انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته سوم فروردين ۸۶

۳۰۰ در آسیفا

با تبریک حلول سال نوی ایرانی ۱۳۸۶ و آرزوی سرافرازی شما و ملت ایران در صحنه چهانی و از آنجا که آخرین دست پخت کمپانی وارنر فیلم موهن  نژاد پرستانه و ضد ایرانی ۳۰۰ موضوع بحث روز است .

انجمن آسیفای ایران در نظر دارد روز ۱۷ اردیبهشت  ساعت 17:30 -را به  نمایش و بحث و نقد این فیلم در تالار بتهوون خانه هنرمندان ایران بپردازد

در صورتیکه مطلب یا مقاله ای در این زمینه دارید حداکثر تا پایان روز ۱۰ اردیبهشت به دفتر آسیفا ( تلفن - فکس- ایمیل ) ارسال فرمائید

تلفن : ۸۸۳۱۳۷۶۵

email: poyehml@yahoo.com

فائز علیدوستی در شرکت حرکت کلیدی

کارتون  معروف سیمسونها در کانادا ساعت ۱۱ شب پخش میشود  ساعتی که کودکان خواب هستند. سریال فلش سامورایی جک هم ساعت ۵/۱۰ شب که  با علاقه آن را نگاه می کنم.  ساعت پخش کدام انیمیشن ایرانی در این ساعات پر بیننده است !؟

فائز در روز شنبه ۱۸ فروردین دیداری غیر منتظره از شرکت حرکت کلیدی داشت. و باعث خوشحالی همه برو بچه های حاضر در شرکت شد.

تو کانادا ۸۰ درصد آدمها فاقد خلاقیتن و ۲۰ درصد دیگه بر اونها مدیریت میکنن

یک خبر از فطیما

ANIMATIONE HICH BE KARGARDANIYE FATIMA YASREBI BA modate 8 DAGHIGHE DAR JASHNVARE PARVANEYE ZARIN (FILE KODAK VA NOJAVAN) PAZIROFTE SHODE VA BE NAMAYESH DAR KHAHAD AMAD.
mosighiye  in film  be ohdeye mehrdadv jenabi bode va sadagozariye an tavasot anjoman goyandegane javan be sarparastiye aghaye mehrdad  rayisi anjam shode va sada bardari va tadvine film be ohdeya aghye changiz sayyad bode ast.
in avalin namyeshe kamele in film bar roye parde mibashad.

راه نجات انیمیشن

فائز علیدوستی با اشاره به تولیدات روز کشور کانادا که عمدتا برای آمریکا ساخته میشود . استفاده ار نرم افزار فلش و نرم افراز تون بوم  را  توصیه میکند.

سرعت در  تولید و حذف قسمتهایی از تولید ( طراحی بر روی لایت باکس - بتوین - رنگ آمیزی - دسن و تا حد زیادی کامپوزیت ) می تواند هزینه تولید انیمیشن را کاهش دهد..

يغمائيان: نمايش انيميشن "جمشيد و خورشيد" مقابله خوبي با فيلم 300 است

نادر يغمائيان معتقد است: مي‌توانيم با نمايش فيلم "جمشيد و خورشيد" در سطح بين‌المللي، مقابله‌اي با فيلم 300 داشته باشيم.
اين تهيه كننده كه فيلم انيميشن "جمشيد و خورشيد" را آماده اكران دارد در گفت‌وگو با ايسنا،‌ با بيان اينكه همه وظيفه دارند در مقابله هجمه‌اي كه هم اكنون صورت گرفته كاري انجام دهند گفت: فيلم‌سازان هاليوود در حال تحريف تاريخ ما هستند و براي اهداف سياسي خودشان ملت را خشن و خونريز معرفي مي‌كنند، ما با يك كار فرهنگي مي‌توانيم در مقابل اين هجوم مقابله كنيم.
وي با بيان اينكه "جمشيد و خورشيد" مي‌تواند سفير خوبي براي صلح و دوستي از سوي ايران در جهان باشد تصريح كرد:‌ كار قابل قبولي در اين فيلم انجام شده و در واقع كاري فراتر از انيميشن ايران است كه بر اساس متون و قصه‌هاي قديمي ايران شكل گرفته است.
يغمائيان افزود: در اين فيلم جمشيد سنبلي از قهرمانان ما است كه در پي نجات خورشيد كه سنبل نور است و توسط تاريكي دزديده شده است مي‌رود و با خطراتي كه مي‌گذراند آنرا نجات مي‌دهد و روز نو مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: ما با اين فيلم مي‌توانيم هم در داخل كشور اهميت ملي را كه خيلي كمرنگ شده است پر رنگ كنيم و هم در خارج جلوي اين هجمه‌ها بايستيم و حرفمان را مطرح كنيم.
تهيه كننده اين فيلم با بيان اينكه نزديك به 4 سال زمان صرف ساخت اين فيلم شده است گفت:‌ بيش از 70 نفر روي اين انيميشن كار كرده‌اند و بالغ بر 500 ميليون تومان هزينه داشته است، كه تماما توسط شركت ما پرداخت شده است و در نهايت معتقديم "جمشيد و خورشيد" ظرفيتي را در سينماي انيميشن ايران به وجود آورده كه اگر خوب اكران شود، مي‌توانيم از آن استفاده كنيم و قدم‌هاي آينده را محكم‌تر برداريم.
به گزارش ايسنا، بهروز يغمائيان هم كه كارگرداني اين انيميشن را برعهده ‌دار با تاكيد بر اينكه در مقابله با تهاجمي كه به فرهنگ ايراني مي‌شود بايد كارهايي صورت بگيرد اظهار داشت:‌ "جمشيد و خورشيد" فضاي عارفانه‌ي را از ايران نشان مي‌دهد كه در يك ژانر عاشقانه مطرح است و زيبايي دوران كهن ايراني را به نمايش مي‌گذارد كه مفاخر زيادي داشته‌ايم.
وي افزود: با نشان دادن اين زمينه‌ها مي‌توانيم فضاي تاريكي كه سعي شده در مقابل ايران صورت بگيرد را روشن كنيم. عرضه فيلم 300 نمي‌تواند بي‌هدف باشد و ما براي آنكه آنرا كمرنگ كنيم، نمونه‌هايي مثل "جمشيد و خورشيد" را مي‌توانيم در خانه‌هاي فرهنگي در خارج به نمايش بگذاريم و بحث‌هايي درباره‌ي آن را دنبال كنيم.
يغمائيان با اشاره به انيميشن بودن فيلم 300 اظهار داشت: از نظر تكنيكي كار زنده و رئال نمي‌توانست جواب دهد و از ابراز انيميشن كمك گرفته شده تا جنبه‌ي تصويري پيدا كند كه هم عامه پسند شود و هم براي كودكان جذابيت داشته باشد، در واقع امكانات كامپيوتري به كمك جلوه‌هاي تصويري در اين فيلم آمده است.
نادر يغمائيان هم اظهار داشت: در فيلم 300 ايرانيان كه فرهنگي صلح دوست و تاريخي دارند، جنگجو نشان داده مي‌شود و بايد راههايي را پيدا كنيم تا بتوانيم واقعيت‌هاي تاريخي مان را اثبات كنيم و يكي از راه‌ها بحث ساختن اين نوع فيلم‌ها است. متاسفانه ما مقهور قهرمانان دروغي خارجي شده‌ايم كه وارد تمام خانه‌هاي ما شده‌اند و چرا نبايد با داشتن قهرمان‌هاي اصيل ايراني آنها را مقابل اين قهرمانان دروغين قرار ندهيم؟ بايد از جايي شروع كرد و جلوي اين تهاجم را گرفت.
فريدون فرهودي فيلمنامه نويس هم كه در جلسه نمايش "جمشيد و خورشيد" حضور داشت باورپذير كردن اين مسائل را در داستان بسيار مشكل دانست و گفت: آنها از مدتها پيش سرمايه‌گذاري عظيمي را آغاز كرده‌اند به طوري كه جوري القا شده كه آمريكايي‌ها خوب و ديگران بد هستند، كاري مثل "جمشيد و خورشيد" هم قدمي است، براي رسيدن به آن راهي كه تعريف ما را از فرهنگ خودمان باورپذير كند و درعين حال اين باورپذيري خيلي زمان مي‌برد.
نادر يغمائيان از حمايت سازمان ارتباطات اسلامي براي حمايت از فيلم جمشيد و خورشيد خبر داد و گفت: اين سازمان قول مساعد داده تا از طريق رايزني‌هاي فرهنگي در خارج از كشور اين انيميشن را پخش كنند.
شايان ذكر است در اين انيميشن افرادي همچون پرويز پرستويي، امين حيايي،‌ترانه عليدوستي،‌رامبد جوان،‌ثريا قاسمي و حبيب رضايي زير نظر چنگيز جليلوند جاي شخصيت اصلي صحبت كرده‌اند ضمن آنكه امين حيايي 4 ترانه اين كار را اجرا كرده است

فيلم 300براي نمايش درشبكه 4سيما دوبله شد !

فيلم ضدايرانى «۳۰۰» براى نمايش در برنامه سينما و ماورا دوبله شد.

به گزارش مهر، محمود قنبرى دوبلور باسابقه در همين باره گفت: ۳۰۰ قبل از نوروز دوبله شده و پرويز ربيعى، منوچهر والى زاده، مينو غزنوى و... با مديريت دوبلاژ خودم در آن به جاى شخصيت هاى فيلم حرف زده اند.

فيلم گستاخانه ۳۰۰ كه محصول كمپانى برادران وارنر است، براساس كتاب كميك استريپ از فرانك ميلر ساخته شده است. اين فيلم خشم و اعتراض ايرانيان را در سراسر جهان برانگيخت، چرا كه در اين فيلم جدا از تحريف واقعيت هاى جنگ ايران و يونان در ۴۸۰ سال پيش از ميلاد مسيح، چهره سربازان ايرانى بسيار خشن و غيرانسانى ترسيم شده است.

كارشناسان سينمايى هم ساخت اين فيلم و نمايش آن در چنين زمان حساسى را مرتبط با اهداف سياسى آمريكا مى دانند و بر اين باورند دولت آمريكا از طريق توليد چنين فيلم هايى در هاليوود، افكار عمومى را بر ضد ايران و فرهنگ و تمدن ايرانى تحريك مى كند. گفتنى است زمان پخش و نقد و بررسى فيلم ۳۰۰ در برنامه سينما و ماورا در اين خبر اعلام نشده است.

 فيلم «300» در سینما کانون نقد و بررسی می‌شود 

فیلم ضدایرانی «300» به کارگردانی زاک اسنایدر در ششمین نشست نقد و بررسی فیلم‌های جنگی سینمای ایران و جهان با حضور کارشناسان نقد و تحلیل می‌شود.
به گزارش «پايگاه خبری فيلم كوتاه» به نقل از روابط عمومی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، در برنامه این هفته «سینما، جنگ، دفاع» که ساعت 20 روز سه‌شنبه 21 فروردین‌ماه در سینما کانون برگزار می‌شود، علاوه بر منتقدان و کارشناسان سینما، اعضا کمیسیون فرهنگی مجلس و مسئولان بنیاد هم حضور خواهند داشت.
حضور کلیه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در برنامه نمایش و نقد و بررسی فیلم ضدایرانی «300» آزاد است.
سینما کانون در خیابان شهید بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع است.

تيم برتون: «300» مرا شرمنده كرد

«تيم برتون»، فيلمساز مشهور سينماي هاليوود گفت:  بسيار متأسفم كه سينماي هاليوود اين روزها با وجود فيلمهايي مانند «300» كاملاً از وظيفه فرهنگي ايراني خود خارج و ابزار دست سياستمدارن دولت بوش شده است.

تيم برتون در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تأكيد كرد: به نظر مي رسد هنرمندان هيچ نقشي در توليد اين گونه فيلمها ندارند و سازمان سيا با فشار دولت بوش در اين راه عمل مي كند.وي افزود: من از ايران و ايرانيان شناخت كاملي دارم و در مورد فرهنگ و تمدن ديرينه آنها مطالعات بسيار داشته ام و با ديدن فيلم 300، جز شرمندگي چيزي نمي توانم بيان كنم.

تيم برتون همچنين در مورد محتواي فيلم گفت: فيلم صحنه هاي خشن زيادي دارد، اما خشونت و احساساتي كه در كل اين فيلم جريان دارد، به قدري سطحي است كه نمونه هاي بهترش در كارتونهاي
ژاپنی پیدا می شود.

مايكل مور: به خاطر 300 از ايرانيان عذرخواهي مي كنم، همه ي آمريكايي ها مثل بوش و سازندگان 300 نيستند

 
مايكل مور در واكنش به اين مطلب كه «سازندگان 300، داستان اين فيلم را را افسانه دانسته اند» گفت: اين اظهارنظر، گناه و اشتباه [كمپاني] «برادران وارنر» را بزرگتر مي كند، چرا كه ساخت فيلمي خلاف واقع آن هم به شيوه اي اغراق آميز، در مورد يك كشور بر اساس داستاني افسانه اي، رفتاري به شدت غير حرفه اي است، اين اظهارنظر براي من آمريكايي هم پذيرفتني نيست.

مايكل مور فيلمساز منتقد و مشهور آمريكايي و برنده جايزه اسكار بهترين فيلم مستند در سال 2002 كه در آثارش سياست هاي دولت بوش را به باد انتقاد مي گيرد، در پاسخ به سوالي در مورد فيلم ضد ايراني «300»، گفت: اين روزها سخت مشغول كارهايم هستم و اصلاً اين فيلم را نديده ام! هر چند جنجال اين فيلم و سر و صداي ايرانيان را شنيده ام.

مايكل مور در گفت و گو با مصطفي فقيهي مدير و سردبير خبرگزاري «انتخاب»، پس از توضيح موضوع و برخي از جزئيات فيلم 300 ، گفت: به خاطر وجود فيلم سازان نادان در هاليوود متاسفم، هر چند توقع ديگري از [كمپاني] «برادران وارنر» ندارم.

وي تصريح كرد: گرچه وجود انواع تفكرات در هاليوود را لازم مي دانم، اما تنها مي توانم بگويم متاسفم به خاطر وجود فيلمسازان و كمپاني هايي چون «برادران وارنر»، كه بدون استناد به تاريخ و تنها از روي عصبانيت اقدام به تهيه فيلم هاي تاريخي عليه كشورهاي صاحب هويت مي كنند.

كارگردان «بولينگ براي كلمباين» افزود: بر خلاف بيشتر مردم آمريكا كه از تاريخ ايران مطلع نيستند، من به دليل مخالفت دولت جرج بوش با ايران، سعي كرده ام حداقلي از تاريخ اين كشور را بدانم.

اين مستندساز به سازندگان 300 توصيه كرد، پيش از ساخت هر اثري، بدون غضب و موضع گيري هاي بچه گانه، تاريخ واقعي كشورها را منعكس كنند.

وي در واكنش به اين مطلب كه «كمپاني برادران وارنر در بيانيه اي، فيلم 300 را افسانه دانسته است»، گفت: اگر تعريفي كه از ماجراي فيلم كرديد درست باشد، اين اظهارنظر، گناه و اشتباه [كمپاني]  «برادران وارنر» را بزرگتر مي كند، چرا كه ساخت فيلمي خلاف واقع آن هم به شيوه اي اغراق آميز در مورد يك كشور بر اساس داستاني افسانه اي، رفتاري به شدت غير حرفه اي است، اين اظهارنظر براي من آمريكايي هم پذيرفتني نيست.

مايكل مور گفت: من به عنوان يك آمريكايي به جاي سازندگان 300 و مشخصاً برادران وارنر، از مردم ايران عذرخواهي مي كنم. ايرانيان باور كنند كه همه آمريكايي ها مثل بوش، چني و سازندگان فيلم 300 نيستند.

او اضافه كرد: متاسفانه گاهي تفكري كه در اقليت است، به عنوان تفكر غالب نشان داده مي شود، همانطور كه تندروهاي ايراني با برخي اظهارنظر ها وجهه كشورشان را متفاوت جلوه مي دهند.

كارگردان فيلم جنجالي  «فارنهايت 11/9»، در پايان اين گفت و گو، ضمن تشكر از «انتخاب»، گفت : فكر مي كنم تنها دو بار با رسانه و خبرنگاران ايراني گفت و گو كرده باشم كه هر دوي آنان، «انتخاب» بوده است و از اين بابت بسيار خوشحالم.

وي گفت: سلام مرا به همه ايرانيان برسانيد.

اين مستند ساز مشهور آمريكايي، سال گذشته نيز در گفت و گو با «انتخاب»، در مورد ايران، چنين گفته بود: «با اين كه خيلي دوست دارم ايران را ببينم، اما تا به حال نتوانستم به ايران بيايم.گرچه به خاطر فيلم «بولينگ براي كلمباين» يك قطعه فرش زيبا از سوي «فستيوال فجر» برايم ارسال شده كه در مقابل درب داخلي منزلم انداخته ام. هر كسي هم به خانه ام مي آيد از زيبايي اين فرش تعريف و تمجيد مي كند و البته به او مي گويم، اين فرش حاصل دسترنج مردماني است كه به گفته ي يك احمق رواني، اين روزها جزء كشورهاي «محور شرارت» است»

درخواست

ba salam
 
ma tooye forum persiantools donbale ettelaeat va file moosighi ye cartoon hastim. aya shoma mitoonin be ma komak konin?
 
inam axesh:
 
 
zaheran esmesh GHASEDAK boode.
 
inja raje behesh bahs kardim:
 
 
aya in ettelaeat dorostan?
 
mamnoon az komaketoo
هفتاد  سالگی دکتر زرین کلک مبارک

ایسنا:
نورالدين زرين كلك پدر انيميشن ايران امروز 20 فروردين ماه، هفتاد ساله مي‌شود.
وي كه قرار است به همراه ساير اعضا انجمن آسيفا و سازمانهاي دولتي و غيردولتي فعال در زمينه‌ي انيميشن، ارديبهشت ماه نخستين كنگره‌ي انيميشن ملي را برگزار كند، مي‌گويد: قرار است در اين كنگره، انيميشن در شكل ملي مورد بررسي قرار بگيرد.
وي درباره‌ي زمان و مكان كنگره ادامه داد: تا پايان فروردين ماه اين برنامه مشخص خواهد شد.
زرين‌كلك كه متولد 1316 مشهد است، در سال 1332 با كاريكاتور و تصويرسازي مجلات كيهان بچه‌ها و اطلاعات جوان كار خود را آغاز كرد.
رييس انجمن فيلمسازان انيميشن دنيا كه در مجموعه فيلمهاي فرش ايراني انيميشن «قالي سخنگو» را داشت، درباره‌ي اين فيلم در جشنواره گفته بود: من اهل فانتزي هستم و چه فانتزي بالاتر از قاليچه جادو اين بهترين فانتزي است كه مي شود راجع به آن فيلم ساخت. در انتهاي اين فيلم هم شازده كوچولو با قاليچه جادواش به سياره‌اش برمي‌گردد.
زرين كلك در نشست ايسنا كه همزمان با روز انيميشن برگزار شد از نسل گمشده‌اي در جامعه‌ي ايران ياد كرده و گفت: دغدغه اصولي و فرهنگي من در شرايط سني و اجتماعي كه در آن زندگي مي‌كنم، اين است كه بنده متعلق به يك نسل هستم و بچه‌هاي اين دوره متعلق به نسل ديگري هستند. اين دو نسل با هيچ وسيله‌اي با يكديگر ارتباط ندارند و يك حفره پرنشدني فرهنگي بين آنها بوجود آمده است.
نسل من و ماقبل من خوب يا بد، با روش‌هايي كه مي‌شناخته زندگي كرده و دنيا را به نسل جديد كه در شرف اداره كشور است سپرده است، نسلي كه به پشت سرش نگاه نمي‌كند و چشمش رو به جلو است. مقابل نسل جديد مسائلي وجود دارد، كه نسل من و ماقبل من نمي‌توانسته درك كند و درعين حال هم نسل من وظيفه بسيار سنگيني برعهده دارند، آنها مي‌توانند به مثابه پلي عمل كنند كه گذشته را به آينده وصل كند و يا اينكه خاموش باشند و براي نسل‌هاي آينده ميراثي باقي نگذارند.
اگر نسل‌هاي بعدي ما از ميراث فرهنگي برخوردار نباشد، شاهد فاجعه تاريخي خواهيم بود. نسل‌ بعدي بدون پشتوانه تاريخي مي‌شود و ديگر نمي‌تواند زبان سعدي، قصه‌هاي مولانا، اشعار صائب را درك كند، به دليل اينكه انقطاع فرهنگي بوجود آمده است.
به اعتقاد زرين كلك،‌ در جامعه سالم، بطور طبيعي نسل‌ها براي يكديگر ميراث فرهنگي باقي مي‌گذارند.
وي در ادامه با تاكيد بر اينكه طي سالهاي اخير بخش فرهنگي ملي بسيار فقيرانه عمل كرده است و حتي مي‌توان مدعي شد كاري انجام نداده است.
زرين‌كلك نگراني خود را اينگونه مطرح كرد: نگران هستم آنچه از دست رفته است، بازيافتني نباشد. مثلا نوه‌ام پس از اينكه به سن درك برسد، ديگر سراغ كتاب ملانصرالدين نرود. به دليل اينكه آنچه كه بايد به او منتقل مي‌شده،‌ منتقل نشده است.
زرين‌كلك كه از هم‌دوره‌يي‌هاي فرشيد مثقالي، علي‌اكبر صادقي، مرتضي مميز و آراپيك باغداساريان است كه در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان سبك و سياق ساخت فيلم‌هاي انيميشن را متحول كردند.
او كه قبل از فعاليت در كانون در مؤسسه‌ي انتشاراتي فرانكلين براي كتاب‌هاي درسي نقاشي مي‌كشيد، به پيشنهاد فيروز شيروانلو، از همكاران مؤسسه‌ي فرانكلين، به كانون دعوت شد تا در واحد مصورسازي كتاب‌هاي كودك و نوجوان به كار بپردازد. كلاغ‌ها نخستين كتابي بود كه براي تصويرسازي به او سفارش داده شد.
برگزاري جشنواره‌ي كودكان و نوجوانان در اواخر دهه‌ي 1340، در ساماندهي به بخش امور سينمايي مؤثر واقع شد و پس از برگزاري نخستين جشنواره (1348) زرين‌كلك به بلژيك اعزام شد تا در آكادمي هنرهاي زيباي شهر گان در رشته‌ي متحرك‌سازي آموزش ببيند.
وي در بلژيك دو فيلم "وظيفه‌ي اول" (1971) و "زمين بازي با بوش" (1971) را ساخت و پس از بازگشت به ايران (1351) در مركز سينمايي كانون به كار مشغول شد. هر دو فيلم جوايزي در جشنواره‌هاي خارجي كسب كردند. براي كانون فيلم‌هاي "اتل متل توتوله" (1353)، "تداعي" (1353)، "دنياي ديوانه‌ي ديوانه‌ي ديوانه" (1354)، "اميرحمزه‌ي دل‌دار و گور دل‌گير" (1356)، "چشم تنگ دنيادار" (1361) و "ابرقدرت‌ها" (1367) را ساخت. بسياري از اين فيلم‌ها جوايز عمده‌اي از جشنواره‌هاي داخلي و خارجي گرفتند. براي فيلم‌هاي "وظيفه‌ي اول"، "تداعي"، "دنياي ديوانه‌ي ديوانه‌ي ديوانه"، "اميرحمزه‌ي دل‌دار و گور دل‌گير" و "ابرقدرت‌ها" بيش از 14 جايزه و ديپلم افتخار به زرين‌كلك اهدا و فيلم "دنياي ديوانه‌ي ديوانه‌ي ديوانه" جزو 84 فيلم برتر سده‌ي اول سينما برگزيده شده است.
سندباد يكي از آخرين كارهاي زرين‌كلك است كه در هاليوود نيمه‌تمام رها شد و در آن سمت كارگردان هنري داشت.
پس از آن انيميشن 17 دقيقه‌يي بود را ساخت و براي كتاب داستان‌هاي ملانصرالدين تصويرسازي كرد.
فراخوان دومين جشنواره بين‌المللی فيلم‌های مستند و كوتاه كابل 

دومين دوره جشنواره بين‌المللی فيلم‌های مستند و كوتاه داستانی كابل، با همكاری نهادهای داخلی افغانستان، مرکز فرهنگی آلمان (گویته انستیتوت) و مرکز فرهنگی فرانسه در افغانستان برگزار می‌شود.
به گزارش «پايگاه خبری فيلم كوتاه» اين جشنوراه با شعار «كشف استعدادهای تازه» علاوه بر نمايش فيلم‌های فيلمسازان افغانستان، نگاه وي‍ژه‌ای به فيلم‌های كشورهای همسايه افغانستان شامل كشورهای: ايران، پاكستان و تاجيكستان دارد.
جشنواره بين‌المللی كابل علاوه بر اهدای جوایز معنوی به فيلمسازان برگزيده دو جايزه نقدی
 به بهترين فيلم كوتاه و بهترين فيلم مستند اهدا می‌كند.
فيلم‌های ارسالی با موضوع آزاد بايد بعد از سال ۲۰۰۱ توليد شده باشند و مدت زمانی آنها بيشتر از ۴۰ دقيقه نباشد.
علاقه‌مندان به شركت در اين جشنواره تا ۱۰ ماه‌ می ۲۰۰۷ ميلادی (۲۰ ارديبهشت ۸۶) مهلت دارند آثار خود را در فرمت VHS,DVD,DVCAM به مركزفرهنگی فرانسه در كابل واقع در چهار راهی ملك اصغر، ليسه استقلال (آقای امام‌الدين) يا مركز فرهنگی گويته انستيتوت، واقع در افغانستان، كابل، شاه محمودخان وات، روبروی وزارت امورخارجه ارسال كنند.
دومين جشنواره بين‌المللی فيلم‌های مستند و كوتاه كابل از 1۶ تا21 ماه ژوئن سال 2007 میلادی در شهر كابل برگزار می‌شود.

با خودمم...
...نه تقصیر کسی نیست...پیش میآد دیگه ...راستش چیزایی میشنوم ...یاد چیزایی می افتم...یاد روزایی ...یاد خودم وقتی تو اون روزا بودم...خیلی چیزای دیگه هم واسه گفتن هست اما نمی دونم این وبلاگ و کیا می خونن ... ...دلم نمی خواد هر چیزی رو بگم ...بعضی خاطرات فقط باید پیش خودم بمونه...اینجوری بهتره

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۱٠:٠۸ ‎ق.ظ ; شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸٦