انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته دوم خرداد ۸۵

پايان نامه  مريم خليل زاده

 چهارشنبه ۱۷ خرداد ساعت ۱۲ - سالن آمفی تاتر دانشکده سينما

 موضوع رساله : استوديوی جيبلی و هايائو ميازاکی

استاد راهنما :‌امير محمد دهستانی

 

 

موضوع کار عملی : چيزی مثل ...

استاد راهنما : عليرضا گلپايگانی

داوری انيميشنچهاردهمین جشنواره تولیدات صدا وسیما

داوری بخش انيميشن جشنواره توليدات مراکز استانهای صدا و سيما  روز ۴ شنبه با حضور عليرضا گلپايگانی به پايان رسيد .

اين جشنواره  از تاريخ ۲۶ الی ۲۹ در اصفهان برگزار خواهد شد.

پايان نامه خانم ذبيحی برگزار شد

جلسه پايان نامه خانم  نغمه فلور ذبيحی در روز ۱۰ خرداد ۸۵ با حضور  اساتيد : حميد دهقانپور - مهدی سماکار - امير محمد دهستانی و عليرضا گلپايگانی سر ساعت ۱۲:۱۵ شروع و سر ساعت ۱۴ به پايان رسيد.

عليرضا گلپايگانی- امی  محمد دهستانی - مهدی سماکار- حميد دهقانپور :نمره نهايی  وی هفده تمام تعيين گرديد. مبارک باشد

لينکهای جديد استاد

salam,inam linkaye jadid baa kami takhir!!!
@@@aks haye filme jadide
DELTORO(kargardane:HEllboy,BLADE2):
PAN'S LABIRYNTH
http://kino-express.ru/stills/pan_labirynth

@@@animated films of 2006
http://www.northjersey.com
@@@Glen Keane mp3 interview:
http://www.animationpodcast.com/

@@@ Tim Johnson on Over the Hedge 
http://www.comingsoon.net/news/movienews.php?id=14388

@@@Two days with John Lasseter:
http://rwarn17588.wordpress.com/2006/05/05/an-inside-look-at-pixar/

@@@John Lasseter
The Man Who Could Save Animation:
http://www.ew.com/ew/report/0,6115,1186017_1|8963||0_0_,00.html

@

@@@CG feature from france:
http://www.umedia.fr/UMedia/clouds.htm

@@@See exclusive design art and storyboards from
Dreamworks Animation's 'Over the Hedge.'
http://movies.yahoo.com/feature/overthehedge.html

@@@
http://negatendo.net/kmc/en_us_neo_fukuoka.htm

@@@Time previews Cars, interviews John Lasseter
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1194022-1,00.html

@@@studio 4C    new site:
http://www.studio4c.co.jp/

@@@CODE HUNTER trailer:
http://www.catsuka.com/interf/icons/codehunters01.jpg
http://screeningroom2.boardsmag.com/

@@@Trailers: Flushed Away, Cars, Barnyard
http://www.comingsoon.net/films.php?id=6000
http://www.animated-news.com/forum/viewtopic.php?t=1425
http://www.comingsoon.net/news/movienews.php?id=14550

@@@How Disney knew it needed Pixar
http://money.cnn.com/2006/05/15/news/companies/

@@@Pixar's magic man
052906/index.htm?@@@Jan Svankmajer's latest film trailer:
http://www.czech-tv.cz/specialy/sileni/video/sileni-hi.wmv

@@@a new animation:
http://www.frominsidemovie.com/
http://www.frominsidemovie.com/FROM_INSIDE_lg.mov

@@@http://www.miyazaki-moebius.com/

@@@filmhaye kootah(featurettes)va tasavir dar bareh
CARS:
http://latinoreview.com/filmpreview.php?id=4

@@@ghost rider trailer:
http://www.apple.com/trailers/sony_pictures/ghostrider/

@@@Trailer: Disney/Pixar's Ratatouille!!!!
http://www.twitchfilm.net/archives/006338.html

@@@ Pixar Mastermind John Lasseter
http://www.comingsoon.net/news/movienews.php?id=14741

felan khodafez
dehestani

   دومین شورای تخصصی گروه در سال ۱۳۸۵   

روز سه شنبه ۹ خرداد در دفتر گروه انيميشن شورای تخصصی گروه با حضور آقاي دهقانپور- آقای گلپايگانی- دکتر حسنايی- آقای دهستانی- آقای فیروزکوهی- خانم بختيار منش و خليلی تشکيل شد.

در اين حلسه در مورد مسائل گوناگون گروه بحث و گفت و گو شد که مهم ترين آن ها تلاش تمام اعضای گروه جهت تبديل گروه انيميشن دانشگاه هنر به قطب علمی بود. اصولا هر دانشگاهی که رشته خاصی را در سطحی بالاتر از دانشگاه های ديگر ارائه کند در آن رشته تبدیل به قطب علمی می شود. مثلا گروه تئاتر دانشکده هنرهای زيبای دانشگاه تهران قطب علمی در رشته تئاتر است و گروه سينمای دانشگاه هنر نیز قطب علمی در رشته سينما می باشد. 

در مورد انيميشن هنوز قطب علمی وجود ندارد و اين قضيه را می توان با انجام فعاليت هايی از قبيل انتشار متداوم نشريه گروه- برگزاری منظم سمينارهای تخصصی- جلسات نقد و بررسی آثار انيميشن- ارائه مقالات اساتيد هيات علمی گروه و دانشجويان رشته به نشريات معتبر از جمله هنرنامه- فصلنامه هنر و سيميای خودمان قوت بخشيد.

تلاش اعضای گروه بر اين است و از دانشجويان هم دعوت می شود در اين راستا نظرات خود را با گروه مطرح کنند.

درضمن جهت ارائه مقاله در هنرنامه نيز از دانشجويانی که تمايل به اين قضيه دارند دعوت می شود مقالاتشان را به گروه تحويل دهند. جای تاسف ( و البته انگیزه ای قوی برای حرکت) است که در نشريه هنرنامه تاکنون حتی يک مقاله از گروه انيميشن درج نشده است. پس بشتابيد که:

هنگام سپیده دم خروس سحری

دانی که چرا همی کند نوحه گری؟

يعنی که نمودند در آيينه ی صبح

کز عمر شبی گذشت و تو بی خبری

 

 
 
بازديد از بنياد پروفسور حسابی   

دوشنبه ۸ خرداد به همراه خانم بختيارمنش و جمعی از دانشجويان انيميشن از بنياد پروفسور حسابی بازديد کرديم.

 

بنياد پروفسور حسابی که در نزديکی ميدان تجريش قرار دارد درواقع منزل مسکونی استاد بوده و در حال حاضر نيز پسر ايشان در قسمتی از اين فضای بزرگ و باصفا زندگی می کنند. قسمت های ديگر به موزه دکتر حسابی - بنياد فرهنگی پژوهشی دکتر حسابی - فروشگاه و... اختصاص دارد و حياط بزرگ و بسيار زيبای منزل استاد با درختان سرسبز که از دل ديوارهای خانه رد شده اند و از سقف سر برآورده اند نشان صفای دل استاد را در خود به يادگار دارند.

هر گوشه از خانه ما امروزيان را که با شتاب و بی تامل از کنار هر چيز رد می شويم به حيرت وامی دارد که چگونه استادی چنين بزرگ از کنار ناديدنی ترين کنج و ناچيزترين چیز زندگی بی تامل و عشق نمی گذشته و عظمت او شايد در همين باشد.

اين هم تصویری که در منزل استاد ديديم. شما چه می بينيد؟

 

 
 


تو فقط سوت بزن بازرس!

تو فقط سوت بزن بازرس!
چندو چونی درباره طنز در انیمیشن های ما و دیگران

مقاله ای از بهرام عظیمی در رابطه با طنز در انیمیشن ایران  * برای خواندن مقاله http://www.irananimation.com/pdf/bahram_azimi_jamejam.pdfرا کلیک کنید.
منبع: جام جم


انيميشن‌هاي بهرام عظيمي

نمایشگاه انیمیشن‌های بهرام عظیمی

بهرام عظیمی این روزها در روابط عمومی سازمان زیباسازی شهرداری تهران به ارائه مجموعه‌ای از آثار انیمیشن خود پرداخته است.
به گزارش خبرنگار "مهر"، عظیمی این روزها سرگرم ساختن مجموعه ای از آثار انیمیشن است. مشکلات زندگی شهرنشینی، آپارتمان نشینی، اخلاق و رفتار شهری شهروندان، وجود فالگیرها و متکدیان در سطح شهر از جمله درونمایه هایی است که این هنرمند انیماتور و کاریکاتوریست در مجموعه آثار انیمیشن خود به آنها پرداخته است.
این هنرمند که مدتی است از حوزه کاریکاتور فاصله گرفته و تنها به تدریس این رشته می پردازد، کاریکاتور را تاثیرگذارترین حوزه هنرهای تجسمی روی شاخه هایی چون نقاشی، گرافیک و فیلمسازی معرفی می کند و معتقد است اگر کاریکاتور به عنوان یک واحد درسی در چرخه آموزشی دانشگاههای هنر گنجانده می شد، می توانست روند مثبتی در این حیطه ایجاد کند.
مجموعه انیمیشن های بهرام عظیمی با حضور چهارده کاراکتر هفته آینده در معرض دید مخاطبان قرار خواهد گرفت. فلامک جنیدی، سحر جعفری جوزانی، علی لک پور و امیرحسین مدرسی از جمله هنرمندانی هستند که در این مجموعه انیمیشن به دوبله پرداخته اند.

 

انيميشن اتاق جيغ شيدا زرين فام

 انیمیشن "اتاق جیغ" منتخب برای حضور درجشنواره فیلم نانسی فرانسه

9 فیلم تولیدی انجمن سینمای جوانان ایران برای انتخاب اولیه در جشنواره فیلم كوتاه ((Aye Aye)) در شهر نانسی فرانسه در نظر گرفته شدند.
به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران اتاق جیغ (شیدا زرین فام ) از تولیدات انجمن برای انتخاب اولیه در این جشنواره در نظر گرفته شده است.
گفتنی است دوازدهمین دوره این جشنواره امسال از تاریخ 10 تا 18 شهریور برگزار می شود.

بزرگداشت پدرانیمیشن ایران برگزار شد
هفته گذشته طی مراسمی از نورالدین زرین كلك، پدرانیمیشن ایران تجلیل شد.
نشانگر
در این مراسم كه درخانه هنرمندان ایران برپا بود، زرین كلك در سخنانی اظهار خرسندی كرد، زنده دوستی تحقق پیدا كرده است. وی گفت: این مراسم برگزار شد، تا پیش ازآنكه بگوییم ،زرین كلك در میان ما نیست و برای او بزرگداشت نگرفتیم.همانند افراد زیادی كه از دست ما رفتند وهیچ یادگاری ازآنها نداریم.این چنین مراسمی باعث دلگرمی كسانی خواهد شد، كه سالها مورد قهر و فراموشی بوده‌اند.
وی مطرح كرد: ما دورانی از تاریخ را می‌گذرانیم كه شكافی بین دو نسل به اندازه ۲۰ سال ایجاد شده است و ظاهرا این گسست از سال ۵۷ شروع و با جنگ و دوره‌ای كه فرهنگ مهجورماند، ادامه پیدا كرد و در سال ۷۷ با روی كار آمدن آقای خاتمی به پایان رسید.این انقطاع تاریخی باعث شد بین دو نسل فاصله ایجاد شود تا ما امروز صحیت فرزندانمان را متوجه نشویم.
زرین كلك، گسست فرهنگی را واقعه بسیار ناگوار و دغدغه بزرگی دانست وافزود: اگر درصدد ترمیم این گسست نباشیم و برای پر كردن این ورطه، هولناكی كه اتفاق افتاده برنیاییم تاریخ ما در جایی متوقف و در نقطه دیگری شروع خواهد شد.
وی تاكید كرد: باید به هر ترتیبی كه شده این گودال را پر كنیم و بگذاریم تاریخ سیر طبیعی خودش را طی كند تا ما بتوانیم حرف فرزندانمان را بفهمیم.
این انیمیشن ساز حاضران را متوجه اخطاری جدی كرد و اظهار داشت: فروش فیلم‌های انیمیشن نوع ضعیف در ژاپن چهار برابر فروش نفت و گاز ایران در یك سال است. اگر وضع بدین صورت ادامه پیدا كند، دیگر قهرمانانی به نام «رستم و سهراب» و «پوریای ولی» نخواهیم داشت و دیگر كسی ملانصرالدین را نخواهد شناخت.
وی تصریح كرد: هویت و فرهنگی ما، یكی از پنج تمدن بزرگ دنیا است اما به این موضوع توجه نمی‌كنیم. این درحالی است كه الان باید شایستگی‌مان را بشناسیم و به خودمان اعتماد كنیم.
در این مراسم كه به همت تصویرگران كتاب كودك برپا بود. توران میرهادی و پرویز كلانتری از نویسندگان كتاب نیز در سخنانی به ذكر خاطراتی از پدر انیمیشن ایران پرداخت و لوح تقدیری نیز به او اهدا كرد.
رضا میركریمی كه با زرین كلك در پروژه فرش ایرانی همكاری دارد از چهره‌های آشنای این مراسم بود.
ضمنا پیش از این ازعباس كیارستمی هم به عنوان سخنران این برنامه نام برده می‌شد كه در این مراسم حضور پیدا نكرد. در كنار برپایی نمایشگاهی از آثار تصویری زرین كلك كه در خانه هنرمندان برپا است قراراست انیمیشن‌های «ابرقدرت‌ها»،«دنیای دیوانه دیوانه دیوانه»،« تداعی» و«اثل متل كوتوله» از ساخته‌های این انیمیشن ساز به نمایش درآید.

انیميشن ايران

انيميشن به يارى زبان بين المللى تصوير، حركت، صدا، فراتر از مرزها و فرهنگ هاى مختلف، بى اعتنا به رنگ و نژاد، بر هر قبيله اى اثر مى گذارد. تفكر ناشى از «انيميسم» به انيماتور اين آزادى را مى دهد كه از مصالح مختلف از ميان مشتى شن و يا رنگ و اشياء و كاغذپاره تا تصاوير الكترونيكى و حتى كاراكترهاى زنده و ... انتخاب كند و به كمك توانايى هاى فنى، آن طور كه مى خواهد آنها را به حركت درآورد. انيماتور مى تواند بازيگران خود را دقيقاً براساس الگوهايى كه در ذهن دارد بيافريند و به بازى بگيرد و اين امكانى است كه فيلمساز فيلم هاى زنده از آن برخوردار نيست. «انيميشن هنر حركاتى است كه طراحى شده اند و نه طراحى هايى كه حركت مى كنند.»۱ انيميشن يك هنر _ رسانه قدرتمند و تأثيرگذار است كه مى تواند به صورت استعارى، مشكلات و مسائل پيرامون بشر و جهان را بيان كند. اين هنر از آرزوى ديرين بشر براى جان بخشيدن به واقعيتى خارج از خود ناشى مى شود و حتى انسان غارنشين در جست وجوى راهى براى حركت دادن به طراحى هاى خود بوده است. در انيميشن مى توان با ساده ترين فكر و ابزار، آثارى را آفريد كه بينندگان را به تفكر وامى دارد و با آنها ارتباط عميق برقرار مى كند. پنج هزار سال پيش هنرمندان ايرانى در نقش هايى كه روى سفالينه هاى شهر سوخته ترسيم مى كردند توانستند اولين تصوير متحرك جهان را پديد آورند. اين تصاوير كه برگرفته از مناظره شاعرانه بز كوهى و درخت آسوريك۲ به همين نام در متون كهن ايران موجود است و جنبه آموزشى براى كودكان و نوجوانان داشته است، نقش بز كوهى كه نماد زندگى، زمين و شادى است در پنج حركت جهشى كه حركات كليدى است به سمت درخت آسوريك «نخل» كه نماد جاودانگى، بردبارى و آسمان است مى رود و از ميوه خورشيد «خرما» و برگ درخت آسوريك تغذيه مى كند.هنرمند ايرانى در پنج هزار سال پيش از سفال به جاى بوم نقاشى استفاده كرده و از گردى سفال كه در حركت و چرخش خود حركت بز كوهى را تداعى مى كند، به خوبى استفاده كرده است و كهن ترين و اولين انيميشن موجود در جهان را پديد آورده است. اين انيميشن در قالب يك فيلم ۲۰ ثانيه اى است و توجه باستان شناسان جهان را به خود جلب كرده است. تكنولوژى فكر و ايده برتر هنرمندان گمنام ايرانى در هزاران سال پيش، جاى پژوهش بسيار دارد.به بهانه فرارسيدن زمان برپايى چهارمين جشنواره بين المللى پويانمايى تهران در اين گزارش، به طور خلاصه سعى بر اين شده است كه وضعيت انيميشن ايران از نظر توليد و فروش و نمايش آثار انيميشن ايران از ابتدا تا كنون مورد بررسى قرار گيرد و به ناچار نگاهى كوتاه به تاريخچه انيميشن ايران شده است و طى گفت وگوهايى با چندين تن از دست اندركاران و مسئولان و اساتيد و انيماتورهاى فعال، از نظرات شان در اين زمينه، استفاده شده است. به اميد اينكه وضعيت انيميشن ايران را بهتر بشناسيم و با سلاح شناخت و آگاهى، به راهكارهاى جديد و پويا در اين هنر نوپا دست يابيم.
•••
• دوران شكوفايى هنر انيميشن در ايران
هنر انيميشن توسط اميل كهل «Emil Cohl» در آغاز قرن بيستم، حتى پيش از تولد سينما در فرانسه ابداع شد و در طول پنجاه سال به تكامل رسيد و به سرعت جهانى شد و پس از چند دهه تأخير به ايران رسيد. «در دهه سى، خيابان هاى تهران با نئون آشنا شد و شب هاى تهران با نورهاى رنگين، آذين شدند و نقش هايى از رنگ هاى تند نئون بر در و ديوار نشست. لاله زار مركز تجمع اين بازى هاى نور بود و مرتضى مميز با چند طرح نئون از جمله نوشيدن كانادادراى بر بام بنايى در ميدان فردوسى در صدر پيشكسوتان گرافيك، تبليغات و نقاشى متحرك مى درخشد. در سال هاى ۱۳۴۰-۱۳۳۵ اداره كل فرهنگ و هنرهاى زيبا كه بعداً وزارت فرهنگ و هنر شد و امروزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى است، دفترى تاسيس كرد و در آنجا اسفنديار احمديه (نقاش كارگاه سراميك) و جعفر تجارتچى (كاريكاتوريست) و پرويز اصانلو (فيلمبردار و كارگردان) و پطرس پاليان و اسدالله كفافى و سپس نصرت الله كريمى (كارگردان تحصيلكرده در چكسلواكى) از موسسان و پيشگامان نسل اول انيميشن در ايران بودند و توانستند اولين فيلم هاى كارتونى ايران را توليد كنند.»۳
اولين فيلم انيميشن ايران ساخته اسفنديار احمديه با كادر ۱۶ ميليمترى و فيلمبردارى پطرس پاليان به نام ملانصرالدين به مدت ۱۳ ثانيه در سال ۱۳۳۶ به طور صامت ساخته شد. اسفنديار احمديه مى گويد: «در آن زمان تلويزيون نبود و كارتون هم نمايش داده نمى شد. پس از آنكه به خاطر كشيدن يك نقاشى درباره واقعه سى تير، به زندان قزل قلعه افتادم، پس از آزادى در خيابان سپه يك دستفروش كنار خيابان بساطى پهن كرده بود و تكه فيلم هاى نقاشى متحرك و فيلم هاى زنده مى فروخت. وقتى تكه فيلم هاى نقاشى متحرك را در نور آفتاب ديدم متوجه شدم مى توان نقاشى متحرك ساخت. چند تكه فيلم كه به گمانم كارتون ميكى ماوس بود خريدارى كردم و در اداره فرهنگ و هنر فيلم ملانصرالدين را ابتدا به صورت اسلايد ساختم. آقاى مهرداد پهلبد خيلى خوشحال شد و فوراً دستور داد از آمريكا دوربين ۱۶ ميليمترى خريدارى شود و اصانلو را به آمريكا جهت تحصيل در اين رشته اعزام نمود. من در اين زمينه تخصصى نداشتم و فقط با بهره گيرى از فكر و علاقه خود و مطالعاتى كه كرده بودم، توانستم اولين فيلم انيميشن ايران را با فيلمبردارى پطرس پاليان بسازم. يادم مى آيد چهارپايه دوربين را از كارگران ساختمانى گرفتم و با ميخ كارى و طناب، دوربين را روى چهارپايه مهار كردم و در راهرو اداره، نقاشى ها را كه در هر ثانيه ۲۴ نقاشى بود روى زمين گذاشتيم و فيلم گرفتيم و ملانصرالدين ساخته شد.» اسفنديار احمديه كه دكتراى افتخارى هنر از آقاى سيدمحمد خاتمى وزير وقت فرهنگ و ارشاد اسلامى در سال ۱۳۶۴ دريافت نموده است، هنوز مشغول به كار در توليد انيميشن است و به تازگى توليد پروژه عظيم رستم و اسفنديار را در شركت صبا براى صدا و سيما به پايان رسانده است. نصرت الله كريمى در سال ۱۳۳۸ فيلم عروسكى بيم عمر را با كادر ۳۵ ميليمترى در چكسلواكى ساخت و در ايران با همكارى نفيسه رياحى و پروين تيمورى و اسفنديار احمديه فيلم ملك جمشيد را با تكنيك بريده مقوا «كات اوت» در سال ۱۳۴۵ ساخت كه اين فيلم در دومين فستيوال فيلم هاى كودكان و نوجوانان جايزه مدال نقره را برد. نصرت الله كريمى اولين كسى است كه تقريباً از تمام تكنيك هاى رايج انيميشن در فيلم هايش استفاده كرده. وى هنوز مشغول به كار در توليد انيميشن و عروسك سازى و ساخت صورتك و ماسك است.بيشترين تعداد فيلم هاى توليد شده در فرهنگ و هنر توسط اسفنديار احمديه و نصرت الله كريمى ساخته شده است. نخستين جشنواره بين المللى فيلم هاى كودكان و نوجوانان در سال ۱۳۴۴ برگزار شد و اين حركت موجب پيدايش يك حركت جدى در زمينه نقاشى متحرك و سينماى كانون شد. اولين فيلم هاى انيميشن توليد شده در سال ۱۳۴۹ به پنجمين جشنواره بين المللى كودكان و نوجوانان راه يافت. در سال ۱۳۴۸ مركز سينمايى كانون اقدام به اعزام نورالدين زرين كلك (نقاش و تصويرگر) به بلژيك نمود تا پس از كسب تخصص لازم بتواند بخش انيميشن كانون را فعال تر كند. قبل از آن فيلمسازان انيميشن با شركت دادن فيلم هاى خود در جشنواره هاى بين المللى توجه محافل بين المللى و هيأت داوران جشنواره هاى جهان را به خود جلب كرد. اولين فيلم هاى انيميشن در كانون فيلم هاى «آقاى هيولا» و «سوءتفاهم» از فرشيد مثقالى و فيلم هاى «گرفتار» و «وزنه بردار» از آراپيك باغداساريان در سال ۱۳۴۹ و فيلم آنكه خيال بافت و آنكه عمل كرد اثر مرتضى مميز در سال ۱۳۵۰ بودند. كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان كه بخش فعال در زمينه تصويرگرى كتاب كودك داشت با كمك دست اندركاران همين بخش و ديگر علاقه مندان، تجربه در زمينه فيلم هاى نقاشى متحرك را شروع كردند. آموزش رشته انيميشن در مركز تجربيات نقاشى متحرك كانون و تاسيس رشته انيميشن با مدرك فوق ليسانس در دانشگاه فارابى و تدارك آرشيو فيلم در سال ۱۳۴۹ و جذب هنرمندان و روشنفكرانى كه در زمينه ادبيات كودك و نوجوان كار مى كردند موجب خلق آثارى با كيفيت برتر و محتواى بهتر شد.فيلمسازان مطرح اين رشته تحت تاثير مكاتب هنرى انيميشن به ويژه مكاتب انيميشن اروپاى شرقى از جمله مكتب زاگرب، لهستان، چكسلواكى و كانادا آثار خوبى ساختند كه در جشنواره هاى بين المللى درخشيدند و اين خط فكرى جدا از خط «فيلمفارسى» و خط تلويزيون كه سياستش خريد فيلم هاى نازل و سرگرم كننده و با كيفيت پائين و از نظر محتوا گمراه كننده مثل سوپرمن و ...، موجبات رشد و جهش انيميشن ايران در سطح بين المللى گرديد.

روزنامه شرق 

-------------------------------------------------------------------------------------------

   + سید علیرضا گلپایگانی - ٦:۱۱ ‎ب.ظ ; پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸٥