انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته دوم اسفند ۸۵

عید انیمیشن تمام شد

  ۵ شنبه ۱۰ اسفند ۸۵ روز اختتامیه پنجمین جشنواره پویانمایی تهران بود . 

آلبوم جشنواره

دیدار ضرغامی از غرفه گروه انیمیشن دانشگاه هنر

دیدار ضرغامی (‌رئیس صداو سیما ) و نعیمی ذاکر ( رئیس صبا ) از غرفه حرکت کلیدی

فیروزکوهی و خلیلی در غرفه گروه انیمیشن

جذب مخاطب محور است  اما نه به هر قیمتی

عید دیدنی انیماتورها در عید انیمیشن ایران

 اولین حضور شرکت حرکت کلیدی در جشنواره پویانمایی تهران

تزئین غرفه گروه انیمیشن توسط دانشجویان گروه- یک کار شبانه روزی- حضورشون عالی بود

حسین ضیایی اینجا حسین ضیائی اونجا حسین ضیائی همه جا هست .

آریو پهلوان کوچک کار شاکری جایزه بهترین  انیمیشن تلویزیونی را به خود اختصاص داد.

برندگان پنجمین دوره  جشنواره پویانمایی تهران

انيماتورهاي ايران - «مسافر افق» به كارگرداني حميد بهرامي به عنوان بهترين فيلم پنجمين جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران برگزيده شد.

       به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، هيأت داوران بخش ايران اين جشنواره تنديس طلايي و 8 سكه طلا را به «مسافر افق» به عنوان فيلم اول جشنواره پويانمايي تهران اهدا كرد.

       همچنين فيلم‌هاي «صفر درجه» اثر اميد خوش‌نظر و «عروسك گمشده» ساخته معين صمدي به ترتيب به عنوان فيلم‌هاي دوم و سوم اين جشنواره معرفي شدند.

       در بخش كودك و نوجوان، فيلم «روزي كلاغي» ساخته عبدالله عليمراد صاحب تنديس طلايي شد.

       مجيد شاكري با فيلم «آريو، پهلوان كوچك» در بخش بهترين اثر تلويزيوني موفق به دريافت تنديس طلايي شد.

       بنابر اين گزارش، از ميان كانديداهاي بهترين اثر تبليغي، اطلاع‌رساني و ارشادي، فيلم «مهماني شبانه» به كارگرداني ابراهيم ساكتي تنديس طلايي را به خود اختصاص داد.

       در بخش فيلم تجربي، شيدا زرين‌فام با فيلم «اتاق جيغ» تنديس نقره‌اي را كسب كرد.

      هيأت داوران بخش مسابقه ايران، به فيلمنامه اميد خوش‌نظر براي فيلم «صفر درجه» تنديس نقره‌اي اهدا كرد.

جشنواره پويانمايي تهران

       از بين كانديداهاي بهترين پويانما، بهزاد فراهت براي فيلم «بازگشت به خانه» تنديس نقره‌اي را دريافت كرد.

       در بخش بهترين فضاسازي، هيأت داوران تنديس نقره‌اي را به حسين مرادي‌زاده براي فيلم «افسانه ماردوش- جام مقدس» اهدا كرد.

       از ميان كانديداهاي بهترين موسيقي نيز مهرداد جنابي براي فيلم «رستم و اسفنديار» تنديس نقره‌اي را به دست آورد.

       حامد كيايي صداگذار فيلم «جنگ‌ساز» نيز موفق به دريافت تنديس نقره‌اي بهترين صداگذاري شد.

       همچنين هيأت داوران 5 ديپلم افتخار خود را به فيلم‌هاي «مادربزرگ پرنده» ساخته فاطمه گودرزي، «ريشه در آسمان» اثر فرخنده ترابي، «هيچ روزي» ساخته محمدرضا خانزاد، «چيزي مثل...» از مريم خليل‌زاده و «رستوران متروك» ساخته مشترك مريم عباسپور و رامك امين كاظمي اهدا كرد.

       هيأت داوران جايزه ويژه خود را نيز به دليل پرداختن به اسطوره‌هاي ايراني و همچنين حمايت و تشويق كار گروهي در صنعت توليد پويانمايي كشور به فيلم «افسانه ماردوش- جام مقدس» به كارگرداني حسين مرادي‌زاده اهدا كرد.

       لازم به ذكر است كه در پنجمين جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران 104 فيلم از انيماتورهاي ايراني با يكديگر رقابت داشتند.

حمید بهرامی  از مسافر افق می گوید :
انيماتورهاي ايران - جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران به مشاركت نهادها و سازمان‌هاي مرتبط نياز دارد زيرا كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان بار سنگيني را براي برگزاري اين جشنواره تحمل مي‌كند و بهتر است اين بار بين نهادهاي مسؤول تقسيم شود.

       به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، حميد بهرامي كه با فيلم «مسافر افق» برنده جايزه بهترين فيلم بخش مسابقه ايران شد، معتقد است: اتمسفر فضاي فيلم «مسافر افق» به واسطه خلوت و سكوني كه در آن بود، همچنين جذابيت پرسوناژ اين فيلم را در رقابت با رقباي خود موفق كرد.

       اين انيماتور مي‌گويد: نكته دوم شوكي بود كه در انتهاي فيلم‌نامه وارد مي‌شد سومين عامل برتري «مسافر افق» گرافيك آن بود و با توجه به اينكه بر قاعده طراحي پافشاري زيادي كرده بوديم و اين حس و درك ديدن طراحي متحرك جذاب بود.

       اين هنرمند معتقد است: «معضل عمومي سينماي ايران فيلم‌نامه است شايد مدرسه‌اي و دانشگاهي به صورت تخصصي براي پرورش فيلمنامه‌نويس لازم باشد تا ما از اين معضل فاصله بگيريم نمي‌توان انتظار داشت كارگردان و توليد كننده همه موارد را به خوبي كنترل كند.»

       برگزيده جشنواره پويانمايي تهران معتقد است مجموعه توليدات در نهايت مي‌تواند منجر به اعتلاي انيميشن ايران به لحاظ كمي و كيفي شود و اين يكي از عمده‌ترين رسالت‌هاي جشنواره است كه تا به امروز به خوبي از عهده آن بر آمده است.

       به اعتقاد اين انيماتور برنامه‌ريزي براي برگزاري جشنواره پويانمايي تهران قطعاً كاري مشكل و تلاش مسؤولين برگزاري اين جشنواره قابل احترام است. اما لازم است مشاركتي از سوي ساير نهادها و سازمان‌هاي ديگر به صورت گسترده‌تر شامل حال جشنواره پويانمايي تهران و كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان شود. كانون به خودي خود بار سنگيني را تحمل مي‌كند و اين بار بايد بين نهادهاي مرتبط مسؤول تقسيم شود و با مديريتي كه جشنواره پويانمايي تهران دارد اين امر مي‌تواند تأثير مهمي بر كيفيت جشنواره پويانمايي تهران بگذارد.

       برگزيده جشنواره پويانمايي تهران معتقد است: براي رشد انيميشن ايران بايد جشنواره پويانمايي را به شكلي بهتر و همين طور به طور مستمر برگزار كرد.

       جشنواره به حمايت‌هاي اوليه نهادهاي دولتي همچون مؤسسه صبا و همين طور افزايش بودجه نهادهايي نظير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان نياز دارد.

روزهای شلوغ و پلوغ جشنواره تمام شد . عکس از سایت : انیماتورهای ایران

«الويويه كاترين» عضو هيات داوران جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران در گفت و با خبرنگار سينمايي فارس گفت:در جشنواره تهران فيلم‌هاي متنوعي ديدم. فيلم‌ها به لحاظ تكنيك از روش‌هاي متفاوت و گسترده‌اي استفاده شده است.اين گستردگي در باقي جشنواره‌هاي استاندارد دنيا ديده مي‌شود.

الويويه كاترين
الويويه كاترين

عضو هيات مديره آسيفا ادامه داد: در بين انبوه فيلم‌هايي كه ديديم فيلم مادربزرگ بود كه يكي از بهترين فيلم‌هاي جشنواره است.
«الويويه كاترين» قوم شناس خبره،عضو هيات مديران پويانمايي فرانسه،نماينده پويانمايي فرانسه در هيات مديره آسيفا و برگزار كننده روز جهاني پويانمايي است.

منبع: خبرگزاري فارس

انيماتورهاي ايران -  جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران در فهرست 10 جشنواره برتر انيميشن دنيا است و به همين دليل حضور در اين جشنواره موجب افتخار انيماتورهاي ايراني است.

       به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، اميد خوش‌نظر كه با 2 فيلم «صفر درجه» برگزيده بهترين فيلمنامه در بخش مسابقه ايران پنجمين جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران شد، با بيان اين مطلب گفت: پيشنهاد مي‌كنم برگزار كنندگان جشنواره در دوره‌هاي بعد حمايت از انيماتور برگزيده را جايگزين جايزه نقدي كنند. اين حمايت‌ها مي‌تواند در اختيار قرار دادن امكانات فيلمسازي، امكان ادامه تحصيل، در اختيار گذاشتن استوديو، سرمايه‌گذاري براي ساخت فيلم و ... باشد.

اميد خوش نظر - جشنواره پويانمايي تهران
اميد خوش نظر

       خوش‌نظر گفت: چنين حمايت‌هايي به سازندگان انيميشن اميدواري بسيار مي‌دهد و حتي براي كساني كه فيلمشان برگزيده نشده ايجاد انگيزه مي‌كند، اگرچه حمايت مالي براي كساني كه عاشقانه در سينماي انيميشن فعاليت‌ مي‌كنند در اولويت دوم قرار دارد.

       او با اشاره به مشكلات فيلمنامه در سينماي پويانمايي ايران، اضافه كرد: اصولاً در ايران نويسنده فيلمنامه انيميشن وجود ندارد و معمولاً كساني كه فيلمنامه مي‌نويسند، نويسندگان فيلم‌هاي زنده هستند و پس از نوشتن فيلمنامه بخش عمده كار را به عهده كارگردان مي‌گذارند تا او كمبودهاي فيلمنامه را جبران كند و ما به ازاي تصويري فيلمنامه را بسازد.

       خوش‌نظر گفت: بر خلاف فيلم زنده، تكنيك در فيلم انيميشن نقش بالايي دارد اما اين دليل نمي‌شود كه باري را كه به دوش فيلمنامه‌نويس و تصويرساز نوشتاري يك اثر است به كارگردان منتقل كنيم.

صفر درجه - خوش نظر - جشنواره پويانمايي تهران
صفر درجه - خوش نظر - جشنواره پويانمايي تهران

       اين انيماتور با تأكيد بر اينكه انيميشن هنر گراني است و نمي‌توان به راحتي به سراغ آن رفت، عنوان كرد: «يكي از ويژگي‌هاي انيميشن قدرت تخيل و فرم ميني‌مال و فانتزي آن است كه اين خصوصيات را نمي‌توان در فيلم زنده ديد و با اين سينما بيان كرد. وقتي چنين اهميتي براي سينماي انيميشن قائل هستيم بايد فيلمسازان بتوانند فيلمنامه‌هايي را انتخاب كنند كه از اين خصوصيات نهايت استفاده را برده باشند.»

       او گفت: به رغم وجود اين مشكلات هم جشنواره پويانمايي تهران و هم سينماي انيميشن در ايران رشد قابل ملاحظه‌اي كرده است و در حال حاضر انيماتورهاي بسياري وجود دارند كه عاشقانه و جسورانه به فعاليت‌ خود ادامه مي‌دهند.

منبع: انيماتورهاي ايران


یک روز قبل از افتتاحیه- غرفه شرکت حرکت کلیدی - و تشکر ویژه از مرتضی جهانپور - میلاد شجاعی - رسا باقر  و  محمدی  - عکس از رسا باقر

خانم علیزاده و آقای شجاعی زحمت این روزها را با حضور فعالشان در  غرفه حرکتکلیدی کشیدند.

فریمهایی از مجموعه  پهلوانان ممهور به آرم حرکت کلیدی یادگاری ما به بازدید کنندگان بود.

حکایت مردو دریا  در جشنواره پویانمایی

بالاخره فیلم ؛ حکایت مرد و دریا ؛ به کارگردانی علیرضا گلپایگانی ( تهیه کننده :کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)که هیچوقت نتوانست در جشنواره پویانمایی شرکت کند! بالاخره سر از غرفه کتاب کانون برآورد. این فیلم به همراه کتاب فروخته میشود .

کتاب سیمیا ۲ و ۳ رسید

بالاخره چهارشنبه ۹ اسفند  به همت سارا خلیلی کتاب سیمیا جدید رویت شد . اما فقط ۳۰ جلدآن صحافی شده بود!!!

از بد قولی چاپخانه!

نمایش فیلمهای جشنواره

چهارشنبه شب تو سالن اصلی  فیلمهای بخش بین الملل را می دیدم. فکر کردم چشمهام از خستگی تار می بیند اما از مجتبی رمزی که کنار هم نشسته بودیم پرسیدم او هم با عینک  تار می دید! همه فیلمها بصورت ویدیویی نمایش داده می شدند. تمام تیتراژها ناخوانا بودند! یعنی همه فیلمها و در تمام روزها با ویدیو پروجکشن عظیم کانون به این شکل پخش شده است !؟

جعفری‌جلوه: انيميشن ايران رقيب اصلی كمپانی ديزنی است 

معاون سينمايي وزارت ارشاد گفت: مكتب انيميشن ايران رقيب اصلی مكتب ديزنی است. 
به گزارش «پايگاه خبری فيلم كوتاه» به نقل از روابط عمومی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، مهندس محمدرضا جعفری‌جلوه در نشست تخصصی چشم‌انداز پويانمايی ايران كه در حاشيه پنجمين جشنواره بين‌المللی پويانمايی تهران برگزار شد با اعلام اين مطلب گفت: امروزه ميدان‌دار اصلی انيميشن، محصولات توليدی كمپانی ديزنی، زاگرب و شرق دور است و اگر راه را در همه وجوه برنامه‌ريزی شده بپيماييم، انيميشن ايرانی می‌تواند به عنوان رقيب جدی اين سه مكتب شناخته شود.
وی افزود: كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان به دنبال فعاليت‌ بيشتر در توليد انيميشن است. دلگرمی به فردا و متصل شدن به ذخاير و منابع و امكانات از راه‌هايی است كه می‌تواند ايران را به جايگاه اصلی خود در اين هنر برساند.
جعفری‌جلوه با اشاره به فعاليت‌های مركز گسترش سينمای مستند و تجربی گفت: در حال حاضر اين مركز توجه به يكي از گونه‌های ويژه انيميشن را در دستور كار خود قرار داده و به ميزان امكانات خود در اين زمينه كارهايی را انجام داده است كه از آن جمله می‌توان به طراحی بانك جامع انيميشن اشاره كرد.
وی انيميشن را نيازمند حمايت نهادهای متمركز و مستقل دانست و گفت: يكی از فرصت‌هايی كه به انيميشن مجال بروز می‌دهد بنياد ملی بازی‌های رايانه‌ای است اما اين مقصد نهايی انيميشن نيست انديشه بنياد مستقل انيميشن ذهن را درگير می‌كند و اقدام عملی می‌طلبد موسسه‌ای كه در جهت توليد و حمايت از توليد كنندگان انيميشن فعاليت‌ كند و تجربه‌ها را تكميل و گسترده‌تر كند.
جعفری‌جلوه تاكيد كرد: انيميشن ما به دليل ساختار فرهنگی و صداقت در روايت حقيقت و حكمت شرقی و ژرفای خيال‌انگيز و متكی به تجربيات تكنيك خواهد توانست موثرتر و ماندگارتر حركت كند. اگر برنامه‌ها را قدم به قدم بشناسيم و طی كنيم.
معاون سينمايی وزارت ارشاد خاطرنشان كرد: ما می‌توانيم در خصوص اكران فيلم‌های انيميشن چندين اثر كوتاه را در قالب يك فيلم بلند در سانس‌های 90 دقيقه‌ای به نمايش بگذاريم يا به گونه‌ای اين آثار را در تلويزيون پخش كرد. ما از اين طريق می‌توانيم به سمت مخاطب منطقه‌ای و جهانی حركت كنيم.

 نانسی مری: انيميشن ايرانی بايد زبان جهانی برای بيان موضوعات بيابد 

ضعف انيميشن ايران در قديمی بودن موضوعات آن است در حالی كه بايد زبان جهانی برای بيان موضوعات انتخاب و حتی حكايت‌های بومی و قديمی را با زبان جهانی بيان كرد.
به گزارش «پايگاه خبری فيلم كوتاه» به نقل از روابط عمومی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان،
نانسی مری داور انگليسی-كانادايی بخش مسابقه بين‌الملل پنجمين جشنواره پويانمايی تهران با بيان اين مطلب در باره انيميشن‌های ايراني گفت: كارهايی كه ديدم بسيار خوب بودند و داستان‌های فولكلوريك و بسيار جذاب داشتند. بيشتر كارهايی كه ديدم انيميشن‌های عروسكی بودند اما من شخصا انيميشن‌های ديگر را ترجيح می‌دهم.
اين انيماتور شناخته شده افزود: نمی‌توانم انيميشن ايران را با ساير كشورهای منطقه مقايسه كنم. انيميشن خاور دور كه مختصات و ويژگی‌های خودش را دارد. اگر بخواهم مقايسه كنم انيميشن ايران بيشتر با روسيه و يا اروپای شرقی قابل مقايسه است.
نانسی مری در سال 1989 به مركز فيلم كانادا ملحق شده و در ابتدا برای بخش فروش و بازاريابی آثار مستند و پويانمايی اين مركز فعاليت‌ می‌كرد.
او مدتي مسئوليت بخش اروپا و خاورميانه را به عهده داشت و اكنون رييس فروش و بازاريابی اروپا و آفريقای مركز ملی فيلم كانادا است.
مری گفت: فكر می‌كنم بهترين بازار برای انيميشن ايران اروپای غربی و آمريكای شمالی است. به خصوص كانادا، در آن‌جا استقبال عمومی از انيميشن بسيار زياد است و بيشتر از جاهای ديگر دنيا تماشاگر انيميشن وجود دارد.

توليد 2 فيلم سينمايی و 20 فيلم كوتاه انيميشن در مركز گسترش

همزمان با برپايی پنجمين جشنواره بين‌المللی پويانمايی تهران، فهرست اطلاعات توليد 22 فيلم پويانمايی تهيه شده در «مركز گسترش سينمای مستند و تجربی» معاونت امور سينمايی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۸۵ اعلام شد كه از جمع آثار آماده شده اين «مركز» ۵ فيلم در بخش جشنواره مذكور حضور دارند.
به گزارش «پايگاه خبری فيلم كوتاه» به نقل از روابط عمومی مركز گسترش سينمای مستند و تجربی، نظر به سياست‌ها و برنامه‌های مركز گسترش در همكاری با «آسيفا» و ديگر سازمان‌ها و نهادهای سينمای انيميشن پيرامون حمايت از توليد فيلم‌های پويانمايی در سال 138۵، تهيه دو فيلم سينمايی قلب سيمرغ (وحيد نصيريان) و رستم و سهراب (كيانوش دالوند) و 20 فيلم كوتاه انيميشن در دستور كار مركز قرار گرفته است.
همچنين فيلم‌های كوتاه پويانمايی توليدی مركز گسترش نيز به شرح زير است:
قفس (وحيد نصيريان)، بيرون، فجان چای (حسين ضيايی)، جنگ‌ساز (شهرام حيدريان)، آغازی ديگر (مريم ابوذری)، ريشه (سارا سعيدان)، مثل يك ماهی (امير فيضی)، بی‌ابتدا
(سعادت رحيم‌زاده)، فطرت (محمدرضا نجفی)، استاد شهريار (كار گروهی)، اميد، ققنوس (نريمان گرانمايه)، خرمگس (شهرام حيدريان)، MC2 (سيدمحمدصادق مختاری)، قاصد
(محسن صالحی‌فرد)، اثر انگشت (پيمان براهين و علی‌اكبر فرشباف)، قصه آن پرنده (حامد محمودپور)، طعمه (ناصر مرآتی)، جوانه (حسن ساروقی)، ماه (علی‌اكبر فرشباف) و مورچه‌ها (پيمان براهين).
گفتنی است، مركز گسترش سينمای مستند و تجربی، با ۵ فيلم پويانمايی قفس، بيرون، فجان چای، جنگ‌ساز، آغازی ديگر و ريشه در پنجمين جشنواره بين‌المللی پويانمايی تهران حضور دارد.

۱۰۰ برنامه برای ۱۰۰ شب

آقای مهران یکی از تهیه کنندگان پر سابقه شبکه دو اشت . به سفارش مرکز صبا در حال تحقیق و ساخت ۱۰۰ برنامه  در باره انیمیشن است که در ۱۰۰ شب متوالی از سبکه دو پخش شود .

این روزها در هر غرفه  با فیلمسازها و شرکتهای اینیمشنی در حال ضبط برنامه است .

صداهای مجانی برای فیلمهای شما

http://freesound.iua.upf.edu/

   + سید علیرضا گلپایگانی - ٩:٠٢ ‎ق.ظ ; پنجشنبه ۱٠ اسفند ۱۳۸٥