انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

اختتاميه

فردا بعد از ظهر  اختتاميه است ...

ساعت ۶ امروز بهم زنگ زدند که فيلم تبليغاتی شما جزو کانديدهای جايزه است !

کدام فيلم...

همون که اسم دوست و همکار خوبم عليدوستی در کاتالوگ ذکر نشده...!

من دوستی با دوست را به اين بها از دست نمی دهم...

به قول  دوستی اين اشتباهات عادی است !

دلم ميخواد اين روزهای  خوب را چيزی خراب نکند..

حتی در هم ريختگی  در کارت  جشنواره را ....

فردا دوست دارم  همه چيز به خوبی پيش بره..

منتظر فردا می مونم..

..............................................................................................................

چهارمين جشنواره پويانمايی تهران پايان يافت - از ديدگاه بی بی سی
 

 
 
پوستر چهارمين جشنواره پويانمايی تهران - برگرفته از وب سايت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
پوستر چهارمين جشنواره پويانمايی تهران - برگرفته از وب سايت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
چهارمين جشنواره پويانمايی تهران ۱6 تا ۲۰ اسفند برگزار شد. جشنواره امسال که چه به لحاظ سطح کمی و کيفی آثار و چه به لحاظ برنامه ريزی و مديريت از جايگاه بالاتری نسبت به دوره های قبل برخوردار بود، پنجشنبه ۲۰ اسفند با معرفی آثار و نفرات برتر به کار خود پايان داد.

انيميشن ائتلاف ساخته علی اکبر صادقی و عليرضا کاويان راد، در دو بخش مسابقه ايران و مسابقه بين الملل بود. فيلم نگه دار پياده می شم کار معين صمدی جايزه اول را در بخش مسابقه ايران کسب کرد، و تولد اثر حميد نويم محصول مشترک ايران و سوئد جايزه اول را در بخش بين الملل از آن خود کرد.

جشنواره چهارم

طبق نظر اغلب کارشناسان سينمای انيميشن، چهارمين جشنواره پيشرفت محسوسی نسبت به دوره های گذشته داشته است. در اين دوره شاهد نمايش آثار نخبه امسال و ساليان اخير، به ويژه در ميان توليدات ايران بوديم.

در بخش بين الملل نيز هرچند هنوز تا ارائه تصويری جامع از توليدات انيميشن جهان فاصله بسياری هست، اما با حضور برخی آثار شاخص جهانی از جمله پنج اثر نامزد دريافت اسکار، حرکت به طرف برپايی جشنواره ای با معيارهای قابل قبول بين المللی آغاز شده است.

با اين وجود، مشکلات ساير جشنواره های ديگر ايرانی که سعی دارند رنگ بين المللی به خود بدهند، از جمله مميزی آثار، هرچند کمرنگتر، در اين جشنواره نيز موجود است.

در چهارمين جشنواره پويانمايی تهران ۲۱۱ اثر در بخش مسابقه ايران، ۲۳۵ اثر در بخش مسابقه بين الملل، و ۱۷۶ اثر در بخشهای جنبی، از ۶۲ کشور جهان به نمايش در آمدند. حدود ۲۰۰ اثر تلويزيونی و تبليغاتی در بخش مسابقه ايران عرضه شد، و ۲۵ اثر ايرانی نيز به بخش مسابقه بين الملل راه يافت.

بخشهای جنبی نمايش فيلم بسيار متعدد بود. از جمله می توان به مرور بر آثار داوران بين المللی جشنواره، تابلوهای خيال(آشنايی با انيميشنهای گرن ون ديگ، و کارن آکوا)، مرور بر آثار شرکتهای فيلمسازی لوس موس و تکسوس، پويانمايی شاعرانه(با تکيه بر آثار ياتاماريا والفورس، و آنتونيا رينگ بام)، چشم انداز(نگاهی به انيميشنهای چند مدرسه حرفه ای پويانمايی، از جمله مدرسه ملی فيلم و تلويزيون انگلستان)، جشنواره جشنواره ها، و سينمای کودک اشاره کرد.

در چهارمين جشنواره پويانمايی تهران ۲۱۱ اثر در بخش مسابقه ايران، ۲۳۵ اثر در بخش مسابقه بين الملل، و ۱۷۶ اثر در بخشهای جنبی، از ۶۲ کشور جهان به نمايش در آمدند. حدود ۲۰۰ اثر تلويزيونی و تبليغاتی در بخش مسابقه ايران عرضه شد، و ۲۵ اثر ايرانی نيز به بخش مسابقه بين الملل راه يافت.

در حاشيه جشنواره نيز نمايشگاهی با محصولات مکتوب و تصويری، و ابزار و ادوات ساخت انيميشن با شرکت ۳۴ مؤسسه ايرانی و خارجی برپا بود. در اين نمايشگاه مؤسساتی از قبيل: مدرسه ملی فيلم و تلويزيون انگلستان (NFTS) ، و مرکز ملی ساخت فيلم کوتاه فرانسه (CNC) و شرکت اديم ترکيه حضور داشتند. در ضمن نمايشگاه ديگری از استوری بورد (story board) از آثار مشهور ايرانی و خارجی در جنب جشنواره داير بود.

برپايی چند کارگاه آموزشی از ديگر امور جنبی جشنواره امسال بود؛ از جمله کارگاهی با هدايت لی ميشکن(سازنده آثاری چون: پاپای - ملوان زبل، بتمن و کاسپر) در ايام جشنواره فعاليت می کرد.

به جز اينها می توان به چند نشست تخصصی و برپايی فروشگاه محصولات کودکان نيز در روزهای جشنواره اشاره کرد. به نظر می رسد چنين حجمی بسيار فراتر از گنجايش جشنواره ای در پنج روز است. به همين خاطر، انبوه برنامه های عرضه شده در اين مدت، عملا پيگيری جامع مشتاقان اين رشته را ناممکن ساخته بود. از سوی ديگر، در ميان فراوانی برنامه های اين جشنواره می شد جای خالی يک بازار فيلم حرفه ای را حس کرد. با اين حال جشنواره چهارم با استقبال تقريبا قابل توجهی روبرو شد.

آثار برگزيده جشنواره

پوستر چهارمين جشنواره پويانمايی تهران - برگرفته از وب سايت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

موفق ترين اثر جشنواره، انيميشن ائتلاف ساخته علی اکبر صادقی و عليرضا کاويان راد بود. اين اثر موفق شد جايزه ويژه هيئت داوران از بخش بين الملل و جايزه بهترين فيلم نوآورانه را از مسابقه ايران به خود اختصاص دهد.

جايزه بهترين فيلم در بخش مسابقه ايران نصيب نگه دار پياده می شم کار معين صمدی شد. در اين بخش جايزه ويژه هيئت داوران به انيميشن چت ايرونی ساخته امير سحرخيز تعلق گرفت.

فيلم ماه بود و روباه اثر بابک نظری به عنوان بهترين فيلم کودک و نوجوان شناخته شد.
انيميشن تولدت مبارک کار زحل رضوی به عنوان بهترين اثر تلويزيونی و ماهی تن ساحل ساخته عليرضا گلپايگانی و فائز عليدوستی به عنوان بهترين اثر تبليغی برگزيده شدند.

جايزه اول بخش مسابقه بين الملل به فيلم تولد اثر حميد نويم از کشورهای ايران و سوئد اهدا شد. در اين بخش دبير جشنواره جايزه ويژه ای به مردی بدون سايه ساخته جرج شويزگبل از کشورهای سوئيس و کانادا اهدا کرد.

فيلم کوزه گر کار دميتری ولاسوف از کشور ازبکستان، به عنوان بهترين پويانمايی فلسفی معرفی شد.

جوايز بهترين فيلم بين المللی کودک و نوجوان به پسر تولد اثر سه يونگ پارک از ايتاليا، و بهترين اثر تلويزيونی به سفر به مريخ ساخته خوان پابلو زاراملا از آرژانتين اهدا شد.

پويانمايی در ايران

انيميشن هنری در ايران، پيش از نوع تجاری، از دهه ۴۰ آغاز شد. پيشگامان اين هنر طراحانی بودند که به طور عمده از مکتب زاگرب تأثير گرفته بودند. در آغاز و تا سالها پيوند قابل ملاحظه ای ميان تصويرگری کتاب کودکان و انيميشن در ايران برقرار بود: مرتضی مميز، فرشيد مثقالی، علی اکبر صادقی ...

طی بيش از يک دهه انيميشن ايران رشد قابل توجهی را شاهد است، تا اينکه با انقلاب ۱۳۵۷ توليد انيميشن در ايران دچار وقفه و رکودی طولانی می شود. از دهه ۷۰ با گسترش شبکه های تلويزيونی، رشد تبليغات و فراگيری چشمگير فناوری، دوره تازه ای برای انيميشن ايران آغاز می شود.

به واقع حرکت اوج گيرنده انيميشن در ايران با شتاب قابل توجهی در سالهای اخير همراه شده است. از دلايل اين امر می توان به اين موارد اشاره کرد: ارتباط عام با جهان پيرامون و پيشرفت چشمگير اطلاعات، توسعه بی وقفه فناوری و دستيابی بيش از پيش به ابزار، گسترش شبکه های تلويزيونی و برنامه سازی تلويزيونی در ايران، توسعه بازار اين رشته و نياز روز افزون به توليدات انيميشن، نفوذ و گسترش بيش از پيش انيميشن در ساير بخشهای فيلمسازی (صنعتی، آموزشی، مستند، تخيلی ...)، رشد چشمگير آثار تبليغاتی، خارج شدن انحصار توليد انيميشن از تسلط تعداد معدودی از نهادهای وابسته به دولت و شکل گيری و گسترش توليدکنندگان بخش خصوصی، تغيير نگرش و گسترش ديد سفارش دهندگان به ويژه در بخش تبليغات ...

با اين حال رشد انيميشن در سالهای اخير بيشتر در وجه کمی و يا مهارتهای فنی بوده است. شايد بتوان گفت که در آثار اخير، در وجه محتوايی و هويت ايرانی توفيق محسوسی، حتی نسبت به دوره آغازين اين رشته در ايران به چشم نمی خورد. با توجه به اشتهای سيری ناپذير بازار تازه پای اين رشته در ايران، بيشترين تلاش اغلب انيماتورهای ايرانی صرف تقليد از آثار جذاب خارجی (چه در حوزه تبليغات و چه در حوزه آثار تلويزيونی) می شود.

در وجه هنری نيز هرچند نمونه های مقبولی از خلاقيت محسوس است، اما هنوز انيماتورهای جوان ايرانی به سطحی والاتر از پيشگامان اين رشته دست نيافته اند، و بعضا هنوز در طی طريق، وامدار آنانند.

تا کنون بيش از ۷۰ جايزه بين المللی نصيب انيميشنهای ايرانی شده است، که از اين تعداد ۲۱ جايزه به آثار نورالدين زرين کلک تعلق گرفته است.

زرين کلک معتقد است: "علی رغم پيشرفت خوبی که در سطح بين المللی داشته ايم، نتوانسته ايم آن را تداوم دهيم و سالهای زيادی از روند پيشرفت انيميشن روز دنيا غافل مانده ايم."

تخمين زده می شود که در حال حاضر بيش از پانزده هزار انيماتور در ايران فعاليت می کنند.

http://www.bbc.co.uk/persian/arts/story/2005/03/050311_pm-hh-animation-festival.shtml

 

 

   + سید علیرضا گلپایگانی - ٧:٥٩ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ۱٩ اسفند ۱۳۸۳