انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته اول ارديبهشت ۸۶

یاد یکی از آن روزها .. .

TinyPic image

تصویرعلیرضا گلپایگانی در کارگاه آزاد انیمیشن- سال ۶۵

بین سالهای ۶۵ تا ۶۷ کارگاه  انیمیشنی در دانشکده سینما به مدد علیرضا گلپایگانی و افسانه سلیمانی که هر دو دانشجوی سال دوم سینما بودند شکل گرفت.

کمی قبل از این روزها مصادف بود با ایامی که وجیه الله  فرد مقدم در کانون مشغول ساخت فیلم  انیمیشن آموزشی چگونه و چرا ؟ بود که بصورت روتوسکوپی از فیلم زنده ساخته میشد. خود فرد مقدم دستگاهی را از بازار سید اسماعیل خریده بود و به کمک آن فیلم ۱۶ میلیمتری را بر روی صفحه کوچکی روتوسکوپی میکرد. و حمید نویم هم مشغول به اتمام رساندن فیلمش بود. خانمی بنامم اودت هم تنها بتوینر کارش بود. یادم هست که توسط حمید دهقانپور که آن زمان  معاونت سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را بعهده داشت به پرویز نادری که قرارداد فیلم ( انفجار بزرگ ) را بسته بود معرفی شدم.قرار بود امواج یک دریا را که  روی یک نوار ویدیویی ضبط شده بوداز روی صفحه تلویزیون بصورت روتوسکوپی طراحی کنم. امیر باروتیان بعنوان دسن کار برای حمید نویم کار میکرد و تنها کسی بود که اونجا منرا تحویل گرفت. روزها میگذشت و به علت شرایط بحرانی پرویز نادری کار  جلو  نمی رفت.و من کاری برای انجام دادن نداشتم. یک ماه بدون اینکه کاردیگه ای به من داده شود. وقتی دیدم که حتی برا ی رنگ کردن طلق هم  انتخاب نشدم! یک روز تمام  طرحهامو بردم و به  حمیدنویم نشون دادم و گله کردم که چرا حتی من راکه بیش از یکماه است در کنارشون هستم تست نزدن! و بعداز کانون بیرون اومدم.تو دانشکده وضع بهم ریخته بود اون موقع هر دم رئیس دانشگاه و دانشکده در حال تغییر بودن.کلاسها منظم تشکیل نمی شد و استادها  خیلی سر حال نبودن و دانشجوها بیشتر سرگردان. تو یک مقطع طولانی که دانشکده سینما بدون رئیس بود جوانکی سبزه رو از جهاددانشگاهی دانشکده را اداره میکرد.او محمد رضا تقی زاده بود که بعدها بهترین دوستم شد. مرتب تو راهرو های دانشکده سر و صدا بود برای اعتراض به این وضعیت .  مرتب دانشجوها به کمیته انضباطی معرفی می شدند . اما بر خلاف انتظار تقی زاده  در مقابل اعتراضات مکرر من ازم خواست که اگر پیشنهادی دارم بگم و من گفتم که اتاقی میخواهم تا کارگاه انیمیشنی در آن راه بیاندازم و او در ناباوری من این کار را برایم انجام داد !

ازدرخواستهای خنده دار اون موقع من این بود که خواستم اتاق حتما موکت شود !! هنوز هم نمی دونم چرا همچین تقاضایی کردم. یادم هست که به خاطر همین موکت مرتب خاک روی طلقهامون می نشست و کلی برامون ایجادزحمت میکرد.

در آن روزها بچه هایی که از رشته گرافیک آمده بودند باخودشون طراحیهای قوی و تصویرهای متفاوت آوردندو بچه های سینما تکنیک فیلم و قصه گویی .  این جمع دوستانهبهترین خاطره من شد از دوران تحصیلم در مقطع کارشناسی.

بیاد دارم که روز ی با هم (‌بصورت مخفیانه ! )به انبار جهاد دانشگاهی رفتیم. خارج از در ورودی به من یک گونی داد و گفت هر چی میتونی  تو این گونی بگذاری میتونی ببری برای کارگاهت! و من در آن انبار کزایی برای اولین بار چشمم به رنگهای مخصوص انیمیشن و قلم موها و طلقهای در اندازه های مختلف افتاد و تونستم کارگاه انیمیشن دانشکده سینما را مجهز به امکانات کنم !

بمدت دو سال تقریبا ۸ فیلم کوتاه در این کارگاه که ملقب شد به کارگاه آزاد انیمیشن ساخته شد. و در سال ۶۷ دربخش جنبی جشنواره انسی فرانسه اغلب این فیلمها تحت عنوان نگاهی به انیمیشن امروز ایران توسط کیاررستمی و یک نماینده از جشنواره انتخاب و در آن سال پخش گردید .

ار دیگر اعضای این کارگاه : امیر محمد دهستانی - محمد رضا حسنایی - مهرداد شیخان - مظفر شیدایی - حمید رضا پوردیلمی - گیتی خامنه ( مجری برنامه کودک )  - مسعود جدی -صمد غلامزاده - خسرو ایزدخواه و ...

درها بسته نماندند و همین کارگاه شاید مقدمه ای شد برای تعیین سرنوشت آدمهایی که در آنجا به همدیگر برای ساخت فیلم انیمیشن کمک میکردند. اغلب ژایان نامه های این افراد ثمره حضورشان در این فعالیت دست جمعی بود . تکنیکهای متعدد چون  نقاشی روی شیشه - پیکسلیشن - کات اوت - خمیری - و عروسکهای مفصلی ... این عروسکهای مفصلی قصه جداگانه ای دارد . باشد برای بعد...

    *                        *                         *                   *

خيلی از خوندن اين خاطره/تاريخچه خوشم اومد. لطفا گاهی از اين چيزها بنويسيد و تاريخها رو هم يک کمی دقيق تر بنويسيد. اينها اتفاقات معدود ولی بسيار با اهميت انيميشن بعد از انقلاب هستند و باور کنيم مهم اند. فقط نگاهی به اسامی آدمهای اين کارگاه بياندازيم و ببينيم انيميشن يکی دو دهه بعد ايران (یعنی معاصر) چطوری با همين اسامی به جايی رسيده که حالا هست . و باور کنيم کم جايی نيست. و باز باور کنیم که در نوستالژی انیمیشن ٬دوره طلایی٬ ماندن فایده ای ندارد و انیمیشن این سه دهه دارای خصوصیات منحصر به فرد دوره خودش و مرهون زحمات معدود آدمهای خودش است. (البته من نقش اساتید قدیمی رو انکار نمی کنم ) با احترام به آدمهاي شناحته شده و نشده اين حرفه - شکيب

جشنواره گرافیک به مناسبت روز جهانی گرافیک + انیمیشن در دانشگاه سوره

TinyPic image

کایه دو سینما" انیمیشن ایران را ستود
همزمان با نمایش سه‌گانه "دنیای کوچک بهادر" در 22 سینمای فرانسه، نشریه معتبر کایه دو سینما آثار تولیدشده در سینمای پویانمایی ایران را تحسین کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعلام کرد "دنیای کوچک بهادر" شامل سه فیلم کوتاه از تولیدات سینمایی کانون است که دو ماه در 22 سینمای فرانسه به نمایش درآمد و مورد استقبال 20 هزار تماشاگر قرار گرفت. به همین مناسبت مطبوعات این کشور مطالب متعددی درباره آثار پویانمایی ایران منتشر کردند که از آن جمله می‌توان به نشریاتی نظیر کایه دو سینما، تله راما، استریو مگزین، نوبل آبزرواتور، ‌سینه لایو و پرمیر اشاره کرد.

تیری مرانگر، نویسنده کایه دو سینما، در نقد خود بر فیلم "دنیای کوچک بهادر" که شامل سه فیلم کوتاه "بازگشت به خانه" بهزاد فراهت، "همنشین" علی اصغرزاده و "بهادر" عبدالله علیمراد است، می‌نویسد: "بار دیگر شاهد طراوات و شادابی مکتب سینمای پویانمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران هستیم. این فیلم قبل از هر چیز فیلمی عروسکی، کلاسیک و هوشمندانه است که با استفاده از عناصر واقعی و روزمره زندگی نظیر گل و میوه، حکومت خودکامه‌ای را ترسیم می‌کند که به آزار جامعه‌ای از جوندگان می‌پردازد."

نویسنده کایه‌ دو سینما پس از این شرح مختصر از فیلم می‌نویسد: "گرچه استفاده ساده از گربه واقعی که موش خمیری را وحشتزده می‌کند فوق‌العاده جذاب است، اما بیننده به تدریج صحنه‌های زیباتری را می‌بیند تا آنجا که قهرمان فیلم کشف می‌کند گربه نیز همچون همه ما مردان و زنان عروسکی بیش نیست. دو فیلم دیگر این مجموعه نیز تماشاگران را به اوج می‌رساند. به ویژه فیلم "بازگشت به خانه" با نمایش 12 دقیقه آوارگی چهار جوجه‌تیغی گرد و قلمبه، استفاده درخشانی از صدا در فیلم‌های پویانمایی را عرضه کرده است."

فرانسه با ارسال 99 فیلم به پنجمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران بیشترین حضور را در این جشنواره دارد و این نشان دهنده روابط مناسب فرهنگی دو کشور است. خبرگزاری مهر

انیمیشن‌سازی باید تبدیل به صنعت شود
انیمیشن یکی از گونه‌های تصویری است که در کشور ما توسط بخش خصوصی و دولتی تولید می‌شود، اما این مقوله با مسایل و مشکلاتی مواجه است که مانع از رشد کمی و کیفی آن می‌شود. صنعتی‌شدن این هنر راهکار مناسبی برای این بخش است.

به گزارش خبرنگار مهر، انیمیشن سازی طی سال های گذشته با تحولات قابل توجهی مواجه شده است. چنانکه از آثار محدود تلویزیونی که به منظور سرگرم کردن مخاطب تولید می شد، در حال حاضر به عنوان یک هنر - صنعت همپای دیگر بخش های سینما پیش می رود و در برخی موارد حتی از دیگر گونه های تصویری این عرصه نیز جلوتر است. جذب مخاطب در سطحی وسیع، بیان داستان ها و مطالبی که امکان طرح آن در دیگر گونه های سینمایی وجود ندارد، خیال پردازی و فانتزی بسیار بالا، جذب تمامی گروه های سنی و امکان ترویج مسایل فرهنگی و تاثیرگذاری عمیق بخشی از کارکردهای اجتماعی انیمیشن را تشکیل می دهد.

این عرصه در کشور ما طی 10 سال گذشته به شکل گسترده ای مورد توجه قرار گرفته است. البته سابقه تولید انیمیشن در ایران قدمت بسیار بیشتری دارد اما چند سالی است که به شکل جدی تر و در سطح وسیع تری تولید می شود. تولید آثار پویانمایی بسیار زمان بر است و با هر تکنیکی که تولید شود وقت بسیار زیادی را به خود اختصاص می دهد. این موضوع کمیت ساخت چنین آثاری را با محدودیت زیادی مواجه می سازد. در عین حال این زمان زیاد هزینه های تولید را هم بالا می برد. برای ساخت یک فیلم سینمایی انیمیشنی حدود 90 دقیقه بیش از 15 نفر در بخش های مختلف باید فعالیت کنند تا تولید به سرانجام برسد.

تاثیرگذاری انیمیشن در کشورهای مختلف باعث شده است که صرف هزینه و زمان و ساماندهی تولید این گونه آثار را قبول کنند و به خاطر فروش بالای این نوع فیلم ها برای تولید آن امکانات و بودجه زیادی صرف کنند. اما به نظر می رسد با اینکه اهمیت ساخت انیمیشن بر مدیران بخش های مختلف کشور نمایان است، اما انیمیشن سازی در کشور ما از نظر کمی و کیفی با کاستی های زیادی مواجه است.

امید خوش نظر درباره مشکل تولید آثار پویانمایی در کشور به خبرنگار مهر گفته است: "فیلمنامه در حوزه انیمیشن از عوامل تعیین کننده است. ما با اینکه به متون و داستان های کهن ادبی دسترسی داریم، غربی ها از متون ما بیشتر استفاده می کنند. آنها با اینکه در فرهنگشان اسطوره ندارند، اما در ساخت پویانمایی های متفاوت از این عنوان استفاده می کنند؛ یعنی به گونه ای دست به اسطوره سازی می زنند. در صورتی که در فرهنگ گذشتگان ما اسطوره های متفاوتی برای تولید انیمیشن وجود دارد. ما متاسفانه به شکل حرفه ای به سینمای انیمیشن نگاه نمی کنیم. همانطور که می دانید ما در حوزه فیلمنامه نویسی افراد شایسته ای داریم، اما به دلیل اینکه توجه مناسبی به این حوزه نمی شود، نمی توانیم این افراد را جذب کنیم."

بابک نظری در این زمینه معتقد است: "یکی از مشکلات انیمیشن های داخلی نداشتن فیلمنامه باکیفیت است. ما فیلمنامه نویس تخصصی انیمیشن نداریم. زیرا بیشتر نویسندگان متون سینمایی ما از نگاه خاص انیمیشن برخوردار نیستند و تعداد انگشت شماری با این نگاه در عرصه سینما فعالیت می کنند. متاسفانه در کشور ما آموزش انیمیشن به صورت واقعی انجام نمی شود. فیلمنامه نویس، تکنیک تولید، ابزار و لوازم حرفه ای ساخت انیمیشن به صورت تخصصی نداریم."

هنرمندی که در عرصه تولید آثار تصویری کار می کند در وهله نخست باید فیلمنامه ای داشته باشد که با استفاده از آن بتواند اثر خود را به خوبی پایه ریزی کند و در گام های بعدی به سمت اجرایی شدن آن اقدام نماید. در عرصه انیمیشن تکنیک اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند. چون بهترین فیلمنامه ها اگر با تکنیک مناسبی برای اجرا همراه نباشد، بدون تردید در برقراری ارتباط با مخاطب دچار مشکل می شود. تصویرسازی انیمیشنی باید با موضوع مورد نظر هماهنگی زیادی داشته باشد و به عبارتی جنس تصویر با متن منطبق شود. در غیر این صورت اثر خوبی ارایه نخواهد شد. این موضوع در عرصه های مختلف تکنیکی و فنی تولید انیمیشن اهمیت دارد. شیوه تصویرسازی، ساخت موسیقی، صداگذاری، رنگ آمیزی و تدوین بخش های مختلف امور فنی یک اثر انیمیشنی را تشکیل می دهد.

معین صمدی درباره ارتباط فیلمنامه خوب با تکنیک مناسب در سینمای انیمیشن به خبرنگار مهر گفت: "به عقیده من بزرگترین مشکل کمبود تکنیک است. اصولا" ساده و سطحی ترین فیلمنامه را می توان با تکنیک خوب تبدیل به یک فیلم مناسب کرد. یک فیلمنامه خوب زمانی می تواند موثر عمل کند که در مرحله تولید هم خوب ساخته شود. صدا یکی از موضوعات پیچیده در عرصه انیمیشن است و از نظر تکنیکی می تواند مشکلاتی را برای فیلمساز به وجود بیاورد. متاسفانه ما در بخش انیمیشن صداگذار یا صدابردار تخصصی نداریم. حرفه ای های بخش صداگذاری و صدابرداری علاقه چندانی به فعالیت در عرصه سینمای انیمیشن ندارند."

امیر سحرخیز با تاکید بر مشکلات ضعف فیلمنامه در حوزه سینمای انیمیشن اظهار داشت: "وسواس و توجهی که نسبت به استفاده خوب و مناسب از امکانات فنی در یک فیلم معمولی داستانی سینمایی وجود دارد، در پائین ترین کیفیت نسبت به سینمای انیمیشن اعمال نمی شود. البته طی سال های اخیر در زمینه موسیقی به صورت تخصصی فعالیت هایی صورت گرفته، اما در بحث صدا هنوز کارهای قابل قبول انجام نمی شود. به دلیل برخوردار نبودن فیلم های انیمیشن از شرایط مناسب صداگذاری، بیشتر آثار این بخش بر عنصر موسیقی تاکید می کنند. این موضوع موجب می شود آثار تولیدشده کارهایی خسته کننده باشند. برای رفع مشکل تکنیکی در این زمینه باید تهیه کننده و سرمایه گذار هزینه بیشتری مد نظر قرار گیرد."

در حال حاضر انیمیشن سازی در کشور ما به صورت گسترده توسط شرکت های دولتی و با تلاش هایی از سوی شرکت های خصوصی تولید می شود. اما در این عرصه به اندازه ای تعداد تولیدکنندگان انیمیشن محدود است و از سوی دیگر بخش خصوصی توان فعالیت گسترده در این بخش را ندارد و به همین خاطر سرمایه گذاری و صرف هزینه در عرصه تولید انیمیشن با مسایل ومشکلات زیادی همراه شده است. این موضوع لطمه زیادی به رشد عرصه تولید پویانمایی در کشور می زند. زیرا انیمیشن سازی نیازمند صرف هزینه های بسیار زیادی است.

بهرام عظیمی در این خصوص معتقد است: "یکی از مشکلات عمده بخش انیمیشن میزان هزینه هایی است که صرف تولید انیمیشن می شود. میانگین هزینه ساخت یک انیمیشن در کشوری مانند امریکا 80 میلیارد تومان است. در صورتی که ما با 500 میلیون تومان در کشور خود به تولید انیمیشن دست می زنیم. متاسفانه در کشور ما همین مقدار هزینه ای که به آن اشاره کردم نیز برای تولید در اختیار افراد قرار نمی گیرد. در این شرایط مراکز دولتی باید سرمایه گذاری کنند و به نوعی سفارش دهنده این نوع آثار باشند. ساخت یک انیمیشن خوب و استاندارد با یک تیم حرفه ای یک سال کار می برد. به همین خاطر، سرمایه گذار خصوصی این خطر را انجام نمی دهد و بیشتر حرف ها در زمینه سرمایه گذاری در حد حرف باقی می ماند."

فرشید شفیعی در خصوص ضعف کیفیت و تولید انیمیشن اظهار داشت: "من یکی از دلایل مهم این امر را کمبود حمایت مالی از انیمیشن سازان می دانم. فیلمسازان این عرصه برای اینکه هزینه کمتری صرف کنند از فرمت های کامپیوتری استفاده می کنند. آنها به نوعی فکر کرده اند با استفاده از این سیستم می توانند ضعف کار خود را بپوشانند. به همین دلیل کارهای ارایه شده ضعیف یا به تعبیری "فقیر" هستند."

وحید نصیریان در ارتباط با بحث کیفیت در سینمای انیمیشن ایران یادآور شد: "در کشور ما نگاه و سلیقه شخصی به عرصه انیمیشن وجود دارد و این موضوع دقیقا" برعکس صاحبان این هنر در دیگر کشورهای جهان است. در کشورهایی که تولید کنندگان اصلی سینمای انیمیشن محسوب می شوند، اعمال سلیقه شخصی وجود ندارد. اگر بخواهیم از این شرایط مایوس کننده خارج شویم، باید سرمایه گذاری درست در این مقوله انجام دهیم تا بتوانیم به رشد قابل قبولی برسیم. اگر میزان سرمایه گذاری را بالا ببریم به طور قطع در عرصه فیلمنامه نویسی به شرایط خوبی خواهیم رسید. در چند سال اخیر در این زمینه گرافیک انیمیشن رشد خوبی داشته ایم. اگر این رشد در کنار اندیشه قرار بگیرد، نتیجه مطلوب و رشد ایده آل انیمیشن حاصل می شود."

خبرگزاری مهر

دیزنی، دوباره در اوج

Meet the Robinsons

چهل و ششمین انیمیشن بلند کمپانی دیزنی که ملاقات با رابینسون ها نام دارد، با فروش خیره کننده ی 7 میلیون دلار در اولین روز نمایش، موجبات رضایت سهامداران این کمپانی را فراهم کرده است. پسر بچه ی 12 ساله ی باهوشی به نام لوییس شخصیت اصلی قصه ی این فیلم است. ملاقات با رابینسون ها در بعضی از سالن های سینما به صورت سه بعدی به نمایش در می آید. نکته جالب اینکه جان لستر، بعد از یک نمایش خصوصی، پیشنهاداتی داد که حدود 60% فیلم را متحول کرد!

امیر سحرخیز
» نگرانی درباره رشد بی سابقه اقتصاد چین

جديدترين آمار و ارقام رسمی از چين نشان داده که به رغم تلاش مقامات اين کشور برای مهار کردن رشد اقتصادی، روند صعودی آن ادامه داشته و در سه ماهه اول سال 2007، به نرخ رشد سالانه ای بیش از یازده درصد رسیده است.

به این ترتیب رشد اقتصادی سه ماهه چین بالاترین نرخ رشد در سراسر جهان بوده و در میان اقتصادهای بزرگ جهان بی سابقه بوده است.

بنابه گزارشها، رشد اخیر اقتصادی چین ناشی از سرمایه گذاری و اجرای طرح های بزرگ زیربنایی، مانند جاده سازی و ساخت نیروگاه ها بوده است.

اعلام خبر رشد یازده درصدی چین نگرانی ها در مورد بروز دشواری های ناشی از رشد سریع و بیش از اندازه اقتصاد اين کشور و همچنین توسعه ناپایدار در درازمدت را بار ديگر زنده کرده است.

توضیح : انیمیشن یکی از هزاران اهداف چین در زمینه اقتصادی است

غزلیات مولوی

http://mowlavi.recent.ir/default.aspx?item=12914 

موسیقی فیلمهای انیمیشن قدیمی

http://www.cs.princeton.edu/~mohammad/Music/

با تشکر از پریسا امین الهی

توجه

خبرهای مربوط به انیمیشن را برای درج در وبلاگ به ایمیل من ارسال کنید

alireza60@yahoo.com

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۱:٠٥ ‎ق.ظ ; جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۸٦