انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

سوال و جواب!

ديروز ايميلی از يک دوست نديده داشتم. من رو به فکر فرو برد.  و به ذهنم رسد که چه کار خوبيه اگر بشه محيط وبلاگ رو به سوال و جواب هو اختصاص داد.خوب البته نه همه اش و لی يه خورده هم  کاربرديش کنيم.می دونم می دونم بسکه تو کلاسها از اين سوال جواب ها ميشه دل خوشی ندارين. اما حتی اگر يک درصد مفيد باشه من اين کار رو ميکنم! البته گاهی چون جواب دادن به همه سوالها کلی وقت و حوصله ميخواد. من با گروهی از دانشجوهای انيميشن که کلاس آشنايی با فيلمهای انيميشن داشتم ازشون  می خواستم که هر جلسه با يک سوال بيان تو جلسه و اونو مکتوب بهم بدن.قصد من جواب دادن به سوالها نبود! مخصوصا که می تونستن هر سوالی بپرسن و نه لزوما در باره مباحث درسی! خوب دليليش هم برای خودم معلوم بود مسلما از نوع سوالها می تونستم ديدگاهم رو به کلاس منطقی تر بکنم.حالا برخی از اون سوالها را هنوز دارم و سر حوصله به بعضی هاشون جواب ميدم..چطوره ؟

Top Divider

ba arze salam khedmate ostad Golpayegani
man az tarafdaraye par o pa ghorse webloge ghashangetoon hastam
midoonam ke vaghte zyadi nadarid, chand soal az shoma dashtam:
inke seriale ''khaneye ma''  kare aghaye Yaghmaeean ke az tv pakhsh mishe ba che tekniki sakhte shode?
baraye filmbardari az che doorbini estefade shode?
va inke aya ba estefade az doorbine aks bardari'e digital va akkasi'ye frame be frame ,va montaje oon ba computer mishe  ''stop motion''  sakht ya na?
mamnoon az tavajohetoon
montazere pasokhe shoma hastam(hatta kheyli kochooloo)
movafagh bashid
A.E
اما جواب :
*دوست نديده من ممنونم. خيلی مايلم که بيشتر با شما آشنا بشوم
*سريال خانه ما ماحصل زحمت فردی است بنام ژان يعقوب زاتکه که تقريبا به تنهايی سريال  انيميشنی خانه ما را کارگردانی و انيمه و فيلمبرداری می کند آنهم با سرعتی غير قابل تصور ! اگر شنيده های من درست باشد روزی بين ۱ تا ۲ دقيقه و بعضی وقتها بيشتر ( اين خيلی زياد است ..خيلی )
تکنيک کار هم عروسک مفصلی است . به اين معنی که در زير لباس عروسکها يک اسکلت  پلاستيکی ( در مدلهای ديگه فلزی است ) وجود دارد که به کمک مفصلهای قابل تحرک در واقع بدن عروسکها فريم به فريم متحرکسازی می شود. شيوه بسيار منحصر بفردی در نگهداری عروسکها بر روی سطح کار بوسيله آاقای زاتکه ابداع شده که در صورت تمايل خودشان در باره آن توضيح خواهند داد.
* برای فيلمبرداری گرچه دقيقا  نمی دونم چه دوربينی است ولی قطعا يک دوربين مينی DV تقريبا نيمه حرفه است که در بازار به راحتی  قابل تهيه است. بدون امکان فيلمبرداری تک فريم! درست خوندين دوربينهای  ويديويی موجود در بازار امکان تک فريم مناسب را يا ندارند يا امکان داره چون برای اين کار طراحی نشده اند اشکال مکانيکی يا الکتريکی پيدا کنند. به هر حال اين دوربين  خانگی به ورودی(‌مثل ورودی ويديو ) يک کارت کپچر  يا  به عبارتی کارت ويديو( معروف به کارت گرافيک ! که البته فرق دارند  و البته کارتهايی هستند که هر دوکار را انجام می دهند هم کپچر کارت هستند و هم کارت گرافيکی ) متصل است. و در واقع اين کارت است که  تصاوير  ارسالی از دوربين ویديو را در هارد سيستم  بصورت تک فريم ضبط می کند . و به کمک خروجی  همين کارت می شود تصاوير ضبط شده را با سرعت ۲۵ فريم در ثانيه با کييفيت خوب روی نوار ويديو حرف های و يا خانگی ضبط کرد.
*‌دوربينهای عکاسی در بازار وجود دراد که امکان ذخيره تصاوير خوب بروی حافظه خود هستند. بعضی از دانشجويان به کمک اين دوربين فيلم پايان نامه عروسکی (‌استاپ موشن ) کوتاه خود را ساخته اند. کار غير ممکنی نيست  فقط بايد به فکر فشار دادن دکمه دوربين برای هر فيم بود! خوب دوربين حرکت می کند . بايد از سيم دکلانشور که به دوربين وصل می شود استفاده کرد که احتمالا برای دوربينهای ديجيتال  سيم دکلانشور ديجيتالی بايد تهيه کرد. و يا به صورت نرم افزاری بايد دوربين را به کامپيوتر معرفی  کرد تا با  کيبورد کنترل شود.. اما توصيه من  خريد کارت ويديو  و يک دوربين ويديو با لنز خوب است.
خوب...خيلی حرف زدم..نمی دونم تونستم خوب توضيح بدم  يا نه..
موفق باشين
ََ

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۸:٤٩ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ۱٢ بهمن ۱۳۸٤