انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته اول شهريور ۸۵

تغيير مديريت مرکز صبا !

در يک اقدام غير منتظره و در يک تماس تلفنی کوتاه در صبح امروز ۷ شهريور ماه آقای مشيری رئيس مرکز صبا ما را برای جلسه توديع خودش در تالار کنفرانس در طبقه ۸ جام جم دعوت کرد....

آقای نعیمی ذاکر مدير گروه کودک و نوجوان شبکه دوم بجای آقای مشيری  منصوب شدند.

...

در اين جلسه که ساعت ۱۴ برگزار شد تقريبا همه کارمندان و کارگردانهای مرکز صبا حضور داشتند.و تقريبا همه آنها از تغييری که بوجود آمده بود ابراز تعجب می کردند! چرا که در جلسه که روز قبل آقای مشيری با برخی از دست اندرکاران توليد داشت يک برنامه دراز مدت را ترسيم کرده بود و به قولی در همين يک هفته اخير قرارداد ۴۰ پروژّه را امضا کرده بود .

شايد  اين ديگه  عجيب به نظر نياد. تو کشوری زندگی ميکنيم که  از اين نظر يعنی تغيير مديريتها رتبه اول را در دنيا دارد.

رفتنها و آمدنها ظاهرا يک چيز  عادی است اون چيزی که هيچوقت برای ما عادی نمی شود دوباره همه چی را از نو شروع کردن و توضيحات و در جريان قاردادن شرايط و ....و اعتماد کردن و .....

تحمل گرما

من ۱۸ سال در اهواز زندگی کردم . تابستانهای داغ آنجا را هيچوقت فراموش نمی کنم. گرما هميشه باعث آزارم ميشد و در اولين فرصت  زير سايه ای پناه می گرفتم. دمايی که حتی کفش من را می سوزاند....من هيچوقت به گرما عادت نکردم. و هميشه از آن گريزان بودم...اما همين ۱۸ سال با عث شد که به راحتی در هيچ گرمايی گرمازده نشوم !!

لينکهای استاد دهستانی

salaam...alrireza jaan ishallah ke khoobi....
inam linkaye jadid....


@@@OTOMO's FREEDOM PROJECT 6 minutes online!!!
http://www.twitchfilm.net/archives/007191.html

@@@"Transformers" Characters & Pics
http://www.darkhorizons.com/news06/060820a.php
http://www.aintitcool.com/display.cgi?id=24215

@@@shoma ro nemidoonam vali man yeki ke az  FAN haye
paro pa ghorse
Indiana Jones  ha hastam va hala akhbare jadid az
"Indiana Jones 4" :
http://www.darkhorizons.com/news06/060822e.php

@@@in yeki az animation 3d haye khoobe emsaal be nazar
miad agar toonestin
traileresho hatman bebinin...adamo yaade animation
haye classic e ghadimi mindaze:
http://www.darkhorizons.com/2006/openseason.php

@@@ interview the CGI TEENAGE MUTANT NINJA TURTLES
movie director, Kevin Munroe:
http://www.aintitcool.com/display.cgi?id=24228

@@@yek 3D animation jadid(trailer va akshash dar site
hastan) :
http://www.terkelintrouble.com/

@@@hendi ha ham filme super hero daar saakhtan
belakhare traileresho bebinin hatman....
http://www.twitchfilm.net/archives/007271.html

@@@ Conversation With Eric Goldberg (yeki az
bozorgtarin animator-kargardan haye nasle jadide
Disney :
http://www.animated-news.com/archives/00005372.html

@@@ Sony Pictures Animation Films :
http://comingsoon.net/news/movienews.php?id=16045
http://www.comingsoon.net/films.php?id=6795

@@@ye weblog dar bareh Friz Freleng :
http://hellonfriscobay.blogspot.com/2006/08/friz-freleng-for-all.html

@@@ye webloge fogholaadeh jaleb,hatman bebinin
bacheha:
http://sevencamels.blogspot.com/

@@@Making of MONSTER HOUSE:
http://features.cgsociety.org/story_custom.php?story_id=3695

@@@pas az lord of the rings va  NARNIA hala ye
majmooeh fantasy jadid: ERAGON....
http://www.darkhorizons.com/news06/060823h.php

@@@akhbar jadide ANIME...
http://www.aintitcool.com/display.cgi?id=24253

@@@ostaade bozorge animation japon Katsuhiro Otomo
filme zendeh misazad!!!
http://www.twitchfilm.net/archives/007306.html
http://www.cinempire.com/multimedia/mushishi/index.html

@@@FOX Animation & Chris Wedge:
http://www.darkhorizons.com/news06/060824f.php

@@@.....U.......
http://www.primalinea.com/u/index.html
http://www.primalinea.com/u/u-fa.mov

@@@HATMAN BEBININ INO......
http://www.nord-ouest.com/video/azur2.mp4

@@@ http://www.shrekthethird.com/

@@@Flushed Away Pictures .....
http://www.theanimatedfilms.com/index.php?module=My_eGallery&do=showgall&gid=13

felan khoda negahdaar
dehestani
 شکيب ـ يوسف زاده و معتکف در جشنواره انيميشن لندن

ye kar ham az iran tosh bod male aghaye omid khoshnazar
inam adrese festival :

برگزاری پايان نامه

امروز يعنی شنبه ۴ شهريور سال ۸۵  جلسه پايان نامه خانم کسائی در کمال آرامش برگزار و نمره ۱۸:۶۰ نصيب ايشان گرديد. مبارکشان باشد.

از حواشی جلسه  باید به محل برگزاری جلسه اشاره کنم که بصورت کاملا متفاوت برگزار شد. منتظر عکسهای جلسه که توسط خانم هنرور گرفته شده هستم.

اين نمره های درصدی هنوز برای من روشن نشده که ترازوی عدالت چگونه بصورت درصدی می تواند نمره را تعيين کند .مثلا ۱۸:۶۲با ۱۸:۶۰ چگونه ارزيابی می شود...اوه بازم حرفهای بی نتيجه!

باز هم گرما تمرکز آدم را بهم میزد. کاشکی  این کولرهای گازی زودتر بیایند.میان اما خیلی دیر.

اوه چقدر کار کرده این خانم کسایی - یک میز پر از  نماهای مختلف و قطعات بازیگرانش ! خوب کار کات اوت بود دیگه :) اما نه اونجور کات اوت که مرسومه..خوب توضيحش کمی مشکله..خانم کسايی تقريبا همه حرکتهايی که لازم داشتند و رو مقوا کشيدند بعد اونها را بريدند و زير دوربين متحرکسازی کردند.يعنی کارکترهاشون مفصل بندی نشدند.

 انيميشن رستوران متروک


انيميشن رستوران متروک ساخته مريم عباسپور و رامک امين کاظمی موفق به راهيابی به بخش مسابقه جشنواره Nueda Mirada در کشور آرژانتين و همچنین جشنواره غير رقابتی زنان فيلمساز جهان در کشور آلمان شد.
منبع: www.animationgroup.persianblog.ir

پنجمين جشنواره انيميشن تهران

 پنجمين جشنواره انيميشن  تهران

 مدير امور سينمايي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان كشور از برگزاري پنجمين جشنواره انيميشن اين كانون در سال جاري خبر داد.
"محمدرضا كريمي صارمي" افزود: اين جشنواره اسفندماه امسال در تهران برگزار شود.
وي بدون اشاره به‌جزييات بيشتر گفت:برگزاري اين جشنواره در راستاي توسعه برنامه‌هاي سينمايي اين كانون است و در آن شاخص‌ترين آثار جهان در معرض ديد علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد.
صارمي در ادامه گفت: هم‌اكنون ‪ ۲۴‬عنوان فيلم كوتاه در اين حوزه در حال توليد است.
وي همچنين اظهار داشت: تا پايان امسال نيز دو فيلم سينمايي، كليد زده مي‌شود.
صارمي با بيان اينكه امسال كانون با ‪ ۹‬عنوان فيلم در جشنواره فيلم كودك شركت خواهد كرد، گفت:اين جشنواره در يكي از دو شهر اصفهان يا همدان برگزار مي‌شود.
وي در بخش ديگري افزود: هم‌اكنون كانون با داشتن ‪ ۱۰‬سالن سينما، در سطح كشور شرايط جديدي را براي اكران فيلم هاي كودك بوجود آورده است.
منبع :ایرنا

نويسنده: سيد محمد طاهری

 

سلام بر استاد عزيز جناب گلپايگانی.
دلم برای شما و کل بر و بچه های دانشکده تنگ شده.اميدوارم همواره پر توان و پر انرژی به راه ارزشمندتون ادامه بدين.اين ترم با دست پر ميام

E-mail:  info@momartgroup.com

 

URL:  www.momartgroup.com

سيد محمد طاهری متولد ۱۳۶۱ قم

تخصص :کارشناسی نقاشی از دانشگاه یزد.
دانشجوی کارشناسی ارشد انیمیشن دانشگاه هنر تهران.
افتخارات :
* مقام اول مسابقات کاریکاتور دانش آموزان استان تهران 1372.
* مقام اول مسابقات نقاشی دانش آموزان استان قم 1372.
* مقام اول مسابقات نگارگری دانش آموزان استان قم 1373.
* مقام اول مسابقات آبرنگ دانش آموزان استان قم 1373.
* مقام دوم مسابقات نقاشی مداد رنگی دانش آموزان استان قم 1374.
* مقام اول مسابقات آبرنگ دانش آموزان استان قم 1375.
* مقام اول مسابقات نگارگری دانش آموزان استان قم 1378.
* مقام اول مسابقات نگارگری دانش آموزان منطقه 4 کشور 1378 همدان.
* مقام اول مسابقات نگارگری دانش آموزان سراسر کشور 1378 تهران .
*کسب مقام اول بخش حرفه ای نمایشگاه طراحان قم 1384.

نمایشگاه ها :
1- نمایشگاه گروهی سالانه نقاشان قم 1378.
2- نمایشگاه گروهی دانشجویان دانشگاه یزد - تهران- فرهنگسرای بهمن 1382.
3- نمایشگاه گروهی دانشجویان دانشگاه یزد اصفهان حوزه هنری 1383.
4-نمایشگاه گروهی سالانه طراحان قم 1384.


نلی و سزار برای زیر ۴ ساله ها

فرانسه و بلژيك با همكاري يكديگر ساخت انيميشني براي مخاطب 2 تا 4 ساله و حتي كوچكتر را تجربه مي‌كنند.

به گزارش سرويس تلويزيون ايسنا، «نلي و سزار» عنوان اين كارتون 52 قسمتي است كه هر قسمت 5 دقيقه، توسط شركت‌هاي اوربود (بلژيك )‌ و سياره نمو (فرانسه) ساخته مي‌شود.

اين انيميشن مفاهيم و كشفيات مد نظر را در قالب طنز و المان‌هاي آشنا به كودكان منتقل مي‌كند. شخصيت‌هاي اصلي اين كارتون يك موش به نام «نلي»، يك قورباغه به نام «سزار» است كه ظاهر آن‌ها به شكلي كاملا رنگي تصوير شده است.

«نلي و سزار» موش و قورباغه بسيار كوچكي هستند كه شخصيت آن‌ها همانند كودكان، كاملا بي‌گناه و معصوم خلق شده است. آن‌ها با هم زندگي مي‌كنند و بهترين دوستان هم محسوب مي‌شوند.

نلي و سزار سعي دارند جهان اطرافشان را كشف كنند و كشفيات حيرت‌آور آن‌ها تغيير طبيعت در هر فصل و ساير قوانين طبيعت را شامل مي‌شود.

انيميشن «نلي و سزار» ازعكس‌هاي يكي از كتاب‌هاي پرفروش سال به نويسندگي اينگريد گاردون الهام گرفته است.

اين سريال كه از قصه‌اي روان و ساده و در عين حال جذاب برخوردار است، براي نخستين بار به صورت آزمايشي ساخته مي‌شود و انتظار مي‌رود توجه مخاطبان كمتر از دو سال را هم به خود جلب كند.

دراين مجموعه كارتوني احساسات دروني كه توسط شخصيت‌ها تجربه مي‌شود،همچون غم،لذت، ترس، حسودي و خشم از توازن كافي برخوردارند.

در هر قسمت از اين انيميشن بر ارزش‌هاي مثبتي چون دوستي، شادي، سرگرمي، لذت وهيجان تاكيد مي‌شود و ساختار آن تلفيقي از انيميشن‌سازي ديجيتال و سنتي است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين مجموعه تلويزيوني در سال 2008 آماده نمايش مي‌شود.

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران

حامیان پنجمین جشنواره بین‌المللی

 فیلم و عکس دانشجویان

 

شرایط شرکت در بخش بین‌المللی جشنواره فیلم و عکس دانشجویان 

دبیرخانه جشنواره بین‌‌المللی فيلم و عكس دانشجويان درباره شرایط شرکت در بخش بین‌المللی این رویداد توضیح داد.
بر اساس این توضیح، فیلم‌سازان علاقه‌مند به شرکت در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی جشنواره باید به دو شیوه متفاوت تقاضای خود را برای دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
فیلمسازانی که فرم ثبت‌نام عمومی جشنواره را تکمیل و ارسال کنند، علاوه بر آن که اثرشان توسط هیات انتخاب بخش ملی جشنواره مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، فرصت حضور در بخش مسابقه بین‌المللی جشنواره را نیز خواهند داشت.
فیلم‌های مستند و انیمیشن منتخب برای بخش‌های داخلی در صورتی که به تشخیص برگزارکنندگان جشنواره ویژگی‌های لازم را داشته باشند، به رقابت بین‌المللی جشنواره راه خواهند یافت.
بر اساس اعلام قبلی، نیمی از آثار منتخب در دو رشته‌ انیمیشن و مستند مسابقه بین‌الملل ایرانی خواهند بود.
دبیرخانه جشنواره بین‌‌المللی فيلم و عكس دانشجويان از فیلمسازانی که تمایل دارند اثرشان به دلایل گوناگون در بخش خارج از مسابقه بین‌الملل به نمایش درآید، خواست که فرم مخصوص شرکت در این بخش و مدارک لازم را ارسال نمایند.
این فرم و قواعد شرکت در در بخش خارج از مسابقه بین‌الملل در دو بخش مقررات و فرم ثبت‌نام وب‌سایت جشنواره منتشر شده است.
آخرین مهلت برای ارسال فرم ثبت‌نام در بخش خارج از مسابقه بین‌الملل 15 آبان است.
پنجمين جشنواره فيلم و عكس دانشجويان ايران از 12 تا 16 آذر برگزار می‌شود.

حاميان : 


اداره کل امور فرهنگی وزارت علوم٬ تحقیقات و فناوری



مجامع کانونهای فرهنگی هنری دانشجویان کشور



سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران 



دانشگاه صنعتی شریف



شبکه ۴ سیمای جمهوری اسلامی



مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی


آماده کمک برای سه بعدی کارها :

شما می توا نيد هرگونه سوال درباره ی 3dsmax را با من در ميان بگذاريد.

ايميل من:

r_m1232002@yahoo.com

تصنیف و جایگاه آن در سینمای انیمیشن
 
سايت خانه موسیقی  

مقدمه :

از بدو خلقت انسان هنر از اولين وسايل رواني سازگاري بشر با محيط اطرافش بوده است و نياز به زيبايي و کمال را در انسان برطرف مي کرده است يکي از بهترين و در دسترس ترين و راحت ترين هنرها براي اين هدف موسيقي بوده است به همين دليل در اکثر قبايل مراسم  متکي بر موسيقي وجو.د داشته است که وسيله بروز اميال و اراده و همبستگي دروني بوده است اولين اصوات و تنظيم ابزارها براي ارتباط حاصل تلاش نخستين هنرمندان بود اين نخستين کلمات که وزن و ترکيب منظم پيدا مي کرد براي مردم آن زمان لذت بخش بود . در هر زمان با کشف امکانات و ابزارهاي بيشتر هنرمند نيز گامهاي جديدتري را در ارضاء نيازهاي کمال جويي و تلطيف و تعالي قواي دروني برمي دارد .

تصنيف و جايگاه آن در سينماي  انيميشن :

همه مادران دنيا هم عقيده اند که نوزاد خيلي پيش از اينکه سعي کند کلمه اي را تلفظ نمايد زمزمه مي کند و آواز مي خواند ترانه ها از ديرباز در فرهنگ عامه بوده و در ميان زندگي روزمره جاي داشته اند مردم ابتدايي در هنگام کار در مزارع يا در جنگلها يا حرکات موزون نظمي را در کارهاي خود احساس مي کرده اند و نغمه هايي را زير لب زمزمه مي کردند . به اين ترتيب زمينه يک آهنگ شعر و يا رقص فراهم مي شد و براثر تکرار تصحيح و تثبيت مي شد اين ترانه ها در طول زمان صيقل مي يابند و حتي  دگرگون مي شوند و در پاره اي موارد به تناسب نوع کار و محيط اجتماعي شعر تازه اي بر لحن برخي از آنها نهاده مي شود و بين مردم رواج پيدا مي کند اين آوازها و رقصهاي گوناگون هرکدام در جايي بکار مي آمدند  درشکار ، جنگ ، برداشت محصول ، عشق بازي يا لالايي گفتن براي بچه ها ( 1 ، ص 222 ) پيشرفت بزرگي که در دوران زندگي انسانهاي اوليه بدست آمد اين بود که آوازها را فقط نمي خواندند بلکه با سازهاي مختلف مثلا با ني مي نواختند

ترانه در مقياس با شعر ( ادبيات رسمي ) از ارزش والائي برخوردار است گرچه مدتهاي مديدي است ترانه ها مورد هجوم و  تخاصم متوليان ادب رسمي قرار گرفت با اين همه ترانه ها مي توان به نامشخص بودن سازنده اين ترانه ها و تاريخ و محل پيدايش آن ، ساده و عاميانه بودن کلام آن و موسيقي ساده و سهل الاجراي آنها اشاره کرد .

اما تصنيف و ترانه دو مقوله جدااز يکديگر مي باشند تصنيف به يک قطعه کلام موزون و متريک گفته مي شود که با موسيقي و آهنگ همراه است و داراي مضامين خاص مي باشد و از اين اتفاقات و مسايل مختلف اجتماعي ، فرهنگ ، سياسي الهام مي گيرد . سازنده تاريخ ساخت آن هم مشخص نمي باشد از  آنجائيکه تصنيف داراي وزن منظم و موزوني مي باشد و طبع  انسان هم متمايل به  نظم است همين امر موجب مي شود که انسانها ناخودآگاه به سمت آن جذب شوند . نداشتن تکنيک و جنبه هاي فني پيچيده و مشکل براي خواندن تصنيف باعث مي شود تقليد آن ساده باشد همواره در تصنيف ها از عشق هاي پاک وبدون ابتذال و بدور از شهوات و براي راز و نياز با معشوق گفتگو مي شود از  اين نظر تصنيف مي تواند جوان پسند باشد گفته اند تصنيف خوب از نظر نويسنده آن است که با حداکثر سه يا چهار بار شنيدن در خاطر بماند .

عوامل و عناصر بسياري در شکل گيري کيفيت آواز موثر ا ست از مهم ترين آنها صوت است که ثمره ارتعاش است حنجره انسان خود يک نوع الت موسيقي طبيعي است که مي تواند توليد صوت کند صداي انسان بدليل اينکه با کلام همراه است بر صداي سازها برتري دارد و انسان مي تواند صداي خودرا با کلمات همراه کند و تاثيرات مختلفي در شنونده ايجاد کند صداي  خواننده معرف احساسات آواز است و ا حساسات است که حالت و کيفيت صوت را تغيير مي  دهد وسعت صوت در اشخاص متفاوت است برخي بم مي خواند و بعضي ديگر زير مردها معمولا بم تر از زنها و بچه ها مي خوانند .

مفهوم کلام ، صريح و روشن است به اين معني که ما حقايقي را با آن بيان مي کنيم و تاثير آن بسته به ميزان حساسيت شنود است ولي اثري که آواز در شخص دارد چيز ديگري  است آواز چگونگي فکر و احساس را توصيف مي کند و اين وظيفه از عهده کلام به تنهايي برنمي ايد تاثير کلام موقتي و زودگذر است ولي آواز اين اثر را طولاني مي کند .

از ديگر عوامل موثر در آواز نوع الفبايي زبان آن است نرمي حروف و رواني حرکات الفباي هر قوم در لطافت آن قوم تاثير بسزايي دارد ( در بعضي از زبانها مخارج بعضي از حروف ثقيل است و بهمان نسبت اداي کلمات  آن نيز در آواز ثقيل خواهد بود در بين زبانهاي اروپايي زبان ايتاليايي از لحاظ صوتي مناسبترين و لطيف ترين زبان براي  آواز مي باشد در اين زبان حرکات از لحاظ صوتي صاف و روان  است و در حقيقت از عناصر اصلي زبانهاي مختلف جهان تشکيل مي شود ) از بين زبانهاي اروپايي پنج زبان بيش از همه براي  اواز بکار برده شده است به اين ترتيب : ايتاليايي ، لاتين ، فرانسه ، آلماني ، انگليسي

بطور کلي انواع آواز را مي توان در سه گروه آواز مذهبي آواز غنايي و آواز همراه نمايش جاي داد که هر کدام شامل زيرگروههايي مي شود . انواع اپرا عمده ترين بخش از گروه  آوازهاي همراه نمايش .از لحاظ کاربرد نزديکي و قرابت بيشتري با موضوع مورد بحث که کاربرد آواز در انيميشن است دارد . لپرا گفتگويي است کع بصورت آواز  اجرا مي شود اصولا در اينجا توجه آهنگساز به سخنگويي است اپرا هم مانند درام به بخشها يا پرده هاي اصلي تقسيم مي شود که اينها نيز معمولا با تقسيمات کوچکتري به بخشها يا صحنه هاي کوتاهتر تقسيم مي شوند آثار اپرايي به سه گروه کاملا جدي ، اپراي کمدي و اپراي بين جدي و کمدي ( اپراسميسرا ) تقسيم مي شود . حرکت مداوم و دلنشين کارتون واقعا نوعي رقص را در خاصر مجسم مي کند کارتون هم مثل باله امکان کاملي براي حرکتهاي نئوکلاسيکي قرن بيستم فراهم مي کند جاي تعجب نيست که بعضي از بزرگترين آثار نئوکلاسيک هم کاملا با  آن وفق دارد يکي از موفقيتهاي دراماتيک سبک نئوکلاسيک ، اپراکميک يا اپرابوفا است شباهتهاي اساسي زيادي بين اپراکميک قرن هجدهم و کارتونهاي قرن بيستم وجود دارد . همينطور در موسيقي هايي که  انها را همراهي مي کند چنين شباهتي يک پيوند بين اپرابوفاي کلاسيک و کارتون را پيشنهاد مي کند  و آن حرکت نئوکلاسيک در قرن بيستم است
بکوچک با ترانه مشهورش به نام کي از گرگ بد گنده مي ترسد ؟ ابتدايي ترين فيلمهاي موزيکال موفق بودند . در سه خوک کوچک براي اولين بار از ترانه به عنوان قسمت اصلي فيلم کارتون استفاده شد بيش از بيست بار عبارت اصلي ترانه در اين داستان ده دقيقه اي تکرار شد از آن موقع ترانه قسمت مکمل همه کارتونهاي ديسني شد . رنگ ، موسيقي و جلوه هاي صوتي دست به دست هم فيلم کارتون را به پايه اي از بالندگي رساندند که شانه به شانه فيلمهاي بلند سرگرم کننده مي سائيد براي دوران کوتاهي از روزگار اوليه فيلم هاي ناطق  انگيزه بکارگيري تم آوازي جنبه اقتصادي آن بود اگر آواز اضافه شده به فيلم کمي هم جنبه هنري به فيلم مي داد  و اگر اين آواز مورد توجه قرار مي گرفت مورد تبليغي براي فيلم محسوب مي شد و باعث افزايش درآمد کمپاني تهيه کننده مي گرديد . در اولين کارتونها موسيقي مردم پسند و آوازهاي محلي استفاده مي شد جالب است بدانيم که کارتونهاي دهه 1930 تمايل بيشتري به تبعيت از ساختار موسيقايي داشتند تا کارتونهايي که در دهه 40 و 50 توليد شد به دنبال تغييري که در دهه 1940 در سبک کارتونها پيش آمد مصنفان هم به همراه آن سبک خودرا تغييراتي دادند . در موسيقي کارتونهاي اين دوره تازگي و جرات مي بينم سازهاي مورد استفاده  معمولا اندک و گويش موسيقايي به کار گرفته بيشتر زبان قرن بيستمي است .
در هر حال مشکلات مربوط به زيبايي شناسي در فيلم هايي که از تم آواز استفاده مي کردند مشکلي مربوط به موسيقي بود معمولا در نقطه اي خاص از فيلم آواز بايد به طور کامل ادا مي شد اين کار را خواننده اي با خواندن آواز کامل مي کرد مشکل اين بود که ورود آواز معمولا کشش دراماتيک را در بسياري از نقاط مهم فيلم خنثي مي کرد . با توجه به دارابودن يک آغاز و يک پايان براي تصوير و صدا در فيلم هاي انيميشن و وجود نظم رياضي واربين اين دو آواز به عنوان نوعي صدا بايد فضا ايجاد کند و به پويايي فيلم کمک کند آواز بايد با تصوير سازگاري داشته باشد و با ايده هاي موسيقايي به تصوير کمک کند آواز فقط هنگامي به عنوان عنصر اصلي در فيلمسازي محسوب مي شود که از مرکز توجه و عطف فيلم به دور بوده و بعنوان مکمل فيلم عمل کند .موسيقي آوازي ساختار حقيقي و قابل لمس خودرا تا وقتي نمايان مي سازد که بتواند بعنوان بخشي از محيط يا در قسمتي از موضوع فيلم مورد استفاده قرار گيرد خاصيت آواز از لحاظ نمايشي به قدري مهم است که در حقيقت مي توانيم بوسيله آن ارتباط فکري و تصورات بعدي معيني را در تماشاگر ايجاد کنيم آواز باعث آشکارشدن منطقي رويدادهاي فيلم مي شود و همچنين بيشترين تاثير را به همراه تصاوير بر روي مخاطبين مي گذارد و حالات ويژه رواني را بوجود مي آورد . همچنين از نظر رواني هم آواز مي تواند تاثيرات زيادي روي شنونده بگذارد وقتي اثر محرک به مغز منتقل مي شود همراه با درک آن عواطف نيز تحريک مي گردند اين تحرک بستگي به استعداد و تجارب قبلي فرد و وضع محرک دارد بطور کلي اگر محرک شاد باشد موجب شادماني و نشاط مي شود و برعکس آن نيز صادق است هر محرکي برحسب تاثير خود عواطف متنوعي را در فرد بوجود مي آورد آواز با ايجاد انرژي موجب انگيزه و فعاليت مي شود نغمه ها داراي ارتعاشات خاصي هستند که با تحريک سلولهاي عصبي احساس و انگيزه را تقويت و تضعيف مي سازد بطورکلي آواز از طريق تحريک تخيل و تداعي و تهيج عواطف در روحيه شنونده اثر مي گذارد وقتي يک قطعه آوازي را بررسي مي کنيم به اجرا و ارکاني مي رسيم که در تاثيرگذاري نقش دارند مثل ريتم و ملودي
ريتم طنين و ضربان نظم است هرپديده منظمي ريتم و وزن دارد از گردش زمين تا ضربان قلب نوسان ذهن و تغيير فصول و رشد اسان همه و همه از ريتم مخصوصي پيروي مي کنند . ملودي محتوا و خودآهنگ است که از ترکيب اصوات ايجاد مي شود ( هر ملودي برحسب ترکيب اصوات و فواصل موجود در آن احساسات خاصي را به شنونده منتقل مي سازد برخي از ملوديها غمگين برخي ملايم و برخي هيجاني و گاهي شاد و فرحبخش هستند که اين احساسات بستگي به فواصل فيزيکي و ترکيب اصوات و عادت فرد دارد . موسيقي براي کوتون قابل مقايسه با سوت زدن يا اواز خواندن بچه ها براي  غلبه بر ترس ناشي از تاريکي است نياز موسيقي براي تصاوير متحرک بدون شک در  ارتباط با زوال زبان گفتاري است . فيلم کارتون با عمل ا نعطاف پذير متقابل بين موسيقي و جلوه هاي مختلف مدت 30 سال است که تماشاگران را براي قبول ترکيب غيرمعمومي از صدا تعليم داده است موسيقي يک فيلم نقاشي متحرک بايد قبل از انيميشن ساخته شود به محض اينکه طرح اصلي کار دراماتيک براي فيلم کارتون طراحي شد و نقاشيهاي اوليه براي صحنه و شخصيتها بصورت به صورت داستاني درآمد آهنگساز بايد آهنگش را بسازد آهنگسازي کارتون شاخه تخصصي موسيقي فيلم  است که در آ ن آهنگساز بايد به سبک خاص بصري هنرمند پاسخ دهد .
در تقسيم بندي انواع موسيقي کارتون موسيقي کاربردي مثل ديگر فيلمهاي معمولي رواج دارد مثل سريالهاي کارتوني اين موسيقي پس از ساخته شد فيلم کارتوني آماده مي شود و به موقعيت صحنه توجه دارد .موسيقي کلاسيک ساخت فيلم بر اساس موسيقي هاي مشهور و اثار آهنگسازان بزرگ است مثل فانتازيا يا شبي بر فراز کوه سنگي که در اين حالت زمان گيري دقيق و متناسب با حرکتهايي جزيي و لحظه به لحظه شخصيتهاي فيلم صورت مي گيرد و فريم شماري انجام مي شود
موسيقي افکتيو براي نمايش صحنه هاي خاص بکار مي رود مثل صحنه تصادف يا انفجار . موسيقي الکترونيک که شامل صداهايي است که با ابزار سنتي موسيقي  نمي توان آنها را توليد کرد اين موسيقي جايگزين آثار صدايي sound effect مي شود و به خلق فضاي صحنه کمک مي کند .
موسيقي کانگريت شامل ضبط يکسري اصوات طبيعي است که طي مراحلي توسط دستگاههاي الکترونيکي دچار تغييرات و دگرگونيهايي مي شود بصورتي که ديگر شباهتي با صداي اوليه نخواهد داشت از بهترين نمونه هايش  همسايه ها اثر نورمن مک لارن است .
تمام فيلم هاي انيميشن حاصل کار گروهي است که با وسواس و دقت روي تمام فيلم سعي مي کند نتيجه قابل قبولي بدست بياورند و بالطبع تمام تراه هاي کارتوني هم اگر در فيلمي وجود داشته باشند به  عوان بخشي از اين مجموعه قابل توجه و به نوبه خود ارزشمند است .
نکته اي که بايد مطرح شود اين است که داشتن معني اين آوازها به درک بهتر فيلم کمک مي کند و بدون ان فيلم گنگ شده و کاملا درک نمي شود و ارتباط بيننده را با فيلم مشکل مي کند .
شايد گروهي اسن آوازها را فقط نوعي سرگرمي بدانند اما چنين نيست بلکه اينها سرشار از حرف و سخن و گاهي بخشي از ديالوگ است پس در فيلم هاي ترجمه شده بهتر است اين آوازها درست و بجا ترجمه شوند و به متن اصلي وفادار باشند چرا که متاسفانه مشاهده مي شود در کشور ما يا اصلا اين بخش ها را ترجمه نمي کنند و يا به دلخواه خود کلمات و معاني را تغيير مي دهند بهترين حالت ارائه زيرنويس است تا هم به لحن .و موسيقي آسيبي نرسد ئ هم بيننده متوجه معني شود . گاهي هم زمان فيلم را خلاصه مي کنند و اولين چيزي که از ان کسر مي شود آوازهاي فيلم است که بسيار به فيلم لطمه مي زند و نوعي توهين به زحمات گروه توليد است
در بررسي که روي چندين فيلم انيميشن انجام گرفته است مشخص مي شود که آواز در فيلم هاي انيميشن تجاري نقشي مهم محکم و غيرقابل حذف دارد . استفاده از اين قطعات با اهدافي حساب شده و دقيق صورت مي گيرد و کاربرد اين قطعات مختلف است اما بيشتر در سه جنبه سرگرم کننده آموزش بخش و جايگزين ديالوگ است  که هر سه مورد در حقیقت به نوعی به هم مرتبط و با هم یکی هستند .

مثلا در مواردی که برای آموزش استفاده شده است می تواند همان بحث بصورت دیالوگ و کاملا فرمایشی ادا شود و در حقیقت اینجا همان کاربرد دیالوگ را دارد یا قطعات آوازی که جایگزین دیالوگ شده است برای رفع کسالت بیننده و به نوعی سرگرم کننده او است اما در یک نتیجه کلی و بطور آماری بیشترین آوازها در فیلم برای برای ایجاد سرگرمی و جذابیت بیشتر فیلم استفاده شده است این قطعات به کشش دراماتیک و رفع کسالت بیننده کمک می کند در مرحله بعد و کاربرد دوم این قطعات آموزشی است که همانطور که اشاره شد می تواند با دیالوگ عوض شود اما در این روش بطور غیرمستقیم و به طوری که بیشتر در خاطر می ماند درسهای اخلاقی و پیام های تربیتی به بیننده که معمولا گروه سنی کودک و نوجوان است داده می شود . در مرحله اخر گاهی قطعات آوازی جایگزین دیالوگ می شود که باز هم می تواند به همان شکل دیالوگ ادا شود اما به نوعی فانتزی ایجاد می شود .

جای بسی تاسف است که در بررسی انیمیشن تجاری ایران اصلا به استفاده از قطعات آوازی توجهی نشده است و خلاء قطعات آوازی بشدت حس می شود تا بحال کسی از امکانات این بخش در جهت  ارتقاء تاثیر گذاری فیلم بر بیننده بهره نگرفته است . با اینکه بدون شک دست  اندرکاران بر تاثیر این بخش آگاهند و اگر جز این بود در بخش تبلیغاتی از ا مکانات این بخش در حد افراط استفاده نمی شد در انتها امید است بعداز این شاهد استفاده بجا و منطقی از این قطعات در جهت پیشبرد اهداف این سینما در کشورمان باشیم .

 

نویسنده : ماه ملک سادات طباطبایی

استاد راهنما : دکتر کامبیز روشن روان

فرهنگسرای هنر، میزبان جشنواره فیلم و عکس دانشجویان 

دبیر پنجمین جشنواره بین المللی فیلم و عکس دانشجویان ایران گفت : با حمایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهنگسرای هنر نیز به عنوان محیطی خارج از دانشگاه میزبان آثار هنرمندان این جشنواره است.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» ارژنگ منصوری در گفتگو با ستاد خبری این جشنواره خاطرنشان کرد: علاوه بر تالار فرهنگسرای هنر که آثار دانشجویان شرکت کننده پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم و عکس دانشجویان ایران را به عموم عرضه می‌کند، دانشگاه شریف، دو دانشگاه در تهران و سه دانشگاه در شهرستان میزبان این جشنواره از 12 تا 16 آذر ماه هستند.
وی با اشاره به بخش ویژه این جشنواره با موضوع پیامبر اعظم (ص) تصریح کرد: امسال برای اولین بار هنرمندان غیر دانشجو نیز می توانند با ارائه آثار در بخش ویژه جشنواره شرکت کنند.
دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم و عکس دانشجویان ایران افزود : بخش ویژه به فیلمنامه نویسی اختصاص دارد و از فیلمنامه برگزیده برای تولید حمایت خواهد شد.
ارژنگ منصوری با اشاره به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف افزود: این جشنواره برای اولین بار است که در یک دانشگاه صنعتی برگزار می شود و تاکنون دانشجویان سراسر کشور استقبال خوبی برای شرکت در این جشنواره کرده اند.
وی تعداد آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره را تاکنون 50 فیلم و 70 قطعه عکس از دانشگاه های مختلف آزاد، سراسری، پیام نور اعلام کرد و گفت: با توجه به اعلام و ارسال فراخوان به دانشگاه‌های سراسر کشور در زمان تعطیلات تابستانی دانشجویان، ما تصمیم گرفتیم اواخر شهریور ماه نیز برای بار دیگر فراخوان را به دانشگاه های سراسر کشور ارسال کنیم و پیش‌بینی ما براین است که تا زمان مقرر بیش از 1000 عکاس و فیلم ساز دانشجوئی در این جشنواره شرکت کنند.
دبیر پنجمین جشنواره فیلم و عکس دانشجویان تصریح کرد: بخش عکس امسال به پرتره، طبیعت، نگاه نو و مستند اجتماعی تفکیک شده است . آثار این بخش در فرهنگسرای هنر و فضاهای سبز دانشگاهی به معرض دید عموم گذاشته می شود.
مجتبی اسماعیل زاده دبیر بخش بین الملل جشنواره نیز گفت: برای برگزاری بخش بین‌الملل می‌کوشیم تا حد امکان به استانداردهای بین المللی نزدیک شویم.
وی با تاکید بر سیاست گذاری جشنواره مبنی بر اهمیت دادن به آثار ساختار شکن و تجربی دانشجویان به عنوان نسل تجربه گرا، از حضور محمدرضا اصلانی به عنوان مشاور جشنواره خبر داد و افزود : آقای محمد رضا اصلانی به عنوان مشاور در خصوص آثار مستند با جشنواره همکاری خواهند داشت. همچنین در صورتی که زمان ساخت آخرین فیلم ایشان در آذرماه سال جاری با زمان بندی داوری آثار مداخله زیادی نداشته باشد ایشان به عنوان یکی از داوران ایرانی بخش بین الملل حضور خواهند داشت. همچنین برای داوری آثار بخش بین الملل حداقل پنج داور بین‌المللی در هیات داوران حضور خواهند داشت.
مجتبی اسماعیل زاده همچنین افزود: آثار داستانی برگزیده داخلی و آثار برگزیده دیگر فستیوال های دنیا در بخش خارج از مسابقه ی بین الملل به نمایش در خواهند آمد.
قواعد و فرم شرکت در جشنواره فیلم و عکس دانشجویان ایران روی سایت این جشنواره به نشانی www.isfpf.ir قابل دریافت است.

خبر از بهزاد فراحت در شهريور کانادا

Man khoobam, dar shahr Amhichi,
Ageh khabr jadid mikhahid,bayad ye kam sabr konid chon karam ra avaz kardeh-am va motazer tam-did visa-ye jadid hastam.
Inshallah mash-gool shodam mitavanam az in studio jadid baray tan begoyam.
 
Be omid didar
Behzad  Farahat ّ

 



 

   + سید علیرضا گلپایگانی - ٦:٤۸ ‎ب.ظ ; شنبه ٤ شهریور ۱۳۸٥