انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته سوم آذر ۸۵

اختتاميه  جشنواره مقاومت
برنامه با يکساعت تاخيرشروع شد.وفيلم زيبای مقاومت حميد بهرامی خستگی انتظار را ازتن حضارکه تعدادشان قابل توجه بود بيرون کرد.
جايزه ممتاز دو هفته سفر تحقيقاتی به فرانسه : قلعه سرخ کار فرنوش عابدی
جايزه ويژه ۱۰ سکه طلا : صفر درجه کار خوش نظر
جايزه اول ۸ سکه طلا :  ريشه در آسمان     کار فرخند ه ترابی
جايزه دوم ۵ سکه طلا : قاصدک کار حميد بهمنی
جايزه سوم ۳ سکه طلا: بخاطر چشمهای بابام
 سايت  شهين وتيمور !
Image hosting by TinyPic
 
شناسنامه "شهر من"
بهرام عظيمي؛ نويسنده، كارگردان، طراح شخصيت و مدير هنري
مجيد امينيان ، عليرضا غفاري، حميد حقاني،‌كيوان شادان‌فر، علي جعفري؛ مدل‌ساز و انيماتور
رضا فصاحت؛ مسؤول افكت ،‌صدا و تدوين
حميد خادمي؛ تكنيسين و مدير فني
سعيد ذهني ؛ آهنگساز
گروه دوبله:
فلامك جنيدي؛ فالگير
سحر جعفري جوزاني ؛ (شخصيت فتانه - دو قسمت نخست)
نازنين مهميني؛ فتانه و تمام خانم‌هاي مجموعه و كودكان
علي لك‌پوريان ؛ مجيد هيكلي
اميرحسين مدرس ؛ تمام شخصيت‌هاي مرد
تهيه‌كننده: اداره روابط عمومي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران


 
وب سايت انيماتورهاي ايران از امروز ۱۵ آذر ۸۵ فعاليت غير رسمي خود را با نمايش لينك هاي پايگاه هاي مرتبط با انيميشن، انيماتورها و وبلاگ ها و گروه ها آغاز نمود.

طبق پيش بيني غير كارشناسي از سوي مسئولين راه اندازي سايت، سرويس كامل در سال ۱۳۸۷ فراهم شده و در دسترس قرار خواهد گرفت. اشاره مي شود وب سايت اصلي يك سايت پيشرفته با امكانات و اطلاعات فراوان و متنوع مي باشد. حمايت كننده منابع مالي، تيم MSaatchi مي باشد و رياست آن را محمد ساعتچي يزدي بر عهده دارد. در ادامه فعاليت اين وب سايت، از ديگر افراد برجسته هنر انيميشن كشور در راس مديران سايت بهره گرفته خواهد شد.

در صورتي كه لينك مناسبي در زمينه انيميشن (در ايران) مي شناسيد مي توانيد به آدرس سايت مراجعه نموده و آن را درج نماييد:

http://www.irananimators.com

 

مراسم اختتاميه اولين جشنواره ملی هنرهای تجسمی مقاومت

يکشنبه ۱۹ آذر ماه ساعت ۱۶ الی ۱۸

موزه هنرهای معاصر تهران

قرار است در اين مراسم از اولين انيماتور ايران  يعنی اسفنديار احمديه  نيز قدردانی شود .

ويژه نامه محبوبترين کارتون های کودکی ما

همشهری جوان در شماره ۹۷ خود (‌همين هفته ) که فکر می کنم ديگه روی دکه های روزنامه فروشيها پيدا نشود يک پرونده مفصل و خواندنی در باره محبوب ترين کارتونهای  کودکی ما منتشر کرده . اين شماره همراه با يک سی دی هم هست که البته بيشتر همان عکسهای داخل مجله را باضافه توضيحات بيشتر به فارسی  آورده است . اگر گيرتان آمد بخريد

ساخت كارتون و برنامه‌هاي انيميشن در چين به 80 هزار دقيقه در سال مي‌رسد.

سازمان راديو و تلويزيون دولتي چين اعلام كرد، ميزان توليد فيلم‌هاي انيميشن و كارتون در چين امسال به 80 هزار دقيقه خواهد رسيد كه افزايش حدودا يكصد درصدي را نسبت به سال قبل نشان مي‌دهد.

به گزارش سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين گزارش نشان مي‌دهد چين در هشت ماهه‌ي اول سال 2006 حدود 50 هزار دقيقه كارتون و فيلم‌هاي انيميشن توليد كرده است كه از كل سال گذشته بيشتر است.

به گزارش خبرگزاري شين‌هوا، دولت چين با هدف افزايش توليدات برنامه‌هاي كارتوني 15 استوديوي فيلم‌سازي راه‌اندازي كرده است و علاوه بر آن، سه شبكه تلويزيوني مخصوص كارتون و 30 شبكه مخصوص كودكان راه‌اندازي كرده است.

چين تعداد ساعات هم‌چنين پخش كارتون‌هاي خارجي در شبكه‌هاي تلويزيوني اين كشور را از اول سپتامبر محدود كرده است.

منبع: ایسنا

مجله الکترونيکی دوبله (‌ويژه انيميشن )

http://www.irdub.com/pdf_webn.pdf

صداگذاری در انيميشن - سحر شهاب

http://www.harmonytalk.com/id/848

http://www.harmonytalk.com/id/850

خلق موسيقی موفق برای انيميشن- سحر شهاب

http://www.harmonytalk.com/id/856

http://www.harmonytalk.com/id/861

 http://www.harmonytalk.com/id/862

فارسی نگار

خواندن متن های فارسی که با حروف لاتين نوشته ميشوند، معمولا رنج آور است. ( پديده ای که به ' فاتينی' ، ' فينگليسی' ويا ' فينگليش' معروف است )
فارسی نگار، که متن های فارسی نوشته شده با حروف لاتين را حتی المقدور بفارسی تبديل ميکند، قابل استفاده برای دو گروه است:
۱- کسانيکه سريعتر و راحتتر به لاتين مينويسند ولی به متن فارسی احتياج دارند.
۲- کسانيکه متنی را به صورت فينگليسی، مثلا از طريق ايميل، دريافت کرده اند اما ميخواهند آنرا با خط فارسی بخوانند.

بطور مثال جملهً

" bitaweb dar sale 1382 eftetaah shod "

به صورت بالنسبه درست تبديل ميشود:

" bitaweb در سال ۱۳۸۲ شمسی افتتاح شد "


يعنی آنچه را که فارسی نگار هنوز نميتواند به فارسی تبديل کند به همان صورت اصلی باقی ميگذارد.

سری به اين سايت بزنبد :

http://www.bitaweb.com/fa/farsiNegar.html 

 برگزيدگان انيميشن پنجمين جشنواره بين المللي فيلم و عكس دانشجويان

بخش بين الملل
بخش انیمیشن بین الملل
۱- مرد هزار ساله (آزاده شکوری راد).
۲- خيالي درباره يك مرده، با موسيقي بتهوون (ماريا ليتوينوا) از روسيه.
همچنين در اين بخش سه لوح افتخار به فیلم های چيزي مثل ... (مريم خليل زادهشکار (الگا مونينا) از روسيه و ذره ها و تکه ها (نيلس مولن براچ) از هلند، اهدا شد.

جایزه بزرگ بخش بین الملل جشنواره
در بخش بین الملل جایزه بزرگ جشنواره معادل 3500 یورو به فیلم انیمیشن صفر درجه (اميد خوش نظر) اهدا شد.

انیمیشن داخلی
در اين بخش هیات داوران هیچ فیلمی را شایسته دریافت جایزه اول تشخیص نداد.
۲- به سوی نور (مسعود حمزه ای).
منبع: سایت فیلم کوتاه

 

کارگاه تخصصی انیمیشن (تیزرسازی)

کانون هنرهای تجسمی دانشگاه سوره با همکاری نشریه پیلبان و با حضور تیزرسازان مطرح انیمیشن ایران برگزار می کند. این جلسات در دانشگاه سوره در محل خیابان آزادی، بین خوش و آذربایجان، نبش کامیاران، سالن اجتماعات دانشگاه سوره در تاریخ چهارشنبه 22 آذرماه جاری از ساعت 15 تا 17 بعد از ظهر تشکیل می شود. اولین نشست با نمایش آثار تبلیغاتی «ایلا سلیمانی» و «فرخ یکدانه» و با حضور «حسین ضیایی» تشکیل می شود. جلسات بعدی در تاریخ های 29 آذر، 6 دی و 13 دی ماه ادامه خواهد یافت. حضور کلیه علاقه مندان در این جلسه آزاد است.

گفتگو با پيلبان

عليرضا گلپايگاني » مدير كارشناسي ارشد گروه انيميشن دانشكده سينما ـ تئاتر درگفتگو با « پيلبان»: واژه هنرهشتم براي انيميشن گزافه نيست! *زماني انيميشن را جزئي از سينما مي دانستم، اما امروز معتقدم كه انيميشن هنرمستقلي است، ووابستگي آن به سينما مثل وابستگي گرافيك است به نقاشي. *بودن رشته هاي هنري دركنارهم يك امتياز محسوب مي شود. درهمه جاي دنيا اين اتفاق مي افتد، اما دراينجا به علت مسائل مختلف دانشكده ها از يكديگر دورافتاده است، يك دانشكده دركرج، يكي درچهارراه ولي عصرو... *من رشته انيميشن را نه تنها حقيرنمي دانم، بلكه بسيار باشكوه وبا عظمت مي بينم وسعي كرده ام اين ارزش را به ديگران نيز منتقل كنم. *در ابتدا فكر مي كردم كه پايان نامه تئوري وقت دانشجو را مي گيرد، اما نبايد فراموش كنيم كه ما دوره آكادميك اين رشته را تعليم مي دهيم، وفرق يك هنرمند آكادميك با يك هنرمند تجربي رساله تئوري است. اشاره مجله «پيلبان» درراستاي ايجاد ارتباط ميان مراكز آكادميك آموزش انيميشن با علاقه مندان وفعالان اين رشته وطرح معضلات و تنگناهاي اين عرصه تصميم دارد تا ازاين شماره به سراغ دپارتمان هاي مهم آموزشي انيميشن در سراسر كشور برود. از جمله اين مراكز، سه دپارتمان مهم آموزش انيميشن دركشور است. درنخستين گام سيدعليرضا گلپايگاني مديرگروه كارشناسي ارشد انيميشن دانشكده سينما تئاتر را يافتيم. گفت و گوي زير را حسين ضيايي منتقد وانيماتور كشورمان با آقاي گلپايگاني انجام داده كه با هم مي خوانيم. يادم نمي رود زماني را كه از آنسوي خط تلفن، مرا به آرامش واستقامت تشويق مي كرد. احساسي را كه تا به امروز هميشه وهمه جااز او انتظار داشتم واو بي دريغ همگان را مهمان متانت و لبخند شيرين جنوبي اش مي كند. وقتي روبروي هم قرار گرفتيم، پژمردگي عجيبي در چشمانش لانه كرده بود. غم از دست دادن پدر، تنها دليلي بود كه وعده ديدارمان را به تعويق انداخته بود. بدون هيچ مقدمه اي، با مابه گفت و گو نشست. هرچند مغمومانه وآرام، اما پر از شور و صفا وزندگي. مطلب حاضر، گفتگوئي صميمانه اي است كه 3 روز قبل از فرارسيدن شب يلدا، اتفاق افتاد. تذكر اين نكته ضروري است كه به سبب روشن بودن موضوع مورد بحث سؤالات از متن گفتگو حذف شده است. در ميان مراكز آكادميك آموزش انيميشن مركز ”آموزشي دانشكده صداوسيما» ازلحاظ قدمت، قديمي ترين مركز آموزشي انيميشن بوده و دوره كارشناسي از سال ها پيش براي اين مجموعه تعريف شده است. اين دوره در ابتدا زيرنظر وزارت علوم نبود، بلكه صرفاً براي آموزش وبه كارگيري نيروهاي موردنياز سازمان صدا و سيما دايرشد، هم درتوليد وهم در بخش فني . در بخش توليد رشته انيميشن سال ها به كار خود ادامه مي داد. اما تجربه نشان داده است كه ماهيت كارمند پروري درساختار توليد فيلم، عملاً و اثباتاً به سمت خنثي پروري حركت مي كند. بعد از مدتي مسئولين متوجه عدم بازدهي فارغ التحصيلان اين رشته شدند و اين رشته مدتي تعطيل شد ودانشجو نپذيرفت. مصادف با اين قضيه، درسال 56 به مدد آقاي «زرين كلك» در «دانشگاه فارابي» آن زمان، رشته انيميشن درمقطع كارشناسي ارشد شكل مي گيرد. بعد از انقلاب، دانشگاه هنر كه دانشگاهي است متشكل از چندين دانشكده هنري تشكيل مي شود. ابتدا با نام «مجتمع دانشگاهي هنر» و در سال هاي اخير با نام «دانشگاه هنر» شناخته مي شود. رشته انيميشن دانشگاه فارابي هم دردل مجتمع دانشگاهي هنر ادغام مي شود. به هرحال در سال 56 است كه اين رشته پا مي گيرد واولين دانشجويانش را از فارغ التحصيل هاي رشته هاي متعدد هنرهاي تجسمي مي گيرد. از جمله دانشجويان اولين دوره مي توان از خانم جواهريان، خانم شمس دوست، آقاي يغمائيان و... نام برد. اما باوقوع انقلاب، اين دوره نيمه تعطيل مي شود تاسال 71، كه اولين دورة بعد از انقلاب درهمين سال دردانشكده سينماوتئاتر دانشگاه هنر پا مي گيرد و اولين سري دانشجويانش نيز همان اولين دانشجوياني بودند كه درنيمه، تحصيلاشان نيمه كاره مانده بود. درواقع ترم آخرشان را گذراندند ومن هم جزء اولين دورة (بعداز دورة سال 56) اين رشته درهمين دانشكده بودم. اين دوره تعريف شده بودبراي سه ترم تخصصي ويك ترم پيش نياز، يعني چهارترم. اين پيش نياز هم براي آن بود كه چون دانشجويان از رشته هاي مختلفي پذيرفته مي شدند با دروسي كه كمبود داشتند مانند طراحي و... آشنا شوند. دانشجويان در اين دوره يك ترم براي پيش نياز و سه ترم به طور تخصصي، مي گذرانند. ودرپايان دوره نيز مي بايست يك رساله ويك فيلم به دانشكده ارائه بدهند. درسال 74 در دانشگاه تربيت مدرس هم دوره كارشناسي ارشد رشته انيميشن رابه كمك دوستان ونظارت ومشاورة خودم، دائركرديم ومن دربدو تاسيس اين رشته در دانشگاه تربيت مدرس جزء هيئت علمي آنجا شدم وزير نظر دكتر اكبر عالمي كه رياست گروه انيميشن را داشتند كار مي كردم. 6 سال هم در آنجا مشغول كار بودم وبعد نقل مكان كردم وبه دانشگاه هنر آمدم. انيميشن، هنرمستقل من انيميشن را هنر مستقلي مي دانم وقتي درسال 63 درهمين دانشكده سينما تئاتر كه وابسته به دانشگاه هنر است، دانشجوي رشته سينما شدم، رشته سينما را نزديك انيميشن مي دانستم واعتقاد داشتم كه انيميشن جزئي از سينماست. آخر من از دوران نوجواني كه با دوربيني كه تك فريم نبود، انيميشن كار مي كردم. مي توانيد حدس بزنيد كه چه انيميشن هايي مي شد! به عبارتي از 16 سالگي به انيميشن علاقه مند بودم . اما امروز گمان مي كنم انيميشن هنر مستقلي است، ووابستگي آن مثل گرافيك به نقاشي است، كه هركدام از اين هنرها، هنري است مستقل. به هرحال يادم مي آيدكه وقتي مي خواستم به رشته سينما وارد شوم، با توجه به اينكه براي مجلات مرتب طراحي مي كردم وكاريكاتور مي كشيدم، موقع مصاحبه با ديدن اين آثار به من گفتند كه بهتراست برويد رشته نقاشي يا گرافيك اما من گفتم كه خير، به نظرمن انيميشن سينماست وگرافيك نيست. به هرحال درسال دوم رشته سينما به كمك همسرم افسانه سليماني مختاري كارگاهي را دردانشكده سينما وتئاتر راه انداختيم به نام « كارگاه آزاد انيميشن » . حدوداً سال 65 بود. البته من قبل از آن مدت كوتاهي دركانون ودر كنار كساني چون «وجيه ا... فرد مقدم» وآقاي «نادري» كار كردم كه به دلائلي اين همكاري ادامه نيافت. در دوره 5/1 الي 2 ساله اين كارگاه حدود 100 نفر از آن استفاده كردند. از كساني كه اين دوره رابه پايان رساندند مي توان از مهرداد شيخان، صمد غلامزاده، غلامرضا ايزدخواه، گيتي خامنه اي، اميرمحمد دهستاني، مظفرشيدائي، جمشيد خوشدل و... نام برد. دراين 2 سال ما هفت فيلم توليد كرديم وجالب اينجاست كه هر هفت فيلم اين كارگاه، درسال 67 درجشنواره « انسي» با عنوان « نگاهي به انيميشن امروز ايران» حضور داشتند. دراين كارگاه كساني بودند كه بصورت تجربي انيميشن را آموختند وهمان تجربه رابه يكديگر منتقل كردند ودوران خوشي را به وجود آوردند وشيرين ترين تاريخ دوران دانشجوئي من، فعاليتي بود كه دراين كارگاه انيميشن داشتيم. نيمي از آن بچه ها، نه اينكه اين هنر رااز من يادگرفته باشند، بلكه اين من بودم كه از آنها فراگرفتم. تقابل آموزشي آنجا اتفاق مي افتاد. تقريباً 4 يا 5 نفر از آن دوره همچنان به اين حرفه وفادار ماندند وازاين راه ارتزاق مي كنند. بعد از آن مصادف شد با رايج شدن كامپيوتر شخصي در ايران. به طور فردي ازاين امر استقبال كردم. به وضوح ديدم كه چقدر سهولت ايجاد مي كند. درشركتي كه كارش فروش كامپيوتر بود، درقسمت انبار اين شركت، اطاقكي وجود داشت كه درآنجا شركتي را به وجود آورديم به نام «ايران سنكرون» كه اين شركت دست به توليد انيميشن هاي كامپيوتري زد. شروع انيميشن رايانه اي درسال هاي 69 و70 اولين كامپيوترهاي Pc مشكل خروجي داشتند مي شد درآن انيميشن ساخت اما مشكل آنجا بود كه چگونه بشود انيميشن هاي توليدي را از آن خارج كرد. اما شروع جدي درواقع ازهمان سال شروع شده بود. چون تلويزيون در پخش تبليغات خيلي محدوديت داشت. خيلي چيزها ممنوع بود واين ممنوعيت ها كمك كردبه انيميشن تبليغاتي. يك كتابچه اي صداوسيما داشت كه ممنوعيت ها براي پخش بود. به طور مثال، در آن زمان شما نمي توانستيد تصوير شومينه نشان دهيد چون نشانه تجمل گرائي بود. تاريخچه دارد تبليغات درايران. در آن سال ها تبليغات تقريباً به طور اطلاعيه پخش مي شد. به هرحال اين مسائل كمك بزرگي به انيميشن كرد چون مي ديدند نمي توانند به صورت تيزرهاي زنده كاركنند پس ناچار به سراغ انيميشن مي آمدند. ديگراينكه ارزان بودن سيستم هاي كامپيوتري، آتليه هاي شخصي را به وجودآورد وافراد توانستند دراين آتليه ها به توانمندي هاي سيستم هاي شخصي برسند. جزء اولين گروه هايي بوديم كه در اين زمينه (تبليغات كامپيوتري) كاركرديم، متاسفانه تمام گروهي كه با من شروع كردند، همگي خارج از كشور هستند. به توانمندي خيلي قابلي رسيدند وخوب در حال حاضر هيچ كدامشان از انيميشن زندگي نمي كنند، چون بچه هاي فني بودند. درآن موقع ما كاررا تقسيم بندي كرده بوديم. من كارگردان هنري مي شدم وآنها بخش فني اش را برعهده مي گرفتند. استوري بردها تمام ديوارها را پرمي كرد، آبجكت سازي جداگانه انجام مي شد وچون طالب انيميشن سه بعدي زياد بود بيشتر فعاليت ها به طرف اين نوع از توليد انيميشن معطوف گرديد. امكانات آكادميك دردانشكده ها اگر امكانات فعلي را بخواهيم با گذشته ومثلاً دوره هاي اول كه ماجزء اولين دانشجويان آن بوديم، مقايسه كنم، بايد بگويم بسيار پيشرفت كرده ايم و اصلاً قابل قياس نيست. دربدو تشكيل دوره دراينجا، به جزيك اطاق كه درآن چندعدد ميزنور وجود داشت ويك ميز انيميشن چندصد ميليوني ( كه الآن برآوردمان حدود 240 ميليون تومان است) چيز ديگري وجود نداشت. گران ترين و آخرين مدل ميز انيميشني كه درحال حاضردرايران وجود دارد دراين دانشكده نصب شده است. نام اين ميز «كراس» هست ساخت آلمان، وبه وسيله متخصصين آلماني دراين دانشكده راه اندازي شده است. وهنوز هم به صورت يك « جايگاه مقدس» كسي حق ندارد به آن نزديك شود علتش نيز همان گران بودن وحساس بودن آن است. ايكاش دوسه ميز ارزان قيمت داشتيم... اين امكانات ازآن زمان يعني دوران تحصيل من درسال 71 وجود داشت. ميزي كه درهمان سال ها هم هيچ كس نتوانست به آن دست بزند. بيشتربه خاطر خاص بودن وويژگي هايي كه دارد عملاً مابا همان دوربين هاي ساده كانن اسكوپيك وبولكس، كارمي كرديم وخوب دربيرون، كامپيوتربه اندازه كافي دراختيار داشتيم. دردانشگاه هيچ كامپيوتري دراختيار قرار نمي گرفت. درواقع اوج امكانات همين ميز بودوخوب استادان خوبي داشتيم. وقتي درسال 78 به عنوان مدير گروه به اينجا آمدم، متوجه شدم كه دانشكده سينما از نظر تجهيزات كامپيوتري درپائين ترين سطح است. آوردن كامپيوتر از محوري ترين برنامه هايم بود. البته هنوز هم به شخصه، از مخالفين انيميشن كامپيوتري هستم. با اينكه خودم 10تا12ساعت با كامپيوتر كارمي كنم مطمئن هستم كه بهترين شكل توليد انيميشن همچنان نگاتيو است وبه نظرم كارهاي باازرش وبسيار زيبائي كه دانشجويان انجام مي دهند بهتراست بربهترين مواد منتقل شود. سهل گيري دراستفاده از كامپيوتر، دانشجويان مارا به سمت تكنيك رهنمون ساخته وتكنيك ها را خود كامپيوتر دراختيار آنها قرار مي دهد. بهمين خاطر ترجيح مي دهم دانشجويان فيلم كاركنند ولي همچنان دراين مقوله با مشكل روبرو هستيم. بعضي وقت ها معيار ارزش يابي، معيارهاي كمي است. قبلاً مي پرسيدند شما چند دانشجو داريد، و وقتي با گروهي مثل سينما مقايسه مي شديم، وزنه مان خيلي پايين مي آمد، وامكانات براساس متراژ به ما تعلق پيدا مي كرد. دربدو ورودم به دانشكده سينما تئاتر مي ديدم كه متاسفانه گروه انيميشن با همان مشكلات گروه تربيت مدرس روبروست. يكي از آنها دور بودن دانشكده هنر از ساير دانشكده ها بود، علي الخصوص گروه انيميشن كه فاصله زيادي از ساير دانشكده ها داشت، واين به نظرمن اصلاً خوب نيست. در دانشگاه «ويجك» روسيه تمام دانشكده ها چسبيده به هم قراردارند اما درايران دانشكده ما از دانشكده هاي ديگرفاصله دارد. تعامل ونزديكي باعث مي شودكه متقابلاً دانشكده ها برهمديگر تاثيربگذارند. دردانشگاه هنررشته موسيقي داريم اما از آنها خبري نداريم درحاليكه به ارتباط با اين رشته نياز زيادي احساس مي كنيم. بودن رشته هاي هنري دركنارهم يك امتياز محسوب مي شود. درهمه جاي دنيا اين گونه است. البته داشتن استقلال درخود دپارتمان وبودجه وامكانات چيزخوبي است. وقتي آمدم اينجا، اولين سئوالم اين بود؛ بودجة ما چه ميزان است. حدس بزنيد بودجه ما چقدربود؟ .... رقمش را نمي توانيد حدس بزنيد. چون رقمش صفربود. ما اصلاً بودجه اي دراينجا نداشتيم .متوجه شدم كه قاعده بازي دراين شرايط به اين صورت است كه بودجه ايجاد كنيم نه اينكه بودجه وجود دارد وآنرا خرج كنيم ومسئولين نيزمي بايست قبول مي كردند كه اين رشته، رشته ايست كه نياز به امكانات دارد. حتي باور اين مسئله براي سيستم اداري كه همگان را بايد يكسان ببيند قابل هضم نبود. اين مشكل رادردانشكده تربيت مدرس هم داشتيم.بايد انيميشن را توضيح مي داديم. از پايين ترين رده، از كسي كه مسئول خريد بود تاكسيكه امضاء مي كرد. بزرگترين برآورد هزينه اين رشته، همين ميز «كراس» بود كه انجام شده بود. ساعت ها وقت وديداروجلسه. من فقط دلم مي سوخت. ويژگي ديگري درمن وجود نداشت. سرمايه هاي بزرگ ! من رشته خودم را نه تنها حقيرنمي دانم، بلكه بسيار باشكوه وبا عظمت مي بينم. ودور از شان آن مي دانستم كه اين قدر كوچك دانسته شود. من آن را بزرگ مي بينم وفكرمي كنم كه رشته انيميشن رشتة كوچكي نبوده ونيست. سعي كردم اين ارزش را به ديگران نيز منتقل كنم. حالا يا شانس داشتم يا محبت ديگران شامل حال من شد. اين مسئوليت را پذيرفتم وخوشبختانه ما درحال حاضر، هرچند اين ادعا زياد جالب به نظرنمي آيد اما امكاناتمان را درحدنياز، تهيه كرده ايم. مادرحال حاضر يك كارگاه بسيار مجهز، توليد عروسك هاي مفصلي داريم با تجهيزات كامل مثل؛ دستگاه تراش، مواداوليه ويك استاد خيلي خوب ومجرب به نام آقاي مهدي سماكاربا تجربة بسيار طولاني. يك ميز انيميشن حرفه اي داريم. بهترين ميزي كه درحال حاضردرايران وجود دارد. وآقاي مهدي سماكار، به عنوان يك فيلم بردار قديمي وباتجربه، مسئوليت اين ميز رابرعهده دارد. فعلاً يك كارگاه مجهز كامپيوترداريم با 4 دستگاه استيشن ورودي وخروجي دار حرفه اي ويدئويي، البته هنوز از نظر اسكنروبعضي مواد كمي مثل دوربين وتلويزيون كمبود داريم. ما كارگاه طراحي داشتيم اما متاسفانه بدليل كمبودجا وفضا، آن كارگاه را از دست داديم... خوب از كارگاه طراحي 24 ساعته استفاده نمي شد. دربعضي از روزهاي هفته از آن استفاده مي شد. الآن كارگاهي نداريم ولي شديداً به اين كارگاه نياز داريم. ما استادان خوبي داريم. من بزرگ ترين سرمايه ام را دراين دوره همكاري بسيار صميمانه استاداني چون آقاي عليدوستي، در زمينه طراحي آقاي رضا اردوبادي دربخش كامپيوتر مي دانم. با كمك ومساعدت آقاي عالمي (مديرگروه واحد انيميشن دانشگاه تربيت مدرس) دانشجويان ما از كلاس هاي كارگرداني و كارگاه آقاي «تاراسف» استفاده مي كنند. ايشان از روسيه براي تدريس انيميشن به ايران آمده اند. البته دانشكده سينماوتئاتر بخشي از هزينه هاي آقاي تاراسف را مي پردازد. ومتقابلاً دانشجويان دانشگاه تربيت مدرس نيز از امكانات كارگاه عروسكي دانشكده سينماوتئاتراستفاده مي كنند. به نظرم خانواده كوچك مابا اين تفاهم، از يكديگر بهره مند وبيشتر نزديك مي شوند. استفاده از اساتيد خارجي نيزاز جمله برنامه هايي است كه دردستور كار ما قرار دارد. مابا بسياري از اين اساتيد نظير آقاي «ايشوپاته» درحال مذاكره هستيم. البته ايشان گفته است كه مي تواند فقط به مدت دوهفته به ايران بيايند. درآن صورت ممكن است ما مجبورشويم دراين مدت كلاس هارا تعطيل كنيم. اين مسئله دردانشگاه هاي دنيا مطرح است واز آن تحت عنوان ورك شاپ (كارگاه) ياد مي كنند. كارگردانان حرفه اي جهان، شكل برگزاري كلاس هايشان به اين صورت است. من در ابتدا فكر مي كردم رساله مكتوب وقت دانشجو را مي گيرد. اما ازآنجا كه اين اعتقاد را هم دارم كه تنها انسان هاي مرده، حرفشان را تغييرنمي دهند، وچون من هنوز زنده ام حرفم را عوض مي كنم! بعد از اينكه مدتي را دراينجا گذراندم به اين نتيجه رسيدم كه رساله ومتن نويسي، بسيار لازم است شك نكنيد اين كار واقعاً عذاب آور است. يك كلمه نوشتن ودوجمله رابه يكديگر مربوط ساختن، كارتوان فرسائي است. فراموش نكنيد كه ما دورة آكادميك اين رشته را تعليم مي دهيم وفرق يك آدم آكادميك با يك فرد تجربي، پايان نامه نظري مي باشد. شما بايد تئوري مباحث را بشناسيد وانجام بدهيد. امادرحال حاضر معتقدم كه دانشجويان باهمين وقت كوتاهي كه دراختيار دارند، نگرش خود رابه سمت تدوين يك مطلب ولو كوچك سوق دهند. يك مطلب درطول عمرشان، شايد براي برخي از آنان اين آخرين چيزي هست كه درزندگي شان مي نويسند. البته بعضي ها هم ادامه مي دهند، ولي بهتره كه يك چيزي را نوشته باشندتا حفظ شود. وهميشه يك نسخه اش را دركتابخانه شان داشته باشند وبه آن افتخاركنند. من معتقد هستم كه رشته انيميشن از تمام رشته ها وهنرها استفاده مي كند. خودش مجموعه اي از تمام هنرهاست اما هنري است مستقل. واژه هنر هشتم براي انيميشن گزافه نيست معتقدم اين واقعيت است. يك هنركاملاً مستقل است. يكي از اولين پيشنهاداتم دربدو ورود به دانشگاه هنر، افزايش مدت دوره آموزش بود كمبودي كه آنرا كاملاً حس مي كردم. فشار آوردن به دانشجويان كه دردوره اي كوتاه، فرآيند پيچيده وسختي رافرا بگيرند وبعد هم جواب نهايي ايده آل وعالي باشد، كاربسيار مشكلي است. بخشي از جواب مسئله را در طولاني تركردن دورة آموزشي ديدم. وپيشنهاد راه اندازي دورة ليسانس را دادم كه البته وتلويحاً اين جواب را به من دادند كه پيوسته بودن اين رشته تقريباً غيرممكن است. سيستم وزارت علوم بااين روش موافقت ندارد كه اين رشته دورة ليسانس وفوق ليسانس به طور پيوسته باشد. ولي به نظرمن دورة 6 ساله موفق تر از دورة 4 ساله وجداكردنش از دورة 2 ساله است. برآورد 5 ساله دانشگاه نيز براي سال 84 ، جهت گزينش دانشجويان اين رشته درمقطع كارشناسي ديده شد. گرچه هنوزاين طرح بررسي علمي نشده كه مباحث درسي آن چه باشد. انشاا... اگرمشكلي پيش نيايد براي سال 84 ، طبق برنامه طراحي شده، ما دانشجو ليسانس خواهيم گرفت. احتمالاً با دورة كارشناسي ارشد پيوسته نخواهد بود. به هرحال عرض مي كنم كه مامي توانيم تعداد بيشتري از دانشجويان را آموزش بدهيم امانه با اين دوره اي كه اين گونه تعريف شده، دوره اي كه درحد يك فوق ديپلم، كارشناسي شده است. حالا درحدهمين مقدورات وتاييد وزارت علوم، مانيازبه فضائي وسيع تر، دانشكده اي مستقل تر، امكانات فني جديدترداريم. شايدبه اين نتيجه برسيم كه همين امكانات باشدو دانشجويان بيايند واز اين شرايط استفاده كنند. ماشايد پي ببريم همين امكانات نيز براي دانشجويان ما بيش ازاندازه است چون دانشجويان استفاده لازم را از فضاي موجود نمي برند. بايد ديددرپيش رويمان چه قرار دارد. چرا كه نيمي از كيفيت آموزش ما به دانشجويان مربوط مي شود و شيوه گزينش آنان درحال حاضر اساتيدي به ما كمك مي كنند كه با دلسوزي كامل مشغول تدريس هستند. وقتي از حق التدريس آنان باخبرشويد، شگفت زده خواهيد شد كه آنها با چه انگيزه اي، درس مي دهند. هيچ دليلي ندارد، هيچ دليلي. من واقعاً لطف آنها را شامل حال دانشجويان مي بينم. اين دوستان كمبودهايي كه دردوران تحصيلشان باآن روبرو بودند را مي خواهند به شكلي مثبت، بازگوكنند چون چيزهايي را به تجربه آموختند كه مي توانند به جوانترها انتقال دهند. اگر من و همكارانم دراينجا، كاري را كه انجام مي دهيم، دلم مي خواهد اين باعث افتخاركل مجموعه شود. موفقيت روزافزون شمارا خواهانم. □

 

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۸:٠۳ ‎ق.ظ ; شنبه ۱۸ آذر ۱۳۸٥