به تیم جدید جهت ایده و گرافیک اضافه میشوند . و در ادامه کار محمدعلوی در چند قسمت آنان را یاری می رساند
سری جدید مجموعه به همراهی گروه متعددی از هنرمنداندوستان( باقر- طبسی - علامه- ...) که در شکل گیری ایده ها همکاری کردند باضافه اژدر دلداده رو به اتمام است . بزودی یکصدمین قسمت مجموعه زبر و زرنگ به پایان خواهد رسید.


بهزاد فراحت و استودیو انیمیشن باردل کانادا

بهزاد فراحت مدتی است در کانادا مشغول کار در استودیوهای انیمیشن ونکور کانادا است

فضای داخلی استودیو باردل

مونیتورهای ویژه که جای لایت باکسها را گرفته اند. با تولید انیمیشنهای دو بعدی توسط برنامه فلش دیگر نیازی به لایت باکس های معمولی نیست .

نمای خروجی استودیو

یک نامه انیمیشنی و جواب آن

امیر خالقی عزیز سلام

از اینکه به انیمیشن علاقه داری  و دوست داری که بصورت جدی تر آنرا یاد بگیری خوشحالم. من هم علیرغم علاقه ام به رشته های هنری تجربی خوادم و بالاخره دکتر نشدم ! اما در باره یاد گیری باید بگم بهترین اساتید انیمیشن ایرانی  چه در زمینه نقاشی متحرک و چه سه بعدی  هیچکدام به کلاس درس نرفته اند! اما این بدان معنی نیست که کلاس انیمیشن به درد نمی خورد. کلاس درس فضای مناسبی است که با هم فکران خودت آشنا بشید و از تجربیات استادانت بهره بگیری. در مقطع کاردانی دانشگاه علمی کاربردی دوره های 2 ساله آموزش انیمیشن دارد . البته هنوز دوره های موفقی نبوده است. اما به تلاش خود دانشجویان بستگی دارد. در مقطع کارشناسی فقط دانشکده صدا و سیما دوره کارشناسی انیمیشن را دارد می توانی   در آزمون کنکور که شرکت کردی  اگر در رشته هنر شرکت کرده باشی آنرا انتخاب کنی . اما بگویم که مراحل پذیرش راحتی ندارد. ضمنا از بدو ورود به دانشکده کارمند محسوب خواهی شد و به هر کجایی که سازمان صدا و سیما  تعیین کند باید بروی. در مقطع کارشناسی ارشد نیز دانشگاه هنر و دانشگاه تربیت مدرس دانشجو از طریق کنکور سراسری می گیرند. آموزشگاههای خصوصی همچون آبنوس و جهاد دانشگاهی هنر هم  فعال هستند که میتوانی شماره  تلفن و آدرس آنها را از آگهی های مجله تخصصی پیلبان بدست بیاری.

با آرزوی موفقیت برای شما

گلپایگانی 

 

اینجانب امیر خالقی دانش آموز سال سوم  تجربی هستم .    راستش را بخواهید به زوروارداین رشته شدم .ازهمان دوران بچگی علاقه ی زیادی به کارتون ونقاشی داشتم.وامسال که به تهران آمده ایم تازه فیلم یاد هندوستان کرده،تازه متوجه شدم که علاقه ی زیادی به انیمیشن دارم. امانمی دونم ازکجا شروع کنم ،الان ازکتابهای کارتون طراحی می کنم.

کاریکاتور هم تاحدودی بلدم(البته به صورت تجربی).

به انیمیشن سه بعدی علاقه مند می باشم وکاربا " مایا "راشروع کرده ام اما چون شهریه های این گونه کلاس ها گران  می باشد نمی توانم به این کلاس ها بروم .

مرجع دیگری ندارم که به آن مراجعه کنم.لطفا مرا راهنمایی کنید.آیا باید حتما به کلاس یا دانشگاه  بروم؟

درصورتی که بخواهم خودم شخصا دراین زمینه تلاش کنم آیا موفق خواهم شد؟

آیا جایی رامی شناسید که باقیمتی مناسب انیمیشن آموزش دهند یاافرادیکه دراین زمینه بیشتر راهنماییم کنند.

 


   + سید علیرضا گلپایگانی - ۸:۳٦ ‎ب.ظ ; شنبه ٢٢ اردیبهشت ۱۳۸٦