انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته چهارم بهمن ۸۵

طرح CDکتاب سيميا ۲و۳

استاد دهستانی داور جشنواره پنجم

استاد دهستانی یکی ازداوارن جشنواره پنجم پویانمایی شد.

تبریک

نشست خبری پنجمين جشنواره بين‌المللی پويانمایی تهران برگزار شد 

نشست خبری پنجمين جشنواره بين‌المللی پويانمایی تهران، صبح امروز با حضور محسن چينی‌فروشان، مدير عامل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان و جمعی از خبرنگاران در كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان برگزار شد.
به گزارش «پايگاه خبری فيلم كوتاه» چينی‌فروشان با ارائه آماری از فيلم‌های رسيده به پنجمين جشنواره بين‌المللی پويانمایی تهران، گفت: امسال از ۶۱ كشور فيلم به دبيرخانه جشنواره رسيده است. ۵92 فيلم از ايران به دبيرخانه رسيده كه از اين تعداد 103 اثر در بخش مسابقه حضور دارند. و در بخش بين‌الملل 23 فيلم ايرانی و 137 فيلم خارجی حضور دارند.
وی در خصوص بخش‌های جنبی جشنواره گفت: علاوه بر نمايش فيلم بلند سينمایی پويانمایی ايرانی و خارجی، 4 بخش جنبی شامل؛ 1- كارگاه‌ها (دو كارگاه با عنواين «پويانمایی تلويزيونی» با حضور بهرام روحانی، «ادبيات كاربردی پويانمایی» با حضور وجيه‌الله فردمقدم). 2- نمايش ويژه («مروری بر آثار يك فيلمساز»، «لهستان، سرزمين ايده‌های بصری»، «جشنواره جشنواره‌ها»، «چين؛ خستگی‌ناپذير و پيشرو»، «چهار دهه تلاش: عبدالله عليمراد»، «مذهب و پويانمایی» و «پويانمایی برای كودكان و نوجوانان» ). 3- نشست‌های تخصصی («چشم‌انداز پويانمایی ايران» با حضور معاونت سينمایی، «پويانمایی چين» با حضور ژانگ زين، «صدا و پويانمایی» با حضور محمدرضا دلپاك، «تك فريم‌های ماندگار» با حضور سعيد توكليان). 4- چشم‌انداز (آموزش پويانمایی ايران، آموزش پويانمایی بريتانيا، بوردو: رويای كودكی، يك قرن پويایی، چهار دوره با پويانمایی تهران و سه- ما- فور: مداد جادو) در حاشيه پنجمين جشنواره بين‌المللی پويانمایی تهران برگزار می‌شود.
چينی‌فروشان برپایی نمايشگاه پويانمایی را از ديگر بخش‌های جنبی اين جشنواره عنوان كرد و افزود: 40 شركت در نمايشگاه پويانمایی شركت كرده‌اند كه عمدتا ايرانی هستند. نمی‌توانيم بگوييم كه اين نمايشگاه به صورت بازار فيلم برگزار می‌شود اما در آن خريد و فروش اتفاق می‌افتد و اميدواريم فعال شدن اين حركت بستری باشد برای برگزاری بازار فيلم در سال‌های آتی.
وی درباره اهداف كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان در جهت برپایی اين جشنواره گفت: در كانون هدف ما به عنوان مهم‌ترين پايگاه توليد انيميشن در ايران اين است كه به توليد اين آثار توسط بخش خصوصی دامن بزنيم.
الان احساس می‌كنيم كه اين اتفاق افتاده است. يكی از مسائلی كه به كمك پويانمایی می‌آيد اكران است. اميدواريم در سال‌های آتی بتوانيم با كنار هم قرار دادن چند انيميشن در قالب يك فيلم بلند سينمایی اين آثار را اكران كنيم. پيش از اين كانون چند بسته انيميشن از جمله دنيای كوچك بهادر را در سينماهای فرانسه به نمايش گذاشته است. و ما اميدواريم اين اتفاق در داخل كشور هم بيافتد.
چينی‌فروشان توليد بازی‌های رايانه‌ای را از ديگر اهداف كانون اعلام كرد و افزود: بازی‌های رايانه‌ای در دنيا جايگاه وسيعی دارد. عموما بازی‌های رايانه‌ای كه در ايران وجود دارد، وارداتی است. باتوجه به اينكه اين آثار بازار وسيع و پرسودی دارد اميدواريم در اين جشنواره به اين سمت حركت كنيم كه اين آثار را در داخل كشور توليد كنيم.
و فعال كردن بخش خصوصی در جهت توليد انيميشن با حمايت بخش دولتی و حضور در بازارهای بين‌المللی نيز از اهداف ماست.
در ادامه جلسه كريمی صارمی از نمايش آن‌لاين برنامه‌های جشنواره خبر داد و در اين مورد توضيح داد: امسال ما از طيق اينترنت دو ساعت در روز از ساعت 11 تا 12 صبح و 18 تا 19 عصر برنامه آن‌لاين خواهيم داشت. كه اين برنامه شامل نمايش بخشی از فيلم‌ها، لحظاتی از نشست‌های نقدوبررسی و... می‌شود.
وی افزود: در بازار فيلم كن، انسی، پوسان و زاگرب، فراخوان و مواد تبليغی جشنواره در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفته است و از طريق اينترنت نيز دعوت‌نامه‌هایی برای نمايش آن‌لاين برنامه‌ها فرستاده‌ايم.
پنجمين جشنواره بين‌المللی پويانمایی تهران ۶ تا 10 اسفندماه با نمايش آثار در سالن نمايش فيلم كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، سينما كانون و دانشكده صدا و سيما برگزار می‌شود
.

طرح جدیدغرفه گروه انیمیشن در جشنواره پویانمایی!

Image hosting by TinyPic

salam
tarhe ebtedaee ye ghorfe vali hatman ba in barname riziha va anche ke ba ma yari nemikone taghirati khahad kard!!be ejbare zamane!!
 
 
 
Bahareh Jannatkhah
نظر شما چیه ؟

غرفه حرکت کلیدی در جشنواره پویانمایی

بالاخره در آخرین لحظات  حضور شرکت حرکت کلیدی در بخش غرفه های جشنواره پویانمایی  تثبیت شد !

اگر چشم شیطون کر !  تغییری در این تصمیم صورت نگیرد از همگی  دوستان پیشاپیش دعوت می کنیم  برای گپ و گفتگو در غرفه کوچک شرکت بزرک حرکت کلیدی

جشنواره پویانمایی  تهران  نزدیک است

لباس نو بپوشیم . عید انیمیشن ایران نزدیک است .

شرلوك هلمز به جشنواره پويانمايی تهران می‌آيد 

انيميشن شرلوك هلمز و دكتر واتسن در بخش مسابقه بين‌الملل پنجمين جشنواره پويانمايی تهران به نمايش در می‌آيد.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» به نقل از روابط عمومی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، اين فيلم اثری پليسی است كه در آن شرلوك هلمز و دكتر واتسن، مرگ لرد اوتردروك را بررسی می‌كنند و در طول بازجويی روايت‌های جديدی آشكار می‌شود.
 «الكساندر بابنوف» انيماتور روسی سازنده اين فيلم است كه بنياد برنامه‌های ولفار آن را تهيه كرده است.
 فيلم شرلوك هولمز و دكتر واتسن با روش بتاكم در سال 200۵ ساخته شده است.
 داوری بخش بين‌الملل پنجمين جشنواره بين‌المللی پويانمايی تهران از ۵ اسفند با حضور داوران مطرح بين‌المللی آغاز می‌شود.

ماه بود و روباه» در آمریکا به نمایش درمی‌‌آید 

فیلم پویانمایی ماه بود و روباه (بابک نظری) همزمان در دو جشنواره در آمریکا به نمایش گذاشته می‌شود.
به گزارش «پايگاه خبری فيلم كوتاه» به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اين فيلم به همراه 13 فیلم کوتاه دیگر در جشنواره شیوه‌های هنر حقیقی در هاتفورد آمریکا نمایش داده می‌شود. این فیلم در بخشی با عنوان گربه شجاع و سایر قصه‌ها به نمایش درمی‌آید.
در این جشنواره که از روز 28 بهمن آغاز شده و تا 11 فروردین 138۶ ادامه دارد، فیلم‌هایی زنده از کشورهای آلمان، روسیه، چین، دانمارک، سوئد و هلند به نمایش درمی‌آید، ضمن اینکه برپایی کارگاه‌های آموزشی برای کودکان و نمایشگاه مجسمه‌سازی برای خانواده‌ها از برنامه‌های جنبی جشنواره است.
آکادمی سینما موسیقی تورث آمیتون در ماساچوست نیز از 30 بهمن تا 1۵ اسفند میزبان جشنواره بهترین جشنواره کودکان است که ماه بود و روباه فیلم افتتاحیه آن است

برنده بهترين فيلم كوتاه جشنواره كن در پنجمين جشنواره پويانمايی تهران 

فيلم رنگين كمان چاپی كه در سال 200۶ برنده بهترين فيلم كوتاه در جشنواره منتقدان جوان كن شده است، در بخش مسابقه بين‌الملل پنجمين جشنواره پويانمايی تهران حضور دارد.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» به نقل از روابط عمومی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، اين فيلم ساخته مالكوم ساترلند انيماتور كانادايی است و علاوه بر جشنواره منتقدان جوان كن، جايزه اولين فيلم در جشنواره پويانمايی هيروشيما، جايزه ويژه هيات داوران جشنواره بين‌المللی فيلم مونترال و جايزه هيات داوران جشنواره فيلم مسكو در سال 2006 را از آن خود كرده است.
داستان فيلم رنگين كمان چاپی درباره حيات يافتن زبان‌های نوشتاری پرندگان است

خبر :

فرانسوي ها با ارسال 99فيلم به پنجمين جشنواره بين المللي پويانمايي تهران رکورددار حضور در اين جشنواره شدند.
به گزارش کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان ، در بخش مسابقه بين الملل جشنواره پويانمايي تهران 570فيلم انيميشن از 61کشور جهان درخواست حضور داشتند که 142فيلم از آثار انيماتورهاي جهان در اين بخش پذيرفته شده اند.
کشورهاي فرانسه با 99، بريتانيا با 62، کانادا با 44، امريکا با 37، اسپانيا با 35و لهستان با 23فيلم در اين جشنواره حضور يافته اند. از قاره آفريقا نيز 16فيلم به بخش مسابقه بين الملل جشنواره پويانمايي تهران رسيده است.
پنجمين جشنواره بين المللي پويانمايي تهران 6تا 10اسفندماه در مرکز آفرينش هاي فرهنگي و هنري کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان واقع در خيابان حجاب برگزار خواهد شد.

ستايش «كايه دو سينما» از انيميشن ايران 

همزمان با نمايش فيلم 3گانه دنيای كوچك بهادر در 22 سينماي فرانسه، نشريه معتبر كايه دو سينما آثار توليد شده در سينماي پويانمايي ايران را تحسين كرد.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» به نقل از روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، فيلم پويانمايي دنيای كوچك بهادر شامل 3 فيلم كوتاه از توليدات سينمايي كانون در مدت دو ماه در 22 سينماي كشور فرانسه به نمايش در آمد كه مورد استقبال 20هزار تماشاگر قرار گرفت و به همين مناسبت مطبوعات اين كشور مطالب متعددي در باره آثار پويانمايي ايران به چاپ رساندند. از جمله اين نشريات مي‌توان به نشرياتي نظير كايه دو سينما، تله راما، استريو مگزين، نوبل آبزرواتور، ‌سينه لايو و پرمير اشاره كرد.
تيري مرانگر، نويسنده كايه دو سينما در نقد خود بر فيلم دنيای كوچك بهادر كه شامل 3 فيلم كوتاه بازگشت به خانه (بهزاد فراهت)، همنشين (علي اصغرزاده) و بهادر (عبدالله عليمراد) است مي‌نويسد: «يك بار ديگر شاهد طراوات و شادابي مكتب سينماي پويانمايي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان ايران هستيم. اين فيلم قبل از هر چيز فيلمي عروسكي، كلاسيك و هوشمند است كه با استفاده از عناصر واقعي و روزمره زندگي نظير گل و ميوه، حكومت خودكامه‌اي را ترسيم مي‌كند كه به آزار جامعه‌اي از جوندگان مي‌پردازد. جامعه موش‌ها كه از گرسنگي در حال مرگ هستند تحت تاثير بلهوسي‌هاي سلطاني بي‌مسئوليت و مباشري ستمگر و طماع قرار دارد. عوامل ظلم و ستم سربازاني مسلح به چنگال هستند كه سركش‌ها و بدكاره‌ها را طعمه‌ گربه در بند مي‌كنند.»
نويسنده كايه‌ دو سينما پس از اين شرح مختصر از فيلم مي‌نويسد: «اگرچه استفاده ساده گرايانه از گربه واقعي كه موش خميري را وحشت‌زده مي‌كند فوق‌العاده جذاب است اما بيننده به تدريج صحنه‌هاي زيباتري را مي‌بيند تا آنجا كه قهرمان فيلم كشف مي‌كند گربه نيز همچون همه ما مردان و زنان عروسكي بيش نيست.»
نويسنده كايه دو سينما مي‌افزايد: «دو فيلم ديگر اين مجموعه نيز تماشاگران را به اوج مي‌رساند. به ويژه فيلم «بازگشت به خانه» با نمايش 12 دقيقه آوارگي ۴ جوجه‌تيغي گرد و قلمبه، استفاده درخشاني از صدا در فيلم‌هاي پويانمايي را عرضه كرده است.»
لازم به ياد‌آوری است كه كشور فرانسه با ارسال 99 فيلم به پنجمين جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران بيشترين حضور را در اين جشنواره دارد و اين نشان دهنده روابط مناسب فرهنگي دو كشور است.
پنجمين جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران از ۶ تا 10 اسفند در مركز آفرينش‌هاي فرهنگي و هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان واقع در خيابان حجاب برگزار مي‌شود.

نسلهای مختلف انیمیشن ایران

همیشه به این  معتقد بودم که هر آنچه که الآن در ذهن متصور میشویم همانی است که د رگذشته به ذهن سپرده ایم .همه آنچه که دیدهایم و شنیده ایم ذخیره اطلاعات ما شدند برای زمان حالی که به آن احتیاج داریم . یعنی آنچه که بعنوان ایده  در سرمان شکل میگیرد بایستی قبلا به شکلی مورد تجربه ما قرار گرفته باشد.

زمان کودکی سرآغاز آرشیو کردن اطلاعات بصورت غیر ارادی است . بسته به زمان و مکان قرارگیری ما تصاویر و ماجراهای متعددی ناخواسته در گوشه ای از ذهنمان  ذخیره میگردد. در نوجوانی با اختیار محدودی دست به انتخاب اطلاعات میزنیم  ولی همچنان ورود اطلاعات و آرشیو شدن آن در درونمان غیر ارادی است . در جوانی بنا به شرایط میشود حیطه انتخاب را  وسیعتر کرد و در انتخاب اطلاعات  دخالت بیشتری میکنیم . و در سن بالاتر مطالعه و حضور در مجامع  اختیاری میشود .اما فراموش نکنیم که اطلاعات گذشت جای خود را همیشه  محفوظ نگاه  داشته اند  و اثرات آن را در گوشه و کنار عقایدمان ظهور پید میکند .

نسل امروز که در کودکی خود با انواع تصاویر متحرک چه از کانالهای وطنی و چه از طریق ویدیو و کامپیوتر اشباع شده است بدیهی است با نسلی که در کودکی خود با دشواری به تصویر رنگی کتابی برخورد میکرد متفاوت میشود . تاکید می کنم متفاوت و نه بهتر و یا بدتر ! متفاوت

گاه فکر میکنم اگر مثلا در سن ۲۷ سالگی  برای اولین بار فیلم انیمیشن سند باد ژاپنی را می دیدم مثل الآن که همیشه مثل یک خاطره جدا نشدنی از من با من زندگی میکند برخورد میکردم !

بسیاری از نسلهای اول و دوم انیمیشن ایران برخورد اولیشان با انیمیشن در سن پختگی و شکل گرفته شده بوده است و مطمئنا  در جشنواره کودک تهران که اولین بار نمایشگر انیمیشنهای مدرن و سبک زاگربی بوده است آنان را به وجد مي اورده و با گذشته ای که سرشار از طراحی و نقاشی (‌هنرهای رایج ) برای آنان بوده است هماهنگ و هم سو می شده است . بدیهی است که سمت و سو و  افق دید آنان  بسوی آن جهت گرفته شده باشد .همانگونه که سمت و سو علائق نسل سوم به انیمشنهای دیده شده در تلویزیون گرایش  نموده است . فیلمهایی چون سوپرمن . بتمن . اسپایدر من . عصر حجر . یوگی . وودی وودپیکر - مایکی موس ( با میکی موس اشتباه نشود ) . سند باد . پینوکیو -آکوآمن -پسر دریا - و ...

- برگرفته شده از جلسه پایان نامه حیدریان

 جلسه آسیفا در خانه هنرمندان - ۲۸ بهمن

نمایش فیلم  قالی سخنگو اثر  بهرام بیضایی

شنبه ۲۸/۱۱/۸۵ تالاربتهوون خانه هنرمندان - ساعت ۱۷:۳۰

نمایشگاه نقاشی استاد دشتبان

مناظری از ایران  

خیابان آفریقا -خ گلفام - شماره ۴۷ -گالری الهیه

افتتاحیه : ۳ اسقند ۸۵ ساعت ۴ تا ۸

  همهمه !

یه عکس از اون روزا با دوستای قدیمی 

یه تصویر از جشن همهمه و دوستائی که حضور داشتن .البته جای خیلی ها خالیه.

بعضی وقتا خاطره ها رو که زنده کنی دیگه دست از سرت بر نمیدارن . دو روزیه که هر چی میخوام بفرستمشون پس ذهنم نمی شه. اول از همه یاد روزای اول پایان نامه ام افتادم که به خاطر نداشتن یه کارگاه انیمیشن مجبور بودم با بچه هائی که باهام همکاری میکردن از این کلاس به اون کلاس بشیم وحتی در روزهای خلوت و تعطیل تابستون برای گرفتن یه کلاس خالی نامه نگاری کنیم. شاید از نظر خیلی ها و حتی گاهی اوقات خودم، خل بودم که اصرار به یه کار گروهی داشتم اون هم تو دانشگاه.  روزائی که میشد گروه کوچک مو به خانه بیارم وحد اقل با خنکی کولر کار کنیم تو کلاسی که اولش فکر میکردیم کولرش سوخته و روزهای بعد فهمیدیم که اتفاقا کولر گازی داره که فقط برای ما خاموش میشه، موندیم و دووم آوردیم. شاید این لجبازی ها بود که کم کم باهامون راه اومدن و به ضرورت داشتن یه کارگاه پی بردن. شاید هم شرمنده برگ سبزی بودن که تو یه قوری شکسته کاشته شده بود و تو همه این در به دری ها همراهمون بود.

 اختصاص دادن یه کارگاه انیمیشن اون هم تو دانشکده سینما تاتر بااون محدودیت فضا در واقع سخاوت مندی بزرگی بود، که انگار فقط تعداد محدودی از دانشجو ها قدرش رو میدونستن و تو همون روزای اول تبدیل شده بود به یه سنگر.  سنگری که اگه خالی میموند از دستش میدادیم. با این که احساس میکردم کارم نتیجه داشته ولی نگاه های گروه های دیگه روی گروه انیمیشن سنگینی میکرد.  فکر میکردن گروه کوچکی که حالا به نظر خودشون زیر مجموعه سینماست داره عین اختاپوس همه جا رو میگیره.  نمیدونم چه مدتی میشد که کارگاه رو داشتیم که شنیدیم میخوان دانشکده رو رنگ بزنن.  با شنیدن این خبر یه ایده سرتا سر روز قلقلکم میداد. اولین نفری که بهش گفتم همراه همیشگی بود و اون هم طبق معمول زد تو سرشو گفت: خدا به داد برسه بازم شروع شد و با این که از هر گونه انرژی منفعلی دریغ نکرد تاب نیاوردم   و تصمیم گرفتم نه رو از  کسی بشنوم که تصمیم گیرنده اس . ساعت 11 شب بود که زنگ زدم به مدیر گروه مون(آقای گلپایگانی) ، برعکس پیش بینی این همراه قدیمی از طرحم استقبال کرد. فرداش این همراهی ، همکلاسی ها بود که با ذوق شروع کردن به تدارکات. همهمه ای راه افتاد. همهمه ای با پوستر های دست ساز و نقاشی های لحظه ای . در عرض چند ساعت کل دانشگاه فهمید که ما میخوائیم تو کارگاه تازه به دست اومده انیمیشن یه جشنواره رنگی همهمه راه بندازیم و تاشی بزنیم به کودکی همه آدمهائی که شاید سالهاست نقاشی نکردن حداقل روی دیوار.  به مدت 3 روز به کارگاهی دعوتشون کردیم که بتونن روی دیواراش نقاشی کنن. روز افتتاح از رئیس دانشگاه آقای بنی اردلان شروع کردیم. اولش همه کارمندها انگار میخواسستن بگن دست از این بچه بازی ها بردارید ولی کم کم همشون به بهانه اینکه اومدن ببینن چیکار داریم میکنیم و شاید فقط نگاهی هم بندازن و برن، با یه دعوت ساده قلمو بر میداشتن وخیلی هم با دقت شروع به کشیدن میکردن . تقریبا کسی نبود که تو اون کارگاه نیامده باشه. بعد از چند روزوقتی که دیگه جای خالی روی دیوارها نمونده بود مراسم اختتامیه گرفتیم و مرتضی جهان پور هم فیلم زیبائی از لحظه  های رنگی اش ساخت و براش چندین برنده هم اعلام کردیم و دانشگاه حاضر شد چند تا از خودنویس های معروف پلیکانشو که معمولا سر هر مراسمی اهدا میکنه، به این کار اختصاص بده .  جایزه نفر اول هم به جمال رحمتی که کاریکاتور پدر ژپتوشو کوشه کارگاه نقاشی کرده بود تعلق گرفت.( یه رب  گوجه فرنگی. هر چند که ما اولش درخواست رب بهار آزادی کرده بودیم ولی خوب باید با عدم امکانات می ساختیم. هدف چیز دیگه ای بود).

  کارگاه واقعا دیدنی شده بود. هرچند که نقاش های بیچاره واسه پوشاندن رنگها چه بیچارگی کشیدن بماند. بعد از ماجرا هر چند که بعضی ها  داشتن  کارگاه رو  حق مسلم مون نمی دونستن ولی  رفتار ها انگار نرم تر شده بود. شاید واسه این که ما اونا رو به دوستی و یه لحظه رنگی دعوت کرده بودیم. دیگه جائی وجود داشت واسه کار کردن، ،استوری برد چسبوندن و جلسات طراحی ازاد گذاشتنو حتی گپ زدن.

بعدها شنیدم که متاسفانه اونقدر خالی و بدون فعالیت  مونده که ضرورتش زیر سئوال رفت وگروه انیمیشن از دستش داد. دلم سوخت و مطمئنم همه همدوره ای هام که تو اون کارگاه کار کردن و واسه سر پا نگه داشتنش زحمت کشیدن هم دلشون سوخته . سخته که با هزار زحمت قدمی برداشته میشه وشاهد باشیم که به جای جلو رفتن به عقب بر میگردیم.

بگذریم ...همه این خاطره ها ازیه خبر شروع شد. وقتی که تو وبلاگ گروه انیمیشن خوندم که دانشجوئی دنبال  بر نامه ریزی یه انجمن دانشجوئیه وطبق معمول دست تنها مونده. خیلی دلم میخواست که میتونستم به طور جدی کمکش کنم ولی متاسفانه با اطلاعاتی که گرفتم هم فرصت چندانی برای یه برنامه ریزی با تمامی جزئیاتی که خواسته شده او ن هم برای یک سال آینده  نیست وهم فعلا دست ما از دنیا کوتاهه و نمیشه یا این فاصله کمک موثری کرد .

فقط به چند مورد اشاره میکنم که  ایده های جدیدی نیستن ولی میخوام بگم که میشه ساده نگاه کرد و هدف، بر گزاری و به اجرا در آوردن اونها ست حتی اگه کیفیت برنامه های اولیه چندان هم بالا نباشه بهتر از نبودشونه و در عین حال گامی در شناخت ضرورت است. با اینکه داشتن بودجه و زیر پوشش انجمن دانشجوئی بودن باعث پر بارتر شدن اونها میشه ولی بدون انها هم اگه دانشجو ها بخوان قابل انجامه و تا اونجائی که میدونم مدیر گروهی هم وجود داره که بدون دلیل نه نگه.

1.داشتن یه بولتن داخلی انیمیشن (حتی 4 یا 8 صفحه ای)

بولتن داخلی بیشتر جای اخبار داخلی گروهه ولی از اون جائی که اخبار دانشگاه معمولا در وبلاگ گروه و مدیر گروه آورده میشه به نظرم میتونه به عنوان یه بولتن کارگاهی مطرح باشه و در هر شماره یک پروژه عملی یا نظری دانشجو ها  معرفی بشه و یا بخشی برای بررسی و تحلیل واحد های  درسی و موارد کاربردی ، غیر کاربردی ویا انتظاری که دانشجو ها از اون درس یا استادش دارن مد نظر قرار بگیره. گزارش کار های پایان نامه ای، کمیک استریپ، مصاحبه، گزارش و...(مطمئنم کلی سوژه براش میشه پیدا کرد)برای اجرایش هم، چون قرار نیست همه مسئولیت ها  گردن یه نفر باشه که بعد از دو شماره هم خسته بشه و بذاره کنار، بهتره هردانشجوئی که قراره پروژه اش در بولتن معرفی بشه مسئولیت تنظیم اون رو داشته باشه و حتی کار تایپ و صفحه بندی رو انجام بده ودر نهایت به دبیر داخلی بولتن ارائه بشه. برای تکثیرنسخه های اولیه  میتونه زیراکس گرفته بشه.مطمئنا  مسئولین دانشگاه اگه ببینن که بولتن قابل قبولیه همراهی میکنن.

2.اختصاص دادن یک روز در ماه مثلا یکشنبه اول هر ماه به گرد همائی،  سخنرانی،  نمایش فیلم،  کارگاه های علمی و عملی و...مطمئنم حتی اگه براش بودجه هم نداشته باشید قابل انجامه .ادمهائی هستن که با یه کادوی کوچک هم حاضر به این کار باشن و یا دانشجو ها یا فارغ التحصیلانی که حاضرند تجربیاتشون رو بدون هیچ انتظاری در اختیار دیگران قرار بدن. خیلی مواقع دانشجویان تجربیاتی دارند که حتی برای حرفه ای ها  هم میتونه آموزنده باشه .

3.اختصاص دادن یک روز در ماه  برای گردش گروهی یا بازدید که حتی میشه در قالب کلاس های دانشگاه باشه مثل جلسات طراحی در فضای سبز یا مثلا موزه حیات وحش برای طراحی حیوانات و یا کلاس های بازیگری به همراه دیدن یه نمایش و تحلیل اون .

4. یه سفر برای هر ترم یا حد اکثر هر سال که باعث نزدیکی هر بیشتر دانشجو ها شده و شاید مقدمه ای برای تشکیل  گروه های کوچک انیمیشنی باشه.

5. برگزاری جشنوارهای داخلی که نه تنها بخش  فیلم بلکه  شامل بخش های استوری برد فیلمنامه و طراحی کاراکتر...پروژه هائی که هنوز ساخته نشده اند هم باشه.

6. راه انداختن کارناوال انیمیشنی در دانشگاه و یا حتی در یک پارک. که باعث میشه کمی به مردم عادی اطلاعات و شادی انیمیشنی بدیم. کاش این کار برای جشنواره انیمیشن برنا مه ریزی میشد و در این کارناوال شخصیت های انیمیشنی برای کودکان از ساخت و شکل گیری یک فیلم انیمیشن میگفتند و یا هر فکر و شادی کوچکی که قابل تقسیم کردن باشه.

مطمئنا پیشنهاد های خلاقه تر و کاربردی تری رو دانشجو ها میتونن ارائه بدن و اجراش کنن.مهم اینه که خودشونو جدی بگیرن و دانشگاه و دانشجو بودن رو در حد پاس کردن واحد ها و گذروندن پایانامه نبینن وتو فعالیت های گروهی شرکت کنن. همونطوری که میدونید  اولین اصل آموزش رشته انیمیشن قرار گرفتن و کار کردن در یک گروهه و دانشگاه میتونه اولین تجربیات  کار گروهی رو به آدم بده. جائی که اشتباهات اونقدر بزرگ نیستن و ادمها میتونن هر چیزی رو تجربه کنند.

در آخرامیدوارم آاقای ملایمی در راهی که قدم گذاشتن تنها نمونن و شاهد خبر های درخشانی از این انجمن دانشجوئی باشیم.

فائزه فیض شیخ السلام

  http://khalepinedouz.persianblog.ir/

فراخوان جشنواره فیلم‌های كوتاه اینترنتی «یاهو»
سايت پرطرفدار «یاهو» جشنواره فیلم‌های كوتاه اینترنتی برگزار می‌كند. به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» این جشنواره با همکاری مشترک سایت «یاهو» و یک سایت دیگر که موضوع آن ساخت فیلم براساس موضوعات شخصی است، برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به فیلمسازی از سراسر جهان می‌توانند در آن شرکت كنند.

پس چی شد !؟


[

تلاش برای تاسیس خانه انیمیشن ایران

یک انیماتور گفت: خانه انیمیشن ایران در صورت حمایت مسئولین وزارت ارشاد اسلامی و مقامات مسئول تاسیس می‌شود.
کامیاب درویشی عضو هیات مدیره آسیفا درباره تشکیل خانه انیمیشن ایران گفت: ما به دنبال تشکیل خانه انیمیشن هستیم .

تاريخ ارسال: ۱۳۸۴/۱۲/۲۲


[

ساخت انیمیشن بر اساس قصه‌های قرآنی

 خانه انیمیشن حوزه هنری اصفهان قصه‌های قرآنی را به انیمیشن تبدیل می کند.

 سیدمسعود صفوی رئیس حوزه هنری اصفهان اعلام کرد: طی مذاکراتی که بین مهد قرآن و حوزه هنری اصفهان انجام شده تا چند هفته دیگر کار ساخت قصص قرآنی توسط خانه انیمیشن آغاز می‌شود.

تاريخ ارسال: ۱۳۸۳/۰۷/۰۳

سه نکته !

۱- همه جزئيات مربوط به كارتان را ياد بگيريد. (دان كندي)

اگر در شغلتان مهارت بالايي بدست آوريد، هيچ چيز مانع درآمد بيشتر و پيشرفت سريع تر شما نخواهد شد.

۲- خود را وقف خدمت به ديگران كنيد. (زيگ زيگلار)

اگر به ديگران كمك كنيد تا به آنچه مي خواهند برسند، شما هم مي توانيد در زندگي به آنچه مي خواهيد برسيد.

۳- انضباط فردي را در همه موارد اعمال كنيد. (آلبرت هبارد)

انضباط فردي يعني وادار كردن خود به انجام به موقع كارهايي كه بايد انجام دهيد، چه خوشتان بيايد و چه نيايد.

انیمیشنی فکرکنید !

 
 

نشست خبری پنجمين

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۱٠:٠٦ ‎ق.ظ ; پنجشنبه ٢٦ بهمن ۱۳۸٥